آموزش

آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد ؟

سوال رایجی که این روزها پرسیده می شود این است که آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد؟

یاسمن داودیان | 5 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگرچه قدرت پاک کنندگی مایع لباسشویی به پای پودر لباسشویی نمی رسد اما به دلیل حفظ کیفیت لباس، افزایش طول عمر دستگاه و دیگر مزایای متعدد بیشتر از پودر مورد استفاده قرار می گیرد، اما سوال رایجی که این روزها پرسیده می شود این است که آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد؟ و یا برای ماشین لباسشویی پودر بهتر است یا مایع  در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال ها بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

در مطلب آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد؛ درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • برای ماشین لباسشویی پودر بهتر است یا مایع
  • مضرات پودر ماشین لباسشویی
  • استفاده از مایع لباسشویی بجای پودر
  • کدام مایع لباسشویی بهتر است

 

برای ماشین لباسشویی پودر بهتر است یا مایع

آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد ؟

در مطلب آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد در ابتدا تفاوت های موجود در میان این دو را مقایسه می کنیم. پودر و مایع لباسشویی هر دو شوینده مخصوصی برای ماشین لباسشویی هستند که از آن ها برای شستشوی لباس و پارچه در دستگاه استفاده می شود.

تفاوت مایع لباسشویی و پودر لباسشویی در قدرت پاک کنندگی، شکل ظاهری، عملکرد آن ها در شستشو و … می باشد.

بهترین شوینده لباس بر اساس معیارهای مصرف کننده مشخص می شود؛ به عبارت دیگر شما باید بر اساس جنس پارچه، نوع و میزان لکه، رنگ لباس و … شوینده ای مناسب انتخاب و تهیه کنید.

برای خرید شوینده مناسب لازم است تفاوت ها و مزایا و معایب هر کدام را با یکدیگر مقایسه کنید تا بهترین انتخاب صورت بگیرد. تفاوت پودر و مایع لباسشویی در موارد زیر مشخص می شود:

  1. میزان حلالیت
  2. لکه بری بیشتر
  3. از بین نرفتن رنگ لباس
  4. بوی خوش
  5. اتو کشی آسان
  6. سرعت شستشو
  7. قیمت
  8. آسیب رسانی به ماشین لباسشویی

میزان حلالیت

شکل فیزیکی پودر و مایع لباسشویی به طور کلی با یکدیگر متفاوت است، پودر لباسشویی به دلیل دانه ای بودن به زمان بیشتری برای حل شدن در آب نیاز دارد. همچنین حلالیت تمامی ذره های پودر لباسشویی به درجه حرارت آب و مقدار پودر بستگی دارد.

به عبارت دیگر اگر میزان پودر قرار گرفته در دستگاه بیشتر از ظرفیت آن باشد و درجه آب سرد باشد، ممکن است پس از شستشو با پودر حل نشده بر روی لباس مواجه شوید.

اما مایع لباسشویی به دلیل مایع بودن خود در زمان کمتری در آب حل شده و حلالیت بالاتری در آب سرد دارد.

بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده استفاده از مایع لباسشویی بر اساس میزان حلالیت در آب انتخاب هوشمندانه تری نسبت به پودر لباسشویی است زیرا با مشکل سفیدک زدن بر روی لباس مواجه نخواهید شد.

لکه بری بیشتر

در صورتی که لکه های سرسخت بر روی لباس قرار گرفته اند، باید از شوینده های قوی استفاده کنید. شوینده های پودری به دلیل وجود آنزیم ها و ترکیبات شیمیایی چربی زدا، تمیز کنندگی بیشتری نسبت به مایع لباسشویی دارند.

به طور کلی استفاده از مایع لباسشویی فقط برای لباس هایی با لکه های عادی توصیه می شود، بنابراین شستشوی البسه سفید و یا لباس هایی که لکه های سر سخت دارند، استفاده از پودر لباسشویی نتیجه رضایت بخش تری ایجاد می کند.

از بین نرفتن رنگ لباس

بور نشدن رنگ پارچه یکی دیگر از نکات مهم و قابل توجهی است که در انتخاب پودر و مایع لباسشویی باید مورد بررسی قرار گیرد. پاک کنندگی بالای پودر لباسشویی باعث کم رنگ و بور شدن لباس ها خواهد شد، بنابراین بهتر است شستشوی لباس های رنگی و تیره با مایع لباسشویی انجام شود.

بوی خوش

در انتخاب پودر یا مایع لباسشویی از لحاظ بوی مطبوع، انتخاب مایع شوینده توصیه می شود زیرا پس از شستشو بوی خوشایندی را بر روی لباس از خود به جا می گذارند.

اتو کشی آسان

اگر جنس لباس های شما به گونه ای است که بسیار چروک می شوند، بهتر است از بین پودر و مایع لباسشویی، مایع شستشوی لباس را انتخاب کنید، زیرا مایع لباسشویی به دلیل کاهش الکتریسته ساکن لباس در حین شستشو، چروک ها را کمتر می کند.

همچنین به کار بردن مایع شوینده در شستشوی لباس، الیاف لباس را لطیف تر کرده و در نتیجه اتو کشی بهتری را تجربه خواهید کرد.

سرعت شستشو

اگر قصد شستشوی لباس با برنامه های زیر 60 دقیقه را دارید، بهترین نتیجه را با استفاده از شوینده های مایع خواهید داشت زیرا سرعت حل شوندگی و شستشو در مایع لباسشویی بالاتر است.

همچنین توصیه می شود اگر قصد شستن لباس با پودر لباسشویی را دارید، توصیه می شود که حتما برنامه های طولانی مدت را انتخاب کنید که درجه حرارت آب نیز بالاتر باشد و در نهایت، نتیجه بهتری حاصل شود.

قیمت

در انتخاب پودر و مایع لباسشویی از لحاظ قیمت، باید بدانید که پودر لباسشویی قیمت کمتری نسبت به مایع لباسشویی دارد. مایع شستشوی لباس به دلیل مواد و ترکیبات پیشرفته و جدیدتر مقرون به صرفه تر است اما باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

آسیب رسانی به ماشین لباسشویی

مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده به صورت تدریجی می تواند باعث آسیب دیدن و خورده شدن قطعات لباسشویی شود، این مسئله باعث کاهش عمر قطعات و در نتجیه خرابی زودهنگام آن ها می شود.

برای پاسخ به آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد؟ لازم به ذکر است که شوینده های پودری به دلیل داشتن ترکیبات سفید کننده قوی، آسیب بیشتری به دستگاه وارد می کنند.

بنابراین برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود که بیشتر از مایع لباسشویی استفاده کنید و در صورت استفاده از شوینده های پودری از مقدار مناسب استفاده کنید تا در دستگاه ته نشین نشود.

مضرات پودر ماشین لباسشویی

در مطلب آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد، مزایا و مضرات پودر ماشین لباسشویی را نیز بررسی می کنیم. مزایا پودر لباسشویی شامل موارد زیر است:

  1. پودرهای لباسشویی در مقایسه با سایر شوینده ها قیمت مناسب تری دارند.
  2. از مهم ترین مزایایی که در خصوص پودر لباسشویی می توان بیان کرد، سازگار بودن بسته بندی آن با طبیعت است.
  3. پودرها با دوام تر از سایر شوینده ها هستند و برای خرید کلی و سالانه بهتر می باشند.
  4. وجود ترکیبات شیمیایی قوی در پودرهای لباسشویی باعث از بین رفتن لکه چمن، گل و خاک می شود.
  5. پودرهای لباسشویی بر خلاف مایع شستشوی لباس به مواد نگه دارنده، احتیاجی ندارند.

اگرچه پودر لباسشویی در مقابل سختی آب و مواد معدنی موجود در آن مقاومت می کنند و باعث از بین رفتن لکه از روی لباس می شوند، اما معیابی نیز دارند. مضرات پودر ماشین لباسشویی عبارت است از:

  1. در صورتی که لباس ها را از نظر رنگ تفکیک نکنید، احتمال تداخل رنگ ها را به وجود می آورد.
  2. تغییر شکل الیاف لباس از دیگر معایبی است که پودر لباسشویی با خودش به وجود می آورد.
  3. استفاده از پودر لباسشویی لباس های مشکی و تیره را بور می کند.
  4. امکان بروز حساسیت و بیماری های پوستی در کودکان و افرادی که پوست حساس دارند.
  5. در صورتی که درجه حرارت آب پایین باشد و درجه سختی لباس بالا باشد، آثاری از آلودگی بر روی لباس باقی می ماند.
  6. سدیم سولفات موجود در پودر لباسشویی برای سیستم فاضلاب و محیط زیست مضر می باشد.
  7. پودرهای شوینده در صورت مرطوب شدن و یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خاصیت خود را از دست می دهند.
  8. تنوع پودر لباسشویی در مقایسه با مایع لباسشویی کمتر است.

کدام مایع لباسشویی بهتر است

آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد ؟

امروزه انواع متفاوتی از مایع لباسشویی در بازار و فروشگاه ها وجود دارند که توجه افراد را به خود جلب می کنند. استفاده از مایع شوینده بی کفیت نه تنها به بافت پارچه آسیب می رساند بلکه عملکرد دستگاه را نیز مختل می کنند. برای اینکه بدانیم کدام مایع لباسشویی بهتر است؟ ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

  • توجه به نوع لباسشویی: هماهنگی و سازگاری مایع و لباسشویی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید، زیرا برخی از لباسشویی ها مایع مخصوص خود را داند.
  • عطر و اسانس: اسانس های موجود در برخی از مایع های شوینده لباس، حساسیت پوستی ایجاد می کنند، بهتر است مایع های بدون اسانس را انتخاب کنید.
  • آنزیم: آنزیم ها از جمله مواردی هستند که باعث از بین رفتن بهتر لکه ها می شوند، آنزیم های مختلفی در تهیه انواع مایع لباسشویی استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به آنزیم های حلال چربی، لکه خون و نشاسته اشاره کرد.
  • حفظ محیط زیست: توجه به حفظ محیط زیست از نکات مهم و قابل توجه است، برخی از شرکت های تولید کننده مایع لباسشویی از موادی در تهیه محصولات خود استفاده می کنند که به محیط زیست آسیب نمی رساند.
  • مقدار و حجم: قبل از خرید مایع شوینده به میزان مصرف مایع و تعداد دفعات شستشوی البسه توجه کنید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده نه تنها به شستشوی بهتر کمک نمی کند بلکه به دستگاه هم آسیب می رساند.

نتیجه گیری

برای پاسخ کلی به سوال آیا مایع لباسشویی برای لباسشویی ضرر دارد؟ لازم به ذکر است که مایع شوینده هیچ آسیبی به دستگاه نمی رساند و فقط در مواقع خاص که در این مطلب تمامی آن ها را بررسی کردیم، استفاده از پودر لباسشویی بهتر است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟