دلایل رایج صدای لگن ماشین لباسشویی
آموزش

دلایل رایج صدای لگن ماشین لباسشویی

  صدای ناهنجار لگن ماشین لباسشویی می تواند نشانه خراب بودن برخی از قطعات ماشین لباسشویی باشد

یاسمن داودیان | 5 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  صدای ناهنجار لگن ماشین لباسشویی می تواند نشانه خراب بودن برخی از قطعات ماشین لباسشویی باشد بنابراین در صورت برخورد با این مشکل آن را جدی بگیرید؛ در ادامه این مطلب دلایل رایج صدای لگن ماشین لباسشویی را توضیح می دهیم، با ما همراه باشید.

در مقاله دلایل رایج صدای لگن ماشین لباسشویی درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • علت لقی دیگ لباسشویی
  • علت صدا دادن لگن ماشین لباسشویی
  • علت صدا دادن ماشین لباسشویی در دور تند
  • علت صدا دادن ماشین لباسشویی هنگام چرخش
  • علت صدای ماشین لباسشویی هنگام ابگیری
  • علت صدای ماشین لباسشویی هنگام خشک کن
  • علت تکان خوردن دیگ لباسشویی
  • علت صدای لگن ماشین لباسشویی ال جی

 علت لقی دیگ لباسشویی

پیش از اینکه موضوع اصلی این محتوا یعنی دلایل رایج صدای لگن ماشین لباسشویی را توضیح دهیم؛ لازم است علت لقی دیگ لباسشویی را بررسی کنیم.

اصلی ترین دلیلی که منجر به لقی دیگ لباسشویی می شود پر کردن بیش از حد مخزن آن است. شستشوی پرده، پتو و دیگر البسه حجیم لقی دیگ لباسشویی را به وجود می آورد. نشانه های لقی دیگ لباسشویی شامل موارد زیر است:

  1. نشتی آب از دیگ
  2. نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی
  3. خشک نکردن لباس ها
  4. سوراخ شدن دیگ
  5. سر و صدای زیاد دیگ

علت صدا دادن لگن ماشین لباسشویی

صدا دادن لگن ماشین لباسشویی در نگاه اول مشکل چندان جدی ای به نظر نمی رسد، اما در صورت عدم توجه می تواند خسارت سنگینی به بار بیاورد. به صورت کلی علت صدا دادن لگن ماشین لباسشویی به دلایل زیر می باشد که در ادامه به توضیح آنان نیز می پردازیم.

  1. خرابی شفت آبکش
  2. خراب بودن بلبرینگ
  3. معیوب بودن فولی
  4. خرابی کاسه نمد
  5. اختلال در کمر فنرها

خرابی شفت آبکش

شفت تخلیه ماشین لباسشویی از قطعات اصلی و مهم آن شناخته می شود. شفت آبکش در واقع قسمتی است که در داخل سه بخش کاسه فولی، حبابی و نمدی متصل می شود و در صورت خرابی هر کدام از این قطعات و عدم عیب یابی صحیح، امکان آسیب دیدن سایر قطعات لباسشویی وجود دارد.

اگر شفت دستگاه آسیب دیده می باشد لازم است آن را تعویض و تعمیر نمایید اما در این میان باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که سایز این قطعه در مدل های مختلف لباسشویی متفاوت است.

شفت ها به کمک پرچ یا دیگ متصل می شوند که پس از قرار گرفتن سایر قسمت ها روی شفت انجام می شود و همچنین تعمیر لباسشویی که شفت آن خراب شده باید توسط فرد متخصص صورت گیرد.

خراب بودن بلبرینگ

خراب بودن بلبرینگ از دلایل رایج صدای لگن ماشین لباسشویی است. بلبرینگ یکی از قطعات مهم و اصلی در ماشین لباسشویی می باشد که نقش مهمی در شستشوی لباس ها ایفا می کند. بلبرینگ به دلایل متفاوتی ممکن است دچار ایراد شود که در ادامه توضیح می دهیم.

  • استفاده مداوم از دستگاه: اگر قصد شستشوی لباس های زیادی را دارید، توصیه می شود که آن ها را با فاصله زمانی طولانی شستشو دهید زیرا شستن حجم زیادی از لباس ها پشت سرهم باعث خرابی بلبرینگ می شود.
  • پر کردن دستگاه بیش از حد ظرفیت: ماشین لباسشویی ها ظرفیت های متعددی دارند که بر اساس حجم داخلی و قدرت بلبرینگ مشخص می شود. پر کردن ماشین لباسشویی توسط لباس ها بیش از اندازه ظرفیتش منجر به وارد شدن فشار زیاد به بلبرینگ می شود.
  • شستن لباس های حجیم: از دیگر دلایلی که منجر به خراب شدن بلبرینگ می شود می توان به شستن لباس های حجیم اشاره کرد. قرار دادن حوله و پتو در دستگاه نه تنها حجم آن را پر می کند بلکه خیس شدن آن ها نیز ماشین لباسشویی را سنگین تر هم می کند.
  • تراز نبودن لباسشویی: تنظیم پایه لباسشویی یکی از موارد مهمی است که اغلب به آن بی توجهی می شود. ماشین لباسشویی مانند هر دستگاه دیگری برای فعالیت درست خود باید تراز باشد و در غیر این صورت با تکان های شدیدی که به دستگاه وارد می شود خرابی قطعات مهم از جمله بلبرینگ را ایجاد می کند.

معیوب بودن فولی

دلایل رایج صدای لگن ماشین لباسشویی

از دیگر دلایل رایج صدای لگن ماشین لباسشویی معیوب بودن فولی است. فولی نیز از قطعات مهم دستگاه است که به سختی خراب می شود اما در صورتی که با مشکل مواجه شود، عملکرد ماشین لباسشویی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

فولی یک چرخ بزرگ و گرد است که در پشت درام یا مخزن لباسشویی تعبیه شده است. تسمه قرار گرفته روی چرخ، انرژی تولیدی موتور را به فولی انتقال داده و باعث چرخش آن می شود.

احتمال شکستگی فولی ماشین لباسشویی بسیار کم است اما در صورتی که شکستگی در آن ایجاد شود، باید آن را تعویض کنید. مراحل تعویض فولی ماشین لباسشویی طبق مراحل زیر است:

  1. دستگاه را خاموش کرده و آن را از برق بیرون بکشید.
  2. برای دسترسی راحت تر دستگاه را به جلو کشیده و سعی کنید اطراف دستگاه را خالی کنید تا فضای کافی برای کار کردن داشته باشید.
  3. با استفاده از پیچ گوشتی، پیج های پشت ماشین لباسشویی را باز کنید.
  4. پس از باز کردن پنل، تسمه را از پولی و موتور جدا کنید.
  5. بعد از جدا کردن فولی معیوب، فولی جدید را جایگزین کنید و آن را محکم کنید.
  6. در این مرحله باید تسمه را در جای خود قرار دهید و از تناسب آن با پولی مطمئن شوید.
  7. در نهایت پولی را با دست بچرخانید و در صورتی که مشکلی در آن وجود نداشت، پنل را در جای خود قرار دهید.
  8. در مرحله آخر با استفاده از پیچ گوشتی، پیچ های پنل را کامل ببندید.

خرابی کاسه نمد

وظیفه کاسه نمد در ماشین لباسشویی، جلوگیری از خروج آب از دستگاه است. فعالیت این دستگاه به گونه ای است که باید انعطاف پذیر باشد و در جای خود محکم بماند در غیر این صورت به درستی کار نخواهد کرد. در صورتی معیوب بودن این قطعه باید آن را تعویض کنید که مراحلش را در ادامه بیان کردیم:

  1. پیج های دستگاه را باز کنید تا پنل جدا شود.
  2. برای جدا کردن پنل لازم است جای پودر و ضربه گیرهایی که در قسمت جلو و پایین دستگاه قرار گرفته اند هم جدا شوند.
  3. لاستیک درب ماشین لباسشویی را جدا کرده و سپس فنر، تسمه و دیگر قطعه ها را جدا کنید.
  4. در این مرحله باید لوله های هدایت کننده مواد شوینده و سینی را به کمک یک انبردست خارج کنید.
  5. سپس برای رسیدن به بلبرینگ باید المنت، تسمه و پولی را تعویض نمایید.
  6. در این مرحله از تعویض کاسه نمد باید موتور ماشین لباسشویی را جدا کنید.
  7. برای خارج کردن موتور، سیم ها و سوکت هایی که به آن متصل است را بیرون بیاورید.
  8. بعد از باز کردن موتور، مخزن لباسشویی را به کمک فنرهای آن بیرون بیاورید.
  9. کاسه نمد را خارج کنید و برای نصب کردن کاسه نمد جدید، بلبرینگ های آن را به خوبی گریس کنید.
  10. بعد از آن که قطعات را به خوبی به گریس آغشته کردید، آن ها را در شفت قرار داده و مراحل نصب را کامل کنید.

اختلال در کمر فنرها

فنرهایی که دیگ را از بالای ماشین لباسشویی نگه می دارند، می توانند علت صدای زیاد لگن ماشین لباسشویی در زمان خشک شدن با افزایش دور موتور باشند، زیرا ممکن است فنرها به مرور زمان تغییرات شکل داده و مشکلاتی ایجاد کنند.

علت صدا دادن ماشین لباسشویی در دور تند

علت صدا دادن ماشین لباسشویی در دور تند می تواند به علت قرار گرفتن آن در محل نا مناسب باشد؛ در صورتی که محل قرارگیری لباسشویی شما نا مناسب باشد هنگام دور تند صدای ناهنجاری ایجاد می کند.

همچنین از دیگر دلایلی که باعث ایجاد صدا در ماشین لباسشویی هنگام دور تند می شود می تواند به علت قرار گرفتن اجسام نوک تیز و سخت در جیب های لباس ها می باشد. بنابراین توصیه می شود قبل از شستشو جیب های لباس ر خالی کنید و از پر کردن بیش از حد آن نیز بپرهیزید.

علت صدا دادن ماشین لباسشویی هنگام چرخش

همان طور که پیش از این هم بیان کردیم؛ علت صدا دادن ماشین لباسشویی هنگام چرخش می تواند به علت وجود سنجاق، سکه، کلید و دیگر اجسام سخت فلزی در فلزی ها باشد. البته در برخی موارد ممکن است اجسام فلزی از شستشوی های پیشین در واشر تخلیه گیر می کند و در شستشوی های بعدی باعث ایجاد صدا شود.

علت صدای ماشین لباسشویی هنگام ابگیری

علت صدای ماشین لباسشویی هنگام آبگیری و خشک کن به دلیل تغییر شکل و دفرمه شدن کمک فنرها می باشد و تنها راه حل رفع این مشکل تعمیر و تعویض کمک فنرها است. همچنین تراز نبودن ماشین لباسشویی و قرار گرفتن آن در محل نا مناسب نیز باعث ایجاد این مشکل می شود.

علت تکان خوردن دیگ لباسشویی

تکان خوردن دیگ لباسشویی در اکثر مواقع دیده می شود که صدای آزار دهنده ای را ایجاد می کند، علت تکان خوردن دیگ لباسشویی به دلایل زیر است:

  1. تراز نبودن لباسشویی
  2. تنظیم نبودن پایه ها
  3. خرابی کمک لباسشویی
  4. پر کردن بیش از حد یا کمتر از ظرفیت دستگاه
  5. متعادل نبودن بار مخزن لباسشویی
  6. شل شدن وزنه های تعادل
  7. بسته بودن پیچ حمل و نقل دستگاه
  8. ضعیف بودن جنس پایه های لباسشویی

علت صدای لگن ماشین لباسشویی ال جی

علت صدا دادن لگن ماشین لباسشویی ال جی می تواند به دلیل خرابی شفت آبکش، خراب بودن بلبرینگ، معیوب بودن فولی، خرابی کاسه نمدو اختلال در کمر فنرها باشد که در ابتدای مطلب توضیح کامل آن را بیان کردیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 28 آبان 1402 در 3:04 ب.ظ

    یکی از مهمترین دلایل لرزش و صدای لباسشوئی که معمولا بعد از اسباب کشی و نقل مکان به منزل جدید رخ می دهد تراز نبودن لباسشوئی است در اکثر ماشین های لباسشوئی تراز کردن بوسیله پایه جلو سمت راست انجام میشود برخی از لباسشوئی ها در زیر درب دیگ دستگیره جک دارند که با بیرون کشیدن ان و حرکت به سمت بالا جلوی لباسشوئی کمی بلند میشود و با چرخاندن افقی پایه سمت راست جلو که باعث تغییر ارتفاع پایه میشود و با استفاده از تراز ویا بشقاب ابی که روی لباسشوئی قرار می دهید و میتوانید چند قطره اب در وسط ان برسیزید و با توجه به جهت حرکت اب ببینید ارتفاع کدام جهت نیاز به تنظیم دارد ارتفاع ماشین لباسشوئی را تراز کنید مشکل دیگر در لباسشوئی فرسوده شدن تسمه است که می باید ان را با تسمه همان سایز مخصوص لباسشوئی ( و نه کولری ) که در مقابل روغن و حرارت مقاوم است تعویض کنید فولی خراب بدلیل کشاد شدن محل اتصال فولی به مخزن رخ می دهد که باعث لقی فولی می گردد که درمانی جز تعویض ان ندارید ضمنا خشک شدن بلبرینگ هم میتواند باعث ایجاد سرو صدا گردد که میبایست دور محور را با کمی کریس نسوز آغشته و گریس اضافه را با یک تکه پارچه پاک کنید محل فروش قطعات نو و دست دوم ( مدلهای قدیمی خارج از رده ) انواع ماشین های لباسشوئی در تهران ضلع شمال غرب میدان شهدا و خیابانهای اطراف و طبقه همکف پاساژ الومینیم میباشد بسیاری از قطعات ماشین های لباسشوئی خارجی مانند لاستیک دور درب ، انواع فولی ، فیلیتر تخلیه اب و واشر های مربوطه چراغ های کنترل ، شیلنگ های ورودی اب و شیلنگ تخلیه ، سنسور باز ماندن درب و … داخلی سازی شده و سایر قطعات بصورت اوراقی ( باز شده از لباسشوئی های معیوب ) مانند انواع کنترلرهای مکانیکی برد دیگ ، موتور ، درب فیلتر ، جاپودری ، پنل جلو و اتاق کامل با رنگ فابریک و یا رنگ شده کامل در جلو انواع ماشین لباسشوئی و … را در این مکانها میتوانید خریداری کنید ضمنا جوشکاری دیگ داخلی و رنگ امیزی کامل لباسشوئی و سایر خدمات در این محل ها ارائه میشود .