آموزش

فناوری سلول باز در تولید تلویزیون چیست؟/بررسی علت جداشدن صفحه کریستال مایع از تلویزیون ایرانی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در پاسخ به سوال فناوری سلول باز در تولید پنل های تلویزیون چیست ؟ باید گفت که ...

حسین محمدی | 6 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در پاسخ به سوال فناوری سلول باز در تولید پنل های تلویزیون چیست ؟ باید گفت که در این فناوری صفحه کریستال مایع به جای مونتاژ روی بک لایت به صورت یک ماژول یکپارچه صفحه کریستال مایع روی قاب تلوزیون مونتاژو سپس بخش بک لایت روی آن قرار می گردد. برخی از تولیدگنندگان در ایران از این فناوری بهره برده اند که در ادامه به معرفی این شرکت و بررسی علت جداشدن صفحه کریستال مایع از تلویزیون ایرانی که در فضای مجازی منتشر شده بود، می پردازیم.

بیشتر بدانید:
آشنایی با انواع فناوری های تلویزیون و تکنولوژی های نو/بخش دوم

سیر تکامل صفحه نمایش های تلویزیون

پنل های LCD  ( صفحات نمایش کریستال مایع ) در بیست سال گذشته فناوری قالب در تولید صفحات نمایش بوده است. در این فناوری، صفحه نمایش نوری تولید نمی کند و با عبور نور از صفحه کریستال مایع می توانیم تصویر را ببینیم.

نسل اول این تلویزیون ها به مدل های LCD شهرت دارند، از لامپ های CFL  که شبیه به لامپ های فلورسنت هستند برای تامین نور پس زمینه استفاده می کنند. در نسل دوم که از حدود 14 سال قبل رایج شد، از دیودهای نوری همان LED برای تامین نور پس زمینه بهره می برند که در ابتدا با عنوان تلویزیون های LED LCD  شناخته می شدند و به مرور زمان به نسخه های LED  تغییر نام دادند.

این تلویزیون ها باریک تر و مصرف برق آنها کمتر و با دوام تر هستند و به دو دسته DLED  یا ال ای دی مستقیم و ELED  یا ال ای دی حاشیه ای تقسیم می شوند. در فناوری ال ای دی مستقیم یا DELE  لامپ های ال ای دی در مساحت صفحه نمایش در پشت صفحه نمایش با فاصله معین قرار گرفته اند. حسن این فناوری توزیع یکنواخت نور در سطح صفحه نمایش می باشد.

در فناوری ال ای دی حاشیه ای یا ELED  دیودهای نوری در محیط صفحه نمایش قرار دارند و از طریق یک صفحه پلاستیکی نیمه شفاف نور آن ها در سطح صفحه نمایش توزیع می گردد.

مزیت این فناوری امکان تولید صفحات نمایش باریک و سبک تر است که به دلیل باریک شدن بدنه به زیبایی تلویزیون می افزاید. جدید ترین فناوری در مدل های کریستال مایع فناوری QLED  است که در آن صفحه پلاستیک نیمه شفاف با یک صفحه نازک متشکل از ذرات بسیار ریز در قطع کوانتومی کریستال شیشه جایگزین شده و نور بیشتری از خود عبور می دهد. در نتیجه باعث افزایش زاویه دید و میزان شدت روشنایی صفحه نمایش و امکان تولید تلویزیون های باز هم سبکتر و باریکتر را فراهم می سازد.

جدید ترین فناوری در این زمینه تلویزیون های مینی ال ای دی است که در حال حاضر در ایران فقط یک نمونه 75 اینچی با برند جی پلاس در شرکت گلدیران تولید و به زودی شرکت مادیران هم مدلی از تلویزیون TCL  با این فناوری عرضه می نماید، سایر نمونه های موجود در بازار ایران وارداتی هستند.

در این فناوری بلوک های متشکل از هزار لامپ ال ای دی در ابعاد بسیار کوچک که میزان نوردهی آن ها بر اساس تصویر در حال پخش تغییر می نماید، استفاده شده است. این فناوری مشکل فرار نور در صفحات نمایش کریستال مایع را با مدیریت شدت روشنایی نور پس زمینه تا حد زیادی بر طرف و امکان تولید تصاویر با کنتراست بالا را فراهم می اورد.

چالش های صفحه نمایش های تلویزیون

در تمامی این فناوری ها صفحات نمایش از دو بخش صفحه کریستال مایع و بخش نور پس زمینه با فناوری های مختلف تشکیل شده است. از مهمترین مشکلات این صفحات نمایش خراب بخش نور پس زمینه است که با اختلالاتی همچون آبی شدن تصویر و تاریک شدن بخش هایی از صفحه نمایش همراه است و تعویض ال ای دی های تامین کننده نور پس زمینه تنها چاره کار است. به دلیل حساسیت این فرایند و احتمال آسیب دیدن صفحه لیکوئید یا کریستال مایع در اثر سهل انگاری و یا عدم مهارت تعمیرکار هزینه اجرت این کار معمولا تا دو برابر هزینه قطعه مصرفی است.

 فناوری سلول باز یا OPEN CELL چیست؟

تولید کنندگان چینی مانند BOE  ( بزرگترین تولید کننده صفخات نمایش جهان از نظر تیراژ تولید از سال 2020 میلادی ) و TCL  بزرگترین برند چینی  تولید کننده تلوزیون و رتبه دوم از نظر تیراژ تولید درجهان بعد از سامسونگ در سال 2022 میلادی ) که از بزرگترین تولید کنندگان پنل تلویزیون در جهان به شمار می روند، برای سهولت در تعویض بک لایت سراغ فناوری سلول باز یا OPEN CELL رفتند.

در فناوری OPEN CELL صفحه کریستال مایع به جای مونتاژ روی بک لایت به صورت یک ماژول یکپارچه صفحه کریستال مایع روی قاب تلوزیون مونتاژو سپس بخش بک لایت روی آن قرار می گردد. در صورتی که بک لایت آسیب ببیند، بدون مشکل امکان باز کردن بخش نور پس زمینه پنل و تعویض نوارهای ال ای دی در حداقل زمان و بدون نیاز به تبحر بالا و در نتیجه کمترین هزینه امکان پذیر است.

کدام تولیدکنندگان در ایران از فناوری سلول باز استفاده کرده اند؟

استفاد از این فناوری در ایران به سال 1389 خورشیدی برمی گردد. در این سال بعد از خاتمه همکاری شرکت ال جی با شرکت شهاب و تمرکز تولید محصولات صوتی و تصویری خانگی و تهویه مطبوع ال جی در گلدیران، شرکت شهاب  اقدام به معرفی برند TCL  کرد. تی سی ال در آن زمان پنجمین تولید کننده تلویزیون در دنیا بود. علاوه بر برند TCL،  تلویزیون های جدید شهاب که تا آن زمان با همکاری فنی ال جی تولید می شد بر اساس پلت فرم TCL  ساخته و روانه بازار شدند.

شرکت شهاب در طول 74 سال فعالیت مستمر خود در تولید و خدمات پس از فروش محصولات صوتی و تصویری معرف بسیاری از برندها مانند سونی،  فیلیپس،  تلفنکن، بلاپونکت، هیتاچی، سامسونگ و ال جی به بازار ایران بود. به دلیل قیمت ارزان تر تلویزیون های تی سی ال نسبت به مدل های سامسونگ و ال جی مونتاژ ایران، در مدت کوتاهی این برند توانست سهم مناسبی از بازار تلویزیون ایران را به دست آورد.

هر چند تی سی ال هم در نهایت به شهاب وفا نکرد و از سال 1395 شرکت مادیران را به عنوان نماینده انحصاری خود در ایران معرفی کرد. در آن زمان سهم تلویزیون های دارای پنل با فناوری OPEN CELL  در دنیا فقط 10 درصد بود و شهاب تبلیغات زیادی در مورد این فناوری درسایت خود انجام داد و تاکید زیادی بر هزینه اندک، ریسک بسیار پایین آسیب دیدن صفحه کریستال مایع  و سهولت تعویض بک لایت در تلویزیون های TCL  به دلیل استفاده از فناوری OPEN CELL داشت.

از سال 1397 وخروج شرکت های کره جنوبی و ژاپنی مانند ال جی که بزرگترین تامین کننده پنل تلویزیون های ساخت ایران بود، تولید کنندگان ایرانی پنل های شرکت های چینی را جایگزین نمودند.

چند ماه قبل گروه صنعتی انتخاب ( تولید کننده تلویزیون با برندهای اسنوا، دوو و بست ) از راه اندازی خط تولید پنل های تلویزیون اسنوا بدون قید نام شرکت همکار خارجی و به فاصله کوتاهی، گروه صنعتی مادیران تولید کننده تلویزیون های تی سی ال و ایکس ویژن هم از راه اندازی خط تولید پنل های ایکس ویژن با همکاری شرکت تی سی ال چین خبر داد.

در حال حاضر تلویزیون های ساخت برخی از تولید کنندگان به صورت قطعات منفصله یا CKD از کشور چین وارد می شود. از پنل های ال جی، سامسونگ و سایر تولید کنندگانی که همراه سایر قطعات توسط تامین کننده ارسال شده استفاده و عمده ترین تامین کننده پنل برای تلوزیونهای ساخت ایران BOE  چین که بزرگترین تولید کننده پنل های تلوزیون در دنیا می باشد. به همراهTCL  رتبه دوم بزگترین تولید کننده تلوزیون در دنیا  بزگترین تولید کنندگان جهانی پنل با فناوری سلول باز یا OPEN CELL می باشند.

علت جداشدن صفحه کریستال مایع از تلویزیون ایرانی چه بود؟

خبری که ماه گذشته از جداشدن صفحه کریستال مایع یک تلویزیون ایرانی در فضای مجازی منتشر شد، از مشکلات بسیار نادر صنعت تلویزیون می باشد، این رویداد احتمالا به دلیل استفاده از پنل با فناوری OPEN CELL  و عدم دقت در مونتاژ صفحه لیکوئید روی قاب جلوی تلویزیون  و در واقع خطای انسانی در مرحله مونتاژ می باشد که در صورت دست نزدن به صفحه نمایش و صدمه ندیدن لیکوئید به راحتی قابل رفع شدن توسط کارشناسان خدمات پس از فروش شرکت سازنده است.

امروزه سهم پنل های OPEN CELL  بسیار بالاتر از یک دهه قبل است و درصد عمده آن توسط تولید کنندگان چینی تولید می شود. عدم پیروی تولید کنندگان کره ای و ژاپنی از این فناوری را می توان نیاز به انجام تغییرات اساسی در خط تولید و همچنین عمر بالای پنل های آنها با 60 هزار ساعت عمر مفید دانست.

هر چند آمار دقیقی از میزان استفاده از پنل های ساخت کمپانی BOE  چین در تلویزیون های ساخت ایران در دست نیست اما به نظر میرسد بزرگترین تولید کننده پنل برای تولید کنندگان ایرانی در حال حاضر باشد. تحریم شرکتهای کره ای و ژاپنی و ارزانی پنل های BOE  نسبت به سایر برندها از مهمترین دلایل استفاده گسترده از تولیدات این شرکت می باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟