آموزش

خرابی های رایج غذاساز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگرچه غذاساز از وسایل ضروری آشپزخانه نیست اما وجود آن فعالیت های آشپزی را ...

یاسمن داودیان | 7 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگرچه غذاساز از وسایل ضروری آشپزخانه نیست اما وجود آن فعالیت های آشپزی را آسان تر می کند. از خرابی های رایج غذاساز می توان به روشن نشدن غذاساز، بیرون ریخن مواد غذایی از دستگاه حین کار و … اشاره کرد. در این مطلب به توضیح کامل آن می پردازیم.

در این مطلب می خوانیم:

  • مشکلات رایج غذاساز
  • علت روشن نشدن غذاساز
  • علت نچرخیدن تیغه غذاساز
  • آموزش استفاده از غذاساز
  • تعمیر غذاساز

 مشکلات رایج غذاساز

خرابی های رایج غذاساز

با استفاده از غذاساز می توان انواع مواد غذایی را له، مخلوط و یا حتی آسیاب کرد. این دستگاه به دلیل استفاده نادرست با مشکلاتی رو به رو خواهد شد، به طور مثال استفاده طولانی مدت از دستگاه، خردکردن مواد غذایی خیلی سفت، تغییرات ولتاژ برق و … مشکلاتی را به وجود می آورد. خرابی های رایج غذاساز شامل موارد زیر می شود:

  1. روشن نشدن غذاساز
  2. بیرون ریختن غذا از دستگاه حین کار
  3. بی وقفه کار کردن
  4. غیر فعال شدن برخی از کلیدها
  5. جرقه زدن زغال های دستگاه
  6. خاموش شدن غذاساز حین کار
  7. نچرخیدن تیغه های غذاساز

علت روشن نشدن غذاساز

یکی از خرابی های رایج غذاساز، روشن نشدن آن است. این مشکل به دلایل مختلفی ایجاد می شود که باید آن ها را بررسی کنید.

برخی از دستگاه ها مانند غذاساز و آبمیوه گیری به دلیل افزایش ایمنی، تا زمانی که قطعات به درستی روی هم قرار نگیرند روشن نمی شود و به همین خاطر ممکن است علت اصلی روشن نشدن غذاساز همین موضوع باشد.

برای رفع این مشکل، یکبار قطعات دستگاه را به طور کامل باز کرده و مجدد آن ها را سرهم کنید. همچنین برای بررسی این مشکل باید از سالم بودن پریز برق نیز مطمئن شوید، دستگاه را به سایر پریزها متصل کنید، اگر روشن شد بدانید مشکل از پریز برق است.

پس از چک کردن موارد بالا، اگر دستگاه همچنان روشن نشد، باید سیم اتصال و دوشاخه را بررسی کرده و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید.

بیرون ریختن غذا از دستگاه حین کار

بیرون ریختن غذا از دستگاه حین کار از مشکلات رایج غذاساز شناخته می شود. دلایل به وجود آمدن این مشکل را در ادامه بررسی می کنیم.

  • پر کردن بیش از حد دستگاه با مواد غذایی علاوه بر بیرون ریختن غذا از دستگاه و کثیف شدن محیط به موتور غذاساز هم فشار وارد می کند.
  • در برخی از موارد لاستیک آب بند کننده پارچ یا ظرف غذاساز به درستی درجای خودش قرار نگرفته یا پوسیده است. برای رفع این مشکل می توانید ظرف غذاساز را با لاستیک آن درست جا بزنید و در صورتی که لاستیک پوسیده بود آن را تعویض نمایید.
  • همچنین ممکن است، شکستگی یا ترک خوردگی ظرف غذاساز به دلیل ترک یا شکاف ریز در بدنه ایجاد می شود، در این شرایط باید ظرف غذاساز را تعویض کنید.

بی وقفه کار کردن

بی وقفه کار کردن غذاساز به دو دلیل در رفتن تسمه و مشکلات سیم پیچی دستگاه به وجود می آید.

  • در رفتن تسمه: امکان در رفتگی تسمه موتور دستگاه نیز وجود دارد. در این شرایط بهتر است فردی ماهر دستگاه را باز کرده و تسمه را جا بیندازد.
  • مشکلات سیم پیچی: در صورتی که تسمه دستگاه سالم باشد، به احتمال زیاد سیم پیچی موتور خراب است. موتور غذاساز وسیله پیچیده ای است و باز کردن آن باعث خرابی و مشکلات بیشتر در دستگاه می شود پس زمانی که غذاساز بی وقفه کار می کند آن را به یک متخصص بسپارید.

غیر فعال شدن برخی از کلیدها

یکی دیگر از خرابی های رایج غذاساز، غیر فعال شدن کلیدهای آن است. این مشکل به دلیل ایراد در قسمت سوئیچ کلیدها ایجاد می شود. در این شرایط نیز باید کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

جرقه زدن زغال های دستگاه

در برخی از موارد ممکن است در حین کار کردن دستگاه متوجه جرقه زدن آن شوید، این مشکل ناشی از بروز اختلال در قسمت های مختلف دستگاه است.

  • کوتاه شدن زغال های دستگاه: زغال یکی از قطعات مهم موتور است. این قطعه به دلیل استفاده زیاد از دستگاه، کوتاه می شود. این مشکل با تعمیر غذاساز و تعویض زغال رفع می شود.
  • خرابی فنر: یکی دیگر از علت های جرقه زدن دستگاه، خرابی فنر آن است که در این شرایط هم دستگاه باید تعمیر شود.
  • اختلال بلبرینگ و بوشن دستگاه: بلبرینگ و بوشن نیز از قطعات اصلی دستگاه، شناخته می شوند و تعمیر آن ها نیز به تخصص نیاز دارد.
  • مشکل شفت آرمیچر: در صورتی که شفت آرمیچر، نازک شود در موتور دستگاه، جرقه های شدیدی ایجاد شده که باعث سوختن آرمیچر می شود.
  • اختلال در سیم کشی موتور: یکی دیگر از دلایل جرقه زدن موتور غذاساز، مشکل در سیم کشی است. سیم کشی غذاساز از حساس ترین بخش های دستگاه می باشد.

 خاموش شدن غذاساز حین کار

یکی دیگر از خرابی های رایج غذاساز، خاموش شدن ناگهانی آن حین کار است. علت اصلی بروز این مشکل داغ شدن بیش از حد دستگاه بوده و برای جلوگیری از آن باید هر ده دقیقه یکبار دستگاه را خاموش کرده و مجدد آن را روشن کنید.

علت نچرخیدن تیغه غذاساز

مهم ترین علت نچرخیدن تیغه غذاساز، شکسته شدن تیغه آن است البته درست قرار نگرفتن آن در محل خود نیز باعث بروز این مشکل می شود.

به این نکته توجه کنید که شل یا پاره شدن تسمه در غذاساز های تسمه ای می تواند این مشکل را به وجود آورد. در این حالت تعویض تسمه این مسئله را حل می کند.

برخی از غذاسازها، دارای چرخ دنده هستند و در این حالت ممکن است چرخ دنده شکسته یا دچار در رفتگی شود که باید آن را جا بی اندازید یا به طور کلی تعویض نمایید.

آموزش استفاده از غذاساز

به این نکته توجه داشته باشید که هر قطعه ای که در داخل جعبه دستگاه قرار گرفته بی دلیل نیست و قطعا کاربرد دارد. بنابراین بهتر است نحوه استفاده از آن ها بدانید تا بلا استفاده باقی نمانند. در آموزش استفاده از غذاساز به سرهم کردن قطعات این دستگاه می پردازیم.

  1. بسته بندی ها را باز کرده و تمامی برچسب ها را از روی قطعات جدا کنید.
  2. با توجه به اینکه تیغه ها و دیسک های غذاساز بسیار تیز هستند، لبه های آن را به دست نگیرید.
  3. پیش از اینکه قطعات را به یکدیگر وصل کنید، تمامی آن ها را بشویید.
  4. برای نصب قطعات مختلف غذاساز، کلیه مراحل را طبق توضیحات ارائه شده در دفترچه راهنما انجام دهید.
  5. پایه اصلی ترین قسمت دستگاه بوده و تمامی تجهیزات و تیغه ها روی آن نصب می شوند.
  6. در این مرحله محور، جدا شونده را روی موتور نصب کنید.
  7. سپس کاسه را جا بزنید و دستگیره را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در جای خود قفل شود.
  8. تیغه مورد نظر را روی محور محرک جا بزنید. از محکم شدن تیغه در جای خود مطمئن شوید.
  9. پس از قرار دادن تیغه، مواد غذایی مورد نظر را در ظرف ریخته و درب آن را چفت کنید.
  10. قبل از وصل شدن دوشاخه به برق مطمئن شوید که ولتاژ محل زندگی شما با ولتاژ نوشته شده بر روی دستگاه، برابر باشد.
  11. سیم اضافه پشت دستگاه را جمع کنید.
  12. غذاساز را روشن کرده و طبق دفترچه راهنما تنظیمات سرعت را تعیین کنید.
  13. قبل از برداشتن درب، دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید.

تعمیر غذاساز

در مطلب خرابی های رایج غذاساز با علت های بروز مشکلات مختلف آشنا شدید. پیشنهاد می شود برای تعمیر غذاساز از افراد متخصص کمک بگیرید تا تعمیر دستگاه به خوبی انجام شود و خطرات جبران ناپذیری ایجاد نشود.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟