کدام لوازم خانگی در حالت خاموش هم برق مصرف می کنند
اخبار لوازم خانگی

کدام لوازم خانگی در حالت خاموش هم برق مصرف می کنند؟

آیا تا به حال به این مسئله فکر کردید که کدام لوازم خانگی در حالت خاموش هم برق مصرف می کنند؟

نهال وحیدی | 1 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آیا تا به حال به این مسئله فکر کردید که کدام لوازم خانگی در حالت خاموش هم برق مصرف می کنند؟ در واقع بیشتر لوازم خانگی و وسایل هایی که در طول روز با آن ها سر و کار داریم به برق نیاز دارند و زمانی که ما آن ها را خاموش می کنیم ممکن است باز هم برق مصرف کنند! اما در این مطلب قصد داریم روش حل آن را نیز به شما بگوییم پس همراه ما باشید.

۱۴ تا از لوازم خانگی در حالت خاموش هم برق مصرف می کنند!

کدام لوازم خانگی در حالت خاموش هم برق مصرف می کنند؟

اگر دستگاه های الکتریکی به ظاهر خاموش باشند پس اصلا تعجبی ندارد که برق هم مصرف کنند زیرا در واقع این لوازم پس از زدن دکمه خاموش، همچنان روشن بوده و در نتیجه برق مصرف می کنند. در حقیقت می توان گفت که بیش از ۱۰ درصد از قبض برق ما برای دستگاه هایی است که شاید خیلی از مواقع از آن ها استفاده نکنیم، اما روشن هستند. و به نوعی بخشی از قبض ها نشان دهنده میزان هدر رفته انرژی است. اما در این مطلب می خواهیم بدانیم که کدام لوازم خانگی در حالت خاموش هم برق مصرف می کنند؟ هنگامی که وسیله ای به پریز برق وصل شود، حداقل مقدار کمی انرژی مصرف می کنند و برای بسیاری از دستگاه ها این مقدار کم انرژی، قابل توجه خواهد بود. در ادامه ی این مطلب به رایج ترین لوازمی که حتی در حالت خاموشی باز هم برق مصرف می کنند نی پردازیم و روش و راهکار هایی برای کاهش میزان رد پای آن ها در محیط زیست معرفی خواهیم کرد. این لوازم خانگی عبارتند از:

  • روتر و مودم

به طور کلی مودم به اینترنت متصل خواهد ماند و روتر به طور مداوم سیگنال وای فای را پخش می‌کند، حتی هنگامی که هیچ دستگاهی به آن وصل نباشد.

  • پخش کننده بلو ری یا دی وی دی

این نوع دستگاه ها معمولا زمان را نمایش می دهند و در نتیجه همیشه برای این که نمایشگر ال ای دی خود را روشن نگه دارند از انرژی استفاده می کنند. علاوه بر این، دریافت سیگنال از راه دور نیز باید در این دستگاه ها روشن باشند.

  • کامپیوتر

اکثر ما ها هنگامی که کارمان با کامپیوتر تمام می شود، آن را خاموش نکرده و در حالت آماده باش یا هایبرنت قرار می دهیم. در این زمان کامپیوتر در حالت کم مصرف نگه داشته می شود تا برنامه ها فعال مانده و هنگام کار با آن به سرعت روشن شوند. این حالت همچنین در هنگامی که دکمه خاموش/ روشن آن زده نشود نیز صدق می کند و همچنان در حالت آماده باش برای دریافت سیگنال از سوی شما است.

  • تلفن های بیسیم

به طور کلی یک تلفن بی سیم هم‌باید تلفن را شارژ کند و هم ارتباط بین تلفن و پایه آن را حفظ کند در نتیجه دائما در حال مصرف برق است.

  • کنسول های بازی ویدیویی

هنگامی که بازی شما به اتمام رسیده باشد اما باز هم کنسول شما فعال خواهد بود و همچنان برق مصرف می کند. ویژگی هایی نظیر بروز رسانی خودکار نرم افزار  و خاموش نکردن کامل بازی به علت از سر گیری سریع سبب مصرف انرژی به طور پنهانی می شود.

  • سیستم صوتی

گفتیم که وجود ساعت و نشان دهنده زمان می تواند همچنان مصرف برق داشته باشد. در نتیجه اگر استریو شما ساعت داخلی دارد، به طور مداوم برای حفظ زمان از انرژی استفاده می کند.

  • دستگاه چاپگر

اگر چاپ گر ها را در حالت آماده باش گذاشته باشید تا برای هر کار چاپی مجبور به روشن کردن دستگاه نباشید قطعا دستگاه شما دارد برق مصرف می کند. چاپ گر های فعال بی سیم نیز باید سیگنال وای فای را حفظ کنند که سبب می شود تا انرژی بیشتری مصرف کنند.

  • مایکروویو

اگر مایکروویو خاموش باشد اما همچنان تایمر آن زمان را نشان دهد در نتیجه دارد انرژی مصرف می کند.

  • قهوه ساز

نکته مشترک در این دستگاه ها این است که اگر تایمر را نشان دهد در نتیجه برق مصرف می کند. و در قهوه ساز نیز به همین شکل است. اگر قهوه ساز شما دارای تایمر و ساعت باشد قطعا در حالت خاموش نیز برق مصرف می کند.

  • ساعت زنگ دار

علاوه بر دستگاه هایی که ساعت داخلی دارند، ساعت های زنگ‌دار نیز انرژی مصرف می کنند.

  • مسواک برقی

مسواک های برقی اگر هنگامی که در شارژ هستند، شارژان کاملا پر شود باز هم همچنان برق مصرف می کنند. در نتیجه بهتر است بعد پر شدن شارژشان آن ها را از برق جدا کنید.

  • چراغ خواب

چراغ خواب هایی که خاموش باشند اما در برق همچنان انرژی مصرف می کنند زیرا در حالت آماده باش هستند. همچنین چراغ خواب هایی که دارای سنسور نور اتوماتیک هستند بیشتر انرژی مصرف می کنند.

  • شارژر گوشی

اگر شارژر گوشی در پریز برق متصل باشد و هیچ‌ گوشی ای به آن وصل نباشد همچنان برق مصرف می کند. البته مقدار مصرف برق در آن حالت بسیار جزئی است.

  • گیرنده دیجیتال

گیرنده های دیجیتال تلویزیون یا رسیور ها بعد از خاموش کردن شان هم‌ مقدار قابل توجهی برق مصرف می کنند.

تا اینجای مطلب به خوبی با این پرسش که کدام لوازم خانگی در حالت خاموش برق مصرف می کنند آشنا شدید. به طور کلی اگر وسیله ای به جای این که کاملا خاموش شود، در حالت استند بای باشد و یا لوازم که مجهز به تایمر و اینترنت باشند در زمانی که فکر می کنیم آن ها را خاموش کردیم هم، همچنان برق مصرف می کنند. اما برای حل این مشکل باید چه کرد؟! قطعا اولین ایده ای که به ذهن همه می رسد قطع برق آن از پریز است. اما این که هر روز تعداد قابل توحهی پریز را از برق جدا و دوباره متصل کنید قطعا کمی حوصله سر بر خواهد شد. اما برای رفع این مشکل چه باید کرد؟! یکی از راهکار هایی که می توانید برای اکثر لوازم خانگی بکار ببرید استفاده از سه راهی است. این وسیله که دارای چند جای پریز و یک دکمه روشن و خاموش است این امکان‌را فراهم‌ می کند تا هنگامی که از خانه بیرون می روید و یا مدتی نیستید با زدن دکمه خاموش، تمامی دستگاه ها از برق به نوعی قطع شده و دیگر برق مصرف نمی کنند. علاوه بر سه راهی، شما می توانید از ستاره انرژی نیز استفاده کنید. شاید نام این وسیله را نشنیده باشید اما باید بگوییم که سناره انرژی یک برنامه ای است از آژنس حفاظت محیط زیست که گواهینامه بین المللی دستگاه هایی را ارائه می دهد که دارای استاندارد های مختلف بهره وری از انرژی است. اگر چه این بدین معنا نیست که دستگاه مورد نظر شما حین خاموشی از انرژی پنهان استفاوه نمی کند اما از لحاظ بهره وری انرژی بهترین انتخاب ممکن است.

جمع بندی

در این مطلب با این که کدام لوازم خانگی در حالت خاموش هم برق مصرف می کنند آشنا شدید. شاید برای بعضی ها برقی که این دستگاه ها در این حالت مصرف می کنند هزینه ای جزئی باشد و برای برخی هم جدی . اما به هر حال بهتر است همیشه دستگاهتان را به طور کامل از برق حدا کنید زیرا یک نوسان برقی پیش بینی نشده ممکن است حوادث و مشکلات جبران ناپذیری را رقم بزند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • قدسیه باقرزاده | 07 فروردین 1403 در 0:18 ق.ظ

    بسیار کاربردی و مفید بود