مزایا و معایب استفاده از شومینه
آموزش

مزایا و معایب استفاده از شومینه

شومینه به علت طراحی زیبا و قرار گیری درفضایی دنج، به محیط گرما و جذابیت خاصی می دهد به همین دلیل یکی از جذاب ترین عناصر گرمایشی در منازل است.

آتنا میراحمدی | 4 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شومینه به علت طراحی زیبا و قرار گیری درفضایی دنج، به محیط گرما و جذابیت خاصی می دهد به همین دلیل یکی از جذاب ترین عناصر گرمایشی در منازل است.

در همین حین که شومینه جذابیت خاصی دارد، استفاده از آن ها مزایا و معایبی هم دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

در این مطلب می خوانید:

  • مزایا استفاده از شومینه
  • معایب استفاده از شومینه
  • شومینه گازی دیواری
  • معایب شومینه گازی
  • آیا شومینه گازی خطرناک است
  • شومینه برقی
  • معایب شومینه هیزمی
  • آیا شومینه باعث گاز گرفتگی می شود
  • چرا نباید در منزل از شومینه استفاده کنیم

مزایا استفاده از شومینه

مزایا و معایب استفاده از شومینه

شومینه به راحتی می تواند فضای منزل را گرم کند. همچنین تماشای آتش و شعله های شومینه، می تواند یک تجربه آرام بخش باشد و با طراحی زیبا به فضا جذابیت زیادی اضافه کند و باعث زیبا تر شدن تزیین دکوراسیون خانه شود.

برای روشن کردن شومینه به سوخت خاصی نیاز ندارید و بسته به نوع شومینه می توانید از چوب، ذغال سنگ، گاز طبیعی یا الکترونیکی استفاده کنید.

معایب استفاده از شومینه

مزایا و معایب استفاده از شومینه

 

نصب، ساخت و نگهداری از شومینه ممکن است هزینه زیادی داشته باشد. همچنین داشتن شومینه ریسک زیادی دارد، به این دلیل که می تواند آتش، دود و گرما را به سطوح دیگر منتقل کند. شومینه ممکن است تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار بگیرد و بارش برف و باران شدید باعث ورود آب یا گرد و غبار به داخل شومینه شود و خطر ایجاد کربن مونوکسید را افزایش دهد. داشتن شومینه در منزل نیازمند فضای خاصی است و برای هر فضایی مناسب نیست و ممکن است محدودیت قانونی داشته باشد.

شومینه گازی دیواری

مزایا و معایب استفاده از شومینه

این نوع شومینه روی دیوار نصب می شود و نصب راحتی دارد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. شومینه گازی دیواری در مقایسه با شومینه های دیگر فضای کمتری اشغال میکند و بیشتر مناسب منازل کوچک است که فضای زیادی برای گذاشتن شومینه ندارند.

شومینه گازی امکان تنظیم دما دارد که باعث می شود افراد مقدار دقیقی از گرما را کنترل کنند و همین امر از مصرف بیهوده انرژی صرفه جویی می کند.

معایب شومینه گازی

مزایا و معایب استفاده از شومینه

شومینه گازی دیواری نیاز به انرژی گازی دارد و برای استفاده باید به شبکه گاز متصل شود و همین باعث بالا رفتن هزینه می شود. برای استفاده از شومینه گازی دیواری در منزل، نیازمند تهویه هوا مناسب است. که این موضوع سبب ایجاد تغییراتی در ساختار منزل می شود و در صورت عدم تهویه هوا مناسب، مشکلاتی مانند ایجاد بو و گرما در منزل می شود. اینکه نصب شومینه گازی دیواری صرفه جویی در هزینه است درسته، اما هزینه نصب اولیه برای ورود به این نوع سیستم گرمایشی بالا است.

آیا شومینه گازی خطرناک است

مزایا و معایب استفاده از شومینه

در جواب سوال آیا شومینه گازی خطرناک است؟ باید گفت در صورت عدم رعایت موارد ایمنی و استاندارد، بله، شومینه گازی ممکن است خطرناک باشد. برای جلوگیری از خطرات احتمالی شومینه گازی باید نکات ایمنی را رعایت کنید. شومینه باید دارای ترموکوپل و شیر قطع و وصل گاز جداگانه باشد. این کار از نشستی گاز های سمی جلوگیری می کند. شیر شومینه را حتما خارج آن قرار دهید، تا در صورت آتش سوزی بتوانید گاز را سریع قطع کنید. دودکش شومینه باید کاملا هم راستا و در بالای تنوره آن باشد تا از ورود گاز ها به خانه جلوگیری کند.

شومینه برقی

مزایا و معایب استفاده از شومینه

استفاده از شومینه برقی نسبت به شومینه های گازی و هیزمی ایمن تر است. چون نصب راحتی دارد و مانند شومینه های گازی و چوبی نیازی به سوخت ندارد. حتی بعضی از شومینه برقی ها قابلیت تنظیم گرمایش دارند. با این حال استفاده از شومینه برقی، به دلیل وابسته بودن آن به برق، هزینه های مصرف برق را افزایش می دهد و در صورت قطع شدن برق، شومینه برقی کار نخواهد کرد.

معایب شومینه هیزمی

مزایا و معایب استفاده از شومینه

دودی که از سوختن هیزم، شومینه هیزمی ایجاد می شود باعث آلودگی هوا و محیط داخل خانه می شود. شومینه هیزمی به طور مداوم نیاز به تخلیه و تمیز کردن دودکش، جمع آوری خاکستر و تعویض هیزم ها دارد. در بعضی مواقع هنگام سوختن هیزم، جرقه های آتش به بیرون شومینه پرتاب می شود، برای داشتن ایمنی بیشتر، بهتر است برای شومینه هیزمی از محافظ های شیشه ای استفاده کنید. نصب شومینه هیزمی نیازمند  فضای مناسبی است که شامل ایمنی، آتش گیر و محل دودکشی می شود. اما نصب شومینه هیزمی در بعضی آپارتمان ها ممکن است به دلیل محدودیت ها امکان پذیر نباشد.

آیا شومینه باعث گاز گرفتگی می شود

مزایا و معایب استفاده از شومینه

در اثر احتراق، گاز مونوکسید کربن که بی رنگ و بو است تولید می شود و معمولا در وسایل گرمایشی مانند بخاری، شومینه، آبگرمکن و اجاق گاز ها به علت سیستم تهویه نامناسب باعث مسمومیت یا حتی مرگ شود. اما امروزه استفاده از شومینه های گازی مدرن و دارای سیستم های احتراق مطمئن و کنترل شده، به طور معمول نباید به گاز گرفتگی منجر شود، زیرا این شومینه ها طراحی شده اند تا گاز های خطرناک را به صورت کامل بسوزانند. اما باتوجه به اهمیت سلامت و ایمنی، استفاده مناسب و صحیح از شومینه های گازی بسیار بالا است. برای همین توصیه می شود تا نصب و مصرف شومینه های گازی را به تکنسین های مجرب و متخصص بسپارید.

چرا نباید در منزل از شومینه استفاده کنیم

مزایا و معایب استفاده از شومینه

استفاده از شومینه در منزل ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. شومینه در اثر سوزاندن چوب و ذغال و سوخت های فسیلی منجر به تولید ذرات معلق و گاز های آلوده می شود، که ممکن است مشکلات تنفسی برای افراد ایجاد کند. استفاده از شومینه های سنتی و ناصحیح ممکن است با خطر ایجاد حریق یا گاز گرفتگی همراه باشد. نصب و نگهداری از شومینه به علت خرید سوخت، نگهداری منظم و تعمیرات هزینه بردار است. مطمئنا استفاده از شومینه ها دارای لذت های خاص خود است، پس برای داشتن یه شومینه ایمن و مناسب، دستورالعمل ها و راهنمایی های تولید کننده را بخوانید و برای نصب و نگهداری آن از فنی کاران مجرب کمک بگیرید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟