اخبار لوازم خانگی

افزایش قیمت چندبرابری قطعات لوازم خانگی/توپ گرانی در زمین تعمیرکاران

در شرایطی که مسئولین صنعت لوازم خانگی ایران مدعی داخلی سازی 90 درصدی قطعات لوازم خانگی هستند، برخی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی بدون هیچگونه مجوزی و به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت چندبرابری قطعات در بخش خدمات کرده اند.

بهنام وحیدی | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در شرایطی که کنترل قیمت لوازم خانگی ایرانی طی ماه‌های گذشته به چالش اصلی متولیان این حوزه تبدیل شده و باعث رکود شدید در این بازار شده است، حال خبر می‌رسد که برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی اقدام به افزایش قیمت چندبرابری قیمت قطعات در بخش خدمات کرده اند.

بر اساس این گزارش و بنا بر کسب اطلاع خبرنگار «ال کا ایران» برخی از تولیدکنندگان بزرگ لوازم خانگی ایرانی به صورت خودسرانه قیمت قطعات لوازم خانگی را در بخش خدمات افزایش داده اند. این افزایش قیمت در برخی از قطعات تا پنج برابر لحاظ شده و همین امر باعث ایجاد نارضایتی تعمیرکاران لوازم خانگی شده است.

در همین رابطه یکی از تعمیرکاران لوازم خانگی به تحریریه ال کا ایران خبر داده که شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی در حال افزایش قیمت قطعات در بخش خدمات هستند و همین موضوع باعث شده تا هزینه تعمیر لوازم خانگی نیز افزایش شدیدی پیدا کند. این در حالی است که هیچ یکی از این تولیدکنندگان مجوزی برای افزایش قیمت قطعات نداشته و بدون هیچ نظارتی از سمت متولیان و ناظران صنعت لوازم خانگی در حال گران کردن قطعات تا چندین برابر هستند.

توپ گرانی قطعات در زمین تعمیرکاران لوازم خانگی

گرانی قطعات لوازم خانگی در بخش خدمات پس از فروش باعث بروز چالش‌های جدی برای واحدهای صنفی تعمیرکار لوازم خانگی شده است. در شرایطی که از ابتدای سال بارها در خصوص افزایش قیمت خودسرانه برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی صحبت شده و شاهد مصاحبه‌های انتقادی مسئولین صنعت لوازم خانگی در این خصوص بوده‌ایم، اما تا این لحظه هیچ اقدام اثرگذاری در این حوزه صورت نگرفته است.

افزایش قیمت قطعات لوازم خانگی

سازمان حمایت به عنوان متولی اصلی نظارت بر قیمت گذاری محصولات خانگی بارها اعلام کرده که هیچ مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده، با این حال افزایش قیمت قطعات لوازم خانگی در حال انجام است و به نظر می‌رشد که هیچ نظارتی بر این حوزه صورت نگرفته است. نکته جالب ماجرا اینجاست که برخی از تولیدکنندگان متخلف در موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی اینبار هم با تاکتیک‌های قبلی اقدام به افزایش قیمت قطعات کرده و توپ گرانی را در زمین واحدهای صنفی انداخته اند.

در همین رابطه یکی دیگر از تعمیرکاران لوازم خانگی با گلایه از افزایش قیمت قطعات به «ال کا ایران» می‌گوید : همه شاهد بودیم که در افزایش قیمت لوازم خانگی واحدهای صنفی مظلوم واقع شدند چرا که این فروشگاه‌های لوازم خانگی هستند که با مردم در ارتباط بوده و در هنگام افزایش قیمت‌ها هم از طرف مردم و هم از طرف برخی از مسئولین سرزنش شدند، در صورتی که گرانی کالا هیچ ارتباطی با حلقه آخر فروش لوازم خانگی ندارد.

وی ادامه داد : در موضوع افزایش قیمت قطعات نیز همان قصه در حال تکرار است. رشد قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی باعث شده تا مردم به جای تعویض لوازم خانگی قدیمی، رو به تعمیر این کالاها بیاورند و حالا ما مانده‌ایم چگونه با افزایش چندبرابری قیمت قطعات، کسب و کارمان را حفظ کنیم.

این تعمیرکار لوازم خانگی با اشاره به عدم تغییر تعرفه‌ها در بخش دستمزد بخش خدمات گفت : تعرفه دستمزد ما همان تعرفه سال 97-98 است و واحدهای صنفی در بخش تعمیرات هیچگونه افزایش قیمتی نداشته اند. با این حال اگر مشتری برای تعمیر کالای خود به ما مراجعه کند باید هزینه چندبرابری پرداخت کند چرا که قیمت قطعات افزایش یافته است و همین موضوع هم باعث می‌شود مردم گرانی را از چشم ما ببینند.

او ادامه داد : مسیر پیش رو باعث تعطیلی کسب وکارهای بیشتری در بخش خدمات خواهد شد. پرسش ما این است که چرا هیچ نظارتی بر این بازار نیست و چرا باید چوب گرانی را مردم و واحدهای صنفی بخورند؟ دستمزد ما که تغییر نکرده، بازار دلار هم که پس از رشد بی سابقه قیمت، در ثبات نسبی به سر می‌برد. پس چرا چند تولیدکننده لوازم خانگی قیمت قطعات را افزایش داده اند و دردسرش را برای واحدهای صنفی درست کرده اند؟!!

به گزارش خبرنگار « ال کا ایران» افزایش قیمت قطعات لوازم خانگی در شرایطی رخ داده که مسئولین صنعت لوازم خانگی مدعی داخلی سازی بیش از 75 درصدی در بخش تولید لوازم خانگی ایرانی هستند. اگر این داخلی سازی آنطور که مدعی شده‌اند رخ داده است، توجیح افزایش قیمت چندبرابری در بخش قطعات چیست؟

در همین رابطه سال گذشته بود که مرسل صدیق؛ رئیس انجمن قطعه‌سازان لوازم خانگی گفته بود : برآورد می‌شود در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد از آغاز فرآیند مواد اولیه تا تبدیل قطعات لوازم خانگی تولید داخل است و واردات قطعات لوازم خانگی مقدار کمی است. بازخورد کارخانه‌ها نیز حاکی از رضایت تولیدکنندگان محصول نهایی از قطعات است.

افزایش قیمت قطعات لوازم خانگی

به نظر می‌رسد مسئولین صنعت لوازم خانگی و متولیان بخش نظارت بر این بازار، کنترل قیمت‌ها را از دست داده اند. هرچند قیمت گذاری دستوری در هیچ کجای دنیا باعث ثبات در بازار نشده و تجربه نشان داده که این فرایند کمکی به ثبات در اقتصاد ایران نکرده است با این حال برخی در تلاش هستند تا برای ایجاد ثبات در بازار، از خبر درمانی استفاده کنند که البته آن هم نتیجه‌ای نداشته است.

حال این پرسش مطرح است که چرا نظارتی بر بازار قطعات لوازم خانگی نیست؟ اگر نظارت وجود دارد چگونه برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی به صورت خودسرانه و بدون داشتن مجوز اقدام به افزایش قیمت محصولات و قطعات کرده و به هیچ نهاد و دستگاه نظارتی نیز پاسخگو نیستند؟!!

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟