هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی 
آموزش

علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

یکی از مشکلات رایج در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی خاموش نشدن و یکسره کردن آن است.

نهال وحیدی | 1 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران»، یکی از مشکلات رایج در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی خاموش نشدن و یکسره کردن آن است. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد قطعا دستگاه دچار یک مشکلی شده و برای رفع آن باید به دنبال عیب یابی آن باشید. اما برای این که بدانید علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی و یکسره کار کردن آن چیست باید به دنبال منشا این مشکل باشید. پس در این مطلب همراه ما باشید تا با علت اصلی این اشکال در دستگاه تصفیه آب و همچنین موارد زیر آشنا شوید:

  • علت دیر پر شدن مخزن تصفیه آب
  • در تصفیه اب خانگی کدام قطعه فرمان قطع شدن را میدهد
  • علت قطع و وصل شدن تصفیه آب خانگی
  • طریقه هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی

اصلی ترین علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

یکی از مهم ترین علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند مرتبط با خراب شدن فیلتر ممبران باشد. در واقع علاوه بر این موضوع، پایین یودن فشار دستگاه، تنظیم نبودن فشار مخزن و فشار سنسور از سایر علت های این‌مشکل در دستگاه تصفیه آب خانگی هستند. امروزه استفاده از دستگاه های تصفیه آب در بیشتر خانه ها وجود دارد و خوب است تا با دانستن مشکلات این دستگاه و روش های حل آن از بروز هزینه های زیاد جلوگیری کنید. برای این که بتوانید علت خاموش نشدن تصفیه آب خانگی را بیابید باید ابتدا دستگاه را روی تولید مستقیم تنظیم کنید و سپس مراحل زیر را مو به مو انجام دهید:

1. ابتدا شیر مخزن تصفیه آب را ببندید.
2. در مرحله بعد شیر ورودی آب به سمت دستگاه تصفیه آب را باز می کنید.
3. حال زمان آن است تا شیر برداشت آب را باز کنید. ( شیر موجود در سینک ظرفشویی)
4. حال باید شیر میکس را ببندید.
5. در آخرین مرحله دستگاه تصفیه آب را به برق متصل می کنید.

بعد از انجام مراحل گفته شده اگر دستگاه تصفیه آب شما آب کمی تولید می کند قطعا فیلتر ممبران آن خراب شده و در این شرایط برای رفع این مشکل باید اقدام به تعویض آن کنید. گاهی علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی پایین بودن فشار است. هنگامی که فشار دستگاه در حد مطلوبی نباشد مقدار کافی آب تولید نمی شود و در این شرایط بهتر است شیر برداشت دستگاه تصفیه آب را ببندید و به مدت ۱ دقیقه صبر کنید.

علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

اگر بعد از این مدت دستگاه تصفیه آب خاموش شد یعنی مخزن آن ایراد پیدا کرده و مشکل به عدم تنظیم فشار هوا مربوط می شود. در غیر این صورت با انجام موارد گفته شده اگر همچنان مشکل را پیدا نکردید باید فشار سنسور دستگاه را با فشار سنج تنظیم کنید. همانطور که گفتیم پایین بودن فشار دستگاه می تواند سبب خاموش نشدن تصفیه آب شود و در این زمان اگر با بررسی متوجه شدید که فشار دستگاه کمتر از ۵۰ psi است یعنی همچنان فشار پایین بوده و پمپ دستگاه فشار کافی را تولید نمی کند.

برای رفع این مشکل باید:
1. ابتدا شیر مخزن دستگاه را باز کنید و صبر کنید تا آب کاملا قطع شود.
2. تلمبه را به قسمت ورودی هوا در مخزن متصل کنید و بین ۱۲ تا ۱۵ بار تلمبه بزنید.
3. بعد از تلمبه زدن آب مخزن را با فشار زیاد به بیرون خارج کنید.
4. منتظر باشید تا آب خارج و قطع شود.
5. دوباره مانند قبل تلمبه بزنید و صبر کنید تا آب قطع شود.
6. این کار را تا زمانی که مخزن از آب خالی شود انجام دهید.
7. این کار سبب می شود تا مخزن سبک شود.با این‌روش فشار دستگاه بالا رفته و به حد مطلوب می رسد. شما می توانید با فشار سنج فشار دستگاه را اندازه گیری کنید و اگر بین ۶ تا ۸ psi بود یعنی نرمال است.

5 علت دیر پر شدن مخزن تصفیه آب

علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

یکی از مشکلات دیگر در دستگاه های تصفیه آب می تواند مرتبط با مخزن آن باشد. در واقع طبیعی است که مدتی پس از استفاده از دستگاه، با مشکلاتی مواجه شوید. اما در این قسمت می خواهیم در ارتباط با علت دیر پر شدن مخزن تصفیه آب صحبت کنیم که شامل چند علت است:

1. فشار کم در تامین آب

برای این که دستگاه تصفیه آب بتواند به درستی کار کند به فشار حداقل ۴۰ پوند بر اینچ نیاز دارد. اگر فشار آب داخل سیستم R0 کم باشد غشای نیمه تراوا آب زیادی را فیلتر نمی کند. در این حالت مجبور به تهیه پمپ تحویل یا تقویت کننده هستید.

2. عدم تعادل فشار در مخزن

مخزن های دستگاه تصفیه آب نیاز به فشار ۸ پوند بر اینچ مربع دارند و اگر فشار داخل مخزن خیلی کم باشد، آب ذخیره شده در مخزن به سمت شیر های خروجی نمی رود و برعکس اگر فشار زیاد باشد آب جاری شده از فیلتر ها وارد مخزن نمی شود و همین موضوع می تواند علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی باشد. برای بررسی فشار باید منبع تغذیه سیستم را ببندید و آب مخزن را تخلیه کنید سپس‌با استفاده از فشار سنج میزان فشار هوا را در مخزن اندازه گیری کنید‌.☆ در صورتی که فشار خیلی کم بود باید از پمپ دوچرخه مجددا تحت فشار قرار گیرد.

3. فیلتر های مسدود شده

گرفتگی فیلتر ها می تواند از دیگر علت دیر پر شدن مخزن تصفیه آب باشد. برای حل این مشکل باید فیلتر ها را تعویض کنید. برای تعویض فیلتر باید:
• ابتدا شیر تامین آب را ببندید.
• شیر برداشت آب را باز کنید تا آب تخلیه شود.
• محفظه های فیلتر را باز کنیو و فیلتر های جدید را جایگزین کنید‌.
• محفظه فیلتر را پیچ بزنید.
4. غشای مسدود شده مخزن
هنگامی که غشای مخزن دستگاه تصفیه آب مسدود شده و آسیب دیده باشد قطعا مخزن تصفیه آب به خوبی پر نمی شود. برای پر کردن سریع مخزن بای غشا را تعویض کنید.
• شیر تامین آب را ببندید.
• شیر آب دستگاه تصفیه را باز کنید تا آب تخلیه شود.
• محفظه ی غشای ‌مخزن را باز کنید و غشا را خارج کنید.
• داخل مخزن را با آب و صابون بشویید.
• غشای جدید را جایگزین کنید.

5. مصرف آب زیاد

اگر‌ میزان آب مصرفی شما زیاد باشد و به نوعی بالا تر تولید آب دستگاه باشد، مخزن دائما خالی خواهد ماند. علاوه بر این با تخلیه مخزن فشار درون مخزن کاهش پیدا کرده و باید ساعت ها صبر کنید تا دوباره پر شود .

علت قطع و وصل شدن تصفیه آب خانگی چیست؟

علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟
یکی دیگر از مشکلات در دستگاه تصفیه آب خانگی می تواند قطع و وصل شدن آن باشد. اما علت قطع و وصل شدن تصفیه آب خانگی چه مواردی می تواند باشد!؟ در ادامه به بررسی موارد مرتبط با این مشکل می پردازیم:

1. کم و زیاد شدن فشار ورودی دستگاه تصفیه آب : اگر فشار آب ورودی به دستگاه به صورت مداوم کم و زیاد شود و در آستانه عمل کردن سوئیچ قطع کن فشار پایین ، باشد دستگاه به صورت متناوب خاموش و روشن می شود.
2. کم بودن فشار آب ورودی: اگر فشار آب ورودی کمتر از مقدار مورد نیاز باشد دستگاه خاموش می شود تا هنگامی که فشار آب جمع شده به مقدار مورد تیاز دستگاه برسد و بعد از آن که دستگاه چند لحظه کار کرد از داخل هوزینگ های تصفیه آب کشیده شده و فشار آب داخل هوزینگ اول کم می شود.
3. خرابی سوئیچ فشار پایین تصفیه آب: اگر سوئیچ لوپرشر مشکل داشته باشد و نتواند فشار آب ورودی را به درستی تشخیص دهد دستگاه به صورت مداوم خاموش و روشن می شود.
با تمام این توضیحات شاید هنوز ندانید که در تصفیه اب خانگی کدام قطعه فرمان قطع شدن را میدهد؟! در واقع باید بگوییم که لو پرشر یا همان سنسور فشار پایین هنگامی که فشار آب ورودی کمتر از حد تعیین شده باشد فرمان قطع جریان برق به شیر برقی و در نتیجه خاموشی دستگاه تصفیه را می دهد.

طریقه هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی

برخی مواقع ممکن است دستگاه تصفیه آب شما نیاز به هواگیری داشته باشد و برای این کار می توانید از روش های مختلفی اقدام کنید. در دامه به بررسی چند روش برای انجام طریقه هواگیری دستگاه تصفیه آب خانگی به شما خواهیم گفت:
1. بیرون آوردن لوله سنسور فشار بالا: اگر سنسور فشار پس از پر شدن مخزن برق سیستم را قطع نکنو ممکن است که هوا در اطراف سنسور گیر کرده باشد. در چنین شرایطی باید لوله ورودی سنسور فشار بالا را خارج کنید تا آب با فشار از آن بیرو بیاید و هواگیری صورت گیرد.
2. خارج کردن شلنگ‌ سنسور فشار پایین: هنگامی که هوا در بخش ورودی آب این سنسور جمع شود دستگاه تصفیه نمی تواند به درستی کار کند و با خارج کردن این شلنگ هواگیری انجام می شود‌.
3. شل کردن محفظه: در مناطقی که فشار آب کم است هوا داخل قسمت بالای محفظه محبوس می شود و جلوی تصفیه شدن آب را می‌گیرد در این حالت باید محفظه به وسیله آچار شل شود.

جمع بندی

در این‌ مطلب درباره ی علت خاموش نشدن دستگاه تصفیه آب خانگی صحبت کردیم. گفتیم که به طور کلی خرابی فیلتر ممبران، پایین بکدن فشار مخزن و یا تنظیم نبود بشار سنسور ها می تواند از عوامل بروز این مشکل باشد. همچنین در ادامه درباره سایر مشکلات این دستگاه و روش حل آن ها نیز صحبت کردیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟