علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی
آموزش

علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی چیست؟

یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از جاروبرقی ممکن است شاهد آن باشید، پریدن فیوز است.

نهال وحیدی | 6 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، جارو برقی یک وسیله کاربردی برای نظافت است و اگر مشکلی برای این وسیله پیش بیاید، قطعا نظافت منزل یا هر محیط دیگری کار دشواری خواهد شد. اما یکی از مشکلاتی که ممکن است برای جاروبرقی ایجاد شود، پریدن فیوز جاروبرقی است و در این مطلب قصد داریم تا به بررسی علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی بپردازیم. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام استفاده از جاروبرقی و بعد از روشن کردن آن فیوز برق بپرد و شما ندانید که علت پریدن فیوز بعد از چند دقیقه استفاده از جاروبرقی چه می تواند باشد؟! پس در این مطلب همراه ما باشید تا به خوبی با علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی و یا استفاده از آن آشنا شوید.

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • اتصالی جاروبرقی
  • ترموستات جاروبرقی
  • علت پریدن فیوز مینیاتوری
  • علت پریدن فیوز برق

علت پریدن فیوز بعد از چند دقیقه استفاده از جاروبرقی چیست؟

علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از جاروبرقی ممکن است شاهد آن باشید، پریدن فیوز است. اما این که چرا بعد از روشن کردن جاروبرقی فیوز می پرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و سبب صدمه زدن به دستگاه و یا اختلال در جاروبرقی شود. قطعا پریدن فیوز نشان دهنده وجود یک مشکل در جاروبرقی یا سیم کشی ساختمان است. با این حال علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی هر چه که باشد قطعا با تکرار پشت هم می تواند سبب آسیب به دستگاه شود ودر نتیجه باید عوامل مرتبط به این موضوع را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی عوامل متعددی هستند که می توانند علت پریدن فیوز بعد از چند دقیقه استفاده از جارو برقی باشند که می توان آن ها را به ۳ دسته تقسیم بندی کرد:

  • مشکلات مرتبط به نوع سیم کشی ساختمان
  • مشکلات مرتبط با فیوز برق
  • مشکلات مرتبط با قطعات خود جاروبرقی

با بررسی این موارد توسط فرد متخصص می توان به علت های دقیق تر مرابط با پریدن فیوز پی برد. به طور کلی انواع علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی یا خاموشی ناگهانی این دستگاه می تواند به موارد زیر مرتبط باشد:

  • خراب شدن فیلتر و کیسه جاروبرقی
  • اختلال در سیم کشی ساختمان
  • اختلال در سیم کشی جاروبرقی
  • وجود فیوز غیر استاندارد
  • استفاده از یک پریز برای چندین دستگاه
  • استفاده از جاروبرقی در زمان اوج مصرف

☆ خوب است بدانید پریدن فیوز عکس العملی است که به علت جلوگیری از خطرات وارد به دستگاه ایجاد می شود.

علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی چیست؟

خراب شدن فیلتر و کیسه جاروبرقی

  • فیلتر و کیسه جاروبرقی از عواملی هستند که به شکل غیر مستقیمی می توانند سبب خرابی دستگاه شما شوند و یا فیوز را از کار بیاندازند. خرابی فیلتر یا کیسه جاروبرقی با ایجاد گرما در جاروبرقی سبب گرم شدن بیش از حد دستگاه و موتور می شود در نتیجه این آسیب به موتور سبب پریدن فیوز بعد از روشن شدن جاروبرقی شده. در نتیجه بهتر است فیلتر و کیسه جاروبرقی به طور منظم تعویض و تمیز شوند‌.

اختلال در سیم کشی ساختمان و جاروبرقی

  • علت پریدن فیوز برق بعد از روشن کردن جاروبرقی می تواند مرتبط با برخی از اتصالات در سیم کشی ساختمان یا خود دستگاه جاروبرقی باشد. در این شرایط باید از یک متخصص برق بخواهید تا سیم کشی های ساختمان را مورد بررسی قرار دهند و در صورت نیاز سیم های کهنه و فرسوده را تعمیر یا ترمیم کنند. توجه کنید که موقع تعویض سیم ها حتما از سیم های اورجینال و اصل استفاده کنید تا از بروز خطرات احتمالی مانند احتراق و… جلوگیری کرده باشید.

وجود فیوز غیراستاندارد

  • به علت وجود تنوع بالای فیوز های برق، احتیاج به داشتن آگاهی کافی برای انتخاب فیوز های استاندارد است در نتیجه اگر نتوانید فیوز مناسبی را برای دستگاه تان انتخاب کنید و به جای آن از فیوز هایی که جریان برق خیلی کم یا خیلی زیاد را به جاروبرقی وارد می کنند، تهیه کنید قطعا می تواند جزو اصلی ترین علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی باشند.

استفاده از یک پریز برای چندین دستگاه

  • یکی دیگر از دلایل پریدن فیوز بعد از روشن کردن جاروبرقی مس تواند استفا ه از یک پریز برای چندین دستگاه برقی باشد زیرا اکثر لوازم خانگی برای روشن شدن به برق زیادی نیاز دارند و اگر برق خارج شده از یک پریز زیاد باشد بعد از روشن شدن دستگاه ناگهان فیوز می پرد و حتی به جاروبرقی صدمه وارد می شود. بنابراین بهتر است از چند پریز مختلف برای دستگاه های برقی استفاده کنید‌.

استفاده از جاروبرقی در زمان اوج مصرف

  • استفاده از لوازم خانگی در اوج مصرف مشکلات زیادی را برای دستگاه به وجود می آورد و در این ساعات معمولا برق کافی به دستگاه نمی رسد و در نتیجه جارو برقی جرقه زده و یا خاموش شده و فیوز می پرد‌. به طور کلی فیوز برای جلوگیری از خراب شدن جاروبرقی اقدام به خاموش شدن می کند.

علت پریدن فیوز خانه بعد از استفاده از جاروبرقی

علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی چیست؟

 

  • هنگامی که کاربران در زمان ساعات اوج مصرف برق، از جاروبرقی استفاده کنند.
  • هنگامی که برق کافی به علت های مختلف به جاروبرقی نرسد.
  • هنگامی که از فیوز های غیر استاندارد استفاده شود و در نتیجه برق کم یا زیاد به جاروبرقی وارد شود.
  • هنگامی که از یک پریز برای چندین دستگاه استفاده شود.

علت پریدن فیوز مینیاتوری چیست؟

علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی چیست؟

کلید مینیاتوری یا همان فیوز مینیاتوری که مخفف واژه ی Miniature Circuit Breaker است در واقع یک کلید الکترومکانیکی خودکار بوده که می تواند در برابر خطای اتصال کوتاه و یا جریان اضافه بار، حفاظت کند. اما علت پریدن فیوز مینیاتوری چیست؟! اگر‌می خواهید بدانید که علت بروز این مشکل چیست ادامه مطلب را دنبال کنید. به طور کلی می توان برای این مشکل در فیوز مینیاتوری به ۷ علت شک کرد:

  • اضافه بار: یکی از شایع ترین علت های خرابی یا پریدن فیوز مینیاتوری وجود بارگذاری بیش از حد است که در آن جریان عبوری از فیوز بیشتر از حد مجاز جریان اصلی خود است‌ این امر سبب گرم شدن و یا ذوب شدن فیوز می شود و در نتیجه مدار قطع شده تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کند.
  • اتصال کوتاه: اتصال کوتاه با ایجاد جریان زیاد تر از جریان نامی فیوز، باعث از کار افتادن فیوز مینیاتوری می شود‌.
  • سن فیوز: با گذشت زمان فلز موجود در فیوز ممکن است خراب شود و توانایی آن در حمل جریان کم شده و احتمال خرابی فیوز بالا می رود‌.
  • عوامل محیطی: قرار گرفتن فیوز در دمای بالا، ارتعاشات و … سبب از بین رفتن فلز موجود در فیوز شده که نتیجه آن خرابی فیوز مینیاتوری خواهد بود.
  • نقص در طراحی و ساخت: به علت وجود نقص در فرایند ساخت فیوز، ممکن است فیوز از کار بیافتد.
  • قطبیت معکوس: اگر پلاریته معکوس در فیوز نصب شده باشد، ممکن است به دلیل جریان بالاتر که از آن در جهت مخالف جریان میابد، از کار بیافتد.
  • آلودگی: اگر فیوز به مواد خارجی مانند روغن و هر نوع کثیفی دیگری آعشته شده باشد سبب عملگرد نادرست در فیوز یا خرابی آن می شود.

علت اتصالی جاروبرقی و خاموش شدن ناگهانی آن!

علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی چیست؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به طور ناگهانی شاهد خاموش شدن جاروبرقی تان هستید و می خواهید بدانید که علت اتصالی جاروبرقی چه عواملی می تواند باشد این قسمت را از دست ندهید زیرا در ادامه به ۹ علت مهم برای اتصالی و خاموشی ناگهانی جاروبرقی پرداختیم:

داغ شدن زیاد موتور وجود ترموستات جاروبرقی  یا سنسور در موتور جاروبرقی های امروزی سبب خاموش شدن دستگاه در صورت داغ شدن موتور می شوند. بهتر است صبر کنید تا موتور سرد شود.

بعد از ۱۰ دقیقه استفاده دستگاه را خاموش کنید.

مشکل در قطعات موتور در صورت تمام شدن ذغال یا آسیب دیدن کلکتور نیاز به تعمیر دارد.
سوختن موتور در صورت استفاده بیش از حد از جاروبرقی یا قدیمی بودن دستگاه موتور می سوزد. نیاز به تعویض دستگاه یا موتور جاروبرقی.
مسدود شدن لوله خرطومی سبب فشار به موتور شده. اشیا گیر کرده را خارج کنید.
پر بودن یا پارگی کیسه در برخی دستگاه ها با روشن شدن چراغ اخطار داده می شود. کیسه را خالی کنید یا تعویض کنید.
کثیفی فیلتر سبب کاهش مکش و ورود گرد و خاک به موتور می شود. اقدام به تمیز کردن فیلتر کنید.
خرابی محافظ برق خاموشی ناگهانی بررسی محافظ برق
قطعی در سیم خاموش شدن جاروبرقی بررسی سیم ها و رفع عیب آن ها
نوسانات برق ایجاد ولناژ نامناسب در مدار الکترونیکی در نتیجه خاموشی جاروبرقی استفاده از محافظ برق اورجینال

جمع بندی

در این مطلب به بررسی علت پریدن فیوز موقع روشن کردن جاروبرقی پرداختیم و گفتیم که می تواند به مواردی مانند خراب شدن فیلتر و کیسه جاروبرقی،اختلال در سیم کشی ساختمان، اختلال در سیم کشی جاروبرقی، وجود فیوز غیر استاندارد، استفاده از یک پریز برای چندین دستگاه و همچنین استفاده از جاروبرقی در زمان اوج مصرف باشد. پس با بررسی موارد فوق می توانید در صورت بروز مشکلات این چنینی اقدام به رفع آن توسط خودتان یا یک تعمیرکار مجرب در این زمینه بپردازید و دیگر نگران خرابی جاروبرقی تان نباشید. بهتر است هنگامی که متوجه مشکلات کوچک در دستگاه های برقی شدید، سریعا اقدام کنید تا مشکل را رفع کنید زیرا تجمع این مشکلات کوچک در دستگاه های مختلف و تکرار آن ها می تواند سبب خرابی دستگاه برقی شما شود و یا باعث بروز مشکلات و خطرات جدی برای شما یا اطرافیانتان شوند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟