آموزش

علائم تمام شدن زغال جاروبرقی چیست؟

علت های زیادی ممکن است سبب از کار افتادن موتور جارو برقی شوند اما یکی از علت ها، تمام شدن زغال جارو برقی است.

نهال وحیدی | 7 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  یکی از ضروری ترین لوازم برقی در خانه، جارو برقی است که به طور روزانه مورد استفاده قرار می گیرد و نقش اساسی در نظافت منزل یا محل کار دارد. این وسیله از قسمت های مختلفی تشکیل شده و هر قسمت وظیفه ای را بر عهده دارد تا دستگاه به درستی کار کند. یکی از بخش های مهم، ذغال جارو برقی است. شاید تا به حال نام این قسمت را در جارو برقی نشنیده باشید اما در این مطلب همراه ما باشید تا با این قطعه جارو برقی به خوبی آشنا شوید و بدانید علائم تمام شدن زغال جاروبرقی چیست و چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟!

بیشتر بخوانید
نحوه راه اندازی جاروبرقی رباتیک و هر آنچه که باید بدانید!

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • قیمت زغال جاروبرقی
  • علت سوختن زغال جاروبرقی
  • قیمت زغال جاروبرقی سامسونگ
  • زغال جاروبرقی کجاست
  • زغال جاروبرقی پاناسونیک

زغال جاروبرقی چیست؟

علائم تمام شدن زغال جاروبرقی چیست؟

زغال جارو برقی یک قطعه گرافیت سیاه رنگ است که به نوعی رسانای بسیار عالی می باشد. این قطعه کوچک باعث ایجاد اصطکاک در حرکت خود شده که سبب می شود موتور به طور عادی کار کند در واقع به نوعی جریان الکتریکی را به موتور می رساند. در صورتی که این قطعه بسیار کوچک اما مهم، دچار خوردگی یا خرابی شود می تواند در عملکرد موتور اشکال ایجاد کند. هنگامی زغال جارو برقی تمام شود ممکن است فکر کنید که موتور سوخته و دیگر دستگاه کارایی ندارد در صورتی که می توانید با اقدام به موقع از بروز مشکلات این چنینی در جارو برقی جلوگیری کنید. در این مطلب همراه ما باشید تا به خوبی با علائم تمام شدن زغال جاروبرقی آشنا شوید تا بتوانید از بروز مشکلات جدی تر در این وسیله جلوگیری کنید. زیرا همانطور که می دانید جارو برقی یک وسیله بسیار مهم و کاربردی در نظافت خانه است و بدون آن قطعا جمع اوری این حجم از خاک و کثیفی در طول روز کار کاملا دشواری خواهد بود.

زغال جاروبرقی کجاست؟

Signs of running out of vacuum cleaner coal

همانطور که اشاره کردیم یکی از آسیب هایی که ممکن است سبب مشکل در زغال جارو برقی شود، خوردگی است که سبب می شود زغال به مرور زمان از بین برود. با تمام شدن زغال باید اقدام به تعمیر و تعویض آن کرد اما این پرسش مطرح می شود که زغال جاروبرقی کجاست زیرا برای تعویض آن باید بدانید که این قطعه در کجای جارو برقی قرار دارد و آیا دسترسی به آن راحت است یا نه؟  در واقع زغال جارو برقی درون موتور قرار دارد و برای دسترسی و اقدام به تعویض آن باید به موتور دسترسی پیدا کنید پس در صورتی که خودتان تا به حال این کار را انجام نداده اید از یک تکنسین کمک بگیرید زیرا جدا سازی قطعات جارو برقی نیاز به دقت زیادی دارد تا اتصالات و برخی سیم های آن آسیب نبیند و همچنین محتویات آن در صورت نداشتن اطلاعات کافی هنگام باز کردن به بیرون پخش نشود.

از کجا بفهمیم زغال جاروبرقی تمام شده؟

علائم تمام شدن زغال جاروبرقی چیست؟

گفتیم که جارو برقی ها دارای یک قطعه به اسم زغال هستند که نقش بسیار مهمی دارد و در صورت خرابی ممکن است سبب اختلال در کارکرد موتور جارو برقی شود. پس باید بدانید که علائم تمام شدن زغال جاروبرقی چیست و وقتی که زغال تمام می شود دستگاه چه واکنش هایی نشان می دهد تا بتوانید اقدام به تعویض زغال جارو برقی کنید.

  • از کار افتادن موتور جارو برقی
  • جرقه زدن جارو برقی
  • کاهش قدرت جارو برقی
  • ریپ زدن جارو برقی

از کار افتادن موتور جارو برقی

علت های زیادی ممکن است سبب از کار افتادن موتور جارو برقی شوند اما یکی از علت ها ، تمام شدن زغال جارو برقی است. هنگامی که زغال جارو برقی کاملا تمام شود، دیگر اتصالات به کلکتور برقرار نمی شود و این می تواند باعث از کار افتادن موتور جارو برقی شود.

جرقه زدن جارو برقی

هنگامی که شاهد جرقه زدن جارو برقی می شوید قطعا این مشکل شما را می ترساند اما جرقه زدن در جارو برقی می تواند ناشی از مشکلات مختلفی مانند خرابی در مدار الکتریکی جارو برقی باشد. همچنین از دیگر علت های جرقه زدن جارو برقی این است که زغال آن تمام شده و نمی تواند اتصال لازم را برقرار کند که سبب ایجاد جرقه در دستگاه می شود که به هر حال امری واجب برای پیگیری و رفع مشکل در جارو برقی است.

کاهش قدرت جارو برقی

در صورتی که زغال جارو برقی تمام شود یکی از علائم آن،  کم شدن قدرت موتور جارو برقی است که معمولا از کم شدن یا از بین رفتن زغال جارو برقی  ایجاد می شود. در این حالت می توانید زغال را بررسی کنید و از تمیز بودن آن مطمئن شوید زیرا در برخی مواقع ممکن است به دلیل کثیف بودن کلکتور یا سوختن موتور این اتفاق نیز رخ دهد‌.

ریپ زدن جارو برقی

قطع و وصل شدن جریان برق و اتصالات داخلی باعث می شود تا موتور هنگامی که روشن است به طور مداوم دچار خاموش و روشن شدن شود. در واقع ریپ زدن‌یا همان قطع و وصل شدن دائم جریان جارو برقی یکی دیگر از علائم تمام شدن زغال جارو برقی است. عدم توجه به این مشکل قطعا سبب سوختن موتور جارو برقی خواهد شد.

علت سوختن زغال جاروبرقی و تمام شدن آن چیست؟!

علت سوختن زغال جاروبرقی و تمام شدن آن ها به طور کلی به این مسئله مربوط است که  از چه نوغ کربن و زغالی در آن استفاده شده است زیرا زغال های نا مرغوب ممکن است به مرور زمان دچار شکستگی و خوردگی شوند و با شکستن بخش های مختلف از این زغال، قد آن ها کوتاه شده و برق و جریان الکتریکی را هدایت نمی کنند. با گذشت زمان این موضوع سبب خوردگی و کوتاه شدن آن و در نتیجه سوختن و تمام شدن ان ها می شود.

نحوه تعویض زغال جاروبرقی

برای آشنایی با نحوه تعویض زغال جاروبرقی باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • قاب جارو برقی را بردارید و پیچ های جارو برقی را با دقت جدا کنید تا به موتور دسترسی پیدا کنید.
  • هنگام برداشتن پیچ ها و عدم نگه داشتن جارو برقی به درستی ممکن است محتویات آن پخش شود پس این کار را با دقت انجام دهید.
  • اگر جارو برقی قدیمی است مراقب باشید تا فنر کشنده سیم را جدا نکنید زیرا ممکن است برای مونتاژ فنر به مشکل بر بخورید.
  • پس از باز کردن قاب جارو برقی، پیچ های موتور را باز کنید و با احتیاط موتور را از جای خود خارج کنید.
  • در این مرحله باید به کربن (زغال جارو برقی) دسترسی داشته باشید .
  • هنگام درآوردن موتور دقت کنید تا کابل های متصل پاره نشوند.
  • زغال قدیمی را با دقت جدا کنید.
  • محل زغال را با مسواک یا پارچه مناسب به آرامی تمیز کنید تا کثیفی انباشته شده در این قسمت کاملا از بین برود.
  • زغال جدید را جایگزین کنید.
  • دقت کنید که زغال جدید را در جای صحیح قرار دهید.
  • نصب فنر ها را انجام دهید.
  • قطعات جارو برقی را دوباره با دقت و به درستی سر جایش قرار دهید.

قیمت زغال جاروبرقی

به طور کلی برای محاسبه قیمت زغال جاروبرقی نمی توان یک مقدار ثابت ارائه داد زیرا با توجه به نوع جاروبرقی و برند محصول این مقدار ممکن است کمی تفاوت داشته باشد به طور مثال قیمت زغال جاروبرقی سامسونگ به طور میانگین عددی بین ۵۰ تا ۱۰۰ است و قیمت زغال جاروبرقی پاناسونیک میانگینی حدود ۵۰ تا ۷۰ تومان است.

جمع بندی

زغال جارو برقی یک قطعه بسیار مهم داخل موتور جارو برقی است که سبب می شود جریانات الکتریکی به خوبی انتقال پیدا کنند. از این رو خرابی و یا تمام شدن زغال جارو برقی می تواند منجر به بروز مشکلاتی در دستگاه شود که مشابه با مشکلات سوختن موتور جارو برقی است. معمولا این مشکل در جارو برقی هایی رخ می دهد که از زغال های نا مرغوب استفاده می کنند زیرا  ممکن است به مرور زمان دچار شکستگی و خوردگی شوند و با شکستن بخش های مختلف از این زغال، قد آن ها کوتاه شده و برق و جریان الکتریکی را هدایت نمی کنند. با گذشت زمان این موضوع سبب خوردگی و کوتاه شدن آن و در نتیجه سوختن و تمام شدن ان ها می شود. پس بهتر است با توجه به علائمی نظیر موارد زیر حتما اقدام‌ به تعویض زغال جارو برقی کنید‌:

  • از کار افتادن موتور جارو برقی
  • جرقه زدن جارو برقی
  • کاهش قدرت جارو برقی
  • ریپ زدن جارو برقی

موارد گفته شده در بالا تقریبا در بیشتر مواقع می تواند علائم تمام شدن زغال جاروبرقی باشند و ممکن است عدم توجه به این قطعه سبب آسیب های جدی تر در موتور شود و یا دستگاه دیگر کارایی خاصی نداشته باشد. پس‌ برای جلوگیری از بروز این مشکل در صورت مشاهده ی هر یک از موارد گفته شده، بهتر است از یک تکنسین مجرب در این زمینه کمک بخواهید. در صورتی که خودتان در این کار وارد هستید می توانید اقدام به تعویض کربن جارو برقی کنید اما در غیر این صورت بهتر است خودتان این کار را انجام ندهید زیرا تعویض زغال جارو برقی و باز کردن قطعات جارو تا رسیدن به موتور ، کاری است که نیاز به تجربه دارد. در حین کار ممکن است سبب پارگی برخی اتصالات و سیم ها یا شکستن فنر ها شوید پس بهتر است در انجام این تعمیرات بسیار محتاط باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟