آموزش

علت برعکس شدن تصویر تلویزیون چیست؟

برعکس شدن تصاویر تلویزیون به طور قطعی نشان دهنده نوعی مشکل در تلویزیون است که هر چه سریع تر باید اقدام به رفع آن کنید.

نهال وحیدی | 6 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مشکلاتی که برای لوازم‌ صوتی و تصویری ایجاد می شود می توانند نگران کننده باشد زیرا بخش عظیمی از سرگرمی و کار های روزانه ما توسط این لوازم‌ از قبیله تبلت، لپ تاپ، تلویزیون و… انجام می شود. شاید برای شما هم پیش آمده که و قتی  مشغول تماشای تلویزیون هستید به طور کاملا ناگهانی تصویر تلویزیون بر عکس شده و این موضوع شما را نگران کرده است. منظور از بر عکس شدن تصاویر در تلویزیون چرخش آن ها به صورت نصفه یا کامل است. در این حالت پرسشی که ایجاد می شود این است که علت برعکس شدن تصویر تلویزیون  چیست؟! در این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر علت این مشکل به روش های رفع آن نیز بپردازیم.

بیشتر بدانید:
آموزش نصب تلویزیون روی دیوار به همراه ویدیو

همچنین در این جا می خوانید:

  • برعکس شدن تصویر تلویزیون سامسونگ
  • چرخش تصویر در تلویزیون سامسونگ
  • چرخش صفحه در تلویزیون
  • برعکس شدن تصویر تلویزیون ال جی
  • برگرداندن تصویر تلویزیون ال جی      

علت چرخش صفحه در تلویزیون چیست؟

اگر شما هم جزو افرادی بودید که برایتان این مشکل ایجاد شده و تصویر تلویزیون به طور اتفاقی و کاملا ناگهانی بر عکس شده یا چرخیده و شما دلیل آن را نمی دانستید، در این مطلب همراه ما باشید تا با دو علت برعکس شدن تصویر تلویزیون آشنا شوید. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد بسیاری از افراد نگران خراب شدن تلویزیون خود هستند و اکثرا فکر می کنند شاید علت این مشکل روشن ماندن بیش از حد تلویزیون یا علت های این چنینی باشد و برای رفع آن شاید دست به کار هایی بزنند که سبب خرابی بیشتر در سایر قطعات تلویزیون شوند.

برعکس شدن تصاویر تلویزیون به طور قطعی نشان دهنده نوعی مشکل در تلویزیون است که هر چه سریع تر باید اقدام به رفع آن کنید زیرا در غیر این صورت بخش های مرتبط با آن نیز قطعا آسیب می بینند و در نتیجه ممکن است تلویزیون شما از کار بیافتد. اما برای رفع مشکل برعکس شدن تصاویر تلویزیون ابتدا باید اقدام به پیدا کردن علت چرخش صفحه در تلویزیون یا بر عکس شدن صفحه تلویزیون کنید.

به طور کلی این اتفاق یک مشکلی است که احتمال بروز آن در تلویزیون ها بسیار کم است اما با این حال ممکن است در برخی مواقع این اشکال رخ دهد و شاهد برعکس شدن تصاویر باشید. طبق بررسی های به دست آمده علت برعکس شدن تصاویر تلویزیون معمولا به دلیل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری است و معمولا سوی بیشتر این خرابی بر می‌گردد به علت خرابی در قسمت نرم افزاری تلویزیون ها که اکثرا مشکلات این چنینی نشانگر اختلال در عملکرد تلویزیون است که در ادامه به بررسی چند مورد از اصلی ترین دلایل مشکل برعکس شدن یا چرخش تصاویر و صفحه در تلویزیون خواهیم پرداخت:

خراب شدن فریمور از علت برعکس شدن تصویر تلویزیون

فریمور یکی از اصلی ترین و همچنین مهم ترین اجزای مین برد است که وظیفه اصلی آن کنترل عملکرد بخش های مختلف در تلویزیون است. به طور مثال فریمور در تلویزیون وظیفه دارد تا تصاویر تلویزیون‌ را قبل از نمایش در صفحه تلویزیون بررسی کند تا تصاویر به شکل درستی به نمایش در بیایند. حال در صورتی که این قطعه در مین برد تلویزیون خراب شود، تصاویر بدون کنترل از قبل در صفحه پخش می شوند و به همین علت است تصویر در تلویزیون برعکس نشان داده می شود.

خراب شدن مین برد از علت برعکس شدن تصاویر تلویزیون

یکی دیگر از علت های برعکس شدن تصاویر در تلویزیون ممکن است به دلیل وجود مشکل در مین برد باشد. مین برد یکی از قطعات سخت افزاری بسیار مهم است که علاوه بر ذخیره اطلاعات، وظیفه دستور به سایر قطعات تلویزیون را بر عهده دارد. که این یعنی عملکرد صحیح در تلویزیون اما اگر مین برد دچار مشکل شود، شاهد خرابی در بخش های بسیاری مانند مشکل در پخش صدا، تصویر، اتصالات و… خواهید بود که همین مسئله ممکن‌ است سبب شود تصاویر در تلویزیون شما برعکس شوند.

برای رفع مشکل برعکس شدن تصویر تلویزیون چه کار کنیم؟

حال که به خوبی با ۲ علت اصلی برعکس شدن تصاویر در تلویزیون آشنا شدید قطعا می خواهید راه حل رفع این مشکل را بدانید اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این نوع مشکلات در تلویزیون ها معمولا به علت وجود خرابی در قسمت سخت افزاری یا نرم افزاری تلویزیون هستند که عیب یابی و تعمیر آن نیازمند یک شخص وارد به کار است. پس بهتر است اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید اقدام به رفع این مشکل نکنید و به جای آن از یک تکنسین حرفه ای کمک بگیرید زیرا رفع مشکل برعکس شدن تصویر تلویزیون کاری پیچیده محسوب شده و نیاز به دانش کافی برای رفع آن است.در صورتی که تخصصی در این زمینه نداشته باشید و اقدام به تغییراتی در برد و بتز کردن بخشی از تلویزیون کنید قطعا آسیب های غیر قابل جبرانی به دستگاه زده اید و در نتیجه هزینه های هنگفت برای تعویض یا تعمیر تلویزیونتان خواهید پرداخت.

برعکس شدن تصویر تلویزیون سامسونگ نیز اتفاق می افتد؟

منظور از برعکس شدن تصویر تلویزیون سامسونگ یا هر برند دیگری پشت و رو شدن تصویر نیست بلکه منظور این است که تصویر مورد نظر در صفحه تلویزیون بین ۱۸۰ تا ۹۰ درجه به طرفین چرخیده است. این اتفاق چه در تلویزیون سامسونگ چه هر برند دیگری، یک اتفاق بسیار نادر است، یعنی جزو اتفاق های رایج نیست و شاید از هر ۱۰ تلویزیون ۲ تا از آن ها دچار این مشکل شوند.  اما به هر حال ممکن است رخ دهد و زمانی که شاهد چنین مشکلی باشید به درستی نمی توانید تلویزیون را تماشا کنید. از این رو این مشکل در تلویزیون سامسونگ نیز نیازمند بررسی قطعاتی مانند مین برد، پنل، فلت تلویزیون، بک لایت و یا فریمور است. زیرا همانطور که از قبل اشاره کردیم این مشکل معمولا به علت وجود خرابی در قسمت نرم افزاری و سخت افزاری تلویزیون رخ می دهد.

☆ فریمور یک برنامه نرم افزاری است که در چیپ حافظه مین برد تلویزیون قرار می‌گیرد.

نحوه چرخش تصویر در تلویزیون سامسونگ از حالت افقی به عمودی چگونه است؟

به طور کلی سه روش برای چرخش تصویر در تلویزیون سامسونگ از حالت افقی به عمودی وجود دارد. برای تغییر The Sero می توانید از کنترل از راه دور ارائه شده Bixby Voice یا برنامه ی Smart Things متصل به The Sero استفاده کنید. این ۳ روش شامل موارد زیر است:

روش اول

  • در کنترل از راه دور هوشمند سامسونگ، دکمه Rotate را فشار دهید.

روش دوم

  • در کنترل از راه دور هوشمند سامسونگ، دکمه Bicby را فشار دهید و بگویید 《Portrait Mode》یا 《Rotate vertically》

روش سوم

  • در برنامه Smart Things گزینه The sero را انتخاب کنید و روی کنترل تلویزیون ضربه بزنید، سپس روی دکمه چرخش ضربه بزنید.

علت برعکس شدن تصویر تلویزیون ال جی چیست؟

به طور کلی علت برعکس شدن تصویر تلویزیون در تمامی برند ها به یک دلیل آن هم وجود مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری رخ می دهند و در واقع فرقی ندارد که تلویزیون شما ال جی باشد یا یک برند دیگر. در نتیجه می توان گفت که علت برعکس شدن تصویر تلویزیون ال جی نیز مانند سایر تلویزیون ها می تواند به دلیل خرابی فریمور یا مین‌ برد اتفاق بیافتد. اما با این حال بهتر است که پنل و خود مین برد هم توسط تکنسین های حرفه ای بررسی و چک شوند. در نهایت با اصلاح فریمور یا تعمیر و تعویض مین برد مشکل در تلویزیون ها بر طرف می شود و نمایش تصاویر به حالت نرمال باز می ‌گردد پس در صورتی که این مشکل برای تلویزیون ال جی شما رخ داد می توانید با مراجعه به یک تعمیر کار‌ مرتبط به برگرداندن تصویر تلویزیون ال جی به حالت نرمال اقدام کنید.

جمع بندی

برعکس شدن تصویر تلویزیون یکی از مشکلاتی است که معمولا به طور زیادی برای تلویزیون ها رخ نمی دهد. به طور کلی منظور از برعکس شدن تصویر در تلویزیون اسن است که تصویری که روی صفحه تلویزیون به نمایش داده می شود بین ۹۰ تا ۱۸۰ درجه بچرخد و این یعنی تصویر تلویزیون شما به طور ناگهانی دچار مشکل شده است. اما علت برعکس شدن تصویر تلویزیون در هر برند ایرانی و خارجی تنها می تواند به دو عامل سخت افزاری و نرم افزاری مربوط شود که خود این مسئله یعنی اختلال در عملکرد تلویزیون و معمولا هنگامی که این اتفاق رخ می دهد در حدود ۹۰ درصد موارد مشکل از بخش نرم افزاری تلویزیون است. به طور کلی هنگامی که شاهد بر عکس شدن تصویر تلویزیون بودید باید این دو عامل را بررسی کنید:

  • خراب شدن فریمور
  • خراب شدن مین برد

این دو قطعه از بخش های اصلی در تلویزیون هستند که وظایف زیادی را بر عهده دارند و در صورتی که مشکلی در این قطعات به وجود بیاید ممکن است سبب اختلال در پخش صدا، تصویر و… شود. برای رفع مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری تلویزیون نیز بهتر است در صورتی که خودتان تخصصی در این زمینه ندارید از یک فرد متخصص برای آن کمک بگیرید تا آسیب های دیگری به دستگاه تان وارد نکنید‌.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟