علت زردی فرش پس از شستشو چیست
آموزش

علت زردی فرش پس از شستشو چیست؟

اگر با مشکل زرد شدن فرش پس از شستشو در منزل مواجه می شوید؛ این مطلب را از دست ندهید.

یاسمن داودیان | 3 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران« ال کا ایران»،  یکی از سنت های دیرینه ای که از ایران باستان تا به امروز همچنان پا برجا مانده است، خانه تکانی و تمیز کردن اساسی منزل پیش از شروع سال نو می باشد. شستن فرش ها و قالیچه ها از سری کارهایی است که افراد برای آغاز فصل بهار انجام می دهند. اگر با مشکل زرد شدن فرش پس از شستشو در منزل مواجه می شوید؛ این مطلب را از دست ندهید زیرا قصد داریم درباره موضوع علت زردی فرش پس از شستشو چیست؟ توضیحاتی را ارائه دهیم.

در مطلب علت زردی فرش پس از شستشو چیست؛ به موضوعات زیر هم اشاره شده است:

  • علت زرد شدن فرش بعد از شستن
  • علت زرد شدن فرش دستباف
  • علت زرد شدن ریشه های فرش بعد از شستن
  • چگونه ریشه فرش را سفید کنیم
  • رفع زردی فرش شسته شده
  • از بین بردن زردی فرش با وایتکس
  • بهترین محلول برای شستن فرش
  • برای شستن فرش از چه شوینده ای استفاده کنیم
  • چگونه فرش را براق کنیم

 علت زرد شدن فرش بعد از شستن

علت زردی فرش پس از شستشو چیست

زرد شدن فرش پس از شستشو یکی از اتفاق های ناخوشایند است که همه ما حداقل یکبار پس از شستشو فرش با آن مواجه شده ایم. علت زرد شدن فرش بعد از شستن به شرح عبارات زیر است که درباره هر کدام توضیحاتی نیز ارائه می دهیم.

  1. تجمع آب کثیف در داخل فرش
  2. به کار بردن شوینده های بی کیفیت
  3. عدم جارو کشی منظم فرش ها
  4. آویزان کردن فرش بلافاصله پس از شستشو

تجمع آب کثیف در داخل فرش

تجمع آب کثیف در داخل فرش یکی از اصلی ترین دلیل هایی است که برای سوال علت زردی فرش پس از شستشو چیست؟ می توان بیان کرد.

کاملا مشخص است که خارج نکردن آب آلوده از فرش هنگام شستشو موجب ایجاد لکه های زرد در آن می شود. تنها راه حل جلوگیری از ایجاد این مشکل این است که باید تا حد امکان تمامی آب موجود در فرش را به وسیله پارو تخلیه کنید.

در صورت عدم خروج آب کثیف از فرش، علاوه بر خود آن ممکن است ریشه های فرش نیز دچار زردی شوند.

به کار بردن شوینده های بی کیفیت

پیش از اینکه شستن فرش هایتان را آغاز کنید؛ به ترکیبات مواد شوینده ای که قصد به کار بردن آن را دارید، توجه فرمایید. چون ترکیبات اسیدی و قوی در شوینده ها به بافت فرش ها آسیب جدی وارد می کند، بنابراین توصیه می شود از استفاده موادی که دارای آنزیم های قوی هستند، خودداری کنید.

ترکیبات نامناسب و نامرغوبی که برای شستن فرش ها از آن استفاده می کنید، می تواند منجر به زرد شدن فرش و ریشه های آن پس از شستشو شود. برخی از افراد برای پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش از از پودر لباسشویی استفاده می کنند.

این مواد برای شستشوی فرش ساخته نشده اند و باعث ایجاد لکه های عمیق تری می شوند، پس پیش از شستشوی فرش ها به کیفیت مواد شوینده ای که قصد استفاده از آن را دارید، توجه کنید.

عدم جارو کشی منظم فرش ها

در صورتی که جاروکشی منزل را به صورت مرتب انجام ندهید، لایه ای از گرد و غبار روی فرش ایجاد می شود و این گرد و غبار در گذشت زمان تبدیل به لکه های زرد و قهوه ای بر روی فرش خواهند شد.

پیشنهاد می شود در مواقعی که گرد و خاک عمیقی بر روی فرش ایجاد شده است، پیش از شستشو فرش را به خوبی بتکانید.

آویزان کردن فرش بلافاصله پس از شستشو

هنگامی که فرش خود را به صورت خیس آویزان کنید، تمامی آب اضافی موجود در ریشه فرش باقی خواهد ماند. بنابراین آویزان کردن فرش بلافاصله پس از شستشو یکی از دلایل علت زردی فرش پس از شستشو چیست؟ می باشد.

همچنین توجه داشته باشید که طبق نوع فرش و بافت آن روش صحیحی برای خشک کردن آن در نظر بگیرید.

علت زرد شدن فرش دستباف

مهم ترین علت زرد شدن فرش دستباف پس از شستشو، باقی ماندن آب و عدم آبکشی مناسب فرش است. تنها راه حل رفع این مشکل پارو کشیدن فرش به صورت محکم است تا تمامی آب موجود در فرش تخلیه شود.

علت زرد شدن ریشه های فرش بعد از شستن

علت زردی فرش پس از شستشو چیست

رفتارهای نامناسب هنگام شستشوی فرش ها علاوه بر اینکه منجر به ایجاد لکه های زرد بر روی خود فرش می شود، امکان زرد شدن ریشه های آن را نیز به وجود می آورد. مهم ترین علت زرد شدن ریشه های فرش بعد از شستن را در ادامه توضیح می دهیم.

  • وجود گرد و خاک: ریشه های فرش گرد و خاک اطراف را جذب می کند و باعث دوده گرفتن آن می شود.
  • لک شدن ریشه فرش: ریختن انواع آب، نوشیدنی، مایعات و … منجر به زرد شدن ریشه های فرش می شود.

در مطلب علت زردی فرش پس از شستشو چیست، راهکارهایی را در خصوص جلوگیری از زرد شدن ریشه های فرش بیان می کنیم؛ این راهکارها عبارت اند از:

  1. تا زمانی که آب خروجی شفاف نشده است، پارو کشیدن را ادامه دهید. باقی ماندن آب در فرش موجب زرد شدن ریشه ها می شود.
  2. خشک کردن فرش ها به صورت آویزان موجب کند شدن فرآیند خشک شدن فرش می شود و در نتیجه زرد شدن ریشه های فرش را به وجود می آورد.
  3. برای جلوگیری از زرد شدن و بو گرفتن ریشه ها بعد از شستشو، آب فرش را با پارو آبگیری کنید و برای خشک شدن آن را در سطح آزاد قرار دهید.
  4. آب داغ منجر به آسیب دیدن رنگ فرش و زردی ریشه ها می شود، همچنین شستشوی فرش با آب داغ سبب پس دادن رنگ و قاطی شدن رنگ های آن می شود.
  5. برای پیشگیری از چرک مردگی و زرد شدن ریشه ها به صورت منظم ریشه ها را جارو بکشید تا گرد و خاک آن ها را بگیرید.
  6. برای جلوگیری از چرک مردگی و لکه هایی که به سختی پاک می شوند، بلافاصله پس از ایجاد لکه، آن را از پاک کنید.

چگونه ریشه فرش را سفید کنیم

 What is the cause of carpet yellowing after washing

چگونه ریشه فرش را سفید کنیم شامل راهکارهای مختلفی است که به کار بردن آن ها نیازمند انجام مراحلی در خصوص آن است که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم. روش های رفع زردی ریشه فرش شسته شده شامل موارد زیر می شود:

  1. از بین بردن زردی ریشه فرش با سرکه
  2. رفع زردی ریشه فرش با جوش شیرین
  3. تمیز کردن ریشه فرش با شامپو فرش
  4. شستن ریشه فرش با پودر صابون

از بین بردن زردی ریشه فرش با سرکه

در ابتدا شش قاشق غذاخوری را با آب ولرم مخلوط کرده، سپس ترکیب سرکه و آب را در یک بطری اسپری بریزید. محلول را روی ریشه های فرش اسپری کرده و چند دقیقه منتظر بمانید، سپس ریشه ها را با آب ولرم آبکشی کنید. سرکه و آب ولرم یکی از بهترین محلول ها برای شستن ریشه فرش شناخته می شود.

رفع زردی ریشه فرش با جوش شیرین

در مرحله اول چند قاشق جوش شیرین را به وسیله آب ترکیب کنید و این مخلوط را روی ریشه فرش اسپری کنید. پس از انجام این مراحل حدود 30 دقیقه منتظر بمانید و سپس ریشه ها را به صورت کامل آبکشی کنید.

علت زردی فرش پس از شستشو چیست

تمیز کردن ریشه فرش با شامپو فرش

مقداری از شامپو فرش را با آب رقیق کنید و محلول شامپو فرش و آب را به استفاده از اسفنج روی ریشه ها بزنید و پس از انجام این مراحل ریشه های فرش را با آب گرم را آبکشی نمایید.

شستن ریشه فرش با پودر صابون

پودر صابون یک تمیز کننده ملایم برای شستشوی ریشه فرش ها شناخته می شود، برای استفاده از آن پودر صابون را با آب ترکیب کرده و سپس به کمک یک فرچه مخلوط درست شده را روی ریشه ها بکشید و پس از انجام این مراحل ریشه ها را آبکشی کنید.

رفع زردی فرش شسته شده

برای رفع زردی فرش شسته شده می توانید از محلول سرکه و نمک استفاده کنید. برای به کار بردن آن ابتدا لازم است یک لیوان آب را با دو قاشق غذاخوری سرکه و دو قاشق غذاخوری نمک ترکیب کرده و پارچه ای را به آن آغشته کنید؛ سپس روی لکه های زرد بکشید.

از بین بردن زردی فرش با وایتکس

علت زردی فرش پس از شستشو چیست

از بین بردن زردی فرش با وایتکس یکی از روش های خوب و کاربردی برای از بین بردن لکه های زرد شناخته می شود. برای به کار بردن آن در ابتدا لازم است دو سوم آب را با یک سوم سرکه مخلوط کرده و بر روی لکه های زرد فرش اسپری کنید.

پس از اسپری کردن، 15 دقیقه صبر کنید و فرش را به همان حالت رها کنید تا محلول زردی فرش را از بین ببرد. همچنین می توانید به وسیله یک پارچه روی محل مورد نظر بکشید.

بهترین محلول برای شستن فرش

از دیگر موضوعاتی که در مطلب علت زردی فرش پس از شستشو چیست باید به آن اشاره کنیم، معرفی بهترین محلول برای شستن فرش است. همان طور که در ابتدای مطلب بیان کردیم به کار بردن پودرهای شوینده برای شستن فرش مناسب نیستند و گاها منجر به زرد شدن فرش و ریشه آن نیز می شود.

استفاده از محلول شامپو فرش و آب گرم یکی از بهترین روش ها برای شستن فرش ها شناخته می شود زیرا شامپو فرش به صورت اختصاصی برای شستن فرش ساخته شده و علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا از بافت فرش شما نیز حفاظت می کند.

برای شستن فرش از چه شوینده ای استفاده کنیم

برای شستن فرش از چه شوینده ای استفاده کنیم و یا چگونه فرش را براق کنیم؟ سوالاتی است که پیش از شستشوی فرش ها ممکن است در ذهن شما ایجاد شود. همان طور که پیش از این بیان کردیم، محلول شامپو فرش و آب گرم راهکاری مناسب است. علاوه بر آن می توانید از محلول اسپری و آب نیز برای براق کردن فرش استفاده کنید.

نتیجه گیری

در مطلب علت زردی فرش پس از شستشو چیست، راهکارهایی را برای از بین بردن زردی فرش بیان کردیم؛ علاوه بر آن توصیه می شود روش های جلوگیری از زرد شدن فرش که در مطلب توضیح دادیم را جدی بگیرید تا از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟