روش های آبیاری گیاهان
آموزش

روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت

قطعا هنگام مسافرت رفتن این سوال برای همه شما پیش می آید که در نبود شما چگونه به گیاهان خود آب بدهید تا خشک و پژمرده نشوند. ما در این مطلب راه و روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت را برای شما توضیح داده ایم تا دیگر نگران آبیاری گیاهان خود نباشید.

آتنا میراحمدی | 1 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قطعا هنگام مسافرت رفتن در ایام عید این سوال برای همه شما پیش می آید که در نبود شما چگونه به گیاهان خود آب بدهید تا خشک و پژمرده نشوند. ما در این مطلب راه و روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی در مسافرت را برای شما توضیح داده ایم تا دیگر نگران آبیاری گیاهان خود نباشید.

در این مطلب می خوانید:

  • وقتی میرم مسافرت گلدونامو چیکار کنم
  • آب بانک بهترین وسیله برای آبیاری در زمان سفر
  • آبیاری گل ها در مسافرت
  • آبیاری گلدان با نخ کاموا
  • آبیاری باغچه در مسافرت
  • گذاشتن گلدان در تشت آب
  • ساخت دستگاه آبیاری خودکار گیاهان در منزل

وقتی میرم مسافرت گلدونامو چیکار کنم

یکی از مشکلات تهیه گیاه های آپارتمانی، شرایط نگهداری به ویژه آبیاری آن ها است. وقتی به مسافرت می روید این که در نبود شما چگونه به گیاهان آب بدهیم ذهن شما را مشغول می کند. اما این موضوع قابل حل است و با روش ها بسیار زیاد و متفاوت، می توانید در هنگام سفر گیاهان خود را آبیاری کنید.
روش اول:

آبیاری قطره ای گلدان با بطری وارونه

این روش به این صورت انجام می شود که شما نسبت به گلدانتان بطری پلاستیکی را پر آب می کنید و درب بطری را شل ببندید یا روی درب بطری سوراخ هایی ایجاد کنید. سپس خاک گلدان را مقداری کنار بزنید تا جا برای گذاشتن بطری باشد و بطری را به صورت وارونه داخل گلدان قرار دهید. فقط توجه داشته باشید که آب به اندازه کافی از بطری خارج می شود، چون اگر آب بیشتر از مقدار لازم از بطری خارج شود باعث آسیب رساندن به ریشه گیاه می شود.

روش دوم:

آبیاری قطره ای گلدان با بطری

این روش بیشتر مناسب آبیاری گیاهان درون باغچه مناسب است اما اگر گلدان های بزرگی در خانه دارید می توانید از این روش هم استفاده کنید. در این روش زیر بطری را با میخ یا وسیله ای دیگر سوراخ هایی ایجاد کنید، سپس مقداری از خاک را کنار زده و بطری را آب کرده و در خاک قرار دهید.

آب بانک بهترین وسیله برای آبیاری در زمان سفر

آب بانک وسیله ای است که به طور خودکار، بسته به نوع و نیاز گیاه به آن آب می دهد. اگر زیاد به مسافرت می روید و نگران خشک شدن و آبیاری گیاهانتان هستید می توانید از این آب بانک ها استفاده کنید.

این دستگاه به سر شیشه نوشابه وصل می شود و مانند پستانک کودک عمل می کند. این آب بانک دارای بخش سفالی است که وقتی در خاک قرار می دهید همانند سنسور خشکی خاک را حس می کند و به مقدار لازم گیاه را آبیاری می کند.
یکی از مزایای این آب بانک این است که آب یک دفعه از بطری خارج نمی شود و به مقدار لازم گلدان آبیاری می شود.

آبیاری گل ها در مسافرت

اگر در هنگام مسافرت نگران آبیاری گیاهان خود هستید، می توانید از این دو روش استفاده کنید.

پوشاندن گیاه با پلاستیک

در روش پوشاندن گیاه با پلاستیک، شما باید لحظه آخر که تصمیم به ترک خانه دارید گلدان ها را آب دهید و یک کیسه پلاستیکی روی گلدان ها بکشید. فقط توجه کنید که پلاستیک به گیاه نچسبد و راه تنفس داشته باشد. در این روش تعرق صورت می گیرد و تبخیر آب کمتر می شود. مورد مهمی که باید حتما آن را رعایت کنید این است که گلدان ها را در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید زیرا مانند گلخانه عمل می کند و گرمای شدیدی که ایجاد می شود به گیاه آسیب می رساند.

پر کردن وام حمام از آب

اگر در حمام خود وان دارید می توانید تعدادی آجر در آن قرار قرار بدهید و وان را پر آب کنید تا جایی که روی آجر ها را بپوشاند و گلدان ها را روی آجر ها قرار دهید. در این روش چون آجر ها مرطوب می شوند، رطوبت آن ها به گلدان ها انتقال پیدا می کند و گلدان ها سیرآب می شوند. اگر وان حمام نداشتید می توانید به جای پر کردن وان، یک تشت بزرگ را پر آب کنید و تمام مراحلی که برای وان انجام دادید را برای تشت هم انجام دهید.

آبیاری گلدان با نخ کاموا

برای این روش به یک تشت آب و نخ کاموا نیاز دارید. کاموا را حدود دو یا سه سانتی متر داخل خاک گلدان قرار دهید و آن طرف نخ را درون تشت قرار دهید. سپس چک کنید تا مطمئن شوید آب از کاموا منتقل می شود یا نه، چون جنس های کاموا ها متفاوت است و آب از آن ها منتقل نمی شود.

آبیاری باغچه در مسافرت

برای آبیاری باغچه می توانید از تایمر هوشمند آبیاری استفاده کنید. استفاده از این دستگاه علاوه بر اینکه خیلی راحت است، در مصرف آب هم صرفه جویی می کند. فقط کافی است این دستگاه را از یک طرف به منبع آب شهری و از طرف دیگر، از طریق لوله ها، به قطره چکان ها یا گسیلنده ها وصل کنید. برای کار کردن این دستگاه شما باید ساعت دقیق آبیاری باغچه و مدت زمان آن را مشخص کنید. برای مثال ساعت ۵ عصر به مدت ۳ دقیقه، سپس این دستگاه هوشمند سر ساعت و مدت زمان مشخص شده به صورت خودکار باغچه را آبیاری می کند. این دستگاه دیجیتال از یک تایمر آبیاری، لوله آبرسانی و تعدادی قطره چکان و یک کیت الکترونیکی، محفظه باطری ها و شیر برقی بهره می برد. با وجود این دستگاه با خیالی آسوده به مسافرت بروید و نگران خشک بی آب شدن باغچه خانتان نباشید.

گذاشتن گلدان در تشت آب

استفاده از این روش بسیار ساده است. شما در این روش می توانید از یک تشت یا یک زیر گلدانی بزرگ استفاده کنید. به این صورت که تشت یا زیر گلدانی را پر از آب کرده و گلدان را در آن قرار دهید. این روش به حفظ آب گیاهان کمک می کند. فقط توجه داشته باشید که انجام این کار برای گیاهانی که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند مناسب نیست.

ساخت دستگاه آبیاری خودکار گیاهان در منزل

دستگاه آبیاری خودکار زیادی برای گیاهان وجود دارد که با تهیه این دستگاه ها شما می توانید به راحتی به مسافرت بروید و نگران خشک شدن و آبیاری گیاهانتان نباشید. حتی خود شما می توانید در خانه و با کمترین امکانات و هزینه برای گیاهان خود دستگاه آبیاری خودکار بسازید. برای ساخت دستگاه آبیاری خودکار در منزل نیاز به یک بطری دارید. پیش تر گفته شد که برای استفاده از بطری باید درب یا ته بطری ( بسته نوع و اندازه گلدان ) با میخ یا وسیله ای دیگر سوراخ کنید، سپس بطری را از آب پر کرده و داخل خاک گلدان قرار دهید. حتی برای تقویت و تغزیه گیاه می توانید در بطری مقدار کمی غذای گیاهی اضافه کنید. این روش آسان ترین و راحت ترین ساخت دستگاه آبیاری در منزل است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟