نگهداری گل و گیاه در یخچال
آموزش

نگهداری گل و گیاه در یخچال

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نگهداری گل و گیاه در یخچال یکی از روش هایی است که به حفظ طراوت و تازگی گل کمک ...

یاسمن داودیان | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نگهداری گل و گیاه در یخچال یکی از روش هایی است که به حفظ طراوت و تازگی گل کمک می کند. البته لازم است به نکاتی در خصوص آن توجه داشته باشیم که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

در مطلب نگهداری گل و گیاه در یخچال می خوانیم:

  • نگهداری دسته گل طبیعی در یخچال
  • روش نگهداری گل طبیعی خواستگاری
  • نگهداری گل طبیعی در اسفنج
  • نگهداری گل طبیعی با وایتکس

برخی از گل و گیاه ها را می توان در یخچال نگهداری کرد، زیرا یخچال دارای محفظه ای با رطوبت بالا و دمای پایین است که دو معیار بسیار مهم جهت نگهداری گل و گیاه شناخته می شود. البته برای نگهداری گل و گیاه در یخچال باید به شرایط نگهداری آن توجه داشته باشیم.

در صورتی که محیط مرطوب و سرد برای گل مناسب نباشد، نباید آن را در یخچال قرار دهیم، این نوع گل ها برای نگهداری به دمای ملایم نیاز دارند و در صورتی که در معرض رطوبت قرار گیرند، آسیب خواهند دید.

بنابراین قبل از قرار دادن گیاه در یخچال در مورد شرایط نگهداری آن پرسجو و تحقیق کنید چون هر گلی را نمی توان در یخچال نگهداری کرد.

گاهی اوقات نگه داشتن گل و گیاه در یخچال فقط به منظور شاداب نگهداشتن و افزایش طول عمر آن انجام نمی شود، بلکه برخی گل و گیاه را در یخچال نگهداری می کنند تا از شر آفات و حشرات در امان باشد.

نحوه نگهداری گل و گیاه در یخچال

نگهداری گل و گیاه در یخچال

برای قرار  دادن گل و گیاه در یخچال باید ابتدا آن را از گلدان خارج کرده و سطح آن ها را با دستمال کاغذی یا حوله بپوشانید و سپس آن ها را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.

بعد از قرار دادن گل و گیاه در کیسه پلاستیکی باید هوای آن را تخلیه کنید و با درب بسته در یخچال قرار دهید. دمای یخچال را روی کمترین درجه تنظیم کنید تا گل و گیاه در شرایط بهتری قرار گیرند.

گل و گیاه را به دور از مواد غذایی و در بخش مرطوب یخچال قرار دهید، در صورتی که فکر می کنید رطوبت یخچال کمتر از میزان مورد نیاز گیاه است، می توانید یک سینی آب را برای ایجاد رطوبت درون یخچال قرار دهید.

نکات نگهداری از گل و گیاه در یخچال

نکاتی که در ادامه بیان می کنیم، به حفظ رطوبت و تازگی گل و گیاه کمک می کند.

دمای یخچال

همان طور که پیش از این بیان کردیم برخی از گل ها در دمای پایین و هوای مرطوب یخچال خراب می شوند. بنابراین سعی کنید ویژگی های گل و گیاهی که قرار است از آن نگهداری کنید را بشناسید و محیط مناسب را برای آن فراهم نمایید. گاهی یخچال بهترین مکان نگهداری گیاه است.

رطوبت

شرایط نگهداری بعضی از گل و گیاهان قرار گرفتن در محیط مرطوبی مثل یخچال است. برای نگهداری از از این نوع گل ها بهتر است از کیسه ها یا جعبه چوبی استفاده کنید که رطوبت گیاه درون آن حفظ شود.

جدا قرار دادن گل و گیاه از مواد غذایی

به این نکته توجه داشته باشید که جهت جلوگیری از انتقال بیماری و آلودگی، لازم است آن را به دور از مواد غذایی نگهداری کنید.

استفاده از روش های نگهداری مناسب

می توان با استفاده از مواد نگهدارنده مانند اسید سیتریک، گیاهانی که در یخچال قرار می گیرند را برای مدت طولانی شاداب و سر زنده نگهدرای کرد.

زمان نگهداری

نگه داشتن گل و گیاه برای مدت طولانی در یخچال امکان پذیر نیست و بهتر است شرایط مناسبی را برای حفظ آن ها فراهم نمایید.

بررسی مداوم

جهت جلوگیری از آلودگی و بروز بیماری در گیاهانی که در یخچال نگهداری می شوند، بهتر است به طور مدوام آن ها را بررسی کرده و به علائم غیر طبیعی دقت کنید. همچنین در صورت استشمام بوی نامطبوع از گیاه باید آن را دور بندازید.

اگر گیاهی که در یخچال قرار داده اید به نور احتیاج دارد، بهتر است برای نگهداری از آن از ظرف شیشه ای استفاده کنید.

چه گیاهانی را می توان در یخچال نگهداری کرد؟

 

لیلیوم زنبق
شبدر بوته ای همیشه بهار
رز سانسوریا
ژربرا ویولت
کارنیشن فیکوس
آستر پیتوس
فریزیا بامبو
نرگس فریزیا

 

نگهداری دسته گل طبیعی در یخچال

نگهداری از دسته گل طبیعی در یخچال باید به نکاتی توجه داشته باشیم. گل هایی که شاخه آن بریده شده، بهتر است در فصول گرم، گل ها را در ساعتی از روز در یخچال قرار دهید اما دقت داشته باشید که آب سرد موجب کاهش طول عمر طبیعی آن می شود. دقت کنید دمای آبی که دسته گل طبیعی را در آن قرار می دهید، ولرم باشد.

روش نگهداری گل طبیعی خواستگاری

حفظ دسته گل خواستگاری از مسائلی مهم برای عروس ها می باشد. نگهداری از دسته گل خواستگاری کار راحتی نیست و بعد از گذشت چند روز گل های به کار رفته در دسته گل پژمرده می شوند.

یکی از بهترین روش های نگهداری گل طبیعی خواستگاری خشک کردن آن است. می توانید شاخه گل ها را از باکس آن خارج کرده تا شاخه گل ها در معرض هوا خشک شوند.

نگهداری گل طبیعی در اسفنج

جهت نگهداری گل طبیعی در اسفنج بهتر است از پودر مکمل گل استفاده کنید چون حاوی غذای لازم برای شاخه های گل است و در افزایش طول عمر آن نیز اثر گذار است.

اسفنج باید به آرامی آب را جذب کرده و به کف ظرف برود برای همین بهتر است 24 ساعت قبل اسفنج را درون آب برای گل آرایی فردایتان قرار دهید و در غیر این صورت نهایتا چند ساعت زودتر باید آن را در آب قرار دهید تا به خوبی جذب کند.

بهتر است برش اسفنج را زمانی که کاملا آبگیری کرده است انجام دهید به این طریق علاوه بر سهولت به بافت اسفنج نیز آسیبی نمی رسد.

نگهداری گل طبیعی با وایتکس

گل ها پس از مدتی پژمرده می شوند و حتی با تعویض آب گلدان نیز سرزندگی آن ها بر نمی گردد. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها به مقدار فراوانی در آب گلدان حضور دارند.

نگهداری گل طبیعی با وایتکس به این صورت است که شما باید کمتر از یک قاشق چای خوری وایتکس را با آب گلدان مخلوط کرده و به گلدان گل اضافه کنید. در این زمان وایتکس به عنوان یک آفت کش برای گل به کار می رود و مانع حضور باکتری در آن می شود.

سخن پایانی

در این مطلب به توضیح نگهداری گل و گیاه در یخچال پرداختیم. حفظ گل و گیاه در یخچال به افزایش طول عمر گل، کنترل رشد، دفع آفات، باکتری و … بسیار کمک می کند. البته برای قرار دادن گل و گیاه در یخچال باید به نکاتی در خصوص آن توجه داشته باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟