آموزش

آموزش تمیز کردن توستر نان

توستر یکی از لوازم بسیار کاربردی در پخت و پز سریع و گرم کردن نان و سایر مواد غذایی محسوب می شود.

نهال وحیدی | 2 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران»، توستر یکی از لوازم بسیار کاربردی در پخت و پز سریع و گرم کردن نان و سایر مواد غذایی محسوب می شود. نگهداری و استفاده اصولی از این دستگاه علاوه بر این که کیفیت نان و… موثر است بلکه ماندگاری دستگاه را افزایش می دهد. بنابراین در این مطلب قصد داریم درباره ی آموزش تمیز کردن توستر نان صحبت کنیم.

همچنین اینجا می خوانید:

  • طرز تميز كردن توستر
  • رفع سوختگی توستر
  • جرم گیری توستر
  • چگونه سقف توستر را تمیز کنیم
  • زرد شدن بدنه توستر

طرز تمیز کردن توستر نان چگونه است؟

 

شاید فکر کنید که تمیز کردن توستر نان نیاز به رعایت اصول و مراحل خاصی ندارد اما باید بدانید که همیشه هنگام نظافت یک وسیله برقی باید اصول را رعایت کرد تا دستگاه یا خودتا آسیب نبینید و ریسک برق گرفتگی‌را به صفر برسانید. از آن جایی که توستر نیز یک وسیله برقی محسوب می شود در نتیجه هنگام نظافت آن نیاز به رعایت اصول خاصی است. برای این که با آموزش تمیز کردن توستر نان آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید و همراه ما باشید. هنگام نظافت توتسر باید به نکاتی نظیر این که آب به داخل دستگاه نفوذ نکند و تجهیزات الکتریکی آسیب نبیند توجه کنید. برای آشنایی با طرز تمیز کردن توستر مراحل زیر را مو به مو انجام دهید:

  • توستر را از برق جدا کنید تا خنک شود.

قبل از این که شروع به نظافت توستر کنید، ابتدا باید آن را از برق جدا کرده و بگذارید تا خنک شود. قرار دادن هر نوع وسیله ای به جز غذا در توستر، هنگامی که به برق متصل است ممکن است سبب آتش سوزی یا برق گرفتگی شود.

  • محفظه داخلی توستر را تمیز کنید.

اگر توستر شما دارای سینی متحرک است و یا قسمت پایینی آن باز می شود، ابتدا باید آن را باز کرده و توسط یک برس خرده های نان و غذا را از داخل آن جدا کنید. سپس توستر را وارونه کنید تا خرده ها داخل سطل زباله یت سینک بریزند.

  • محلول پاک کننده آماده کنید.

در مرحله ی بعد برای تمیز کردن توستر یک محلول پاک کننده تهیه کنید. برای این کار یک ظرف بزرگ را با محلول آب گرم و مایع لباسشویی مخلوط کنید. در صورتی که سینی متحرک است آن را جدا کرده و داخل محلول قرار دهید و به خوبی بشویید.

☆ می توانید از انواع محلول های پاک کننده و جرم گیر نیز استفاده کنید‌‌.

  • خرده های نان را با برس تمیز کنید.

برای برداشتن خرده های نان از سینی توستر باید از برس شیرینی پزی استفاده ‌کنید تا خرده هایی که هنوز به توستر چسبیده اند را جدا کنید. به هیچ عنوان از دستتان و انگشتتان برای انجام این کار استفاده نکنید زیرا ممکن است آسیب به خودتان یا اجزای داخلی دستگاه وارد شود.

  • بدنه توستر را تمیز کنید.

یک اسفنج را پارچه را به آب و صابون یا یک محلول مخصوص چربی زدایی آغشته کنید و بعد از مرطوب شدن، روی قسمت بیرونی توستر را تمیز کنید تا بدنه توستر به خوبی تمیز شود. اگر توانستید اهرم ها و صفحه های رو دستگاه را بردارید، حتما آن ها را داخل محلول مورد نظر قرار دهید تا به خوبی چربی زدایی شوند. در نهایت بدنه دستگاه و سایر اجزای شسته شده با با یک پارچه، خشک‌ کنید.

  • توستر را سر هم‌ کنید.

بعد از انجام تمامی مراحل وقت آن است تا تمامی اجزایی که جدا کردید را بعد از خشک شدن دوباره سر جای اصلی قرار دهید.

☆ برای از بین بردن چربی روی شیشه درب توستر از ترکیب سرکه سفید مقطر استفاده کنید.

☆ به هیچ وجه انگشت خود را داخل شکاف های توستر قرار ندهید.

☆ حتما قبل از نظافت توستر را از برق جدا کنید.

تا اینجای مطلب آموزش تمیز کردن توستر نان به خوبی با روش دقیق و اصولی آن آشنا شدید. اما سوالی که مطرح است این است که هر چند وقت یکبار نیاز به تمیز کردن توستر است؟! در واقع پاسخ به این پرسش کاملا به میزان استفاده شما از دستگاه مرتبط می شود. به طور مثال اگر به شکل روزانه از توتسر نان خود استفاده می کنید بهتر است هر ۱۰‌روز یک بار دستگاه را تمیز کنید و حتما خرده های نان را از آن جدا کنید زیرا وجود آن سبب ایجاد بوی سوختگی می شود واین بو با رفع سوختگی توستر از خرده نان های سوخته انجام می پذیرد. نکته بعدی این است که اگر برای گرم‌کردن غذا از این دستگاه استفاده می کنید بهتر است زمان نظافت آن را نزدیک تر کنید تا جرم و چربی های موجود در غذا به دستگاه آسیب نرساند.

چگونه به جرم گیری توستر بپردازیم؟!

جرم های موجود در سینی توستر و یا اطراف آن صرفا به علت گرم‌کردن انواع غذا داخل دستگاه و عدم‌ نظافت آن در طولانی مدت ایجاد می شوند. و وجود جرم های سخت و قدیمی داخل توستر نظافت دشواری را به همراه دارد. اما به طور کلی برای جرم گیری توستر باید از یک محلول قوی استفاده کنید. شما می توانید از محلول های آماده در بازار که مخصوص جرم‌گیری هستند استفاده کنید. همچنین تهیه یک محلول خانگی برای از بین‌ بردن جرم‌ توستر می تواند موثر باشد. شما می توانید ترکیب مساوی از سرکه، آب گرم و مایع ظرفشویی را درون یک اسپری بریزید و روی قسمت هایی که جرم دارد بزنید و بگذارید که ۱ شبانه روز بماند سپس با یک‌ پارچه آن را تمیز کنید.

☆ به این نکته توجه کنید که حتما توستر را از برق بکشید و بعد اقدام به نظافت آن کنید.

نحوه تمیز کردن آون توستر

آون توستر نسبت به توستر نان کاربرد بیشتری دارد و شما از آن می توانید برای گرم کردن، پخت و پز و… استفاده کنید. برای نظافت آون توستر باید زمان بیشتری صرف کنید و با توجه به میزان استفاده از آن در فواصل نزدیک به هم اقدام به نظافت آن کنید.

  • آون توستر را از برق جدا کنید و صبر کنید تا دستگاه کاملا سرد شود.
  • قطعات داخلی دستگاه را از فر جدا کنید و به کمک شوینده های چربی زدا بشویید و در صورتی خرده ای از غذا داخل آن بود به خوبی آن را پاک کنید‌.
  • در صورت امکان قسمت پایینی دستگاه را باز کنیو و به خوبی تکان دهید تا خرده ها از آن خارج شود.
  • با تهیه یک‌ محلول حاوی ۲ لیوان آب گرم و ۴ قطره مایع ظرفشویی و نصف فنجان سرکه یک محلول پاک کننده قوی برای محفظه های داخلی دستگاه تهیه کنید.
  • با اسفنج مرطوب آغشته به محلول تمامی فضای داخلی را تمیز کنید. فقط توجه داشته باشید که اسفنج خیس نباشد، مرطوب باشد.
  • بعد از هر بار نظافت دستمال یا اسفنج را مرتبا بشویید و دوباره به محلول آغشته کنید.
  • در صورت وجود سوختگی و غذای چسبیده داخل اون، از خمیری که با ترکیب آب و جوش شیرین درست کردید، استفاده کنید.
  • برای نظافت درب شیشه ای توستر از ترکیب سرکه سفید مقطر استفاده کنید.
  • با همان محلولی که داخل دستگاه را تمیز کردید، قسمت بیرونی را نیز تمیز کنیو و با یک پارچه نرم خشک کنید.

چگونه سقف توستر را تمیز کنیم؟

سقف توستر یکی از قسمت هایی است که بر اثر بخار غذا، چربی و… ممکن است دچار زردی، جرم و کثیفی شود.از این رو اگر بخواهیم پاسخ دهیم که چگونه سقف توستر را تمیز کنیم باید بگوییم که داخل یک ظرف اسپری ترکیب از سرکه سفید مقطر، آب و مایع ظرفشویی تهیه کنید. سپس این محلول را روی سقف اسپری کرده و نیم ساعت صبر کنید و با یک اسفنج نرم تمامی کثیفی ها از روی آن پاک کنید و به کمک یک پارچه آن را خشک کنید. همچنین برای جلوگیری از زرد شدن بدنه توستر می توانید از روش های مختلفی مانند استفاده از دستمال جادویی و یا پاک کننده های چند منظوره استفاده کنید. همچنین اگر نظافت توستر را به موقع و اصولی انجام دهید نیازی به نگرانی برای زرد شدن دستگاه نخواهید داشت.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا روش آموزش تمیز کردن توستر نان و آون توستر را به شما توضیح دهیم. به طور کلی نظافت لوازم برقی نیاز به سررشته و رعایت اصول خاصی دارد تا هنگام نظافت آن ها به دستگاه یا خودتان آسیبی وارد نشود. به همین دلیل نظافت توستر که یک وسیله برقی است ، اهمیت زیادی دارد. در واقع تمیز کردن توستر در زمان مناسب به افزایش طول عمر دستگاه نیز کمک می کند و کارکرد آن را بهبود می بخشد و دیگر نیازی نیست تا نگران خراب شدن توستر یا آون توستر باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟