بخاری هیزمی چیست
آموزش

بخاری هیزمی چیست ؟

بخاری هایی هیزمی به دلیل حس نوستالژیکی که برای ما رقم می زند همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.

یاسمن داودیان | 5 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پیش از ساخت و استفاده از بخاری های گازی، استفاده از بخاری هایی که سوخت آن ها به وسیله هیزم تامین می شد؛ رواج داشت. بخاری هایی هیزمی به دلیل حس نوستالژیکی که برای ما رقم می زند همچنان مورد استفاده قرار می گیرند؛ در این مطلب به توضیح بخاری هیزمی چیست، می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

 در مقاله بخاری هیزمی چیست؛ در خصوص موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • بخاری هیزمی چند کاره
  • بخاری هیزمی فردار
  • بخاری هیزمی مدرن
  • بخاری هیزمی چدنی
  • بخاری هیزمی روسی
  • بخاری هیزمی سنتی
  • بخاری هیزمی کمپینگ

 

استفاده از بخاری هیزمی در فضای باغ و ویلا، آلاچیق، داخل منازل، فضا کنار استخرهای روباز، کمپینگ، مسافرت و … دیده می شود.

از مزایای مهم و قابل توجه بخاری هیزمی می توان به قیمت مناسب آن نسبت به سایر مدل ها اشاره کرد. همچنین در صورتی که امکان تهیه هیزم را داشته باشید هزینه کمتری را جهت سوخت دستگاه متحمل خواهید شد.

اما معایب بخاری هیزمی این است که سوخت آن دائمی نیست و با تمام شدن هیزم دیگر امکان گرم شدن محیط وجود ندارد و بخاری خاموش می شود. بنابراین در صورتی که قصد استفاده مداوم از این دستگاه را دارید، باید هیزم ذخیره داشته باشید.

در جدول زیر مزایا و معایب بخاری هیزمی را به صورت کلی مشاهده می کنید:

مزایا ·       دارای گرمای مطلوب برای گرم کردن محیط

·       استفاده از سوخت های موجود در طبیعت

·       زیبایی ظاهری

·       قیمت نسبتا مناسب

·       ایمنی بالا

·       ایجاد فضایی گرم و صمیمی

معایب ·       عدم سوخت دائمی

·       محدودیت در دمای تنظیم شده

·       نیاز به تمیز کاری مرتب

 

انواع بخاری هیزمی

بخاری هیزمی چیست

انواع بخاری های هیزمی عبارت اند از:

  1. بخاری هیزمی چندکاره
  2. بخاری هیزمی مدرن
  3. بخاری هیزمی چدنی
  4. بخاری هیزمی قدیمی
  5. بخاری هیزمی کمپینگ

بخاری هیزمی چند کاره

بخاری هیزمی چند کاره و یا همان بخاری هیزمی فردار یکی از دستگاه های پر کاربرد شناخته می شود که می توانید آن را در فضای باز قرار داده و از آن برای پخت غذا و دم کردن چای استفاده نمایید.

بخاری هیزمی چیست

بخاری هیزمی مدرن

علاقه افراد به دکوراسیون مدرن و پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده حتی بخاری های هیزمی نیز به شکل مدرن ساخته و به بازار عرضه شوند. این بخاری ها به جای سوخت چوب از نمایی از چوب و سوخت گاز کار می کنند و در محیط های داخلی و یا آلاچیق ها قابل استفاده هستند.

بخاری هیزمی چدنی

در ادامه مطلب بخاری هیزمی چیست به توضیح موضوع بخاری هیزمی چدنی می پردازیم. بخاری هیزمی چدنی یا همان بخاری هیزمی روسی از محبوب ترین انواع بخاری هیزمی است که به صورت ریخته گری طراحی و تولید می شوند.

ساخت آن ها به این صورت است که از قالب های مخصوصی برای ریختن چدن مذاب در آن ها استفاده می کنند. سپس قطعات چدنی مختلف را با استفاده از روش جوشکاری چدن به یکدیگر متصل می کنند.

بخاری هیزمی چدنی وزن بالاتری نسبت به سایر مدل ها دارد که از ویژگی های اصلی این نوع بخاری شناخته می شود البته گاهی اوقات وزن بالای آن مشکلاتی را برای افراد ایجاد می کند.

زیرا جا به جایی بخاری هیزمی چدنی با توجه به وزن بالای آن کمی دشوار است اما در کنار آن ویژگی های مثبتی در خصوص بخاری هیزمی چدنی وجود دارد که باعث محبوبیت آن شده است.

به طور مثال بخاری هیزمی چدنی نسبت به سایر مدل ها عمر طولانی تر دارند و می توان از آن ها برای سال های طولانی بدون اینکه مشکلی به وجود آورد، استفاده کرد. همچنین این نوع بخاری هیزمی از مقاومت و کیفیت بالاتری برخوردار است و البته قیمت بالاتری هم دارد.

بخاری هیزمی سنتی

بخاری هیزمی سنتی معمولا در منازل ویلایی و باغ مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین در مکان هایی که از شهر فاصله دارند، می توان از این نوع بخاری استفاده کرد؛ به دلیل به کار بردن این محصول در شهرهای شمالی کشور به آن بخاری هیزمی شمالی نیز می گویند.

استفاده از آن در فضاهایی مثل آلاچیق فضایی گرم و صمیمی برای افراد ایجاد می کند. در صورت استفاده از آن در مکان های داخلی نیاز است که حتما در زیر آن سینی مخصوص قرار دهید تا از سوختن سطح زیرین بخاری جلوگیری کنید.

دودکش بخاری باید به فضای بیرونی هدایت شود تا از تجمع دود در فضای داخلی جلوگیری شود.

بخاری هیزمی کمپینگ

عملکرد بخاری هیزمی کمپینگ همانند مدل های دیگر است با این تفاوت که این مدل از بخاری هیزمی قابلیت حمل و نقل دارد و جا به جایی آن به دلیل وزن سبک آن راحت تر است.

با توجه به در دسترس بودن چوب در طبیعت از این نوع بخاری هیزمی می توان برای کمپینگ ها و مسافرت هایی که در دل طبیعت است مناسب باشد.

نتیجه گیری

به عنوان نتیجه گیری مطلب بخاری هیزمی چیست نکاتی را که هنگام استفاده از آن باید رعایت کنید را بیان می کنیم.

بخاری هیزمی دارای یک لوله و یک دودکش است که باعث هدایت شدن دود حاصل از سوختن چوب به بیرون می شود؛ به این نکته توجه داشته باشید که در مسیر لوله نباید گرفتگی وجود داشته باشد و سرد بودن لوله دودکش به معنای مسدود بودن مسیر است. اگر مسیر لوله بسته باشد، گاز مونوکسید کربن از محیط خارج نمی شود و افراد دچار گاز گرفتگی می شوند.

یکی دیگر از نکاتی که در خصوص استفاده از بخاری هیزمی باید به آن توجه کنید چیدمان هیزم ها است. بهترین مدل چیدن هیزم ها به صورت مخروطی است و بهتر است در ابتدا از هیزم های خشک و نازک استفاده کنید که سریع تر روشن شود، برای آتش گرفتن هیزم از نفت با بنزین استفاده نکنید و برای جلوگیری از ورود دود به محیط و داغ شدن بیش از حد شیشه بخاری باید هیزم ها را در قسمت انتهایی قرار دهید.

در بخاری هیزمی هایی که برای محیط خانه استفاده می شود نمای شیشه ای دیده می شود و این در صورتی است که برای بخاری هیزمی مسافرتی این شیشه وجود ندارد. برای مراقبت کردن از این شیشه توصیه می شود که هرگز بر روی شیشه آب نریزید زیرا باعث شکستن آن می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟