آموزش

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

بلبرینگ یکی از مهم ترین قطعات ماشین لباسشویی شناخته می شود که خراب شدن آن مشکلاتی را برای دستگاه به وجود می آورد.

یاسمن داودیان | 7 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بلبرینگ یکی از مهم ترین قطعات ماشین لباسشویی شناخته می شود که خراب شدن آن مشکلاتی را از لحاظ کارکرد برای دستگاه به وجود می آورد. در این مطلب به موضوع مهم تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی و نکات مهم درباره آن می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

در این مقاله موضوعات زیر را هم می خوانیم:

  • تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی ال جی
  • تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی سامسونگ
  • شماره بلبرینگ لباسشویی سامسونگ
  • تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی اسنوا
  • تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی دوو

 انواع بلبرینگ ماشین لباسشویی

پیش از اینکه به موضوع اصلی مطلب بپردازیم، لازم است با انواع بلبرینگ و کاربرد آنان آشنا شوید. وجود بلبرینگ در ماشین لباسشویی به چرخش دیگ شستشو کمک می کند؛ همچنین دیگ از درون بلبرینگ های ساچمه ای سه نظام رد شده تا دیگ شستشویی راحت تر انجام دهد.

بلبرینگ هایی که غلشتی آنان رولی است با نام رولبرینگ شناخته می شود و برینگ هایی که غلشتی آنان ساچمه ای است بولبرینگ می گویند.

علت خراب شدن بلبرینگ چیست؟

خراب شدن بلبرینگ نشتی آب را به وجود می آورد و در صورتی که آب نشت شده از دستگاه تیره رنگ باشد، خراب شدن بلبرینگ را نشان می دهد.

همچنین معیوب بودن بلبرینگ مساوی است با ایجاد سر و صدا از دستگاه. ساییده شدن بلبرینگ ها که در وسط شفت بیرونی و داخلی ماشین قرار دارد باعث ایجاد عدم تناسب در شفت شده و به همین خاطر چرخش دستگاه را مختل می کند.

یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن بلبرینگ به دلیل استفاده مکرر و پشت سر هم از لباسشویی می باشد؛ زیرا استفاده پشت سر هم از دستگاه باعث خوردگی بلبرینگ، ایجاد مشکل در کاسه نمد و نفوذ آب به شفت و بلبرینگ ها می شود.

برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود پس از هربار استفاده، چهار ساعت به دستگاه خود استراحت دهید تا قطعات دستگاه استراحت کنند.

پر کردن دستگاه بیش از حد ظرفیت آن، یکی دیگر از علت های خراب شدن بلبرینگ است؛ در صورتی که پر کردن ماشین لباسشویی از مقدار استانداردی که در دفترچه راهنما نوشته شده، عبور کند ساییدگی و خراب شدن بلبرینگ ها را به وجود می آورد.

شستن پتو، حوله و دیگر لباس هایی که ابعاد بزرگی دارند، باعث عدم تعادل در دیگ ماشین لباسشویی شده و در نهایت به بلبرینگ آسیب می رسانند.

شکستگی شفت و خراب شدن کاسه نمد از دیگر دلایلی است که خراب شدن بلبرینگ را به وجود می آورد؛ کاسه نمد از ورود آب به بلبرینگ جلوگیری می کند، وقتی که شفت میچرخد کاسه نمد اجازه نمی دهد که آب وارد بلبرینگ شود، بنابراین معیوب شدن این دو قطعه از دلایل خرابی بلبرینگ است.

نحوه عوض کردن بلبرینگ ماشین لباسشویی

پیش از اینکه بلبرینگ دستگاه را تعویض نمایید، توصیه می شود نکات ایمنی را رعایت کنید تا آسیبی به دستگاه وارد نشود. نحوه تعویض این قطعه طبق مراحل زیر انجام می شود:

  1. جدا کردن قسمت بالایی دستگاه و کنترل پنل
  2. جدا کردن صفحه ضربه گیر کنترل پنل
  3. جدا کردن کامل پنل جلویی
  4. برداشتن محفظه نگهداری مواد شوینده
  5. برداشتن Sump
  6. جدا کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی
  7. جدا کردن المنت گرمایی
  8. جدا کردن موتور، لوله های تخلیه، فنر
  9. تعویض بلبرینگ

جدا کردن قسمت بالایی دستگاه و کنترل پنل

پنل بالایی فقط توسط چند پیچ محکم شده، پیشنهاد می شود ابتدا این قسمت را باز کنید سپس کشوی مواد شوینده را بیرون بیاورید. بخش بعدی که باید آن را جدا کنید، پنل کنترل است.

برای اینکه دقت عمل خود را بالا ببرید توصیه می شود هنگام انجام این این مراحل، عکس بگیرید تا هنگام بستن اجزا دچار مشکل نشوید، همچنین تمام پیچ ها را در گروه های جداگانه نگه دارید.

جدا کردن صفحه ضربه گیر کنترل پنل

صفحه ضربه گیر معمولا دارای چهار پیچ است که پنل جلویی را نگه داشته است؛ با باز کردن پیچ ها پنل را جدا کنید.

جدا کردن کامل پنل جلویی

برای جدا کردن پنل جلویی ابتدا باید این کار را با حذف آب بندی آغاز کنید، این قسمت دارای یک فنر و یک گروه نگهدارنده است که هر دوی آن ها باید کمی برداشته شوند.

برداشتن محفظه نگهداری مواد شوینده

برای انجام این کار ابتدا، کشوی مواد شوینده را خارج کنید و سپس سینی آن را بیرون بکشید، می توانید از انبردست برای انجام این کار کمک بگیرید.

برداشتن Sump

در این مرحله باید سامپ را بیرون بکشید به این نکته توجه داشته باشید که احتمال نشتی آب در این مرحله وجود دارد، لوله فشار را از کنار وان بردارید و سپس با یک پیچ باید گیره سامپ را رها کنید.

جدا کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی

لاستیک از یک ظرف به محفظه دیگ و از سمت دیگر به بدنه لباسشویی دور درب توسط تسمه و و فنر وصل شده است. لاستیک لباسشویی را از دور درب جدا کرده و سپس پیچ تسمه لاسستیک را از دیگ جدا کنید.

جدا کردن المنت گرمایی

قبل از جدا کردن المنت گرمایی یک عکس از آن بگیرید تا برای نصب مجدد دچار اشتباه نشوید و سیم ها را به صورت نادرست وصل نکنید.

جدا کردن موتور، لوله های تخلیه، فنر

با باز کردن پنل عقب، تسمه موتور و دیگ مشاهده می شود، تسمه را به بیرون بکشید و با چرخاندن، آن را از محل خود خارج کنید، سپس با باز کردن پیچ فولی آن را بیرون بکشید.

حالا نوبت به برداشتن موتور می رسد، هنگامی که سیم ها را قطع کردید، می توانید موتور را آزاد کنید.

برای جدا کردن لوله های تخلیه، ابتدا لوله های خرطومی لاستیکی تخلیه را از زیر محفظه شستشو خارج کرده و در نهایت پیچ و گره لوله تخلیه را آزاد کنید.

محفظه شستشو که دارای دو اتصال در پایین و بالا است بر روی دو کمک فنر در پایین بدنه لباسشویی به آن وصل شده است. پیچ ها را باز کنید تا کمک فنر آزاد شود.

تعویض بلبرینگ

در این مرحله به بخش اصلی می رسیم، بلبرینگ ها در پشت وان قرار گرفته اند با ضربه زدن از قسمت عقب شروع کنید و سپس کل وان را بر روی دو تکه چوب قرار دهید.

یکی از مراحل اصلی تعویض بلبرینگ این است که باید با استفاده از یک پارچه نرم و پاک کننده، داخل محیط را تمیز کنید. انجام این کار به این دلیل است که رسوبات و گرد و خاکی که در یاتاقان گیر کرده ممکن است به دستگاه آسیب برسانند.

در نهایت قسمت پشتی وان را بر روی درام بگذارید و سپس قرقره را سر جای اصلی خود نصب کنید سپس یک بلبرینگ در ماشین لباسشویی قرار داده و آن را آب بندی کنید.

جعبه قسمت جلویی را قرار دهید و پیچ های دیگ شستشو را محکم کنید؛ از سفت شدن پیچ ها مطمئن شوید.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی ال جی

ال جی از برندهای محبوب و با کیفیت دنیا است که عده زیادی از افراد از ماشین لباسشویی آن استفاده می کنند. برای تعویض این قطعه در ماشین لباسشویی ال جی مراحل زیر را طبق توضیحاتی که پیش از این ارائه دادیم؛ انجام دهید:

  1. جدا کردن سقف و کنترل پنل لباسشویی
  2. جدا کردن پنل جلویی و لاستیک دور درب
  3. باز کردن وزنه های تعادل
  4. برداشتن محفظه نگهداری مواد شوینده
  5. جدا کردن پنل پشتی، تسمه و فولی
  6. جدا کردن موتور ماشین لباسشویی
  7. جدا کردن کمک ماشین لباسشویی
  8. جدا کردن دیگ و باز کردن محفظه آن
  9. تعویض بلبرینگ

 عوض کردن بلبرینگ ماشین لباسشویی سامسونگ

سامسونگ یکی دیگر از برندهای جهانی است که لباسشویی آن کیفیت بالایی دارد. نحوه عوض کردن بلبرینگ ماشین لباسشویی طبق مراحلی است که در ابتدا مطلب بیان کردیم و با مراجعه به آن می توانید این کار را انجام دهید. شماره بلبرینگ لباسشویی سامسونگ معمولا 60203 می باشد.

عوض کردن بلبرینگ ماشین لباسشویی اسنوا

خراب شدن بلبرینگ دستگاه معمولا با نشانه هایی همراه است. در صورتی که نشانه های زیر را در ماشین لباسشویی خود مشاهده کردید، هرچه زودتر بلبرینگ را تعویض نمایید. نشانه های خراب شدن بلبرینگ عبارت است از:

  1. سر و صدای زیاد هنگام شستشو
  2. حرکت بیش از حد دیگ های داخلی
  3. وجود لکه روغن بر روی لباس
  4. نشت آب

در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا، هرچه زودتر نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید.  تعویض بلبرینگ لباسشویی اسنوا همانند مراحلی است که در ابتدای مطلب توضیح دادیم.

تعویض بلبرینگ لباسشویی دوو

برای تعویض بلبرینگ لباسشویی دوو مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  1. سقف و کنترل پنل لباسشویی را باز کنید.
  2. پنل جلویی و لاستیک دور درب را جدا کنید.
  3. وزنه های تعادل را باز کنید.
  4. محفظه نگهداری مواد شوینده را بردارید.
  5. پنل پشتی، تسمه و فولی را باز کنید.
  6. موتور ماشین لباسشویی را جدا کنید.
  7. کمک ماشین لباسشویی را هم جدا کنید.
  8. دیگ و محفظه آن را باز کنید
  9. در آخر بلبرینگ را تعویض کنید.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟