واردات لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که عباس علی‌آبادی، ‌وزیر صمت مانند سیدرضا فاطمی‌امین، ‌وزیر سابق صمت با واردات لوازم خانگی موافق است و نمی‌خواهد که صنعت لوازم خانگی مانند صنعت خودرو دچار انحصار شود و مردم به اجبار لوازم خانگی داخلی را خریداری کنند.

آتنا میراحمدی | 2 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران»، روزنامه ایران نوشت: کارشناسان نیز تأکید دارند که اگر واردات لوازم خانگی اتفاق بیفتد، تولیدکنندگان فقط به این فکر نخواهند بود که محصولاتشان را در بازار داخلی عرضه کنند و کم‌کم برای صادرات برنامه‌ریزی می‌کنند؛ صادرات آنها کمک می‌کند تا ارزآوری به کشور بهبود پیدا کند.

بر اساس آمارهای ثبت‌شده، شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در سال گذشته فقط توانستند حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشند، این در حالی است که هم‌اکنون بیش از یک میلیارد دلار لوازم خانگی قاچاق وارد بازار ایران می‌شود.

یکی از بازارهای صادراتی که برای خرید لوازم خانگی ایرانی، ابراز علاقه کرده، روسیه است. حتی کشورهای اوراسیا هم خواهان لوازم خانگی ایرانی هستند. بدین جهت آزادسازی واردات لوازم خانگی به کشور می‌تواند محرکی (از سوی تولیدکنندگان) برای صادرات و تولید کیفی و متنوع محصول باشد.

در شرایطی که گفته می‌شود تولید لوازم خانگی نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته و بازار لوازم خانگی کشور با رکود مواجه است، بهترین راهکار برای عبور از این پیشامد، صادرات است. تولیدکنندگان داخلی ادعا دارند که محصولاتشان کیفی، ‌متنوع و از نظر قیمتی قابل رقابت است، ‌لذا با این تفاسیر امکان صادرات برای آنها مهیاست.

آنها می‌توانند مازاد تولید و نیاز بازار را به کشورهای مختلف و به‌خصوص روسیه و کشورهای عضو اوراسیا صادر کنند.

از سال ۱۳۹۷ و به دنبال محدودیت‌های ارزی، طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع اعلام شد. پس از اتمام انقضای این مصوبه انتظار می‌رفت که باتوجه به نیاز بازار، واردات این محصول آزاد شود با این حال وزارت صمت اعلام کرد که تولیدکنندگان که بالغ بر ۱۵۰۰ واحد کوچک و بزرگ هستند می‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و حتی برنامه صادرات نیز دارند. بنابراین ممنوعیت واردات لوازم خانگی مجدد تمدید شد./روزنامه ایران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 22 اسفند 1402 در 10:01 ق.ظ

    از قرار معلوم واردات لوازم خانگی در سال آینده به میزان محدود انجام خواهد شد و قطعا با سود بازرگانی بالا برای حمایت از لوازم خانگی داخلی اما این موضوع میتواند فروش لوازم خانگی قاچاق را تسهیل نماید زیرا فروشندگان بدون دغدغه نمونه کالای وارد شده از طریق قانونی را در ویترین مغازه با قیمت مصوب در معرض فروش قرار داده و در زمان فروش به خریدار پیشنهاد می دهد میتواند همین کالا را با قیمت بسیار ارزانتر و با گارانتی غیر اصلی خریداری و نمونه قاچاق را درب منزل خریدار تحویل و پس از تست و راه اندازی تسویه نماید و به این نحو فروش کالای قاچاق تسهیل می گردد اگر به نمایندگیهای برندهای خارجی در خیابان جمهوری سری بزنید خواهید دید نمونه های تولید ایران مربوط به حداقل 5 سال قبل بصورت اکبند وجود دارد اما فروشنده خرید ان را توصیه نمی کند و بجای ان به خریدار پیشنهاد مدل های جدید 2023 با امکانات روز و قیمتی بسیار ارزانتنر با گارانتی متفرقه میدهد اکثر تولید کنندگان داخلی هم اعلام نموده اند برای تولیدات 5 سال قبل و قدیمی تر خدمات پس از فروش ارائه نخواهند کرد . در حال حاضر ورود سیستم های صوتی و کولرهای گازی جتی برندهای کره جنوبی مانند ال جی آزاد استو در سایت فروش نماینده رسمی انها و نمایندگیها بفروش میرسد اما بدلیل قیمت بالا کماکان نمونه های قاچاق این کالاها با قیمت ارزانتر و به وفور در بازار موجود است