معرفی لوازم خانگی

مشخصات تلویزیون تی سی ال C745 /رازهایی که در مورد تی سی ال نمی دانید!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قطعا بزرگترین دلیل خرید تلویزیون های قاچاق از برندهای ژاپنی و کره جنوبی ...

حسین محمدی | 5 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قطعا بزرگترین دلیل خرید تلویزیون های قاچاق از برندهای ژاپنی و کره جنوبی عدم وجود تلویزیون های رده بالا در سبد تولید کنندگان ایرانی می باشد.شرکت مادیران در پاسخ به این نیاز اولین تلویزیون قابل رقابت با مدل های رده بالا کره جنوبی و ژاپن را تحت عنوان تلویزیون تی سی ال C745  روانه بازار کرد.

معرفی تلویزیون رده بالا TCL C745

مشخصات تلویزیون تی سی ال C745 /رازهایی که در مورد تی سی ال نمی دانید!

تلویزیون تی سی ال C745 در دوسایز 65 اینچ با قیمت 49500000 تومان و 75 اینچ با قیمت 72500000 تومان توسط مادیران به بازار عرضه شده است .این مدل در مقایسه با سایزهای مشابه ساخت ایران از قیمت بیشتری برخوردار است.بهای این مدل نسبتا رده هم تراز با نسخه های ژاپنی وکره ای است و شاید در نگاه اول برای یک برند چینی که محبوبیت آن به دلیل قیمت پایین محصولاتش است، معقول نباشد.  اما وجه تمایز این مدل با سایر مدل های تولید داخل در چیست؟

شایان ذکر است در حال حاضر تنها تی سی ال به عنوان یک برند غیر ایرانی در ایران بوده که تلویزیون های سال 2023 را روانه بازار کرده است.

مشخصات تلویزیون تی سی ال C745 /رازهایی که در مورد تی سی ال نمی دانید!

  • تلویزیون تی سی ال C745  دارای پایه کتابی وسط می باشد. از زمان رواج ساندبار و جایگزینی آن با دستگاه های جاگیر سینمای خانگی این نوع طراحی توسط سازندگان بزرگ تلویزیون مانند سونی و سامسونگ برای مدل های بالا رده مورد استقبال قرار گرفت. بلندگوی خطی و افقی ساندبار را به خوبی در زیر قاب پایینی تلویزیون در برمی گیرد. هر چند سیستم صوتی استاندارد نصب شده روی این تلویزیون دارای دو بلند گوی 20 واتی و دو بلند گوی 15 واتی با قابلیت پشتیبانی از سیستم صوتی فراگیر با پشتیبانی استاندارد دالبی اتموس با مجموع توان خروجی 70 وات نیاز کاربر را به خوبی تامین و نیازی به استفاده از ساندبار نیست.
  • پنل این تلویزیون از نوع VA و با فناوری QLED و نور پس زمینه مینی ال ای دی بوده و اولین تلویزیون تولید ایران است که توانسته استاندارد سخت گیرانه دالبی ویژن در تصویر را پاس نماید. در حال حاضر تعداد معدودی تلویزیون های رده بالای ژاپنی و کره جنوبی با استاندارد تصویری دالبی ویژن در ایران عرضه شده است.

مشخصات تلویزیون تی سی ال C745 /رازهایی که در مورد تی سی ال نمی دانید!

  • این مدل با نرخ تازه سازی 120Hz،144 Hz(VRR)، 240Hz(DLG) پشتیبانی می نماید. به دلیل استفاده از فناوری VA در پنل این مدل امکان تولید رنگ مشکی خالص تر فراهم و به دلیل استفاده از فناوری کوانتوم دات در بخش نور پس زمینه مشکل محدودیت زاویه دید که از مشکلات قدیمی پنل های VA بود، برطرف و زاویه دید افقی به 178 درجه افزایش یافته است. شدت نور در این تلویزیون بین 500 تا 550 نیت و حدود 80 درصد بیش از مدل های رایج می باشد.در کنار آن درگاه ورودی HDMI نسخه 2.1 ( اولین تلویزیون ایرانی با بالاترین نسخه در درگاه ورودی HDMI ) دیده می شود. در نتیجه این تلویزیون  به ایده ال ترین مدل مناسب گیمینگ بدل کرده و تنها مدل در حال تولید در ایران است که دارای 4 درگاه ورودی HDMI می باشد که دو نسخه آن از نسخه 2.1 و دو درگاه دیگر از نسخه 2.0 پشتیبانی می نماید.
  • بخش هوشمند این تلویزیون به دلیل استفاده از پردازنده 4 هسته ای، 32 گیگابایت حافظه داخلی و 3 گیکابایت حافظه رم و استفاده از آخرین نسخه ( نسخه 11 ) و گوگل تی وی مورد توجه قرار گرفته است.

راز یک شبه موفق شدن تی سی ال چیست؟

هرچند موسسین و شرکای اولیه TCL به واسطه تحصیل در آمریکا با هم آشنا و در بدو تاسیس سهم شرکای امریکایی در این شرکت بالابود اما برخلاف تبلیغات فروشندگان این شرکت، از ابتدا یک شرکت ثبت شده در چین بود که بواسطه فناوری دو غول سابق صنعت تلوزیون یعنی RCA امریکا  و TAMPSON فرانسه راه 100ساله را یک شبه طی کرد.

برند (TCL) تی سی ال در بازار جهانی یک برند نسبتا جوان است که در مدت زمان کوتاهی توانسته علاوه بر کسب رکورد نخست در بازار آمریکا، بعد از شرکت سامسونگ در جایگاه دومین برند پرفروش جهانی قرار بگیرد. با توجه به کاهش فاصله تیراژ تولید باسامسونگ می توان انتظار داشت ظرف مدت سه سال آینده به رتبه نخست فروش تلویزیون در جهان دست یابد.

قطعا دلیل سرعت بالای پیشرفت TCL در صنعت تلویزیون را می توان خرید شرکت RCA (قدیمی ترین شرکت آمریکایی با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت الکترونیک به ویژه رادیو تلویزیون) در سال های اولیه تاسیس دانست. اولین استاندارد پخش رنگی آنالوگ جهان ( NTSC 3.58 )،  عرضه اولین تلویزیون رنگی در مقیاس تجاری ( حدود 70 سال قبل )، تدوین اولین استاندارد جهانی پخش دیجیتال تلویزیون ATSC با همکاری شرکت زنیت، تهیه تجهیزات ماهواره ای پخش مستقیم فرود اولین انسان بر سطح کره ماه در اوایل دهه 70 میلادی و … از مهمترین افتخارات شرکت RCA  آمریکا می باشد.

بیشتر بدانید:
لوازم خانگی تی سی ال ساخت کجاست ؟ + ویدیو و مشخصات

 

شرکت RCA در سال های اخیر توسط TCL واگذار و در حال حاضر در مالکیت هلدینگ کورتیس کانادا قرار دارد. لازم به ذکر است تجهیزات نخستین فرستنده های تلویزیون ایران در دهه 30 خورشیدی توسط شرکت RCA تهیه و نصب و راه اندازی شد و اولین تلویزیون با برند ایرانی یا RTI ( مخفف رادیو تلوزیون ایران ) در اواخر دهه 30 تا سال 1358 با همکاری شرکت RCA روانه بازار ایران گردید.از حدود 15 سال قبل با راه اندازی خط تولید پنل های تلویزیون شرکت TCL،  این شرکت در زمره معدود تولید کنندگان جهانی تلویزیون قرار گرفت که دارای خط تولید پنل می باشد. در حال حاضر خط تولید پنل های تلویزیون ایکس ویژن در شرکت مادیران با همکاری شرکت TCL راه اندازی گردیده است.

از دیگر شرکت های مطرح در صنعت تلویزیون که به تملک TCL درآمده، شرکت تامسون فرانسه است که در نیمه دهه 50 خورشیدی، مجری راه اندازی استودیو ها و فرستنده های پخش رنگی تلویزیون در ایران بود. این شرکت در دهه 50 خورشیدی مالک 50 درصد شرکت تکتا تولید کننده فرستنده های رادیو و تلوزیونی و سایر تجهیزات مرتبط در ایران بود که سهم خود در این شرکت را به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران واگذار نمود.

تلویزیون های این برند تا دهه 80 خورشیدی در تیراژ کم در ایران عرضه می شد و در حال حاضر بسیاری از تلویزیون و لوازم خانگی تامسون بر اساس پلت فرم تی سی ال تولید و در کشورهای عربی و اروپایی که از محبوبیت بالایی برخوردار است، عرضه می شود تنها تفاوت بسیاری از مدل ها لوگو و نام برند تامسون است که جایگزین TCL گردیده است.

تاریخچه حضور TCL در ایران

ال جی در سال 1388 شرکت گلدایران را به عنوان نماینده انحصاری خود در ایران در زمینه تولید لوازم خانگی و صوتی و تصویری معرفی و به 30 سال همکاری مشترک با شرکت شهاب( قدیمی ترین تولید کننده لوازم صوتی و تصویری ایران) پایان داد.در این سی سال انواع تلویزیون های رنگی و سیاه و سفید ال جی و شهاب، در کارخانه شهاب تولید می شد.

شرکت شهاب که همکار و معرف بسیاری ازبرندهای جهانی از جمله سونی، فیلیپس، هیتاچی، تلفنکن و بلاپونکت در ایران بود، ابتدا تعداد محدودی تلویزیون شاوب لورنس ( برند ایتالیایی مونتاژ چین ) را وارد نمود اما به دلیل قیمت بالا و عدم امکان رقابت با برندهای سامسونگ و ال جی با استقبال مواجه نشد.در اوایل سال 1389، مونتاژ تلویزیون های TCL در شرکت شهاب آغاز شد که به دلیل قیمت ارزانتر نسبت به رقبای کره ای و علی رغم تبلیغات محدود که منحصر به تبلیغات رادیویی در برنامه صبح جمعه با شما بود، در مدت کوتاهی سهم بالایی از بازار تلوزیون ایران را بدست آورد.

شرکت TCL در سال 1395 به همکاری خود با شرکت شهاب پایان و مادیران را به عنوان نماینده انحصاری خود در زمینه لوازم خانگی، صوتی و تصویری و تهویه مطبوع معرفی کرد که این همکاری تا به امروز ادامه دارد.شایان ذکر است بهبود کیفیت و طراحی و ساخت مدل های TCL در دو دهه اخیر کاملا مشهود و نمونه های جدید کاملا قابل رقابت با نمونه های ژاپنی و کره ای می باشد. این شرکت برای بهبود کیفیت در محصولات خود با شرکت های تخصصی و صاحب نام هماری دارد، به طور مثال استفاده از سیستم صوتی هارمن کاردن در بسیاری از تلوزیون های تی سی ال ساخت شرکت شهاب و سنوات گذشته شرکت مادیران وجود داشت.

هارمن کاردن یک شرکت تخصصی در تولید تجهیزات صوتی و اصالتا امریکایی است اما در مالکیت سامسونگ است، به همین لحاظ تولید مدل های مجهز به سیستم صوتی هارمن کاردن با برند TCL  و همچنین مدل های ایکس ویژن مجهز به سیستم صوتی هارمن کاردن که با مشارکت تی سی ال تولید می شد، در ایران متوقف شده است. در سایت مادیران در مورد استانداردهای صوتی از جمله دالبی اتموس ( تنها تلویزیون تولید ایران که این استاندارد سختگیرانه صوتی شرکت IMAX را پاس نموده و شنونده صدای فیلم را در تمامی جهات به خوبی حس می کند) اشاره شده اما در سایت های بین المللی در استفاده از سیستم صوتی شرکت ONKIO ژاپن (برترین برند ژاپن با چندین دهه فعالیت در تولید سیستم های صوتی حرفه ای ) تاکید شده است.

کلام آخر

در سال های نخست تمرکز تی سی ال در تولید محصولات اقتصادی بوده و در سال های اخیر به سمت تولید محصولات پرچمدار برای رقابت با کره ای و ژاپنی تمایل پیدا کرده است. فناوری QLED  که بسیاری آن را متعلق به شرکت سامسونگ می دانند، در واقع حاصل همکاری TCL با سامسونگ و چند شرکت دیگر است.

این شرکت که در دو دهه قبل برای تولید تلویزیون نیازمند خرید پنل از سایر تولید کنندگان بود اما در سال های اخیر علاوه بر تولید پنل های مورد نیاز برای تولید مدل های TCL و تامسون از عرضه کنندگان عمده پنل برای سایر تولید کنندگان  به شمار می رود. سیاست تولید این شرکت دقیقا مانند رقبای کره ای مانند سامسونگ و ال جی  است. تامین قطعات و کمک گرفتن از تولید کنندگان تخصصی در زمینه صوت و تصویر در طراحی و تامین قطعات سیاستی است که در سال های اخیر تولید کنندگان ژاپنی نیز ناگزیر پیروی از ان شده اند. بطور مثال سونی و سامسونگ و پاناسونیک از رقبای اصلی ال جی به شمار می روند اما تمام مدل های OLED ساخت این شرکت از طریق شرکت LG Display که زیر مجموعه شرکت LG  می باشد، تامین می گردد. هر چند این فناوری در دهه 70 میلادی توسط شرکتهای LOEWE آلمان با یک قرن سابقه  و سونی ژاپن اختراع و توسعه داده شد اما هر دو این شرکت ها پنل های OLED خود را از شرکت LG خریداری می کنند.

بنابراین وقتی یک برند چینی از فناوری و قطعات تولید کنندگان به نام و با سابقه در زمینه الکترونیک استفاده می کند و می تواند استانداردهای سختگیرانه جهانی ماننددالبی ویژن در تصویر و دالبی اتموس در سیستم صوتی را پاس کند و محصولی قابل رقابت با پرچمداران برندهای جهانی تولید نماید،  قطعا قیمت باید متناسب با هزینه تولید محصول باشد.

شایان ذکر است در حال حاضر تلویزیون تی سی ال C745 در ایران فقط در دوسایز 65 و 75 اینچ تولید شده است در حالی که رده نخست فروش جهانی این مدل مربوط به سایز 55 اینچ  می باشد. هنوز مشخص نیست آیا سایز 55 اینچ این مدل در برنامه تولید شرکت مادیران قرار دارد یا خیر؟

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟