علت سوزش چشم با بخاری گازی
آموزش

علت سوزش چشم با بخاری گازی

سوزش چشم با بخاری گازی یکی از نشانه های گاز گرفتگی با مونوکسید کربن است که به دلیل سهل انگاری هنگام نصب لوله بخاری رخ می دهد.

یاسمن داودیان | 5 ماه قبل

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سوزش چشم با بخاری گازی یکی از نشانه های گاز گرفتگی با مونوکسید کربن است که به دلیل سهل انگاری هنگام نصب لوله بخاری رخ می دهد. با ما همراه باشید تا با علت سوزش چشم با بخاری گازی و نکات مربوط به آن آشنا شوید.

 در علت سوزش چشم با بخاری گازی به موضوعات زیر هم اشاره شده است:

  • علت سوزش چشم بعد از بیدار شدن
  • درمان خانگی سوزش چشم
  • درمان سوزش چشم با چای
  • شستشوی چشم با گلاب
  • ریختن گلاب درون چشم

 مونوکسید کربن یکی از گازهای خطرناک و کشنده است که به دلیل سوختن ناقص مواد قابل اشتعال مانند گاز در فضاهای بدون تهویه و بدون اکسیژن ایجاد می شود. این گاز خطرناک و کشنده هیچ رنگ و بویی ندارد و متاسفانه به راحتی قابل تشخیص نیست اما به شدت سمی می باشد.

علت سوزش چشم با بخاری گازی

بیشتر بدانید:

راهنمای خرید بخاری گازی به همراه لیست قیمت

 

هنگامی که گاز مونوکسید کربن در فضا منتشر می شود و حجم آن بالا می رود، بدن مقدار زیادی از آن را دریافت می کند و جایگزین اکسیژن در خون می شود و با توجه به این که تمامی اندام های بدن به اکسیژن نیاز دارند جایگزین شدن مونوکسید کربن به جای اکسیژن در خون باعث مرگ سلول ها می شود.

سوزش چشم یکی از نشانه های اولیه گاز گرفتگی با مونوکسید کربن است اما مسمومیت با این گاز نشانه های دیگری هم دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

سر درد

همان طور که پیش از این توضیح دادیم، علت سوزش چشم با بخاری گازی به دلیل گاز مونوکسید کربن است اما مسومیت با این گاز تنها سوزش چشم را به وجود نمی آورد و درد قسمت جلویی سر نیز از دیگر علائم آن است.

سرگیجه و ضعف عضلانی

پس از انتشار گاز مونوکسید کربن در محیط یکی دیگر از علائمی که ممکن است ایجاد شود سرگیجه و ضعف عضلانی است. زیرا همان طور که پیش از این هم توضیح دادیم این گاز به سلول های بدن نفوذ می کند.

حالت تهوع و استفراغ

گاهی مسومیت با گاز مونوکسید کربن ممکن است علائمی شبیه به آنفولانزا را ایجاد کند. البته بر خلاف آنفولانزا احساس تب ایجاد نمی شود.

تنگی نفس

احساس تنگی یا تنفس سریع و منقطع و همچنین احساس درد قفسه سینه یکی دیگر از نشانه های گاز گرفتگی است که به دلیل تجمع مونوکسید کربن در خون ایجاد می شود.

خواب آلودگی

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده هنگام مسومیت با گاز کربن مونوکسید، احساس سر درگمی، اختلال در قضاوت، مشکلات حافظه و در برخی از موارد توهم نیز می باشد.

همچنین امکان احساس خواب آلودگی در صورت استنشاق حجم زیادی از گاز مونوکسید کربن نیز وجود دارد.

تاری دید

یکی دیگر از نشانه هایی که هنگام مسومیت با گاز کربن مونوکسید ممکن است ایجاد شود، تاری دید است که در موارد معدودی دیده می شود.

سرگیجه و ضعف عضلانی

تشنج

تشنج نیز از مشکلاتی است که در اثر مسومیت شدید با گاز کربن مونوکسید کربن رخ می دهد. تشنج به همراه انقباض و اسپاسم های عضلانی رخ می دهد. با توجه به اینکه تشنج تجربه ای بسیار وحشتناک و نزدیک به مرگ است لازم است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که هر کدام از علائمی که توضیح دادیم را در خودتان و یا اطرافیانتان احساس کردید؛ اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. هنگام مسومیت با این گاز خطرناک هر فردی که هوشیارتر است باید فورا با آمبولانس تماس گرفته و تا زمان رسیدن اورژانس خودتان را به فضای باز برسانید.
  2. اگر فرد مسموم شده همچنان هوشیار است اما احساس سرگیجه، حالت تهوع، سوزش بینی و ته حلق را دارد تنها لازم است در محیط ازاد قرار بگیرد تا با تنفس عادی گاز کربن مونوکسید از بدنش خارج شود.
  3. نوشیدن نوشیدنی های گرم و استراحت می تواند به بهبود وضعیت فرد مسموم شده کمک کند.
  4. در صورتی که فرد مسموم شده بیهوش شد فورا او را به فضای باز منتقل کنید.

علت سوزش چشم بعد از بیدار شدن

علت سوزش چشم با بخاری گازی

علت سوزش چشم بعد از بیدار شدن به دلیل بلفاریت یا التهاب پلک است؛ به این بیماری گل مژه هم گفته می شود. گل مژه معمولا باعث قرمزی چشم ها، سوزش چشم و پوسته پوسته شدن پلک ها می شود و این علائم به احتمال زیاد پس از بیدار شدن از خواب آشکار می شود.

درمان خانگی سوزش چشم

سوزش چشمی که به دلیل مسومیت با گاز کربن مونوکسید ایجاد شده باشد تنها راه درمانش مراجعه به پزشک است اما درمان خانگی سوزش چشم به صورت کلی استفاده از کمپرس آب سرد و گرم است.

استفاده از کمپرس آب سرد و آب گرم می تواند به کنترل تورم، قرمزی و سوزش کمک کند. باید روزی دو تا سه بار به مدت پنج دقیقه کمپرس آب سرد را روی چشم ها قرار دهید.

درمان سوزش چشم با چای

درمان سوزش چشم با چای یکی از روش های مناسبی است که می توان به کار برد. چای سبز و چای سبز دارای خواص ضد التهابی هستند که می توان از آن برای شستشوی چشم استفاده کرد.

شستشوی چشم با گلاب

شستشوی چشم با گلاب علاوه بر کاهش درد و سوزش چشم می تواند فشار و خستگی چشم را پس از کار با کامپیوتر و لپ تاپ کاهش دهد. ریختن گلاب درون چشم به این صورت است که باید چند قطره از آن را روی پنیه بریزید و با پد پنیه چشم های خود را بشویید.

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی مطلب علت سوزش چشم با بخاری گازی نکاتی را هنگام نصب دستگاه بیان می کنیم:

  1. توصیه می شود هنگام نصب از کارشناسان فنی کمک بگیرید تا ایمنی افراد خانواده حفظ شود.
  2. قبل از نصب و راه اندازی مجدد دستگاه های گازسوز از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل نمایید.
  3. برای نصب بخاری گاز سوز مکانی را انتخاب کنید که هوا به خوبی در آن رد و بدل می شود.
  4. جهت جلوگیری از انتشار دوده های حاصل از احتراق وسایل گازسوز، برای تخلیه گاز از دودکش آجری استفاده نکنید.
  5. دودکش هایی با کلاهک استاندارد H بهترین گزینه برای نصب روی پشت بام هستند.
  6. شلنگ گاز استاندارد با حداقل طول 120 سانتی متر یکی از مواردی است که باید برای حفظ ایمنی خود و اعضای خانواده تان خریداری کنید.

 

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟