چگونه پتو پشمی خود را در خانه بشویید
آموزش

چگونه پتو پشمی خود را در خانه بشویید؟

پس در این مطلب همراه ما باشید تا بدانید که چگونه پتو پشمی خود را در خانه بشویید؟ و چه نکاتی را باید برای شستشو و نگهداری آن رعایت کنید.

نهال وحیدی | 2 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران»،  پشم موی طبیعی حیواناتی مانند گوسفند، بز، شتر و… است که به خوبی گرما را حفظ می کند. از لحاظ کیفیتی با دوام بوده و می توان آن را در پارچه های سنگی و درشت و یا پارچه های سبک و نرم بافت کرد. از بزرگ ترین تولید کنندگان پشم در جهان می توان به استرالیا، آمریکا، چین و نیوزلند اشاره کرد‌. به طور کلی نگهداری از پارچه و یا پتو های پشمی به علت جنس آن ها کمی متفاوت است. مقاومت در برابر لکه ها و رطوبت  سبب شده تا منبعی عالی از گرما باشند از این رو برای حفظ کیفیت و دوام ان ها نیاز است تا با روش های خاصی برای شستشو و نظافت آن اقدام کنید. پس در این مطلب همراه ما باشید تا بدانید که چگونه پتو پشمی خود را در خانه بشویید؟ و چه نکاتی را باید برای شستشو و نگهداری آن رعایت کنید.

نکات شستشوی پتو پشمی چیست؟

چگونه پتو پشمی خود را در خانه بشویید

در گذشته پتو های پشمی جزو کالای اصلی در هر خانه ای محسوب می شدند که جنس آن ها نیز پشم خالص بود و از این رو نگهداری نظافت آن ها کمی دشوار تر بود. امروزه اکثر این پتو ها با الیاف های مصنوعی و پنبه تهیه می شوند که نگهداری راحت تری دارند. البته شاید در برخی از خانه ها هنوز هم پتو هایی با پشم خالص پیدا شوند که خوب است با روش و نکات نگهداری آن آسنا شوید. اگر می خواهید بدانید که چگونه پتو پشمی خود را در خانه بشویید این مطلب را از دست ندهید زیرا نکات قابل توجهی در این باره به شما خواهیم گفت.

  • هر سه ماه یکبار پتو ها را بشویید.

پتو های پشمی نیاز به شستشوی هفتگی یا ماهیانه ندارند بلکه در صورتی که هر روز از آن ها استفاده می کنید می توانید هنگام تغییر فصل ها آن را بشویید. پتو های پشمی را در صورتی که بوی بدی می دهند در هوای آزاد برای چند ساعت قرار دهید تا از بین برود‌.

  • کثیفی های جامد را جدا کنید.

کثیفی های جامد خیلی راحت از روی پتو های پشمی حالص جدا می شوند و با تکاندن یا برس کشیدن به راحتی می توانید آن را تمیز کنید و از روی پتو جدا کنید.

  • لکه ها را با اسپری دست ساز تمیز کنید.

 

به طور طبیعی پشم آب گریز است و هنگامی که مایعات روی آن می ریزند قسمت بیرونی الیاف، آب را دفع می کند. در صورتی که پتوی پشمی شما دچار لک روغن و… شد توسط یک اسپری محلول آب و سرکه آن قسمت را تمیز کنید. مقدار سرکه باید از آب کمتر باشد و بهتر است ابتدا در یک قسمت کوچک تست شود و در صورتی که پتو دچار تغییر رنگ نشد روی لکه بزنید.

☆ برای شستشوی پتوی پشمی از آب گرم و داغ استفاده نکنید زیرا آب گرم سبب جمع شدن و انقباض در این نوع پارچه می شود.

 از آب و صابون استفاده کنید.

اگر لک روی پتو های شما زیاد است می توانید برای تمیز کردن آن ها از آب و صابون  استفاده کنید. صابون هایی که بر پایه روغن هستند می توانند یکی از بهترین پاک کننده های پتو های پشمی باشند. خواص روغن موجود در آن ها سبب حفاظت از الیاف پتو ها شده. پتو را با مقدار مناسبی از صابون و آب سرد خیس کنید و مدتی در آن محلول بگذارید بماند سپس آن را با آب سرد آبکشی کنید و از مالش دادن و چنگ‌ زدن پتو بپرهیزید. برای گرفتن آب اضافی پتو از چندین حوله استفاده کنید و در نهایت در هوای آزاد آن را پهن کنید‌.

☆ چلاندن پتوی پشمی سبب از بین رفتن بافت پتو شده و در نتیجه پتو چروک می شود.

 پتو را در هوای آزاد خشک کنید.

پتوی پشمی بعد از شستشو باید در هوای آزاد قرار گیرد تا به خوبی خشک شده و بوی نا مطبوع و رطوبت را به خود جذب نکند. از این رو بهتر است در صورتی که بند رخت ندارید، دو طناب را با فاصله کمی از هم‌ ببندید و پتو را روی آن پهن کنید تا خشک شود.

☆ بهتر است پتو در مدت زمان طولانی زیر نور آفتاب نباشد‌.

☆ برای بر طرف کردن چروک ها از اتو بخار استفاده کنید.

 به برچسب راهنما توجه کنید.

اکثر پتو های پشمی دارای یک برچسب راهنمای شستشو هستند که بهترین شیوه تمیز کردن پتو ها دنبال کردن دستورات این برچسب ها است.

روش شستشوی پتوی پشمی با ماشین لباسشویی

برای برخی این سوال ایجاد می شود که آیا می توان پتوی پشمی را در ماشین لباسشویی شست؟! در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله اما این که بدانید دقیقا چگونه پتوی پشمی خود را در خانه بشویید و کدام‌ نکات را هنگام‌ شستشو با لباسشویی رعایت کنید، موضوع مهمی است که در این قسمت به آن اشاره خواهیم‌ کرد. برای این کار باید از برنامه چرخش ملایم و آب سرد استفاده کنید یا در صورتی که خود ماشین لباسشویی دارای برنامه «چرخش پشم» است از آن برای شستشو پتوی پشمی استفاده کنید.

چگونه پتو پشمی خود را در خانه بشویید

شما می توانید برای این که شستشوی راحت تری داشته باشید، هر زمان که قصد شستشوی پتو های پشمی را دارید آن ها را به خشکشویی های حرفه ای ببرید  تا دیگر نگران نوع شستشو و یا روش خشک کردن آن ها نیز نباشید. همچنین نوع شوینده برای پتو های پشمی بسیار ضروری و مهم است. نکته بعدی این است که به هیچ عنوان نباید پتو های پشمی را در خشک کن خشک کنیم زیرا این کار سبب چروک شدن آن ها می شود در نتیجه بهتر است از روش آویزان کردن و یا قرار دادن روی حوله خشک آب اضافی آن را گرفته و با قرار دادن در هوایی تازه، اجازه دهید که خشک شوند.

۳ نکته که قبل از شستشوی پتوی پشمی باید رعایت کنید!

 

  • پتوی پشمی را به خوبی در فضای باز چندین بار تکان دهید تا خاک و برخی از آلودگی ها از آن جدا شوند.
  • با یک برس مخصوص پتو را برس بکشید. برای این کار پتوی پشمی را روی یک مکان تمیز پهن کنید و با برس در یک جهت بکشید.
  • برخی لکه ها را قبل از شستشو پاک کنید. برای پاک کردن این لکها از ترکیب آب سرد و سرکه یا آب سرد وصابون استفاده کنید.

با انجام این مراحل شاید دیگر حتی نیاز به این نباشد که پتوی پشمی خود را بشویید.

نگهداری از پتوی پشمی

برای این که بتوانید از پتوی پشمی خالص در برابر آفات و رطوبت مراقبت و حفاظت کنید بهتر است همیشه آن را در یک کیسه کاملا بسته نگهداری کنید و در برخی اوقات می توانید از یک تکه چوب سدر و بلوک درون آن قرار دهید تا آفات از آن دور شوند. در گذشته از نفتالین برای مراقبت از پتو های پششمی استفاده می شد اما بوی نا مطبوعی کل فضا را فرا می‌ گرفت و امروزه این روش می تواند مشکل ساز باشد. در نتیجه سدر یک جایگزین عالی برای نفتالین است. همچنین اگر میخواهید پتو های پشمی همیشه نرم باشند می توانید با درست کردن یک محلول مخصوص که ترکیبی از آب سرد و مقداری نرم‌ کننده به مدت چند دقیقه درون آن قرار داده و صبر کنید تا نرم شود. بعد از آن با یک برس پتو را برس کشیده و صبر کنید تا خشک شود.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی این که چگونه پتو پشمی خود را در خانه بشویید صحبت کردیم.گفتیم که پتو های پشم خالص به علت مقاومتی که دارند نگهداری و شستشوی آن ها با سایر پتو ها متفاوت است و این مسئله سبب می شود تا هنگام نگهداری و نظافت آن ها نیاز باشد تا یک سری نکات نظیر روش شستشو، نوع شوینده، لکه گیری، عدم استفاده از آب گرم و… را رعایت کنید. همچنین برای خشک شدن پتو باید ابتدا درون یک حوله آن را بپچید تا آب اضافی آن گرفته شود سپس در فضای باز آویزان کنید و به هیچ عنوان از خشک کن یا چلاندن پتو برای خشک کردن و گرفتن آب آن استفاده نکنید. زیرا این کار ها سبب آسیب به بافت پتوی پشمی می شوند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟