اخبار لوازم خانگی

حذف رانت بازی در حراج‌های حضوری لوازم خانگی با راه‌اندازی سامانه خرده فروشی

راه‌اندازی سامانه حراج‌های خرده فروشی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در دولت سیزدهم به رانت بازی در حراج‌های حضوری پایان داد.

میثم نجفی | 4 هفته قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، راه‌اندازی سامانه حراج‌های خرده فروشی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در دولت سیزدهم به رانت بازی در حراج‌های حضوری پایان داد و با شفافیت کالا را به دست مصرف‌کننده نهایی رساند.

سامانه حراج خرده‌فروشی بر اساس تبصره (۲) ماده (۲۳) آیین‌نامه معاملات سازمان و بند (۲) ماده (۵۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیک) و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی طراحی، پیاده‌سازی و اجرای شد.

راه‌اندازی این سامانه در راستای حذف واسطه‌گری‌ها و رانت‌ها در حوزه حراج‌های حضوری بود تا کالاها به صورت مستقیم به دست مصرف‌کننده واقعی برسد.

در گذشته حراج کالاهای سازمان اموال تملیکی به صورت حضوری برگزار می‌شود که این امر باعث می‌شد تا همه متقاضیان نتوانند در این حراج‌ها که تنها در استان تهران برگزار می‌شد شرکت کنند ضمن اینکه گاهی در این حراج‌ها تبانی بین خریداران صورت می‌گرفت و منجر به رانت در خرید کالاها می‌شد.

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سامانه خرده‌فروشی را در خردادماه سال گذشته با حضور امور اقتصاد و دارایی راه‌اندازی کرد این سامانه به صورت برخط در بستر سامانه الکترونیک دولت و در فضایی کاملاً شفاف اجرایی شد.

حذف واسطه ها و ایجاد رقابت در سامانه خرده فروشی

سید عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در باره مزایا و دستاوردهای این سامانه گفته است که راه‌اندازی این سامانه شفافیت، ایجاد رقابت، حذف واسطه‌ها و استفاده عموم افراد جامعه از حراج‌ها را فراهم کرده است.

به گفته وی، راه‌اندازی سامانه از مطالبات سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که تمامی فرآیندهای شرکت در این سامانه به‌صورت رایگان انجام می‌پذیرد.

معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد که تمامی متقاضیان در این سامانه به صورت برخط، قیمت‌ها را در حراج مشاهده می‌کنند و آن قدر رقابت ادامه پیدا می‌کند که مقرون به صرفه برای مصرف باشد و دلالان از گردونه خارج شوند. به همین دلیل یکی از ویژگی‌های سامانه حذف واسطه‌هاست.

طبق گفته اجتهادی، یکی از اهداف راه‌اندازی این سامانه تسهیل استفاده خانوارها از امکانات حراج‌ها و بازگشت سریع ودیعه به افراد غیر برنده است.

کالاهای حراج خرده فروشی گارانتی می شود

معاون سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره ضرورت گارانتی کالاهای حراج خرده‌فروشی می‌گوید که امکان استفاده از ظرفیت شرکت‌های بازرسی (زیر نظر سازمان ملی استاندارد) و اخذ گارانتی محصولات از این سازمان دنبال می‌شود.

«سعید غلامی باغی» در این باره ادامه می‌دهد که زمانی که متقاضیان در حراج برنده می‌شود کالاهای خریداری شده به آنها از سوی ادارات اموال تملیکی در استان‌ها تحویل می‌شود در همان لحظه تحویل کالا امکان تست و صحت سالم بودن کالا وجود دارد.

وی بیان می‌کند که تا لحظه آخر تحویل کالا به مشتریان این ضمانت وجود دارد که اگر نقصی در آن وجود داشته باشد جایگزین آن را به مردم عرضه کنیم.

معاون سازمان اموال تملیکی همچنین از امکان ارسال کالاها در آینده خبر داده و می‌گوید: همچنین امکان ارسال کالاهای خریداری شده در حراج خرده فروشی از طریق پست به مشتریان، در برنامه‌های آتی سازمان اموال تملیکی قرار دارد.

وی اضافه می‌کند که حراج‌های خرده فروشی در راستای امکان دسترسی آسان همه متقاضیان برای خرید کالاها و رایگان بودن انجام همه فرایندهای سامانه قبیل ثبت نام، ورود، مشاهده دسته‌بندی کالاها و ارائه پیشنهاد و آسان بودن مراحل خرید برخط است.

غلامی باغی بیان می‌کند که امکان مشاهده قیمت‌های پیشنهادی متقاضیان وجود دارد هر متقاضی می‌تواند قیمت ارائه شده از متقاضی دیگر را ببیند و از این طریق تصمیم به ادامه ارائه قیمت و یا لغو آن را بگیرد.

۴۰ میلیارد تومان ارزش کالاهای فروش رفته در حراج های خرده فروشی

مدیر سامانه حراج خرده‌فروشی الکترونیکی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌گوید: از خردادماه سال ۱۴۰۲ تا پایان سال، تعداد ۲۶۳ مرحله حراج خرده فروشی برگزار شد.

حسن خالقی ادامه می‌دهد: این تعداد حراج‌ها با عرضه کالاهای مختلف لوازم خانگی در ۲۵ استان کشور برگزار شده است.

وی اضافه می‌کند که در این مراحل ۶ هزار و ۵۰۰ قلم کالای لوازم خانگی، اثاثیه منزل، تجهیزات سرمایشی گرمایشی، تجهیزات کامپیوتری، وسایل تنظیف و سایر موارد عرضه شد.

این کارشناس، با بیان اینکه ارزش پایه این کالاها ۲۳ میلیارد تومان از سوی کارشناسان قیمت‌گذاری شده بود می‌گوید: ارزش کالاهای فروش رفته در این حراج‌ها ۴۰ میلیارد تومان است که حدود ۷۴ درصد رشد قیمت داشته است.

مدیر سامانه حراج خرده‌فروشی الکترونیکی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تاکید می‌کند که تعداد ۳۶ هزار نفر از آحاد جامعه در حراج‌های این سازمان شرکت کردند.

به گفته وی، خریداران برای خرید کالاها به سامانه ستاد الکترونیک دولت (ستاد ایران) به آدرس https://setadiran.ir (ثبت نام / ورود/ دسته بندی کالاها- دارای آگهی- آیکن حراج خرده فروشی اموال تملیکی) یا تارنمای سازمان اموال تملیکی به آدرس https://www.tamliki.ir (حراج خرده فروشی برخط) یا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس https://sso.my.gov.ir/login مراجعه کنند./ایرنا

نظر شما چیست؟