فرش دستباف بهتره یا ماشینی ؟
آموزش

فرش دستباف بهتره یا ماشینی ؟

اگر قصد خریدن فرش را داشته باشید، ممکن است با این مسئله که فرش دستباف بهتره یا ماشینی مواجه شوید.

یاسمن داودیان | 5 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  فرش دستباف نشان دهنده تمدن و فرهنگ آریایی بوده که در سراسر جهان شناخته شده به عنوان نمادی از ذوق و هنر ایرانی شناخته شده است. اگر قصد خریدن فرش را داشته باشید، ممکن است با این مسئله که فرش دستباف بهتره یا ماشینی مواجه شوید؛ ادامه این مطلب را دنبال کنید تا با ویژگی های هر کدام آشنا شوید.

در مقاله فرش دستباف بهتره یا ماشینی درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • تشخیص فرش دستباف از ماشینی
  • تفاوت تابلو فرش دستباف و ماشینی
  • نحوه تشخیص فرش دستباف خوب
  • فرش دستباف تقلبی
  • فرش دستباف چند رج خوبه

تشخیص فرش دستباف از ماشینی

تشخیص فرش دستباف از ماشینی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که هنگام خرید فرش باید به آن توجه کنید. اولین راهکاری که می توان در خصوص تشخیص فرش دستباف به کار برد؛ لمس کردن و نگاه کردن فرش است.

به علت به کار رفتن رنگ های مصنوعی در فرش ماشینی براقیت بیشتری در آن ها دیده می شود؛ در حالی که فرش های دستباف از شفافیت و براقیت کمتری برخوردار هستند.

یکی دیگر از راهکارهایی که برای تشخیص فرش دستباف از ماشینی می توان به کار برد، این است که با لمس کردن آن نرمی و لطافت فرش را تشخیص دهید. فرش های دستباف به دلیل اینکه الیاف طبیعی در تار و پود آن به کار رفته است، نرمی بیشتری در آن مشاهده می شود. همچنین در فرش دستباف ناهمواری های بیشتری دیده می شود.

تفاوت های فرش ماشینی و دستباف

برای اینکه به درستی به سوال فرش دستباف بهتره یا ماشینی پاسخ دهیم، لازم است در ابتدا با تفاوت هایی که میان این دو فرش وجود دارد، آشنا شویم. تفاوت اصلی فرش دستباف و ماشینی در نحوه بافت آن ها است.

فرش های ماشینی توسط دستگاه های بزرگ بافندگی ایجاد می شوند و در مقابل فرش های دستباف که روی دار قالی بافته می شود، کیفیت پایین تری دارند؛ به عبارت دیگر طول عمر فرش های دستباف نسبت به فرش های ماشینی بیشتر است.

از دیگر مواردی که موجب تمایز در بین فرش های دستباف از ماشینی شده، کیفیت آن ها است. قطعا کیفیت فرش های دستباف که از نخ های ابریشم و پنیه تهیه شده، بسیار بالاتر از محصولات ماشینی است که توسط الیاف مصنوعی ایجاد شده اند.

علاوه بر اینکه مواد به کار رفته در فرش های دستباف از بهترین کیفیت بهره برده اند، مدت زمان بافت یک فرش حداقل یک سال و نیم و یا حتی بیشتر زمان می برد، پس کاملا منطقی است که قیمت و ارزش بالاتری نسبت به فرش های ماشینی داشته باشد.

یکی دیگر از تفاوت های قابل توجه فرش های دستباف از ماشینی طرح و نقش آنان است. هنگام خرید فرش های دستباف باید به این نکته توجه داشته باشید که فرش های دستباف طرح و رنگ شلوغ تری دارند و بنابراین تطابق آن با دکوراسیون منزل خود سخت تر است.

هرچه فرش ماشینی شانه و تراکم بالاتری داشته باشد، ظاهر آن به فرش دستباف شبیه تر است. با افزایش شانه و تراکم، قیمت فرش های ماشینی نیز به مراتب بالاتر می رود. فرش های ماشینی با شانه و تراکم بالاتری در بازار عرضه می شوند. فرش های ماشینی 350 شانه و 500 شانه قیمت ارزان تری نسبت به فرش های ماشینی 700، 1200 و 1500 شانه خواهند داشت.

ویژگی فرش دستباف

برای دانستن این موضوع که فرش دستباف بهتره یا ماشینی لازم است علاوه بر تفاوت ها، ویژگی های هر کدام را نیز بررسی کنیم. فرش های دستباف قیمت و ارزش هنری بیشتری دارند و برخلاف مدل های ماشینی با گذشت قیمت آن ها بالاتر می رود.

  1. با توجه به وجود الیاف طبیعی در فرش های دستباف، در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان خنک خواهد بود.
  2. کیفیت دوخت و دوام بالای فرش های دستباف نسبت به مدل های ماشینی بیشتر است.
  3. علاوه بر قیمت بالا، ارزش هنری آن ها نیز بیشتر است.
  4. از ویژگی های قابل توجه فرش های دستباف این است که هرچه عمر آن ها بیشتر باشد، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت.
  5. بافته شدن این مدل فرش توسط دست کیفیت و دوام بیشتری به آن می بخشد.
  6. رنگ های به کار رفته در فرش های دستباف نسبت به مدل های ماشینی بیشتر است.

ویژگی های فرش ماشینی

قیمت پایین فرش ماشینی از ویژگی های مهم و قابل توجه آن ها است؛ در صورتی که قصد هزینه چند صد ملیونی برای یک فرش را نداشته باشید، خرید فرش ماشینی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

طرح و نقش فرش ماشینی

علاوه بر قیمت اگر این دو مدل فرش را از نظر طرح و نقش مقایسه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که تنوع طرح و نقش فرش های ماشینی بسیار بیشتر از مدل های دستباف است.

بافت فرش ماشینی

بافت و گره فرش ماشینی منظم تر است. فرش های دستباف به دلیل اینکه توسط دست بافته می شوند امکان خطا در بافت و گره آن ها وجود دارد و این در حالی است که بافت و گره فرش های ماشینی کاملا منظم و ابعاد آن بدون نقص خواهد بود.

سایز فرش ماشینی

فرش های ماشینی سایز بندی کاملی دارند. شما می توانید فرش های خود را از پادری تا 9 متری و 12 متری طبق ابعاد منزل خود خریداری کنید.

رنگ بندی فرش های ماشینی

همان طور که پیش از این هم به آن اشاره کردیم، طرح و نقش فرش های ماشینی متنوع تر است. پیدا کردن فرش ماشینی متناسب با دکوراسیون منزل خود چندان کار سختی نیست. این در حالی است که شما برای دیزاین منزل خود با فرش های دستباف انتخاب زیادی ندارید.

تفاوت تابلو فرش دستباف و ماشینی

به کار بردن تابلو فرش دستبافت در منزل، جلوه و جذابیت خاصی به منزل می بخشد. تفاوت تابلو فرش دستباف و ماشینی در موارد زیر نمایان می شود:

  1. گره ها
  2. تار و پود
  3. الیاف
  4. رنگ های طبیعی یا مصنوعی

گره ها

با دقت و توجه به گره ها می توان به دستباف و یا ماشینی بودن آن ها پی برد. برای تشخیص تابلو فرش دستباف و ماشینی به نکات زیر توجه کنید:

  1. در تابلو فرش های دستباف نقش اصلی فرش در پشت آن نیز دیده می شود.
  2. با لمس کردن فرش، می توان نرمی و لطافت آن را تشخیص داد. اگر نرمی و لطافت احساس کردید، مطمئن باشید که دستباف است.
  3. همچنین در پشت تابلو فرش چند گره بزرگ و نا متناسب مشاهده می شود.
  4. در صورتی که گره ها بسیار منظم و محکم بافته شده اند و در آن ها هیچ بی نظمی ای دیده نمی شود، تابلو فرش شما ماشینی است.

تار و پود

ریشه های فرش و تابلو فرش دستباف جزئی از فرش و تارهای آن محسوب می شوند و به عبارت دیگر ادامه خود فرش هستند. این در حالی است که در نمونه های ماشینی ریشه ها به صورت جداگانه به فرش یا تابلو فرش دوخته می شوند.

الیاف

در فرش های دستباف الیاف طبیعی به کار رفته و الیاف طبیعی درخشندگی و براقیت بیشتری نسبت به مدل های ماشینی که الیاف مصنوعی در آن به کار رفته است، دارند.

 رنگ های طبیعی یا مصنوعی

یکی دیگر از روش هایی که در تشخیص فرش و تابلو فرش دستباف از طبیعی به شما کمک می کند، توجه به رنگ ها است. رنگ های مصنوعی قابلیت این را دارند که به عمق تار و پود نفوذ کنند به همین خاطر شما با خم کردن فرش در عمق آن نیز می توانید رنگ را مشاهده کنید.

نحوه تشخیص فرش دستباف خوب

فرش های دستباف مدل های متفاوتی دارند و برای نحوه تشخیص فرش دستباف خوب توصیه می شود، نکات زیر را رعایت کنید:

  • تقارن نقشه: عدم تقارن در فرش های دستباف دیده می شود. معمولا نمی توان طرح نیمی از فرش را دقیقا مانند آینه در طرف دیگر اجرا کرد.
  • ریشه: ریشه فرش دستباف جدا از چله نیست، بنابراین اگر ریشه فرش به صورت جداگانه به آن دوخته شده بود، آن فرش دستباف تقلبی است.
  • ضخامت: علاوه بر تراکم گره ها، ارتفاع پرز یا همان میزان ضخامت، نشانگر ارزش فرش است. هرچه فرش دستباف نازک تر باشد، کیفیت آن بیشتر است.

فرش دستباف چند رج خوبه

در مطلب فرش دستباف بهتره یا ماشینی لازم است به موضوع فرش دستباف چند رج خوبه نیز اشاره می کنیم.

در ابتدا باید این مسئله را بیان کنیم که فرش دستباف هر شهر با شهر دیگر متفاوت است و رجشمار یکی از تفاوت های اصلی آنان است. به طور مثال رجشمار فرش دستباف آذربایجان شرقی با رجشمار 25 الی 30 بافته می شود.

فرش های قم که اکثرا تمام ابریشم است، رجشمار آن ها بین 50 تا 80 است. هرچه تعداد رجشمار عدد بالاتری داشته باشد، آن فرش از لحاظ ارزش مالی، قیمت بیشتری خواهد داشت.

نتیجه گیری

برای دانستن این مسئله که فرش دستباف بهتر یا ماشینی لازم است ویژگی های آنان را که در این مطلب به صورت کامل توضیح دادیم؛ به طور جزئی بررسی کرده تا طبق نیاز و سلیقه خودتان فرش مناسبی را انتخاب کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟