علت کم شدن حرارت بخاری گازی
آموزش

علت کم شدن حرارت بخاری گازی

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در فصول سرد سال زمانی که بخاری را روی شعله زیاد قرار می دهید ناگهان حس کنید شعله آن کم شده؟!

نهال وحیدی | 8 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چیزی به سرد شدن هوا نمانده و کم کم زمان آن رسیده که به فکر راه انداختن لوازم گرمایشی خانه باشیم. یکی از سیستم های گرمایشی که از گذشته تا امروز همچنان مورد استفاده قرار می گیرد، بخاری است. بخاری ها یکی از لوازم هایی هستند که گرمای خوبی را به محیط می دهند اما آیا تا به حال برای شما پیش آمده که در فصول سرد سال زمانی که بخاری را روی شعله زیاد قرار می دهید ناگهان حس کنید شعله آن کم شده؟! این مشکل در بخاری ها رایج نیست اما علت کم شدن حرارت بخاری گازی چه می تواند باشد؟! پس در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی این مورد بپردازیم.

همچنین در این مقاله میخوانیم:

  • علت کم شدن شعله بخاری گازی
  • تنظیم شعله بخاری گازی
  • نحوه افزایش شعله شمعک بخاری گازی
  • علت کم شدن حرارت بخاری گازی و راه حل رفع این مشکل

کم شدن شعله بخاری گازی به چه علت است؟

اگر با مشکلی همچون کم شدن شعله بخاری گازی مواجه هستید احتمالا یکی از موارد زیر را باید مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید علت کم شدن حرارت بخاری گازی را پیدا کنید:

کم شدن فشار گاز

اگر حس کردید که حرارت شعله بخاری شدید، ناگهان کاهش پیدا کرده بهتر است فشار گاز را بررسی کنید. کاهش فشار گاز به دلیل افت فشار از لوله انشعاب اصلی گاز رخ می دهد و در برخی مواقع ممکن است مربوط به معیوب بودن شیر گاز مرتبط شود. در واقع اگر شیرگاز بخاری نتواند جریان گاز ورودی را به بخاری تنظیم یا کنترل کتد قطعا سبب کم شدن حرارت می شود.

تنظیم نبودن دریچه ها

درون بخاری دو لوله هم محور وجود دارد که درون یکدیگر قرار گرفته اند. ساختار این دو لوله سبب کارایی بهتر بخاری می شود. لوله داخلی با خارج کردن گاز از داخل بخاری فشار منفی ایجاد کرده و لوله خارجی هوای مورد نیاز برای اشتعال را وارد می کند‌. حال در این سیستم از مهم‌ترین عوامل، دریچه ها هستند که عمل هوا گیری را انجام می دهند و اگر دریچه در زاویه ای باشد  که هواگیری را محدود کند جریان هوا کاهش پیدا کرده که یعنی گاز کمتری خارج شده و جریان هوا ورودی نیز کاهش پیدا می کند. در چنین وضعیتی شاهد کم شدن حرارت بخاری گازی خواهید بود.

تنظیم نبودن پنجره شاتر ورودی هوا

وظیفه پنجره شاتر، مدیریت جریان هوا و گاز ورودی برای تضمین عملکرد بهینه بخاری است. اگر فاصله پنجره شاتر هوا از شعله زیاد باشد به احتمال زیاد حجم هوای مورد نیاز به بخاری کم می شود که در این حالت حرارت کاهش پیدا می کند‌.

مسدود شدن مشعل

سرویس و تمیز کردن بخاری گازی امری مهم است و اگر مدت طولانی از نصب بخاری گذشته و ان را تمیز نکردید به احتمال زیاد وجود گرد و غبار و آلودگی باعث انسداد مشعل می شود و این حجم از آلودگی، حرارت شعله را کم می‌کند.

خرابی سوپاپ

ایراد، خرابی و یا شکستن سوپاپ بخاری گازی از عوامل دیگر کم شدن حرارت آن است. برای تست سوپاپ می توانید آن را در جهت چپ سپس در جهت راست بچرخانید. اگر شعله اندازه ای غیر عادی نشان دهد یعنی سوپاپ مشکل دارد.

آشنایی با نحوه تنظیم شعله بخاری گازی

برای این که برخی از مشکلات بخاری گازی را حل کنید نیاز به تنظیم شعله بخاری گازی دارید. در واقع افزایش و تنظیم شمعک در بخاری یکی از راه حل های رفع برخی از مشکلات این وسیله ی گرمایشی است که در ادامه بیشتر درباره این موضوع خواهیم‌ گفت. اگر قصد افزایش شعله شمعک را دارید باید دو قسمت را بررسی کنید و در صورت نیاز تغییراتی در آن به وجود بیاورید.

نحوه افزایش شعله شمعک بخاری گازی

  • ابتدا شیر کنترل را پیدا کنید.
  • پایین این شیر، یک پیچ بزرگ قرار دارد و زمانی که آن را باز کنید یک پیچ کوچک تر مشاهده می کنید‌.
  • پیچاندن پیچ کوچک میزان شعله شمعک را کم و زیاد می‌کند.
  • توسط یک پیچگوشتی این کار را انجام دهید.

نحوه تمیز کردن و تعویض فیلتر شمعک بخاری گازی

  • بخاری را خاموش کنید و صبر کنید تا سرد شود.
  • روپوش شیر کنترل را با یک فشار کوچک از زیر به آرامی جدا کنید.
  • سرپیچ کم و زیاد کردن شعله بخاری را جدا کنید.
  • در کنار اهرم تنظیم یک پیچ بزرگ‌ قرار دارد که باید آن را باز کنید.
  • به کمک سنجاق فیلتر را خارج کنید.

☆ اگر تا به حال فیلتر را تعویض نکردید بهتر است در این حین فیلتر را تعویض کنید.

  • اگر فیلتر خیلی کثیف نبود آن را به صورت بر عکس سر جایش قرار دهید.
  • با روش اولی که گفتیم اندازه شمعک را تنظیم کنید.

☆ نکته ای که باید بدانید این است که اگر شمعک بخاری گازی کوچک و کوتاه باشد ترموکوپل را گرم نکرده و ممکن است با مشکل خاموش شدن بخاری مواجه شوید.

روش های افزایش شعله بخاری گازی

  • توسط مانو متر فشار گاز درون لوله هواکش را پس از مدتی روشن بودن مشعل بررسی کنید. عدد نرمال فشار گاز بین ۱۲ تا ۱۷ سانتی متر است.
  • برای رسیدن به این عدد لوله گاز را ثابت نگه دارید و تغعیر دهید. ناگهان می بینید که حجم شعله های بخاری گازی به حد مطلوب رسیده است.
  • در صورتی که دریچه هوا باز نباشد، حجم هوای ورودی به بخاری کم شده و حرارت کم می شود‌.
  • دریچه را به اندازه مناسب باز کنید. اگر بیش از حد مورد نیاز باز شود ممکن است سبب خاموش شدن شعله شود و یا رنگ شعله را به قرمز تغییر داده و حجم آن را زیاد کند.
  • ارتفاع شعله باید به ۷ سانتی متر برسد پس دریچه را با ارتفاع شعله تنظیم کنید.
  • از تمیزی مشعل مطمئن شوید همچنین اگر مشعل ترک داشنه باشد از دیگر علت کم شدن شعله بخاری گازی است و باید تعویض شود.

چرا بخاری گازی روشن نمی شود؟

یکی از مشکلات رایج در بخاری های گازی این است که در برخی از مواقع روشن نمی شوند و عوامل مختلفی در این موصوع دخیل هستند که در ادامه درباره ی آن ها خواهیم گفت.

  • خراب بودن شمعک بخاری

یکی از اصلی ترین علت های هر مشکلی در بخاری های گازی می تواند وجود خرابی یا مشکل در شمعک باشد که ریشه این مشکل یعنی روشن نماندن فندک نیز مربوط به ترموکوپل و بویین است. حال با بررسی این دو قطعه می توانید مشکل را حل کنید.

  • جرقه نزدن فندک بخاری گازی

در بخاری گازی، جرقه زن حکم فندک را دارد تا گرمای لازم برای شعله ور شدن را تولید کند. در چنین مواردی می توانید از کبریت برای روشن کردن بخاری استفاده کنید. از علت های مرتبط با جرقه نزدن فندک می تواند به قطعی ناگهانی گاز و یا تنظیمات فندک باشد.

  • گرفتگی دود کش بخاری گازی

اگر مسیر دود کش را کنترل کردید و متوجه بسته بودن شیر راه آن شدید سریعا برای رفع آن اقدام کنید. نصب دودکش با قطر مناسب نیز می تواند مرتبط با روشن نشدن بخاری باشد در واقع اگر قطر دودکش به اندازه ی مناسب نباشد بخاری روشن نمی شود.

  • انحراف نازل گاز

از قطعات مهم در بخاری گازی، نازل گاز است و اگر دچار انحراف شود گاز مورد نیاز به درستی به مشعل نخواهد رسید و مشکل روشن نشدن بخاری گازی ایجاد می شود. هنگامی این مشکل رخ می دهد که پیچ ها محکم نبوده و نازل را از جایش خارج می کند.

  • خرابی بویین

بویین نیاز دارد که میزان الکتریسیته مورد نیاز خود را دریافت کند تا به درستی کار کند در غیر این صورت سوپاپ از جای خود حرکت کرده و مسیر گاز را می بندد. اگر می خواهید بویین را تست کنید از یک باتری ۱.۵ ولتی استفاده کنید در صورتی که با انتقال الکتریسیته به بوبین سوپاپ در جایش باقی ماند یعنی بوبین سالم است.

  • اشکال در اتصالات

اشکال در اتصالات و دودکش بخاری گازی می تواند از علت های دیگر روشن نشدن بخاری باشد. اگر دودکش مسدود شده و مسیر اصلی ورود گاز به بخاری بسته شده باشد این مشکل ایجاد می شود. این گرفتگی می تواند به علت وجود بو شی خارجی یا گرد و حاک ایجاد شود.

  • خرابی ترموکوپل

اتصال دو قطعه فلز از یک طرف ساختار این قطعه را تشکیل می دهد و برق زمانی تولید خواهد شد که محل اتصال بین این دو فلز گرما دریافت کند پس در صورتی که پس از فشار دکمه استارت برای روشن کردن بخاری، شمعک روشن نشد، نشانه نرسیدن گاز به آن است.

جمع بندی

گفتیم که علت کم شدن حرارت بخاری گازی  به عوامل مختلفی از جمله کم شدن فشار گاز، تنظیم نبودن پنجره شاتر هوا و دریچه ها، مسدود شدن مشغل و حرابی سوپاپ مربوط است و با بررسی این موارد می توانید این مشکل را رفع کنید . از سوی دیگر درباره ی روش های بالا بردن حرارت بخاری صحبت کردیم و نکات مهم در این باره را عنوان کردیم. علاوه بر این نکات درباره ی علت هایی که ممکن است باعث روشن نشدن بخاری گازی شود گفتیم، اما بهتر است برای رفع مشکلات مرتبط با بخاری گازی حتما از یک تعمیر کار در این زمینه کمک بگیرید بخصوص اگر تخصصی در این باره ندارید زیرا ممکن است مشکلات جدی تری را رقم بزنید‌.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟