What is the cause of the burning smell of the refrigerator
آموزش

علت بوی سوختگی یخچال چیست ؟

علت بوی سوختگی یخچال شامل موارد متعددی است که در این مطلب به توضیح آن می پردازیم.

یاسمن داودیان | 3 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر با بوی سوختگی یخچال مواجه شدید، توصیه می شود بلافاصله اقدامات لازم را جهت بررسی این مشکل انجام دهید، زیرا امکان آتش گرفتن یخچال در چنین شرایطی وجود دارد. علت بوی سوختگی یخچال شامل موارد متعددی است که در این مطلب به توضیح آن می پردازیم.

در مطلب علت بوی سوختگی یخچال درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • علت بوی بد پشت یخچال
  • علائم سوختن موتور یخچال
  • علائم نیم سوز شدن موتور یخچال
  • موتور سوخته یخچال به چه دردی میخوره
  • علائم سوختن ترموستات یخچال
  • علت خراب شدن ترموستات یخچال
  • علت آتش گرفتن یخچال
  • سریع ترین راه از بین بردن بوی بد یخچال
  • رفع بوی بد یخچال با نوشابه
  • رفع بوی بد یخچال با جوش شیرین
  • از بین بردن بوی بد یخچال با زغال

 علت بوی بد پشت یخچال

علت بوی سوختگی یخچال چیست ؟

بوی سوختگی یخچال در تمامی موارد نشان دهنده بروز آتش سوزی نیست، در بسیاری از مواقع گرمای بیش از حد سیم های برق، بویی شبیه سوختگی ایجاد می کند. علت بوی بد پشت یخچال و علت بوی سوختگی یخچال به دلایل زیر است:

  1. پر کردن بیش از حد کابین
  2. روشن ماندن لامپ داخل یخچال
  3. اختلال در سیم کشی ساختمان
  4. اختلال در سیم کشی داخل دستگاه
  5. وجود مشکل در ترمودیسک
  6. خراب شدن رله استارت
  7. خراب شدن سنسور دما
  8. معیوب شدن کمپرسور

پر کردن بیش از حد کابین

قرار دادن بیش از حد مواد غذایی درون یخچال بدون توجه به ظرفیت آن، تهویه هوای درون دستگاه را با مشکل رو به رو می کند. این مشکل علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع درون یخچال، فعالیت دستگاه را دچار اختلال می کند.

روشن ماندن لامپ داخل یخچال

لامپی که درون یخچال قرار گرفته، توسط کلید فشار دکمه ای که روی درب یخچال تعبیه شده، فعالیت می کند. شیوه فعالیت آن به این صورت است که هنگام بسته شدن درب، روی آن فشرده شده و لامپ خاموش می شود.

با باز شدن در، چراغ به وسیله سوئیچ مدار را کامل کرده و روشن می شود. اما در برخی از یخچال ها به دلیل طراحی نادرست آن ها، بعد از بسته شدن درب، چراغ یخچال روشن می ماند و همین موضوع باعث گرم شدن بیش از حد پلاستیک دور لامپ شده و در نتیجه بوی سوختگی در یخچال ایجاد می شود.

اختلال در سیم کشی ساختمان

یکی دیگر از دلایلی که زمینه ساز سوختگی یخچال و پیش از آن ایجاد بوی سوختگی در دستگاه می شود؛ مشکل در سیم کشی ساختمان است. البته این مسئله بیشتر در خانه های قدیمی رخ می دهد.

اختلال در سیم کشی داخل دستگاه

معیوب بودن سیم کشی داخل دستگاه از علت های بوی سوختگی یخچال است. اختلال و فرسودگی در سیم کشی داخل یخچال می تواند منجر به اتصالی و سوختگی سیم ها و یا حتی آتش گرفتن دستگاه شود. خوشبختانه در اکثر مواقع فیوزهایی که در دستگاه قرار گرفته اند، مانع از بروز این مشکل می شوند.

وجود مشکل در ترمودیسک

ترمودیسک قطعه ای در یخچال و فریزر است که مسئول قطع کردن المنت در دمای بیش از حد را دارد. در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود، قابلیت قطع کردن المنت در مواقع حساس را ندارد، در نتیجه ممکن است قطعات داخلی دستگاه بسوزد و بوی سوختگی یخچال را به وجود آورد.

 What is the cause of the burning smell of the refrigerator

خراب شدن رله استارت

یکی دیگر از علت های بوی سوختگی یخچال، خراب شدن رله استارت می باشد، اغلب کنتاکت ها در این قسمت آسیب می بیند و در محل اتصال خود شروع به جرقه زدن می کند. این اتفاق منجر به سوختن رله استارت و در نتیجه ایجاد بوی سوختگی می شود.

خراب شدن سنسور دما

در صورتی که سنسور دما خراب شود، کنتاکت ها می سوزند و شروع به ذوب شدن می کنند. این اتفاق منجر به استشمام بوی سوختگی از یخچال و خرابی خود ترموستات می شود.

به همین خاطر ممکن است یخچال دما را به اشتباه اعلام کند و یا بیش از حد یخ بزند، همچنین ممکن است دستگاه به اندازه کافی خنک نکند. در چنین شرایطی بوی سوختگی از یخچال به مشام می رسد.

معیوب شدن کمپرسور

یکی از علت های بوی سوختگی یخچال، معیوب شدن کمپرسور است. در اکثریت مواقع خرابی کمپرسور یخچال اتصال کوتاه سیم پیچ استارت یا قطع مدار است، به همین دلیل رله استارت به سختی قطعه خراب را خاموش می کند.

خراب بودن موتور کمپرسور خودش را با علائمی مثل بلند شدن دود از یخچال، استشمام بوی سوختگی و گرم شدن دیواره پشتی یخچال نشان می دهد. لازم به ذکر است که امکان تعمیر کمپرسورها وجود ندارد و باید آن ها را تعویض نمایید.

علائم سوختن موتور یخچال

علت بوی سوختگی یخچال چیست ؟

معمولا کار نکردن یخچال ارتباط مستقیمی با سوختن موتور یخچال دارد، البته کار نکردن یخچال همیشه با سوختن موتور در ارتباط نیست. علائم سوختن موتور یخچال و علائم نیم سوز شدن موتور یخچال شامل موارد زیر می شود:

  1. در صورتی که موتور یخچال استارت می زند اما بلافاصله فیوز می پرد، به طور حتم کمپرسور سوخته است.
  2. همچنین اگر موتور یخچال استارت می زند اما سریعا قطع می کند یا موتور یا رله استارت سوخته است.
  3. چنانچه احساس کردید، کمپرسور یخچال بدون توقف کار می کند و قطع نکرده، یکی از علائم سوختگی موتور را نشان می دهد.
  4. همچنین در صورتی که کمپرسور به صورت مدام کار می کند و یخچال سرما نداشته باشد، یعنی مدار گاز کیپ شده و به دلیل داغ شدن، سوختگی و نیم سوز شدن موتور یخچال را به وجود نمی آورد.
  5. همچنین شنیدن صدای زیاد از یخچال از نشانه های سوختن موتور یخچال است.

موتور سوخته یخچال به چه دردی میخوره

پس از اینکه متوجه سوختگی موتور یخچال خود شده باشید، شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که موتور سوخته یخچال به چه دردی میخوره. در پاسخ به این سوال می توان گفت که موتور سوخته یخچال به عنوان ضایعات در صنایع مختلف به کار می رود.

علائم سوختن ترموستات یخچال

علت بوی سوختگی یخچال چیست ؟

ترموستات قطعه ای در دستگاه است که وظیفه تنظیم کردن دما، کارکرد و عدم کارکرد موتور را بر عهده دارد. در صورت سوختن ترموستات، موتور دستگاه وارد مدار نمی شود و فرآیند سرما سازی متوقف می شود. علائم سوختن ترموستات یخچال شامل اتصالی دستگاه مثلا برق داشتن بدنه یخچال و روشن نشدن موتور می باشد.

علت خراب شدن ترموستات یخچال

همان طور که پیش از این هم بیان کردیم؛ تمامی ترموستات هایی که در یخچال فریزرها قرار گرفته اند وظیفه ثابت نگه داشتن دما در یخچال فریزر را برعهده دارند. علت خراب شدن ترموستات یخچال شامل موارد زیر است:

  1. چیدمان نامناسب مواد غذایی
  2. تنظیم نبودن دمای یخچال
  3. اختلال در اتصالات برقی
  4. خراب شدن کمپرسور
  5. اتومات نکردن یخچال
  6. خرابی قفل درب یخچال
  7. خرابی لاستیک دور درب یخچال

علت آتش گرفتن یخچال

اصلی ترین علت آتش گرفتن یخچال می تواند به دلیل گرمای بیش از حد سیم کشی برق می باشد. پیش از آتش گرفتگی یخچال، بوی سوختگی از آن استشمام می شود که علت های بوی سوختگی یخچال را نیز بررسی کردیم.

همچنین علت آتش گرفتن یخچال به دلیل مشکلات برقی، مشکلات مربوط به مواد قابل احتراق، اختلال در قطعات برقی، نشت گاز مبرد، کم بودن فاصله بین یخچال و قطعات الکتریکی، خرابی کمپرسور و … می باشد.

سریع ترین راه از بین بردن بوی بد یخچال

یخچال ها به دلایل مختلف با بوی نامطبوع مواجه می شوند اما با استفاده از راهکارهای کاربردی و به کار بردن مواد قابل دسترس می توان بوی بد یخچال را از بین برد.

سریع ترین راه از بین بردن بوی بد یخچال استفاده از اسانس وانیل است. برای به کار بردن این روش تنها لازم است مقداری اسانس وانیل را روی یک پنیه بریزید و آن را درون یخچال قرار دهید.

همان طور که می دانید، وانیل یکی از مواد خوشبو طبیعی است که صرف مدت زمان کوتاهی می تواند بوی یخچال را از بین ببرد.

رفع بوی بد یخچال با نوشابه

استفاده از نوشابه یکی از روش های موثر برای از بین بردن بوی بد یخچال است. برای رفع بوی بد یخچال با نوشابه ابتدا باید مقداری نوشابه را درون یک ظرف ریخته و آن را درون یخچال قرار دهید؛ پس از گذشت ساعت بوی نامطبوع به طور کامل از یخچال می رود.

رفع بوی بد یخچال با جوش شیرین

برای رفع بوی بد یخچال با جوش شیرین ابتدا لازم است مقداری از جوش شیرین را با آب ترکیب کرده و سپس آن در گوشه ای از یخچال قرار دهید، البته می توانید به جای آب از سرکه نیز استفاده کنید.

 از بین بردن بوی بد یخچال با زغال

یکی دیگر از روش هایی که برای از بین بردن بوی نامطبوع یخچال می توان به کار برد، استفاده از زغال است. چند تکه زغال چوب را در یک ظرف ریخته و درون کابین یخچال قرار دهید. پس از انجام این مراحل دمای دستگاه را در کمترین درجه تنظیم کنید. توصیه می شود برای اثر بخشی بیشتر درب کابین را به مدت 3 روز بسته نگه دارید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟