علت بوی بد بخاری برقی چیست؟
آموزش

علت بوی بد بخاری برقی چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بخاری برقی یک وسیله گرمایشی است که انرژی الکتریکی را به حرارت تبدیل می کند. ...

نهال وحیدی | 7 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بخاری برقی یک وسیله گرمایشی است که انرژی الکتریکی را به حرارت تبدیل می کند. این وسیله دارای المنت بوده و با گرم شدن این المنت ها محیط گرم‌ می شود. شروع هوای سرد و استفاده از لوازم و سیستم های گرمایشی اعم از بخاری گازی ، برقی و… یک امر طبیعی است و ممکن است شاهد یک بوی عجیب بد از روشن کردن بخاری باشید اما در این مطلب قصد داریم تا درباره ی علت بوی بد بخاری برقی صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید:
پرفروش ترین بخاری گازی های بازار لوازم خانگی ایران

 

همچنین در این مطلب میخوانید:

  • علت بو دادن بخاری گازی بدون دودکش
  • علت بد سوختن بخاری گازی

بررسی ۵ علت بوی بد بخاری برقی

علت بوی بد بخاری برقی چیست؟

در این مطلب سعی داریم تا به بررسی علت بوی بد بخاری برقی و راه حل آن بپردازیم پس امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید این مشکل را رفع کنید و هر چه سریع تر اقدامات لازم برای شناسایی این بو را انجام دهید. اگر‌میخواهید بدانید که چرا بخاری برقی بوی بدی دارد باید این ۵ علت را بررسی کنید:

  • سوختن گرد و غبار
  • کثیفی یا خرابی المنت
  • سوختن بقایای مواد شیمیایی از نظافت بخاری
  • سوختن عایق هادی
  • تازگی تعویض وارنیش ها

همانطور که گفتیم علت بوی بد بخاری برقی در بالای ۹۰ درصد مواقع به همین ۵ علتی که در بالا گفتیم‌ بر می‌ گردد و با بررسی هر یک می توانید این مشکل را رفع کنید:

سوختن گرد و غبار

هنگامی که به پایان فصول سرد سال رسیدید و قصد جمع کردن بخاری برقی را دارید باید این جمع آوری را درست انجام دهید زیرا در غیر این صورت سبب تجمع گرد و غبار در طولانی مدت روی آن می شوید. پس بهتر است برای جمع کردن بخاری برقی از یک روکش روی آن استفاده کنید تا خاک کمتری درون بخاری برقی نفوذ کند و بوی بد ایجاد نشود. همچنین بهتر است قبل از راه اندازی مجدد بخاری برقی آن را به کمک برس نرم و جارو برقی تمیز کنید.

☆ هنگامی که گرد و غبار درکن بخاری می سوزند پس از مدتی از بین رفته و بوی بد نیز از بین می رود.

کثیفی یا خرابی المنت

علت بوی بد بخاری برقی چیست؟

چنانچه مشکل بوی بد بخاری به کثیفی المنت مرتبط بود که باید اقدام به تمیز کردن بخاری برقی کنید و در غیر این صورت بهتر است اگر حس کردید المنت بخاری خراب شده آن را به کمک یک تکنسین حرفه ای تعویض یا تعمیر کنید‌.

سوختن بقایای مواد شیمیایی هنگام نظافت

اگر هنگام تمیر کردن بخاری برقی از انواع مواد شیمیایی و یا روغن ها استفاده کرده باشید قطعا بقایای این نوع مواد روی المنت ها یا سایر قطعات بخاری برقی باقی مانده و در صورت داغ شدن بخاری شروع به سوختن می کنند و در نتیجه شما بوی بد و عجیبی را از بخاری استشمام می کنید. پس بهتر است به جز یک برس نرم و جارو برقی از هیچ مواد شیمیایی برای تمیز کردن بخاری استفاده نکنید.

سوختن عایق هادی

اگر هنگامی که بخاری برقی را روشن کردید و عایق هادی در معرض گرمای زیاد قرار گرفت ممکن است با بوی بد و دود سوختن آن شما را نگران کند و در این حالت بهترین راه حل خاموش کردن بخاری و تعویض عایق توسط یک تعمیرکار حرفه ای است.

☆ سیم بندی اصولی و عایق بندی مدار از نکات مرتبط و بسیار مهم در این قسمت است.

تازگی تعویض وارنیش ها

اگر به تازگی‌وارنیش ها را تعویض کردید و مدت زمان‌زیادی از آن نمی گذرد با روشن کردن دستگاه ممکن است شاهد بوی بدی از آن باشید اما تنها راه حل این مشکل این است که مدتی این بو را تحمل کنید تا کمی از زمان تعویض وارنیش ها بگذرد.

در خیلی از مواقع ممکن است که شاهد بوی بد در بخاری گازی نیز باشیم. معمولا بوی بد در بخاری گازی شامل علت هایی نظیر نو بودن دستگاه، کثیفی فیلتر ورودی و یا انسداد دودکش باشد که نشکل بوی بد بخاری گازی باید جدی تر از این مشکل در بخاری های برقی رسیدگی شود.

نو بودن بخاری

یکی از رایج ترین علت های بوی بد بخاری گازی، نو بودن دستگاه است. احساس بوی سوختگی پلاستیک در بخاری اگر نو باشد کاملا طبیعی است و بعد از مدت کوتاهی برطرف می شود. پس اگر در این حالت حس کردید بخاری شما بوی بد می دهد و بد میسوزد می توان گفت که علت بد سوختن بخاری گازی و بوی بد آن سوختن رنگ و موادی است که هنگام ساخت روی شعله ریخته است و بعد از مدتی بوی آن از بین می رود.

انسداد دودکش

اگر لوله بخاری شما دچار انسداد شده باشد گاز خارج نمی شود و در نتیجه بوی گاز در خانه پخش می شود که بسیار خطرناک است پس بهتر است قبل از روشن کردن بخاری از عدم انسداد ورودی و خروجی های آن مطمئن شوید. در بخاری های بدون دودکش نیز علت بو دادن بخاری گازی بدون دودکش همین مسئله یعنی عدم درست سوختن گاز و در نتیجه انتشار بوی گاز است که بسیار خطرناک بوده و در صورت بروز مشکلات این چنینی بهتر است از عدم نشتی در بخاری نیز مطمئن شوید. به طور کلی در بیشتر اوقات بوی بد بخاری به علت نشتی گاز است. یکی از روش های تست نشتی سیلنگ در خانه می تواند استفاده از محلول آب و صابون باشد که با ریختن روی شیلنگ در صورت بروز حباب یعنی شیلنگ نشتی دارد و باید تعویض شود.

در این مطلب سعی کردیم تا به بررسی علت بوی بد بخاری برقی و گازی بپردازیم. گفتیم که به طور کلی از مواردی که در بوی بد بخاری برقی موثر هستند سوختن گرد و غبار، کثیفی یا خرابی المنت، سوختن بقایای مواد شیمیایی از نظافت قبلی، سوختن عایق هادی و تعویض وارنیش ها به تازگی است. در بخاری های گازی علاوه بر سوختن گرد و غبار می توان به موارد دیگر مانند کثیفی فیلتر، انسداد دودکش و همچنین نو بودن بخاری گازی اشاره کرد. تک تک موارد گفته شده در بوی بد بخاری تاثیر بسیار زیادی داشته و در صورتی که حس کردید در شروع سرما با روشن کردن بخاری های برقی یا گازی شاهد بوی بد گاز یا سوختن پلاستیک از آن ها بودید حتما ابتدا بخاری را خاموش کرده و تک تک موارد گفته شده را بررسی کنید. در صورتی که خودتان نتوانستید این مشکل را حل کنید از یک تکنسین در این زمینه کمک بگیرید تا از بروز مشکلات و حوادث جدی تر جلوگیری کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟