راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی
آموزش

راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی

یکی از انواع پرده های کرکره ای می توان به مدل چوبی آن اشاره کرد که امروزه طرفدار های خاص خودش را دارد.

نهال وحیدی | 3 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پرده های کرکره ای می تواند یک آیتم جذاب برای بهتر دیده شدن محیطی که در آن نصب می شوند باشند. یکی از انواع پرده های کرکره ای می توان به مدل چوبی آن اشاره کرد که امروزه طرفدار های خاص خودش را دارد. اما یکی از نکاتی که درباره ی این پرده ها نمی دانید قطعا نحوه نظافت اصولی آن ها است که در این مطلب میخواهیم توضیحاتی درباره شستشوی پرده های کرکره ای به شما بگوییم. پس با ما همراه باشید تا به طور کامل با راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی آشنا شوید.

همچنین در اینجا میخوانید:
• روش شستن پرده کرکره ای
• طرز شستن کرکره عمودی

روش شستن پرده کرکره ای چوبی چگونه است؟

راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی

برای شستشوی پرده کرکره ای نیاز است تا نکاتی را بدانید. روش شستشوی این پرده ها با سایر پرده ها کاملا متفاوت است و اگر درست انجام نشود قطعا پرده خیلی زود آسیب دیده و خراب می شود. در مطلب راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی می خواهیم شما را ابتدا با این نوع پرده بیشتر آشنا کرده و نحوه شستشو و روش شستن پرده کرکره ای چوبی را عنوان کنیم. این نوع پرده یکی از انواع جدید پرده ها است که تیغه هایی از جنس چوب دارد که به صورت افقی و موازی با هم قرار می گیرند و توسط ریسمان به یکدیگر متصل می شوند. اگر بخواهید زاویه ی قرار گیری تیغه ها در این پرده ها مشخص کنید کافی است ریسمان را بکشید. پرده کرکره چوبی به علت ظاهر زیبا و امروزی در هر نوع محیطی اعم از خانه، محل کار و… می تواند کاربردی باشد. از مزایای این پرده می توان به کنترل نور ورودی اتاق را عنوان کرد که با باز یا بستن تیغه و یا تغییر زوایای پرده امکان پذیر نی شود. ضخامت موجود در تیغه های پرده کرکره چوبی این امکان را می دهد تا میزان دمای اتاق نیز با توجه به شرایط دلخواه نه خیلی گرم یا سرد شود‌. این پرده با توجه به نوع چوبی که در آن استفاده شده انواع مختلفی دارد که در این میان نوع طبیعی آن جزو زیبا ترین جلوه ها محسوب می شود. اما به طور کلی این پرده را می توان به ۳ نوع دسته بندی کرد:

1) پرده کرکره چوبی طبیعی
2) پرده کرکره چوبی مصنوعی
3) پرده کرکره چوبی لمینتی

پرده کرکره چوبی طبیعی

Guide to washing wooden shutters

 

یکی از انواع پرده کرکره چوبی نوع طبیعی آن است که علاوه بر ظاهر شیک و زیبا مقاومت و دوام بالایی نیز دارد. معمولا این نوع پرده از چوب هایی مانند راش، افرا، بامبو و… ساخته می شوند. این پرده بسته به نوع چوب رنگ و طرح متفاوتی دارد که در نوع خود بسیار زیبا و خاص هستند.

پرده کرکره چوبی مصنوعی

نوع مصنوعی این پرده ها معمولا از چوب های با کیفیت و مقاوم مانند MDF تهیه می شوند. همانطور که اشاره کردیم دوام این نوع پرده بسیار خوب است و تنوع رنگی بیشتری نیز دارد. در خیلی از موارد می توانید این نوع پرده را با روکش های طبیعی نیز در بازار پیدا کنید.

پرده کرکره چوبی لمینیتی

این مدل از پرده کرکره چوبی با لایه از فوم و لمینت پوشیده شده است که مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و خش دارد. از ویژگی های این مدل می توان به وزن سبک، زیبایی و قابلیت شستشو آن اشاره کرد.

روش نگهداری و شستشوی پرده کرکره چوبی

به عنوان یک راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی باید بگوییم کهنحوه نگهداری و نظافت این نوع پرده اهمیت زیادی دارد و می تواند در عمر طولانی آن موثر باشد. مراحل نظافت این مرده ها اصلا پیچیده نیست و در چند مرحله ساده امکان پذیر است:

1) ابتدا با یک دستمال خشک و تمیز به آرامی تمامی لایه ها را پاک کنید. در واقع از گوشه تیغه ها به شکل افقی و لایه ای پیش بروید.
2) حال یک دستمال کمی مرطوب بردارید و دوباره از گوشه به شکل افقی شروع به نظافت کنید.
3) در مرحله سوم یک دستمال خشک و نرم بردارید و رطوبت اضافی را از رو پرده ها خشک کنید.
4) اگر پرده شما کثیفی زیادی دارد و با دستمال نم دار پاک نمی شود بهتر است از مواد شوینده مخصوص پرده های چوبی استفاده کنید. نحوه مصرف مواد شوینده این پرده ها روی آن ها نوشته شده است که از طریق آن ها می توانید سخت ترین لکه های روی پرده کرکره چوبی را پاک کنید‌.

نکات مهم در روش شستن پرده کرکره ای چوبی

راهنمای شستشوی پرده کرکره چوبی

• این نوع پرده به آب حساس است و اگر تماس مستقیم و طولانی با آب داشته باشد ممکن است باعث تورم یا شکستگی تیغه ها شود در نتبجه باید از پارچه های نم دار به جای آب مستقیم استفاده کنید.
• در صورتی که پرده شما در معرض آب قرار گرفت خیلی سریع اقدام به خشک کردن آن کنید. برای این کار از یک پارچه خشک که آب را به خوبی جذب کند استفاده کنید.
• اگر مدت طولانی است که پرده چوبی را تمیز نکرده اید می توانید از مواد مناسب و ضعیف برای نظافت استفاده کنید. از بکار گیری مواد شیمیایی قوی در این نوع پرده ها خودداری کنید.
• نظافت پرده کرکره چوبی باید با یک پارچه نرم انجام شود تا سبب خش یا لک افتادن پرده نشوید.
• اگر از هر ماده ای جز پارچه ی نم دار برای نظافت استفاده کردید ابتدا با یک دستمال مرطوب و سپس با یک پارچه خشک، شوینده مورد نظر را از روی تیغه و لکه ها به خوبی پاک کنید.
• هنگام نظافت این پرده از فشار وارد کردن یا حرکت دادن پرده خودداری کنید تا تیغه ها آسیب نبیند یا جدا نشوند‌.
• برای نظافت پرده چوبی باید به نوع کثیفی و ذرات گرد و غبار آن دقت کنید و با توجه به میزان آن ها اقدام به تمیز کردن کنید. به طور مثال برای لکه های بزرگ می توانید از بیک برس نرم و در صورت وجود ذرات ریز یا موی حیوانات از محلول آب و مایع شستشو مناسب استفاده کنید.
• بعد از نظافت حتما تمامی لایه ها را با پارچه خشک کنید تا از پوسیدگی و بوی نامطبوع جلوگیری شود.
• از مواد نرم کننده و حفظ کننده مخصوص چوب برای جلوگیری از پوسیدگی‌ و خشک شدن تیغه ها استفاده کنید‌ زیرا این مواد طول عمر پرده را افزایش می دهند.
• برای جلوگیری از انباشت گرد و غبار روی پرده کرکره چوبی آن را به صورت هر ۱۵ روز یا هر ۳۰ روز یک بار تمیز کنید‌.
• پرده را در محیطی خشک و بدون رطوبت نصب کنید زیرا محیط های مرطوب سبب پوسیدگی پرده کرکره چوبی می شوند.
• برای نگهداری از این پرده ها، آن را از باران، برق، بخار آب و دود آتش دور نگه دارید.

طرز شستن کرکره عمودی در ماشین لباسشویی

شستشوی پرده های کرکره ای در لباسشویی معمولا امکان پذیر نیست و باید با توجه به پرچسب محصول این کار را انجام دهید. حال اگر قصد دارید با طرز شستن کرکره عمودی در لباسشویی آشنا شوید مراحل زیر را دنبال کنید:
۱) ابتدا نوارهای پرده را لول کرده و دور آن ها را با کش و یا یک نوار محکم ببندید و مطمئن شوید که در اثر چرخش، درون ماشین لباسشویی باز نمی شوند.( درغیر این صورت پنل های پرده آسیب می بینند.)
۲) نوارهای پرده را درون یک کیسه پارچه ای و یا درون یک روبالشی که از آن استفاده نمی کنید، قرار دهید و داخل لباسشویی بزارید.
۳) ماشین لباسشویی را روی دور بسیار کم و با دمای متوسط آن یعنی نهایت با دمای 40 درجه تنظیم کنید.
☆ آب خیلی داغ سبب از بین رفتن آهار و حالت خوب پرده خواهد شد و آب کاملاً سرد هم آلودگی ها را بخوبی پاک نخواهد کرد.
☆ برای خشک کردن پرده یا گرفتن آب اضافی آن، هرگز از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید. با این کار نوارهای پرده آسیب دیده و از اندازه واقعی کمی کوچکتر می شوند و دیگر اندازه پنجره و یا درب نبوده و با آن فیکس نخواهند شد.
اگر بعد از شستن پرده کرکره های عمودی باز هم لکه هایی را بر روی پنل های پرده مشاهده کردید، می توانید برای لکه گیری به روش زیر اقدام کنید.
• ابتدا در یک بطری به میزان مساوی، آب و سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کنید.
• سپس مقداری از این محلول را بر روی پارچه سفید و مناسبی اسپری کنید، تا پارچه با این محلول کاملاً مرطوب شود.
• پارچه ای را که به آب و سرکه سفید آغشته کرده اید را، از بالا به پایین بر روی لکه ها بکشید. این کار را باید بر روی هر دو طرف پنل های پرده انجام دهید.
• این کار را چندین بار تکرار کنید، تا لکه ها کاملاً از بین بروند.
• اگر لکه مقاوم است می توانید از اسپری مستقیم بر روی لکه استفاده کنید.
• در پایان باید پنل هایی را که به این روش لکه گیری کرده اید، یک بار دیگر آبکشی کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟