علت خرابی خرطومی جاروبرقی
آموزش

علت خرابی خرطومی جاروبرقی چیست؟

خرابی خرطومی جاروبرقی عملکرد خود دستگاه و کیفیت تمیز کردن محیط را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در این بخش علت خرابی خرطومی جاروبرقی را بررسی کنیم .

یاسمن داودیان | 5 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، خرابی خرطومی جاروبرقی عملکرد خود دستگاه و کیفیت تمیز کردن محیط را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در ادامه قصد داریم علت خرابی خرطومی جاروبرقی را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

در مطلب علت خرابی خرطومی جاروبرقی درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • نحوه بازکردن لوله جاروبرقی
  • چگونه لوله جاروبرقی را تمیز کنیم
  • گرفتگی لوله جاروبرقی
  • تعویض لوله خرطومی جاروبرقی
  • تعمیر لوله خرطومی جاروبرقی

 نحوه بازکردن لوله جاروبرقی

نحوه باز کردن لوله جاروبرقی و چگونه لوله جاروبرقی را باز کنیم از سوالاتی است که پس از گرفتگی جاروبرقی از سوی افراد پرسیده می شود.

لوله جاروبرقی می تواند به دلایل مختلفی مثل پرز دچار گرفتگی شود، همچنین اشیای بزرگ نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند، بنابراین ممکن است در شرایط مختلف مجبور به باز کردن لوله جارو برقی شویم.

برای باز کردن لوله جاروبرقی آن را به طرف خود بچرخانید و به داخل آن نگاه کنید، برای از بین بردن گرفتگی از لوله جاروبرقی یک سر شلنگ را در سطل زباله قرار دهید  و سر دیگر را به آرامی به سمت جلو حرکت دهید تا گرفتگی برطرف شود.

دلایل خرابی خرطومی جاروبرقی

علت خرابی خرطومی جاروبرقی به دلیل نحوه بلندکردن اشتباه دستگاه است، در صورتی که جاوربرقی را از لوله خرطومی آن بلند کنید به سرعت تغییر شکل داده و کارکرد خود را از دست می دهد، بنابراین برای حمل و نقل دستگاه بهتر است از دسته آن استفاده کنید.

همچنین پیچ خوردن لوله خرطومی جاروبرقی در حین جارو کشیدن، شکستگی آن را ایجاد می کند و پارگی خرطومی، عملکرد و مکش ضعیف دستگاه را به همراه دارد.

گرفتگی لوله جاروبرقی

گرفتگی لوله جاروبرقی از جمله مشکلاتی است که عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه کیفیت جارو کشیدن را پایین می آورد. علت گرفتگی لوله جارو برقی شامل موارد زیر می شود:

  1. جمع آوری بیش از حد مو
  2. نقص عملکرد فیلترها
  3. نگهداری ضعیف دستگاه
  4. جارو کشیدن روی سطوح مرطوب
  5. جارو کشیدن روی سطوح پر از خاک

برای رفع گرفتگی لوله جاروبرقی می توان از تمیز کردن لوله خرطومی، شستن لوله و  ضد عفونی کردن لوله خرطومی جاروبرقی استفاده کرد که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

تمیز کردن لوله خرطومی

به طور متوسط لوله جاروبرقی باید هر یک ماه یکبار تمیز شود، لوله را از دستگاه خارج کنید، جدا کردن لوله جاروبرقی از خود بدنه آن روش های متفاوتی دارد که به نوع جاروبرقی بستگی دارد.

برای بررسی کردن انسداد و گرفتگی جاروبرقی لوله را صاف نگه دارید و داخل آن را نگاه کنید، در صورتی که شیلنگ مسیر مشخصی را ارائه نکند مشخص است که مسدود است.

همچنین اگر بوی بدی از سوی لوله جاروبرقی احساس می شود به طور قطع انسداد و گرفتگی درون آن وجود دارد.

حالا یک سیم محکم و بلند بردارید و آن را درون لوله قرار دهید و در صورت لزوم فشار دهید. با به کار بردن این روش مواد اضافی که درون لوله قرار گرفته از ان خارج شود.

هنگام انجام این روش از به کار بردن اشیا نوک تیز خودداری کنید زیرا احتمال پارگی جاروبرقی را به وجود می آورد.

شستن لوله جاروبرقی

راه حل ایده آل برای رفع انسداد و گرفتگی لوله جاروبرقی شستشو است. ابتدا باید خرطومی را از جاروبرقی جدا کرده، سپس در حالی که بر روی حالت U قرار داده اید، آن را با آب پر کنید.

اجازه دهید تا آلودگی های درون لوله خیس بخورد و به مرور کنده شود، لوله را تکان دهید تا سطح داخلی آن تمیز شستشو داده شود. این کار را چندین بار تکرار کنید تا سطح داخلی آن کاملا تمیز شود. برای نتیجه موثرتر باید برای خیساندن لوله از آب گرم استفاده کنید.

ضد عفونی کردن لوله جاروبرقی

تمامی گرد وغبار و بقایا ابتدا از داخل لوله جاروبرقی عبور می کند بنابراین مواد آلرژی زا، میکروب ها و باکتری ها درون آن گیر می کنند که باید کاملا تمیز شوند.

آلرژی ها می تواند به طور منظم باعث مشکلات تنفسی و آسم شود بنابراین تمیز کردن منظم شیلنگ باعث می شود که بوی نامطبوعی در آن باقی نماند.

برای ضد عفونی کردن لوله جاروبرقی می توانید از محلول سرکه استفاده کنید. سرکه نه تنها در از بین بردن میکروب ها تاثیر دارد بلکه بوی نامطبوع را از بین می برد.

تعویض لوله خرطومی جاروبرقی

لوله جاروبرقی از سمت کوپل وارد دهانه جاروبرقی می شود و از سمت دیگر به لوله تلسکوپی متصل است. برای تعویض لوله خرطومی جاروبرقی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تهیه قطعه مناسب
  2. پیدا کردن محل بریدگی لوله خرطومی
  3. جدا کردن کوپل و لوله تلسکوپی
  4. نصب لوله خرطومی جدید
  5. تست جاروبرقی

تهیه قطعه مناسب

اولین و ساده ترین کاری که باید در خصوص تعویض لوله جاروبرقی انجام دهید، تهیه قطعه مناسب است. لوله ای را خریداری کنید که مناسب برند و مدل جاروبرقی شما باشد، در غیر این صورت پس از گذشت مدت زمان کوتاهی باید مجددا آن را تعویض نمایید.

 پیدا کردن محل بریدگی لوله خرطومی

برای یافتن محل بریدگی لوله خرطومی جاروبرقی می توانید دستگاه را روشن کنید. اگر پارگی نزدیک به انتهای لوله خرطومی دستگاه بود، می توانید رابط پلاستیکی را جدا و سپس آن قسمت را با کاتر برش دهید.

جدا کردن کوپل و لوله تلسکوپی

در این مرحله از تعویض لوله جاروبرقی باید کوپل و لوله تلسکوپی را از لحاظ سالم بودن بررسی کنید. در بیشتر دستگاه ها یک لوله یا خار کوچک برای جدا کردن آن ها وجود دارد.

اگر این قسمت دارای دکمه بود، باید آن را فشار دهید تا کوپل و لوله تلسکوپی و یا به عبارت دیگر رابط و زانویی از لوله خرطومی جدا شوند، در غیر این صورت برای انجام این کار نیاز به یک پیچ گوشتی دارید تا بتوانید این دو قطعه را از هم جدا کنید.

نصب لوله خرطومی جدید

در این مرحله باید لوله جدیدی که خریداری کرده اید را جایگزین لوله قدیمی کنید سپس مجددا زانویی و رابط را به دقت به لوله خرطومی جدید وصل کنید.

تست جاروبرقی

پس از انجام تمامی مراحل بالا، لازم است جاروبرقی را امتحان کنید تا مطمئن شوید که تمامی قطعات آن را به درستی وصل کرده اید، جاروبرقی را روشن کرده تا بتوانید عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهید.

تعمیر لوله خرطومی جاروبرقی

تعمیر لوله خرطومی جاروبرقی تقریبا غیر ممکن است اما در صورتی که پارگی یا ترک خوردگی در ابتدا لوله باشد می توان آن را تعمیر کرد.

با استفاده از پیچ گوشتی دکمه خار را از روی زانویی یا کوپل باز کرده و سپس لوله خرطومی را در خلاف جهت بپیچانید تا از جاروبرقی جدا شود. قطعه پلاستیکی اتصال دهنده که نزدیک پارگی لوله است را جدا کنید.

با استفاده از یک کاتر یا چاقوی اره ای مناسب قسمت پارگی لوله خرطومی را با احتیاط ببرید و سپس قسمت های اصلی و توپی پلاستیکی را به جاروبرقی متصل کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که به کار بردن روش بالا تنها زمانی کاربرد دارد که پارگی در ابتدای لوله جاروبرقی باشد و در غیر این صورت چاره ای جز تعویض آن ندارید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟