بخاری برقی چگونه کار می کند ؟
آموزش

بخاری برقی چگونه کار می کند ؟

بخاری برقی یک وسیله گرمایشی است که توسط تبدیل نیروی الکتریکی به گرما کار می کند.

نهال وحیدی | 7 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، آیا تا به حال به این موضوع فکر کردید که بخاری برقی چگونه کار می کند؟! بخاری برقی یک وسیله گرمایشی است که توسط تبدیل نیروی الکتریکی به گرما کار می کند. تاریخچه ساخت این دستگاه را می توان به زمانی که برق اختراع شد ربط داد. این وسیله در ابتدا با یک فلز مقاومت پذیر که گرما را ساطع می‌ کرد تولید شد. در واقع اولین وسیله گرمایشی توسط برق این چنینی کار می‌کرد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این وسیله نیز مانند سایر لوازم های دیگر در مدل های پیشرفته تر ساخته شد. اما قبل از این که با این مسئله که بخاری برقی چگونه کار می کند آشنا شوید خوب است تا اجزای آن را بیشتر بشناسید.

بیشتر بدانید:
راهنمای خرید بخاری گازی به همراه لیست قیمت

 

ساختار کلی بخاری برقی چگونه است

 

ساختار اصلی بخاری برقی را می توان به این توضیح داد که این وسیله گرمایشی شامل یک المنت اصلی است که دور تا دور یک سنگ ‌یا آجر نسوز پیچیده شده است و گرما به وسیله این سنگ‌یا آجر نسوز تشدید شده و گرمای بیشتری ساطع می شود. در واقع می توان گفت این یک توضیح کلی از نحوه این که بخاری برقی چگونه کار می کند است اما در ادامه جزئیات کامل تری درباره این سیستم‌ گرمایشی خواهیم گفت. به طور کلی می توان اجزای بخاری برقی را به این چند دسته تقسیم کنیم: المنت، عایق بین المنت و بدنه، بدنه، کلید و سیم رابط.

المنت: این قطعه تشکیل شده از یک مقاومت مفتولی است که به دور سرامیک یا آجر نشوز پیچیده شده است و با گذشت جریان برق از آن، حرارت تولید می شود. قسمت نسوز این نوع مقاومت ها معمولا از کرم نیکل، یا کرم آلومینیوم است که با توان های مختلف ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ وات وجود دارند همچنین اندازه آن ها شامل ۲۰، ۲۵و ۳۰ سانتی متر در بازار موجود اند‌.

☆ هنگام تعویض یک مقاومت، به جز توان باید به طول آن نیز دقت کنید‌.

عایق بین المنت و بدنه

معمولا این عایق از جنس چینی است و جهت استقرار پایه های المنت روی صفحه بخاری استفاده می شود که علاوه بر عایق بودن ازمقاومت حرارتی خوبی برخوردار است.

بدنه

فلز هابه طور کلی نسبت به سایر جنس ها مانند پلاستیک یا کائوچوبی می توانند در مقابل حرارت دوام بیاورند در نتیجه بدنه بخاری برقی ها معمولا از فلز ساخته می شود. فلز ها می توانند یک ساختارایمنی در مقابل برق گرفتگی در بخاری برقی باشند.

کلید

معمولا در بخاری برقی، کلید دستگاه در دو مدل لامپ دار و بدون لامپ ساخته شده است. کلید ها معمولا آمپراژ بالایی دارند که علت آن جریان مصرفی بالای خود بخاری است. تعداد کلید ها معمولا به تعداد المنت بستگی دارد مثلا امروزه بخاری های ۳ المنتی با ۳ یا ۲ کلید زیاد دیده می شوند.

سیم‌ رابط

هادی مسی همان سیم رابط است چون باید توانایی عبور بالایی از جریان را داشته باشد. سطح مقطع آن ۱.۵ میلی متر مربع در نظر گرفته میشود. معمولا پوشش روی آن به علت قرار گرفتن با حرارت مستقیم از جنس الیاف نسوز یا الیاف نخی معمولی است.

انواع بخاری برقی چگونه کار می کند؟

  • نحوه کارکرد بخاری فن دار دقیقا شبیه به سشوار است. این نوع بخاری در سریع ترین زمان ممکن محیط را گرم می کند و دارای قابلیتی است که هوای سرد را به داخل مکش می کند و پس از عبور از روی المنت ها گرم می شود و مجددا به محیط باز گردانده می شوند در واقع نوعی گرمایش همرفت انجام می دهد.
  • در بخاری برقی های بدون فن یا همان تابشی هوا پس از ورود از قسمت پایینی بخاری برقی از روی کویل ها عبور کرده و پس از جذب گرما از قسمت بالایی بخاری خارج می شود. این نوع بخاری برقی برای محیط های کوچک مناسب تر است.
  • بخاری برقی کنوکتور که هم دارای فن و هم‌ سیستم تابشی است از دو طریق هوا را گرم‌ مب کند در واقع در روش ول بعد از این که المنت ها داغ شدند، فن هوای محیط را به درون بخاری می فرستد و هوای گرم‌ را به بیرون منتقل می کند. در روش دوم نیز با خاموش کردن فن می توانید منتظر گرم‌شدن المنت ها باشید تا کم کم‌ محیط گرم شود.

منظور از گرمایش الکتریکی چیست؟

 

حال که به خوبی با این موضوع که بخاری برقی چگونه کار می کند آشنا شدید قطعا با واژه گرمایش الکتریکی برخورد کردید زیرا اصلی ترین نکته درباره عملکردسیستم هایگرمایشی برقی همین مورد است. در واقع گرمایش الکتریکی فرایند تبدیل جریان الکتریکی به انرژی گرمایی است. به عنصر گرمایش درون دستگاه های حرارتی مقاومت الکتریکی می گویند و زمانی که جریان الکتریکی از این مقاومت عبور می‌ کند، گرما ایجاد می شود. جالب است بدانید که این نوع فرایند معمولا در خیلی از کار های داخل خانه استفاده می شود مانند پخت و پز روی اجاق، آبجوش درون کتری و….

مزایا انواع بخاری برقی

  • در بخاری برقی فن دار، فن دستگاه یکی از مزایا ی آن محسوب می شود که سبب توزیع گرما به تمام فضای موجود اتاق شده، این نوع بخاری ها یک اثر گرمایی ثابتی دارند که بسته به میزان عایق بندی اتاق، می توانند پس از خاموش شدن نیز حفظ کنند. اکثر بخاری برقی های فن دار قابل حمل هستند و با یک سیم خروجی استاندارد به برق متصل می شوند. در مدل های اولیه ای نوع بخاری، فن سر و صدای زیادی تولید می گرده که در سایر تولیدات جدید تر این مشکل نیز رفع شده است. یکی دیگر از مزایا ی این نوع بخاری برقی فن دار این است که قابلیت نصب در هر مکانی را دارند.
  • در بخاری برقی تابشی، یکی از مزایا آن این است که دارای قیمت مناسبی است همچنین این وسیله در مکان هایی که عایق بندی فضا عملی نیست کاربرد دارد به طور مثال گلخانه ها و… معمولا بخاری برقی تابشی فقط مناطقی را که در مسیر دارند گرم‌ می کنند و برای فصول سرد سال مناسب هستند . یکی دیگر از مزایای این بخاری برقی ها، قابل حمل بودن آن ها و امکان مصب روی دیوار و… است.
  • در بخاری برقی کنوکتور، یکی از مزایای آن توزیع گرما با دقت بیشتر است زیرا هم دارای فن و هم تابشی است. همچنین این مدل بخاری برقی در هر کجا خانه قابل نصب بوده و حمل راحتی دارد. معمولا در کشور های اروپایی از این نوع بخاری استفاده بیشتری می شود.

روش نظافت بخاری برقی

نظافت بخاری برقی نکته ی بسیار مهمی در سلامت و طول عمر دستگاه است همچنین تمیز کاری بخاری برقی آنقدر اهمیت دارد که در کارکرد دستگاه نیز تاثیر گذار است. به طور کلی نظافت بخاری برقی کار پیچیده ای نیست کافی است چند مرحله را با دقت هر چند وقت یک بار انجام دهید. پس همراه ما باشید تا با نظافت این وسیله بیشتر آشنا شوید:

  • برای نظافت بخاری برقی ابتدا حتما دستگاه را از برق جدا کنید و صبر کنسد تا به خوبی سرد شود.
  • سپس توسط یک پارچه یا پد گردگیری مخصوص آن را گردگیری کنید‌.
  • در این ‌مرحله از یک پارچه میکروفایبر یا اسفنج نم دار برای پاک کردن تمامی قسمت ها استفاده کنید. بهتر است از مواد شیمیایی برای نظافت بخاری برقی استفاده نکنید.
  • در صورتی که دستگاه شما روکش دار بود، روکش را جدا کنید و با یک اسپری هوا به خوبی داخل آن را از گرد و خاک پاک‌ کنید.
  • اگر مدت طولانی است که دستگاه را تمیز نکردید، می توانید از یک جارو برقی با سری های مختلف کمک بگیرید و تمام قطعات بیرونی داخلی را از گرد و خاک پاک کنید‌.

جمع بندی

در مطلب بخاری برقی چگونه کار می کند سعی کردیم‌ تمام‌ نکاتی که لازم است درباره ی این وسیله گرمایشی بدانید را بگوییم تا بتوانید با این وسیله برقی بیشتر آشنا شوید اما اگر به طور خلاصه بخواهیم درباره آن صحبت کنیم باید بگوییم که بخاری برقی یک وسیله گرمایشی است که توسط تبدیل جریان الکتریکی به برق کار می کند.این وسیله دارای ۵ قسمت المنت، عایق بین المنت و بدنه، بدنه، کلید و سیم رابط است. همچنین بخاری برقی معمولا در ۳ مدل فن دار، تابشی و کنوکتور تولید می شود. کارکرد هر کدام از آن ها به شکل با هم‌ تفاوت دارد به طور مثال در مدل فن دار این بخاری ها هوای سرد بیرون به داخل بخاری کشیده شده و توسط المنت ها گرم شده و به بیرون منتقل می شود، بخاری های فن دار خیلی سریع هوای محیط را گرم می کنند. در مدل تابشی، هوای سرد از زیر بخاری به روی کویل ها رفته و از بالای بخاری هوای گرم ساطع می شود. معمولا از این نوع بخاری ها در محیط های کوچک تر استفاده می شود. در مدل کنوکتور بخاری برقی هم می توان از فن استفاده کرد و هم می توانید با خاموشی فن منتظر گرم شدن المنت ها و در نتیجه گرما در محیط باشید. این مدل بخاری برقی در کشور های اروپایی استفاده بیشتر دارد. امید اریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و به خوبی با نحوه کار انواع بخاری برقی و همچنین روش نظافت آن آشنا شده باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟