مقدار مجاز مصرف قهوه در روز
آموزش

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز چه قدر است؟

دانستن مقدار مجاز مصرف قهوه در روز به جلوگیری از عوارض مصرف بالای کافئین کمک می کند.

یاسمن داودیان | 1 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قهوه به عنوان یک داروی پیشگیری از انواع تهدیدات جسمی و روحی شناخته می شود. دانستن مقدار مجاز مصرف قهوه در روز به جلوگیری از عوارض مصرف بالای کافئین کمک می کند؛ با ما همراه باشید زیرا قصد داریم به توضیح موضوع میزان مصرف قهوه در روز بپردازیم.

در مطلب مقدار مجاز مصرف قهوه در روز درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • مقدار مصرف قهوه اسپرسو در روز
  • فواید خوردن هر روز قهوه
  • فواید خوردن یک فنجان قهوه در روز
  • عوارض مصرف زیاد قهوه تلخ
  • قهوه برای چه کسانی مضر است
  • بعد از خوردن قهوه چه بخوریم
  • رفع سرگیجه بعد از خوردن قهوه
  • رفع حالت تهوع بعد از قهوه

 مقدار مصرف قهوه اسپرسو در روز

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز

 

مقدار مصرف قهوه اسپرسو در روز برای یک فرد نرمال و بدون بیماری زمینه ای می تواند روزانه 3 الی 4 فنجان باشد. مصرف این مقدار سبب کاهش خطر مرگ زودرس، کاهش بیماری های متعدد و … می شود.

دانشمندان با بررسی عملکرد مغز هنگام مصرف قهوه به این موضوع پی بردند که مصرف میزان مشخص قهوه هر روز، بر بهبود عملکرد فعالیت مغز اثر گذار است. مقدار مجاز مصرف قهوه در روز برای افراد سالم 300 میلی گرم و یا همان 3 فنجان قهوه در روز است.

مصرف قهوه به اندازه مناسب برای سلامتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل پارکینکسون، سکته، زوال عقل، سرطان و … کمک می کند. وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در قهوه برای سلامتی مفید بوده و باعث افزایش قدرت عملکرد مغز و حافظه نیز می شود.

نوشیدن قهوه برای بالا بردن سطح انرژی در شروع روز و ابتدای صبح یک گزینه خوب شناخته می شود. همچنین برای افزایش سوخت و ساز بدن قبل از شروع ورزش و به عنوان میان وعده در دوران رژیم، بسیار مناسب است.

 مقدار مجاز مصرف قهوه در روز برای بانوان

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز

میزان مجاز مصرف قهوه برای بانوان بدون هیچ بیماری زمینه ای می تواند مقداری بین 300 تا نهایت 400 میلی گرم در روز باشد. حتما قبل از مصرف مقدار زیاد قهوه شرایط جسمانی خود را در نظر داشته باشید که سلامتی شما را تهدید نکند.

اما مقدار مجاز مصرف قهوه در روز برای بانوان باردار کاملا متفاوت است و پزشکان تنها میزان 200 میلی گرم قهوه را مجاز می دانند و مصرف بیش از حد آن منجر به بروز علائم زیر می شود:

  • بالا رفتن فشار خون
  • تاثیر منفی کافئین بر سلامت مغز
  • امکان به دنیا آمدن جنین با وزن کم
  • در برخی از مواقع امکان سقط جنین با مصرف بیش از حد کافئین وجود دارد.

خوردن قهوه کودکان موجب بیش تر شدن فعالیت آن ها و همچنین بی  خوابی می شود. از نظر متخصصان تغذیه، کودکان می توانند در روز به ازای هر کیلوگرم 3 گرم قهوه بخورند، مثلا اگر کودک شما 20 کیلوگرم است، مقدار مجاز مصرف قهوه 60 میلی گرم در طول روز است.

فواید خوردن هر روز قهوه

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز

به دلیل وجود کافئین در قهوه، خوردن قهوه در ساعات شروع صبح سطح هوشیاری را بالا می برد. علاوه بر خوردن میزان مناسب قهوه در طول روز، فوایدی برای بدن دارد. فواید خوردن یک فنجان قهوه در روز شامل موارد زیر می شود:

  1. افزایش متابولیسم
  2. بالا بردن سطح انرژی
  3. بهبود عملکرد مغز
  4. کاهش خطر افسردگی
  5. مفید برای کبد چرب
  6. مفید برای قلب
  • افزایش متابولیسم: یکی از مهم ترین فواید قهوه که همه ما می دانیم، کمک به کاهش وزن است. مصرف دو یا سه فنجان قهوه در طول روز به میزان قابل توجهی در کاهش چربی بدن اثرگذار است.
  • بالا بردن سطح انرژی: کافئین یک محرک شناخته شده است که به افزایش سطح انرژی کمک می کند، همچنین برای افرادی که در تمرکز مشکل دارند، نیز کمک می کند.
  • بهبود عملکرد مغز: یکی دیگر از مهم ترین خواص قهوه، کاهش خطرات و بیماری های مربوط به مغز است. قهوه در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و پارکینکسون تاثیر دارد.
  • کاهش خطر افسردگی: نوشیدن یک فنجان قهوه در اوقات ناراحتی می تواند شادی بخش باشد، با توجه به تحقیقاتی که تا به حال ارائه شده خوردن قهوه، منجر به کاهش علائم افسردگی می شود. افرادی که به طور متوسط در روز قهوه مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که قهوه نمی خورند، اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه می کنند.
  • مفید برای کبد چرب: بر اساس تحقیقاتی که تا به حال ارائه شده، قهوه برای بیماری کبد چرب بسیار مفید است. کبد چرب زمانی رخ می دهد که چربی اضافی در سلول های کبد انباشته می شود. با گذشت زمان، کبد چرب می تواند منجر به سیروز یا زخم کبد شود. تحقیات نشان داده شده افرادی که به طور مرتب قهوه می نوشند، کمتر به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند.
  • مفید برای قلب: ترکیبات موجود در قهوه تاثیر بسیار خوبی برای قلب دارد و خطر ابتلا به بیماری های عروقی را کاهش می دهد و پزشکان قهوه را برای جلوگیری از مشکلات قلبی پیشنهاد می دهند.

 عوارض مصرف زیاد قهوه تلخ

اگرچه نوشیدن قهوه در طول روز می تواند تاثیر بسیاری خوبی برای بدن داشته باشد اما مصرف بالای آن معایبی نیز دارد. عوارض مصرف زیاد قهوه تلخ عبارت است از:

  1. افزایش اضطراب
  2. افزایش بی خوابی
  3. مضر برای قلب
  4. تحریک روده
  5. مضر برای افراد دارای صرع
  • افزایش اضطراب: نوشیدن مقدار زیاد قهوه منجر به اضطراب و تحریک پذیری شما می شود. این افزایش اضطراب روند زندگی شما را دچار مشکل می کند.
  • افزایش بی خوابی: نوشیدن قهوه در صبح سطح هوشیاری را بالا می برد. اما برای برخی از افراد خوردن قهوه مشکلات خواب را برای آن ها ایجاد می کند، افرادی که با خوردن قهوه بی خواب می شوند بهتر است قهوه هایی را مصرف کنند که میزان کافئین آن ها کم است.
  • مضر برای قلب: پیش از این فواید قهوه برای قلب را بیان کردیم؛ اما لازم است بدانید که مصرف بالای قهوه منجر به بروز مشکلات قلبی و مسدود کردن رگ های خونی می شود.
  • تحریک روده: در صورتی که در مصرف قهوه زیادی روی نکنید، مشکلی پیش نمی آید. ولی عوارض مصرف بالای قهوه در مشکلات گوارشی نمایان است زیرا اکثریت قهوه ها دارای مواد افزودنی تحریک کننده رگ هستند که می تواند علائم سندروم روده تحریک پذیر را تشدید کند.
  • مضر برای افراد دارای صرع: نوشیدن قهوه تاثیر منفی برای افراد مبتلا به بیماری صرع دارد. چون کافئین بالا بر بسیاری از قسمت های مغز تاثیر منفی می گذارد و باعث می شود تعداد دفعات تشنج فرد افزایش یابد.

قهوه برای چه کسانی مضر است

تا اینجا با عوارض و فواید نوشیدن قهوه آشنا شدید و طبق توضیحاتی که ارائه کردیم؛ در بسیاری از موارد مصرف بیش از حد قهوه مشکلاتی ایجاد می کند و استفاده متعادل آن خطرساز نیست. ولی برای افرادی با شرایط خاص عوارض دارد. در پاسخ به سوال قهوه برای چه کسانی مضر است؛ می توان موارد زیر را بیان کرد:

  1. افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر
  2. افراد مبتلا به گلوکوم
  3. افرادی که مثانه پیش فعال دارند.
  4. افراد مبتلا به بیماری های قلبی
  5. مادران باردار و شیرده
  6. افراد مبتلا به اختلالات خواب
  7. افراد مضطرب
  8. افراد مبتلا به حملات پنیک
  9. کودکان زیر 12 سال
  10. افراد مبتلا به بیماری صرع
  11. افراد مبتلا به بیماری رفلاکس معده

بعد از خوردن قهوه چه بخوریم

برای پاسخ به سوال بعد از خوردن قهوه چه بخوریم؛ لازم است بگوییم که آب بهترین خوراکی بعد از نوشیدن قهوه است. در بسیاری از کافی شاپ ها، در کنار سرو قهوه های بسیار تلخ یک فنجان کوچک آب نیز در کنارش قرار می دهند.

قرار دادن آب در کنار قهوه علاوه بر اینکه از رسم و رسومات قدیمی است؛ از نظر علمی نیز توصیه شده است. چون نوشیدن قهوه این قابلیت را دارد که بر روی زبان و رنگ دندان تاثیر بگذارد؛ بنابراین نوشیدن آب می تواند در حفظ سلامت دندان ها تاثیر گذار باشد. همچنین به دلیل ماندگاری طعم قهوه بر روی زبان می تواند بر طعم سایر مواد غذایی نیز اثر بگذارد.

رفع سرگیجه بعد از خوردن قهوه

مصرف بیش از حد قهوه، حساسیت به کافئین، تغذیه نامناسب، عدم استراحت کافی، بیماری های مزمن و … از عواملی هستند که منجر به سرگیجه پس از نوشیدن قهوه می شود. برای رفع سرگیجه بعد از خوردن قهوه، راهکارهای زیر را دنبال کنید:

  1. نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن قهوه از سری راهکارهایی است که به رفع سرگیجه کمک می کند.
  2. تنفس عمیق در کاهش سرگیجه تاثیر گذار است.
  3. استراحت و نشستن در یک جای آرام می تواند به شما کمک کند تا سرگیجه خود را کاهش داده و به حالت عادی باز گردید.
  4. مصرف غذای سبک و قابل هضم مانند سوپ می تواند در کاهش سرگیجه به شما کمک کند.
  5. مصرف غذای حاوی پتاسیم مانند موز، خریزه، هندوانه و … در هنگام بروز سرگیجه مفید است.

رفع حالت تهوع بعد از قهوه

کسانی که به نوشیدن قهوه عادت ندارد و یا به کافئین حساسیت دارند ممکن است پس از نوشیدن قهوه دچار حالت تهوع، سرگیجه، سر درد و … شوند. نوشیدن آب برای رفع حالت تهوع بعد از قهوه بسیار توصیه می شود، همچنین خوردن قرص جوشان ویتامین C نیز کارساز است.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟