آموزش

روش هایی برای نظم دهی انباری

پس در این مطلب همراه ما باشید تا با روش هایی برای نظم دهی انباری آشنا شوید.

نهال وحیدی | 3 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اهمیت نظم و ترتیب در هر محیطی می تواند کمک بسیاری در انجام امور شخصی یا کاری و… داشته باشد. به طور کلی محیط هایی که بی نظم و شلوغ هستند خیلی بیشتر در معرض تنش و استرس قرار دارند اما اگر در هر فضایی نظم و ترتیب رعایت شود قطعا سبب ایجاد آرامش و انجام کار ها به شکل صحیح می شود. یکی از محیط هایی که شاید بسیاری از ما به نظم و ترتیب آن اهمیتی نمی دهیم، انباری است. زیرا از نظر بسیاری از افراد انباری جایی است که می توانند تمامی لوازم را داخل آن به شکل غیر مرتبی قرار دهند اما این کار سبب می شود که لوازم آسیب دیده و همچنین پیدا کردن وسیله ای که به آن شاید نیاز پیدا کنید دشوار شود. پس در این مطلب همراه ما باشید تا با روش هایی برای نظم دهی انباری آشنا شوید.

بیشتر بدانید:
خانه تکانی قدم به قدم با ال کا ایران

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • چیدمان انباری منزل ایرانی
  • نظم دهنده انباری
  • چیدمان انباری کوچک
  • ایده برای انباری
  • چیدمان انباری خانه

۸ راهکار چیدمان انباری خانه!

روش هایی برای نظم دهی انباری

مکان های شلوغ و بدون نظم، ساکنان را خسته و عصبی می کند و از سوی دیگر فضای کافی برای سایر لوازم نخواهد بود. اما اگر به درستی هر وسیله ای سر جای مناسبش قرار گیرد قطعا فضای کافی برای لوازم‌ بیشتر نیز خواهد بود. همانطور که اشاره کردیم در این مطلب می خواهیم درباره ی روش هایی برای نظم دهی انباری صحبت کنیم تا بتوانید با استفاده از این راهکار ها یک انباری منظم و دسترسی راحت به لوازم را داشته باشید. قبل از این که بخواهید به فکر چاره ای برای چیدمان انباری خانه باشید خوب است تا دیدگاهتان را نسبت به واژه ی انباری تغییر دهید و به این فکر کنید که در این مکان قرار است لوازم هایی که شاید کمتر از وسایل هایی که به شکل روتین از آن ها استفاده می کنید باشد. از این رو ارزش این لوازم نیز به اندازه ی وسایل های داخل اتاق یا خانه است که باید در یک محیط تمیز و به شولی درست و مرتب قرار گیرد تا آسیب نبیند‌.

  • روی جعبه ها یا کارتن ها برچسب بزنید.

برای این که یک انباری مرتب داشته باشید و بدانید که داخل هر باکس و کارتنی چه وسیله ای قرار دارد، بهتر است پس از جمع آوری هر کارتن یک برچسب روی آن بزنید و بنویسید که کدام لوازم داخل این باکس قرار دارد. هر چه جزئیات را بیشتر بنویسید هنگام بررسی جعبه ها بعد از مدت ها قطعا خیلی راحت تر وسیله ای که دنبال آن هستید را پیدا خواهید کرد.

  • لیست لوازم را تهیه کنید.

بعد از این که روی جعبه ها برچسب زدید یک لیست درست کنید و جای هر وسیله و جعبه را توسط شماره روی آن مشخص کنید. می توانید این لیست را در یک جای امن داخل انبار نگه داری کنید تا هر زمان هر وسیله ای که از انبار نیاز داشتید را توسط لیست و برچسب روی جعبه ها پیدا کنید. بهتر است لیستی که تهیه می کنید را داخل یک یا چند لایه پلاستیک قرار دهید تا از رطوبت دور باشد.

روش هایی برای نظم دهی انباری

  • نقشه بکشید.

طراحی یک نقشه ساده می تواند کمک بسیاری در نظم دهی به انباری بکند. کافی است یک فضای کلی از انباری را به شکل کاملا ساده طراحی کنید و جای هر جعبه یا وسیله را روی آن با یک علامت مشخص کنید. این علامت می تواند یک ضربدر، شماره، حرف و… باشد. این کار را معمولا کارخانه ها یا شرکت های بزرگ با نرم افزار های مخصوص انجام می دهند تا تمام بسته ها در جایی مشخص قرار گیرند.

  • فضا را باز کنید.

اکثر انباری ها کوچک هستند و تقریبا ارتفاع بلندی دارند از این رو بهتر است چیدمان را به شکلی انجام دهید که از ارتفاع هم استفاده شود. در واقع اگر بتوانید فضای داخل انباری را از جسم سنگین به جسم سبک روی هم قرار دهید قطعا فضای زیادی را باز خواهید کرد و جا برای سایر لوازم بیشتر خواهد شد. شما می توانید از یک سری شلف مخصوص نظم دهنده انباری نیز استفاده کنید تا برای هر وسیله ای یک فضای مشخص در نظر گرفته شود.

 

  • لوازم ضروری را در قسمت جلوی انبار بگذارید.

چیدمان انبار باید از انتها به سمت درب آن شروع شود. در نتیجه شما می توانید ابتدا میزان اهمیت و درصد استفاده از هر وسیله را بررسی کنید سپس از کم استفاده ترین شروع به چیدن کرده و پر استفاده ترین ها یا ضروری ترین لوازم را جلوی انبار قرار دهید. این گونه هر زمانی که بخواهید خیلی راحت به لوازم ضروری مورد نظرتان دسترسی دارید. شما می توانید از یک برچسب قرمز یا زرد رنگ روی جعبه لوازم ضروری استفاده کنید تا سریع تر آن ها را میان سایر لوازم انباری پیدا کنید.

  • یک راهرو در نظر بگیرید.

هنگام چیدمان انباری کوچک یا بزرگ، در نظر گرفتن یک راهرو بسیار موثر است. منظور از این که شما یک راهرو بسازید این است که لوازم را به شکلی در گوشه های چپ و راست قرار دهید و به یک اندازه مشخص در دسط فضای خالی داشته باشید تا بتوانید به راحتی از آن عبور کنید. این کار در واقع باعث می شود که از ارتفاع انبار نیز استفاده بیشتری داشته باشید و لوازم را به جای این که در راستای افقی قرار دهید، عمودی بچینید.

روش هایی برای نظم دهی انباری

  • قفسه بندی کنید.

از روش های رایج برای مرتب کردن هر مکانی ایجاد قفسه های متناسب است. سایز و اندازه این قفسه ها قطعا با هم تفاوت های دارد و شما با توجه به اندازه انبارتان می توانید چندین قفسه با اندازه و سایز های مختلف نصب کنید. بهتر است روی این قفسه ها لوازم شکستنی قرار ندهید. اما اگر بتوانید یک محفظه برای لوازم شکستنی داخل انباری تهیه کنید دیگر لتزم‌نیست نگران شکستن یا افتادن آن ها باشید‌‌.

  • گردش هوای انباری را قطع نکنید.

اکثر انباری ها دارای هواکش هستند اما بهتر است باز هم به فواصل بین جعبه هایی که روی هم هستند و هم چنین فاصله دیوار از آن ها توجه کنید. بهتر است جعبه ها روی پایه قرار گیرند تا از زیر آن ها هوا جریان داشته باشد و همچنین از دیوار مقداری فاصله پیدا کنند.

ایده برای انباری های کوچک

روش هایی برای نظم دهی انباری

تا اینجای مطلب درباره ی روش هایی برای نظم دهی انباریها صحبت کردیم و چندین راهکار کاربردی را بیان کردیم. اما برخی روش ها در انباری های کوچک جوابگو نخواهد بود و در این حالت باید به سراغ  بهترین ایده برای انباری های کوچک گشت. در انباری های کوچک یک مسئله ای که بسیار اهمیت دارد این است که از فضایی که در اختیار دارید نهایت استفاده را بکنید از این رو شما به یک سری لوازم مخصوص نیاز پیدا خواهید کرد که در ادامه چند ایده ی مختلف را در این باره خواهیم گفت:

  • نصب شلف یا کابینت

همانطور که گفتیم در چیدمان انباری کوچک استفاده از فضا اهمیت زیادی دارد. از این رو شما می توانید با نصب شلف و کابینت با درب کشویی در قسمت های بالایی انباری، در فضا صرف جویی کنید و بسیاری از لوازم را داخل آن ها بچینید. حتما در فضا های کوچک از درب کشویی استفاده کنید تا هنگام باز و بسته شدن آن ها دچار مشکل نشوید.

  • نصب کمد کنج دیوار

در بسیاری از انباری ها کنج ها دیوار جزو فضای پرتی محسوب می شوند و شما می توانید با ساخت یک کمد مخصوص که برش آن به شکلی باشد که کنج دیوار را در بر بگیرد، از فضای پرت انباری تان نیز به شکلی درست و اصولی استفاده کنید.

  • نصب کشو و قفسه های طبقه بندی شده

تمامی کشو و قفسه ها را با درب های کشویی نصب کنید و داخل آن را با استفاده از جداکننده های مخصوص یا به شکل طبقه بندی شده تهیه کنید. لوازم را داخل آن بچینید و به راحتی آن ها را در انباری های کوچک جای دهید.

جمع بندی

در این مطلب درباره ی روش هایی برای نظم دهی انباری صحبت کردیم. به طور کلی یکی از خصلت های مثبت اکثر ایرانی ها نگه داشتن لوازم های قدیمی است که شاید کلی خاطره پشت ان ها باشد و تمامی آن ها قطعا در خانه ها جا نخواهد شد از این رو چیدمان انباری منزل ایرانی اهمیت بسیاری برای هر ایرانی خواهد داشت. با روش هایی که در این مطلب به آن ها پرداختیم قطعا هم لوازم های بیشتری را در انباری می توانید جا دهید و هم روش نگهداری درست از آن ها سبب می شود که این وسیله ها تا مدت ها صحیح و سالم باقی بماند به شرط آن که بتوانید نظم و نظافت را در انبار ها رعایت کنید و آن ها را دور از رطوبت نگهداری کنید. شما می توانید اگر شرایط قرار دادن یک بخاری کوچک را دارید داخل انبار قرار دهید البته باید تمام شرایط ایمنی را رعایت کنید. با این کار مخصوصا در شهر ها مرطوب از رطوبت گرفتن لوازم جلوگیری خواهد شد. البته همانطور که تاکید کردیم باید تمام جوانب را بسنجید و شرایط ایمنی را در نظر بگیرید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟