آموزش

سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم؟

سقف آشپزخانه در برخی اوقات ممکن‌است نیاز به تمیز کاری داشته باشد زیرا در آشپزخانه ما دائما در حال پخت و پز هستیم و ممکن است چربی یا دود غذا سقف را حسابی کثیف کند.

نهال وحیدی | 3 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نظافت خانه و آشپزخانه یکی از کار هایی است که حتما باید به موقع و سر وقت انجام شود. یکی از قسمت های خانه که معمولا نیازی به نظافت و تمیز کاری ندارد، سقف ها هستند. اما سقف آشپزخانه در برخی اوقات ممکن‌است نیاز به تمیز کاری داشته باشد زیرا در آشپزخانه ما دائما در حال پخت و پز هستیم و ممکن است چربی یا دود غذا سقف را حسابی کثیف کند. پس در این مطلب ما قصد داریم تا به شما بگوییم که سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم؟

بیشتر بدانید:
خانه تکانی قدم به قدم با ال کا ایران

 

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • چگونه سقف گچی را تمیز کنیم
  • پاك كردن دوده از سقف گچی
  • چگونه سقف کاذب را تمیز کنیم
  • چگونه سقف رنگ پلاستیکی را تمیز کنیم
  • سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم؟

سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام خانه تکانی یا حتی نظافت روزانه خانه متوجه چربی، دود و… روی سقف آشپزخانه شده باشید و این موضوع شما را اذیت کرده باشد. و به علت عدم اطمینان از تمیز شدن آن، نظافتش را رها کردید. به طور کلی پخت غذا سبب ایجاد چربی و دوده در سقف آشپزخانه می شود و قطعا رها کردن آن ایده ی خوبی نخواهد بود و باید تمیز شود. حال اگر نمی دانید که سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم در این مطلب با توجه به کثیفی روی سقف راهکار مناسب برای نظافت آن را به شما خواهیم گفت. به طور کلی هنگام نظافت سقف آشپزخانه باید به چند مورد توجه کنید:

  • جنس سقف
  • نوع رنگ سقف
  • نوع کثیفی یا لکه ها
  • نکات ایمنی

توجه به موارد گفته شده سبب می شود تا شما بتوانید روش نظافت را با توجه به این که جنس سقف و نوع رنگ آن تعیین کنید. همچنین نظافت چربی روی سقف با نظافت دوده یا هر نوع کثیفی دیگری متفاوت است و از یک روش نمی توان برای هر دو مورد جواب گرفت. پس برای این که بدانیم سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم باید به این موارد مهم توجه کنید. سقف های آشپزخانه را معمولا با رنگ فلت رنگ آمیزی می کنند. این نوع رنگ ها بر خلاف توانایی بالایی که در پوشش نقص های بتونه کاری دارند، خیلی سریع لکه ها را به خود جذب می کنند به شکلی که حتی اگر هنگام نظافت به درستی این کار را انجام ندهید ممکن است لکه آب را نیز به خود بگیرد. علاوه بر تمام این حرف ها تمیز کردن لکه از روی این رنگ ها نسبت به سایر رنگ های براق سخت تر است در نتیجه باید به موقع اقدام به نظافت آن ها کنید‌. همانطور که اشاره کردیم نظافت هر نوع کثیفی با نوع دیگر متفاوت است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  • نظافت قارچ، کپک، رطوبت از روی سقف آشپزخانه

سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم

برای تمیز کردن سقف آشپزخانه از قارچ، کپک و یا رطوبت باید از ترکیبات مختلفی استفاده کنید تا بتوانید هر گونه کثیفی ناشی از موارد گفته شده را از بین ببرید. به طور کلی ترکیبات زیر می تواند برای هر یک از موارد گفته شده موثر باشند:

  • ترکیب آب و سفید کننده

اگر می خواهید لکه های رطوبت را از روی سقف آشپزخانه پاک کنید، باید از ترکیب آب و سفید کننده ( وایتکس) استفاده کنید. این ترکیب قوی به خوبی لکه های رطوبت را از بین برده و یک سقف سفید و تمیز را به شما تحویل می دهد.

  • ترکیب آب و سرکه

سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم؟

برای نظافت لکه های قارچ و کپک بهتر است از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید. برای این کار مقداری از محلول ترکیب شده را روی اسفنج تمیز اسپری کرده و از کنج به بیرون روی کپک ها بزنید.

  • ترکیب آب و پودر لباسشویی

اگر لکه های کپک خیلی قدیمی و سخت بودند بهتر است از یک ترکیب قدی تر مانند محلول آب و پودر لباسشویی استفاده کنید زیرا پودر لباسشویی آنزیم هایی دارد که می تواند این لکه ها را از بین ببرد.

☆ می توانید از اسپری ضد قارچ بعد از نظافت استفاده کنید تا دوباره سقف کپک و قارچ نزند‌.

2) نظافت چربی از روی سقف آشپزخانه

هنگام پخت و پز قطعا شاهد ایجاد چربی روی سطوح مختلف در آشپزخانه خواهید بود که یکی از این قسمت ها قطعا سقف آشپزخانه است مخصوصا زمانی که از هود استفاده نکنید. شما برای از بین بردن لکه های چربی از روی سقف می توانید از ترکیبات زیر استفاده کنید:

  • محلول آب و سرکه و مایع ظرفشویی

داخل یک سطل یک چهارم آب گرم بریزید و به آن حدود ۲ قاشق غذا خوری سرکه و ۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را توسط یک اسفنج تمیز روی سقف آشپزخانه بکشید تا چربی های سقف از بین برود. سپس یک سطل آب تمیز بردارید و با اسفنج دیگر روی سقف را یک دور با آب پاک کنید.

  • محلول آب و سفید کننده و مایع ظرفشویی

ترکیب این سه ماده یعنی سفید کننده و مایع ظرفشویی با آب یک محلول بسیار قوی برای از بین بردن چربی ها و سفیدی سقف خواهد بود زیرا مایع ظرفشویی با آنزیم هایی که دارد تمامی لکه های چربی را پاک کرده و مایع سفید کننده سقف را سفید و تمیز می کند‌. کافی است داخل یک سطل مقداری آب گرم را با یک قاشق سفید کننده و ۱ قاشق مایع ظرفشویی ترکیب کنید و روی سقف بزنید.

3) نظافت دوده از روی سقف آشپزخانه

هنگام پخت و پز در آشپزخانه خیلی طبیعی است که روی سقف ما شاهد دوده های سیاه باشیم و برای از بین بردن آن ها کافی است چند ترکیب را امتحان کنیم:

  • ترکیب آب داغ و تری سدیم فسفات

به کمک جارو برقی یا یک اسفنج یک دور روی دوده ها را پاک می کنیم، سپس ۴ لیتر آب گرم را با ۱ قاشق غذا خوری تری سدیم فسفات مخلوط می کنیم، سپس اسفنج را در مسیری یکسان روی سقف می کشید. بعد با یک اسفنج تمیز و آب روی آن را تمیز کنید‌

  • محلول آب و سرکه

۱ لیوان سرکه و ۲ لیوان آب را با هم ترکیب کنید و به کمک اسفنج روی سقف بکشید. در آخر سقف را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

نکات ایمنی هنگام نظافت سقف آشپزخانه

  1. کابینت‌ها و میز غذاخوری را با روزنامه باطله یا پلاستیک بپوشانید؛ چون ممکن است خرده‌ های دوده‌ های خشک‌ شده روی وسایل آشپزخانه بریزد.
  2. برای تمیزکردن سقف فقط روی نردبان بایستید.
  3. مطمئن شوید پله‌های نردبان قفل‌اند.
  4. هنگام تمیز کردن سقف، اگر لازم است که خود را به راست یا چپ کش بدهید، ران‌های خود را درون ریل‌ های عمودی قرار دهید. این کار کمک می‌کند نیافتید‌.
  5. هنگام خم‌ شدن، حتما یک دست خود را روی نردبان نگه دارید.
  6. هرگز روی پله آخر نردبان نایستید.
  7. زمانی ‌که سطل محلول را آماده کردید، آن را روی پله آخر قرار دهید تا لازم نباشد با دست آن را نگه دارید.
  8. پاک‌ کننده‌ های تجاری مواد شیمیایی قوی‌ای دارند که ممکن است به چشمانتان آسیب برسانند بهتر است از عینک یا پوشش ایمنی محافظ روی چشمان خود استفاده کنید.
  9. دستکش را فراموش نکنید.

چگونه سقف گچی را تمیز کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم نظافت سقف با توجه به جنس و نوع آن متفاوت است. اگر سقف شما گچی بوده و میخواهید آن را تمیز کنید اما نمیدانید که چگونه سقف گچی را تمیز کنیم، این مراحل را امتحان کنید:

  • ابتدا به کمک یک جارو برقی کل سقف را جارو کنید.
  • سپس به کمک یک پارچه یا طی دود های روی سقف را از بین ببرید.
  • در مرحله آخر ترکیب آب و آمونیاک یا آب و سرکه را آماده کرده و روی لکه ها به کمک یک اسفنج تمیز بکشید.

پاك كردن دوده از سقف گچی شاید کمی دشوار تر از سایر کثیفی ها باشد و در صورتی که با روش های گفته شده در این مطلب پاک نشد شاید بهتر باشد دوباره به فکر رنگ‌ زدن دیوار یا سقف ها باشید. زیرا ترکیب های آمونیاکی قطعا بسیار قوی بوده و سخت ترین لکه ها را پاک می کنند.

چگونه سقف کاذب را تمیز کنیم؟

نگهداری و نظافت سقف کاذب نسبت به سایر مدل ها آسان تر است. برای این که بدانیم چگونه سقف کاذب را تمیز کنیم باید این نکته را در نظر بگیریم که استفاده از شوینده ها یا پاک کننده های قدی برای این نوع سقف ها مناسب نیست و برای نظافت آن ها باید از روش های زیر اقدام کرد:

  • ابتدا یک پارچه زیر قسمتی که میخواهید تمیز کنید بیاندازید تا گرد و خاک رو لوازم نشیند.
  • سپس با یک برس نرم جارو برقی سقف را جارو کنید.
  • در مرحله بعد با کمک یک پارچه و آب گرم گرد و خاک موجود روی سقف را از بین ببرید.
  • قسمت هایی که کثیفی های سخت دارند با ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی پاک کنید.
  • در مرحله آخر با یک پارچه خشک سقف را خشک کنید.

چگونه سقف رنگ پلاستیکی را تمیز کنیم؟

شاید یکی از سوالاتی که ذهن شما را نیز درباره نظافت سقف ها درگیر کرده باشد این است که چگونه سقف رنگ پلاستیکی را تمیز کنیم؟ در جواب به این پرسش باید بگوییم که بهترین راه برای شستن کثیفی های این نوع سقف ها استفاده از آب گرم و شوینده های معمولی است. برای شروع کافی است:

  • یک اسفنج تمیز و نو را در ترکیب آب و مایع ظرفشویی قرار دهید و سپس آب اضافی آن را بگیرید.
  • در مرحله بعد روی سقف و قسمت هایی که لکه دارند به آرامی بکشید‌.
  • در مرحله آخر با یک پارچه تمیز آن ها را خشک کنید.

جمع بندی

در مطلب سقف آشپزخانه را چگونه تمیز کنیم درباره ی روش های نظافت انواع نوع سقف ها مانند سقف گچی، کاذب و… صحبت کردیم. امید واریم به خوبی در این مطلب با روش های پاک کردن سقف آشنا شده باشید و بتوانید با استفاده از ترکیبات گفته شده هر گونه کثیفی را از روی سقف ها پاک کنید تا خانه ی شما دوباره رنگ تازه ای بگیرد. زیرا تجمع کثیفی می تواند فضای خانه را دلگیر یا حتی بد بو کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟