فناوری

با استاندارد جدید صدای سه‌بعدی پیشرفته سامسونگ آشنا شوید

موسسه تحقیقات پیشرفته سامسونگ از سال 2020 بر روی توسعه فناوری‌های صدای سه‌بعدی کار می‌کند.

نهال وحیدی | 2 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران»، برای لذت بردن از تماشای انواع محتوا مانند فیلم، بازی‌های ورزشی و رویدادهای زنده در تلویزیون‌های خانگی، تنها معیار تعیین‌کننده، داشتن تصویر عالی نیست و کیفیت صدای فراگیر نیز تاثیر بسزایی در تجربه کاربر دارد. به همین دلیل، رهبران این صنعت به دنبال توسعه فناوری صدای سه‌بعدی هستند تا سطح عمیق‌تری از حس واقعی فضا را به تجربیات سرگرمی مردم اضافه کنند. در نتیجه صدای سه‌بعدی که فقط در مکان‌های خاصی مانند سینما یا استودیوهای ضبط پشتیبانی می‌شود، به خانه‌های مردم راه پیدا می‌کند تا تجربه نوآورانه‌ای برای لذت بردن از محتوا باشد.

موسسه تحقیقات پیشرفته سامسونگ از سال 2020 بر روی توسعه فناوری‌های صدای سه‌بعدی کار می‌کند. به همین منظور، همکاری تازه‌ای با گوگل آغاز شد که نتیجه این همکاری مشترک به خلق فناوری «مدل و فرمت‌های صوتی فراگیر» یا IAMF (Immersive Audio Model and Formats) منجر شد. این فناوری پیشرفته، در اکتبر 2023 توسط کنسرسیوم غیرانتفاعی صنعتی «اتحادیه رسانه‌های آزاد» (AOM) به عنوان استانداردی جدید برای صداهای سه‌بعدی مورد تایید قرار گرفت.

اما این فناوری‌ چه قابلیت‌ها و مزیت‌هایی دارد و چه تغییراتی را در دنیای سرگرمی‌های خانگی به وجود می‌آورد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده‌ایم.

روشی نو برای لذت بردن از صدا

در فیلم‌ها و سریال‌ها، برای افزودن عمق و احساس واقعی حضور در فضا، از صداهای محیطی مانند لاستیک ماشین‌ها روی آسفالت یا کشیده شدن کفش‌ها روی سنگ‌فرش پیاده‌رو استفاده می‎‌شود. این صداهای سه‌بعدی با یکپارچه کردن نویز محیط با مکالمات و سایر جلوه‌های صوتی، تجربه سرگرمی زنده‌تر و واقعی‌تری خلق می‌‎کنند. صدای فراگیر با امکان تنظیم شدت، حرکت و لرزش خود، به بیننده احساس حضور در فضای محتوا را القا می‌کند؛ اما، استفاده از آن در دستگاه‌های صوتی خانگی به دلیل محدودیت‌های تکنولوژیکی بسیار دشوار است.

برای حل این مشکل، سامسونگ با گوگل همکاری داشته تا با ارائه راهکاری کاربردی، تجربه صدای واقعی و فراگیر را به مخاطبان هدیه دهد. تخصص این دو شرکت در زمینه دستگاه‌های صوتی و تولید محتوا، منجر به ایجاد استانداردی یکنواخت برای ارسال و دریافت روان داده‌های صوتی شده است. به این صورت که با خواندن اطلاعات مربوط به صدای سه‌بعدی، خروجی دستگاه‌های صوتی به نحوی تنظیم می‌شوند که حتی با بلندگوهای استاندارد تلویزیون‌ها یا ساندبارهای معمولی نیز بتوان تجربه‌ای فراگیر بدون افت کیفیت داشت. در نتیجه این شرکت‌ها به شرکایی ایده‌آل برای ایجاد فناوری IAMF تبدیل شده‌اند.

پیشگام صدای سه‌بعدی در صنعت

در گذشته، کدک‌های صوتی متن‌باز تنها از پخش صدا به صورت افقی پشتیبانی می‌کردند؛ اما، امروزه با وجود فناوری IAMF، صدا می‌تواند به صورت عمودی نیز ارائه شده و به طور فزاینده‌ای چند جهته و واقعی‌تر شود. IAMF به شنوندگان اجازه می‌دهد صداها را از روبرو، پشت سر، چپ و راست و همچنین بالا یا پایین خود بشنوند. با به کارگیری این فناوری در بلندگوهای تلویزیون‌ها و ساندبارها، صداهایی مانند پرواز پرندگان، به صورت سه‌بعدی و واقعی بالای سر مخاطب شنیده خواهد شد.

در دنیای امروز که محتوا حرف اول را می‌زند، فناوری IAMF نقش مهمی در هدایت، گسترش و تحول اکوسیستم صدای سه‌بعدی ایفا می‌کند. همچنین، ماهیت متن‌باز آن، کلید دستیابی به استانداردی یکپارچه در صنعت جهانی صدا است. این فناوری که به عنوان اولین استاندارد متن‌باز برای صدای سه‌بعدی توسط AOM پذیرفته شده، به شرکت‌های بزرگ و تولیدکنندگان مستقل اجازه می‌دهد به صورت گسترده به آن دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب در آینده می‌توانیم شاهد تجربیات متنوع‌تری از انواع محتوای صوتی باشیم.

جلوه‌های صوتی سه‌بعدی هوشمند

به منظور بهبود تجربه تماشا، IAMF از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل صحنه‌ها کمک می‌گیرد. این فناوری قادر است با استفاده از جلوه‌های صوتی سه‌بعدی، در صحنه‌های خاصی از پخش یک فیلم، بر جنبه‌های مشخصی از محتوا تاکید کند. زمانی که تمرکز فیلم به سمت موسیقی متن یا گفت‌وگوی شخصیت‌ها می‌رود، سطح صدا متناسب با محتوای ارائه شده تنظیم و متعادل می‌شود.

علاوه بر این، IAMF قادر است با وجود تغییر محیط دستگاه، کیفیت صدای مطلوب خود را حفظ کند و به شنوندگان اجازه می‌دهد از کیفیت صدای اصلی محتوا در تلویزیون‌های خانگی استاندارد لذت ببرند.

صدای دلخواه به سلیقه شما

بدون شک معرفی IAMF و استانداردسازی صدای فضایی سه‌بعدی، عصر تازه‌ای از فناوری صوتی را برای جهان هوشمند ترسیم کرده است. امکان دیگری که این فناوری برای کاربران فراهم می‌کند، سفارشی‌سازی حالت پخش صدای دستگاه بر اساس ترجیحات فرد است. با این ویژگی به راحتی می‌توان جلوه‌های صوتی در صحنه‌های اکشن و یا دیالوگ‌ها هنگام مکالمه شخصیت‌ها را به دلخواه تقویت کرد. IAMF با ادامه توسعه خود در آینده، می‌تواند به بخش‌های مختلفی مانند: دستگاه‌های تلفن همراه، متاورس، بازی‌های ویدیویی و موارد دیگر نیز وارد شود. به طوری که کاربران احساس کنند در فضای درون فیلم، برنامه تلویزیونی یا یک رویداد زنده حضور واقعی دارند.

این قبیل استانداردهای فنی پیشرفته، تجربه‌ای جذاب‌تر و فراگیرتر از سرگرمی و تماشا را برای مخاطبان خود به ارمغان می‌آورند. بر همین اساس، سامسونگ با ادامه تعهد به توسعه و نوآوری مداوم، پیشگام فناوری‌هایی شده که آینده صدا را دگرگون می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟