فناوری

تجهیز عینک واقعیت افزوده Oppo به دستیار صوتی هوش مصنوعی

 شرکت Oppo نمونه پروتوتایپ عینک واقعیت افزوده AR را با قابلیت دستیار صوتی روانه بازار کرده است و به نظر می رسد که اکثر غول های فناوری دنیا به دنبال توسعه هوش مصنوعی در محصولات خود هستند.

یاسمن داودیان | 2 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شرکت Oppo نمونه پروتوتایپ عینک واقعیت افزوده AR را با قابلیت دستیار صوتی روانه بازار کرده است و به نظر می رسد که اکثر غول های فناوری دنیا به دنبال توسعه هوش مصنوعی در محصولات خود هستند.

اوپو، یک شرکت چینی و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در کنگره جهانی موبایل در بارسلون از عینک Oppo Air Glass 3 رونمایی کرد. ظاهر این مدل شبیه به عینک های معمولی است که در واقع یک گوشی هوشمند است که می تواند برنامه ها و تصاویر مجازی را مقابل کاربر نمایش دهد.

عینک Air Glass 3 می تواند به گوشی هوشمند Oppo متصل شود و کاربران می توانند عینک را با حسگرهای تعبیه شده در قاب کنترل کنند. یکی از ویژگی های جالب این مدل، تجهیز آن به دستیار صوتی است که با مدل زبان بزرگ (LLM) به نام AndesGPT کار می کند.

LLM ها در واقع مدل های هوش مصنوعی هستند که بر روی حجم انبوهی از داده ها آموزش دیده اند و از چت ربات های زیادی مانند ChatGPT از OpenAI پشتیبانی می کنند. این مدل ها طی یک سال و نیم گذشته با استقبال بالای عموم مواجه شده اند.

براساس اعلام Oppo، دستیار صوتی این عینک در حال حاضر در چین دسترس است که چت بات آن قابلیت” انجام جستجوی اطلاعات و انجام مکالمات برای کمک به کاربران در کارهایی مانند برنامه ریزی در سفر” دارد. با توجه به هیاهوی هوش مصنوعی در سال گذشته؛ اکثر تولیدکنندگان محصولات فناوری به دنبال راه هایی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در محصولات خود هستند. اوپو یکی از سازندگان چینی است که در کنار شرکت هایی مانند Baidu و علی بابا،  LLM ویژه خود را توسعه داده است. دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند خارج از کشور چین به دنبال اضافه کردن مدل‌های هوش مصنوعی به محصولات خود هستند تا بتوانند  تجربیات جدید را به کابران خود ارائه دهند.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال های گذشته مورد توجه سازندگان لوازم الکترونیکی بوده اما آنطور که بسیاری از افراد فکر می‌کردند از محبوبیت بالایی برخوردار نشده‌ و در همین راستا، اپل امسال ویژن پرو 3500 دلاری را عرضه کرد، یک هدست AR بزرگ اما بسیار پیشرفته. متا نیز با معرفی هدست های Quest خود به بازار واقعیت مجازی، نقش مهمی را در این حوزه داشته است.

شرکت‌های زیادی وجود دارند که معتقدند عینک‌های سبک وزن در آینده طرفدار بیشتری دارند. زیرا به مردم اجازه می‌دهند تا به طور روزمره از آن استفاده کنند. شرکت چینی AR Xreal  که توسط Alibaba پشتیبانی می شود، به همراه Oppo یکی از این شرکت ها است که چندین سال است در واقعیت افزوده سرمایه گذاری کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟