تاریخچه هود آشپزخانه در جهان
اخبار لوازم خانگی

تاریخچه هود آشپزخانه در جهان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه هود ها یکی از کاربردی ترین لوازم در آشپزخانه هستند که انواع مختلف و ...

نهال وحیدی | 4 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه هود ها یکی از کاربردی ترین لوازم در آشپزخانه هستند که انواع مختلف و متفاوتی دارند. این دستگاه که نوعی وسیله تهویه هوای داخل آشپزخانه محسوب می شود در صورتی که از آن استفاده نشود قطعا فضای داخل آشپزخانه پر از دود، چربی و… خواهد شد. همچنین کارایی هود های امروزی بسیار بیشتر از نوع قدیمی آن ها است. اما در این مطلب قصد داریم تا درباره ی این که تاریخچه هود آشپزخانه در جهان چیست بیشتر بدانیم.

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • انواع هود
  • چه موقع از هود استفاده کنیم
  • اطلاعات در مورد هود آشپزخانه
  • هود چیست
  • هود آشپزخانه به انگلیسی

تاریخچه هود چیست؟

در گذشته هواکش های قدیمی که امروزه با عنوان هود می شناسند از لحاظ ظاهری و کار کرد بسیار تفاوت داشته و به نوعی امروزه این دستگاه بسیار پیشرفته تر شده اند. و روز به روز پیشرفته تر نیز می شوند. تاریخچه هود آشپزخانه در جهان در واقع به زمانی بر می گردد که از سال ۱۹۳۷ مورد توجه قرار گرفت. در این سال یک مخترع آمریکایی هود را اختراع کرد. در واقع Vent A Hood اولین تولید کننده تهویه هوا و هود آشپزخانه بود. این هود در آشپزخانه ای با کف خاکی در دالاس ساخته شد. صاحبان این دستگاه به منازل مردم می رفتند و کار فروش را انجام می دادند. در طول سال ها هود های آشپزخانه روز به روز پیشرفته تر شدند اما مفهوم اصلی آن در زمینه طراحی مرکزی و تهویه آشپزخانه بدون تغییر باقی ماند.

مهم ترین نکات و اطلاعات در مورد هود آشپزخانه

اگر بخواهیم درباره ی سایر اطلاعات در مورد هود آشپزخانه صحبت کنیم باید بگوییم که هواکش آشپزخانه که به آن هود نیز گفته می شود به معنای سرپوش یا کلاه است. که دارای شکلی است که مانند سرپوشی بالای اجاق قرار می گیرد. هود آشپزخانه به انگلیسی Hood که در واقع وسیله ای بسیار کاربردی برای از بین بردن بوی و دود حاصل از پخت و پز در آشپزخانه ها قرار می گیرد. در واقع هود آشپزخانه یک فن هواکش برقی است که در بالای اجاق گاز قرار می‌گیرد و اصلی ترین وظیفه آن از بین ‌بردن دود و بو، چربی و رطوبت است. انواع هود آشپزخانه از لحاظ حیث طراحی ظاهری به چند دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • هود آشپزخانه مورب
  • هود آشپزخانه شومینه ای
  • هود زیر کابینتی
  • هود آشپزخانه مخفی
  • هود آزخانه جزیره ای

در حال حاضر دو نوع هود خانگی در بازار موجود است که شامل هود های تصفیع کننده هوا و هود های دارای خروجی هوا است. در نوع اول یعنی هود های تصفیه کننده هوا وظیفه این هود ها این است که گرد و غبار و بو موجود در هوا مکیده و تا حد امکان ذرات معلق را از هوا می زدایند و به شکل تصفیه شده به داخل آشپزخانه پس می دهند. در نوع دوم یعنی هود هایی که خروجی هوا دارند، این خروجی به یک کانال متصل شده که گرد و غبار و چربی و بو های نا مطبوع را از طریق آن به بیرون می فرستند. این نوع هود ها به شکل های معمولی، شومینه ای و یا جزیره ای موجود هستند. نوع دیگری از انواع هود ها می تواند نوع صنعتی باشد که جهت استفاده در آشپزخانه های صنعتی یا محیط های آزمایشگاهی کاربرد دارند. این هود ها از یک آفتابگیر هود، کانال انتقال هوا و یک موتور با دور بالا بهره مند هستند که بر مبنای میزان هوای مورد نیاز جهت خروج از محیط طراحی و ساخته می شوند. در مدل حرفه ای تر این هود امکان همزمان دمش هوای تازه در کنار مکش هوای گرم و مرطوب وجود دارد که نیازمند کانال کشی اضافه است.

☆ دمش هوای تازه مانند پرده ی هوایی از انتشار و خروج دود و رطوبت حاصل از پخت از محوطه زیر آفتابگیر هود جلوگیری می کند.

چه موقع از هود استفاده کنیم؟

همه ی ما می دانیم که هنگام آشپزی و پخت و پز زمان مناسبی برای استفاده از هود است. اما اگر بخواهیم کمی دقیق تر به این پرسش که چه موقع از هود استفاده ‌کنیم پاسخ دهیم باید بگوییم که هنگام آشپزی که ذرات دود، رایحه، چربی و ذرات آزاد شده توسط غذا های در حال پخت روی گاز در هوا پخش می شوند بهترین زمان استفاده از هود است.‌ زیرا در این حالت اگر سیستمی فیلتراسون هوا در این محیط وجود نداشته باشد قطعا ذرات گفته شده در نهایت به سقف و دیوار های آشپزخانه می چسبند. خوب است بدانید که هود ها علاوه بر تهویه هوا کاربرد های دیگری نیز دارند:

  • فراهم‌ کردن نور اضافی برای فضای آشپزی
  • جلوگیری از پخش شدن دوده ها و ذرات معلق هوا
  • کمک به تمیز نگه داشتن آشپزخانه و محیط اطراف اجاق گاز
  • کاهش خطر مسمومیت با منواکسید کربن
  • از بین بردن گرمای اضافی

تاریخچه هود در ایران

در سال ۱۳۵۰ با آغاز لوله کشی گاز در تهران که مشترکین را موظف به استفا ه از هواکش در محل نصب مشعل گاز و الزام سازمان محیط زیست که فروشگاه های مواد غذایی را مجبور به استفاده از هواکش کردند، تقاضا برای این محصول بسیار زیاد شد و تعداد زیادی فروشگاه برای عرضه هواکش ایجاد گردید. در واقع اولین تولیدکننده هود در ایران، هود کن بود که در سال ۱۳۶۲ با هدف تامین نیاز های آشپزخانه ایرانی برای اولین بار ایک محصول را متناسب با سلایق ایرانی ها تولید نمود. در ایران هود آشپزخانه با نام هود کن شناخته شد و این نام را تا مدت ها با خود به یدک می ‌کشید.

مهمترین کارکرد هود

 

کشیدن بوی غذا، بخار و چربی هنگام آشپزی یکی از مهم ترین کاربرد هود ها است. ذرات حاصل از مخت و پز می تواند محیط خانه و آشپزخانه را بسیار کثیف و آلوده کند. در صورت استفاده نکردن از هود ممکن است یک فضای عالی برای رشد باوتری و قارچ ها روی دیوار آشپزخانه رقم‌ بخورد. همچنین این چربی ها بعد از مدتی روی سایر لوازم خانه نشسته و ظاهری نا متناسب را ایجاد می کند و با شستشو های متعدد هم این زردی و کدری روی لوازم از بین‌ نروند. کاربرد دیگر‌ هود می تواند برای افراد دارای بیماری و الرژی و آسم باشد زیرا با جذب ذرات معلق و تصفیه هوا قطعا این افراد هوایی سالم‌ را تنفس می کنند.

اجزا و روش کارکرد هود چیست؟

در واقع باید گفت که اجزای تشکیل دهنده هود شامل فیلتر، لامپ، حسگر و کلید تنظین کننده دور موتور است. هر کدام از این قسمت ها وظایفی دارند که در ادامه به آن ها می‌پردازیم:

  • فیلتر ها باعث جذب چربی و گرد و غبار می شوند. فیلتر های چربی باعث جذب چربی غذا و فیلتر های ذغالی باعث جذب بوی نامطبوع غذا می‌شوند.
  • لامپ موجود در هود سبب دید بهتر هنگام آشپزی می شود.
  • هود های دارای حسگر این امکان را فراهم می کنند تا قدرت مکش بیشتر شود و در واقع هر چه آلودگی بیشتر باشد، مکش هود دارای حسگر بیشتر می شود.
  • کلید تنظیم کننده دور موتور نیز برای تنظیم کردن قدرت موتور است.

جمع بندی

در این مطلب درباره ی تاریخچه هود آشپزخانه در جهان و همچنین در ایران صحبت کردیم. به طور کلی این دستگاه بسیار کاربردی برای اولین بار در آمریکا در دالاس در سال ۱۹۳۷ تولید شد. و بعد ها این دستگاه جهانی شد و امروزه در کشور های مختلفی تولید و عرضه می شود. این وسیله کاربردی می تواند تمامی دود، غبار، چربی و سایر آلودگی ها و ذرات موجود هنگام آشپزی و پخت و پز را به خود جذب کرده و از آلوده شدن اجاق گاز و محیط آشپزخانه جلوگیری کند. در صورتی که آشپزخانه شما دارای هود نباشد قطعا شاهد چربی های روی دیوار ها، سقف، اجاق گاز و حتی سایر لوازم خانه و آشپزخانه خواهید بود. در نتیجه بهتر است حتما هنگام آشپزی از این دستگاه مکشی استفاده کنید تا نیاز به نظافت هر‌روزه برای دیوار، سقف و… نباشید.

 

نظر شما چیست؟