شستن کولر گازی
آموزش

نحوه شستن پنل بیرونی کولر گازی

وسیله های برقی پس از مدتی کار کردن کثیف می شوند و باید آن ها را تمیز کرد برای همین ما در این مطلب نحوه شستن پنل بیرونی کولر گازی را برای شما توضیح می دهیم.

آتنا میراحمدی | 4 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه همه ی افراد در منزل، محل کار و… از کولر های گازی استفاده می کنند. هر وسیله برقی برای داشتن عمر طولانی و مصرف با کیفیت نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارد. وسیله های برقی پس از مدتی کار کردن کثیف می شوند و باید آن ها را تمیز کرد برای همین ما در این مطلب نحوه شستن پنل بیرونی کولر گازی را برای شما توضیح می دهیم. همچنین در این مطلب می خوانید:

  • شستن کولر گازی
  • بهترین مواد برای شستشوی کولر گازی
  • کاور شستشوی کولر اسپلیت
  • شستشوی کندانسور کولر گازی با ازت
  • ساخت محلول شستشوی کولر گازی

شستن کولر گازی

برای شستن کولر گازی اول از همه آن را باید از برق بکشید. سپس قسمت هایی از کولر گازی که قابلیت جدا شدن از هم را دارند طبق دستورالعمل دفترچه راهنما آن ها را از هم جدا کنید. همه ی کولر گازی ها دارای دفترچه راهنما هستند و در اکثر آن ها نحوه شستشو کولر گازی را توضیح داده اند و شما می توانید طبق آن عمل کنید و پنل های کولر گازی خود را تمیز کنید. استفاده مداوم از کولر گازی در فصل گرما باعث ایجاد خرابی و ایجاد مشکلاتی در کارکرد آن می شود و فیلترهای هوای دورن دستگاه در گذر زمان و وجود گرد و غبار ها مسدود می شوند. در این مواقع شما با دانستن نحوه شستن کولر گازی می توانید کولر گازی خود را در خانه تمیز کنید. برای شستن کولر گازی باید به مواردی که در ادامه برای شما توضیح می دهیم توجه کنید. اول از همه برق کولر گازی را قطع می کنیم تا هنگام شستن کولر گازی برق گرفتگی صورت نگیرد و در ادامه قاب پنل کولر گازی را باز می کنید و سپس فیلتر های هوای پنل داخلی و محافظ کندانسور کولر گازی را جدا کنید. بعد از برداشتن قاب پنل کولر گازی فیلتر های هوای پنل داخلی کولر گازی را جدا کنید و آن ها را شستشو دهید. از آن جایی که این فیلتر ها گرد و غبار را بیشتر از هر جای دیگری بیشتر به خود جذب می کنند بهتر است هر 3 تا 3ماه یکبار تمیز شوند.

شستن کویل های اواپراتور کولر گازی

کویل های اوپراتور کولر گازی همانند فیلتر ها گرد و غبار را به خود جذب می کنند و باعث مسدود شدن مسیر کویل ها می شود و سرما سازی کولر گازی را مختل می کند. برای جلوگیری از این اتفاق شما باید هر 12 تا 18 ماه کویل ها را شستشو و پاکسازی کنید.
برای شستن کویل ها می توانید از فوم های شستسوی کولر گازی و یک مسواک یا فرچه استفاده کنید. به این صورت که فوم را در نقاط مورد نظر اسپری کنید و 1 تا 2 دقیقه صبر کنید، سپس در جهت کویل ها و با کمک یک فرچه یا مسواک فوم را پخش و شستشو دهید و با یک بطری آب از قسمت بالای اواپراتور آبر را برروی کویل ها بریزید.

تمیز کردن یونیت خارجی ( کندانسور )کولر گازی

یونیت خارجی به علت مجاورت با فضای خارجی بیشتر از یونیت داخلی نیاز به تعمیر و پاکسازی دارد. بهترین مواقع برای شستن یونیت خارجی هر 3 تا 6 ماه است. برای تمیز کردن این قسمت علاوه بر فوم شستشو کولر گازی، می توانید از شوینده های دیگر از جمله ریکا، تاید و شوینده های غیر اسیدی استفاده کنید. بعد از شستشو این قسمت با شوینده و فرچه، در آخر همانند مرحله قبل با آب این قسمت را شستشو دهید.

بهترین مواد برای شستشوی کولر گازی

برای شستشو کولر گازی از شوینده های متنوعی می توان استفاده کرد، از جمله آب، سرکه سفید، آب اکسیژنه، ظرفشویی مایع، یا محلول شستشوی خاص برای کولر گازی. اما از بهترین مواد برای شستن کولر گازی می توان به این موارد اشاره کرد. آب، که اصلی ترین ماده شستشو کولر گازی است. مخصوصا آب داغ، چون می تواند به خوبی گرد و خاک و رسوبات را از بین ببرد. صابون مایع که دارای سود پاک کننده است و می‌تواند سطوح کولر گازی را به خوبی پاک کند. اسید استیک از آنجایی که یک سفید کننده قوی است اما آسیبی به سطوح کولر گازی نمی زند و شما می توانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید. سدیم کربنات جهت تعادل pH در محلول شستشو بسیار مفید است و به همین دلیل می تواند سطوح کولر گازی را به خوبی تمیز کند.

کاور شستشوی کولر اسپلیت

کاور شستشوی کولر گازی نصب راحت و آسانی دارد و می توانید بدون باز کردن پنل داخلی ،سرویس و شستشوی خود را انجام دهید. این کاور های شستشوی کولر گازی مناسب همه کولر های سایز 18 هزار تا 30 هزار است. البته به جز کولر های آمریکایی و ژاپنی، چون سایز این دو کولر با کولر های دیگر متفاوت است.

شستشوی کندانسور کولر گازی با ازت

شستشو سیکل کولر گازی با ازت یکی از کم خطر ترین و بهترین روش ها است. در این روش به علت فشار بالای ازت باعث می شود تا روغن فاسد از سیستم خارج شود. این روش بهترین راه برای شستن سیکل ها قبل از تعویض کمپرسور کولر گازی است. روش انجام شستشو با ازت به این صورت است که وقتی سیستم باز است و کمپرسور هنوز بسته نشده، یک مغزی و والو(شیر) به سر لوله رفت متصل کنید و کپسول ازت را باز کنید تا با فشار وارد کویل شود و روغن اضافی از لوله برگشت خارج شود. این کار را طی چند مرحله انجام دهید تا به طور کامل روغن کویل ها خارج و تمیز شوند.

ساخت محلول شستشوی کولر گازی

برای شستشو کولر گازی می توانید از فوم های مخصوص شستشو کولر گازی استفاده کنید. اگر به هر دلیلی نتوانستید که از این فوم ها تهیه کنید، می توانید از محلول های شستشو خانگی یا مواردی دیگر استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که از شوینده هایی که دارای مواد اسیدی هستند مانند جوهر نمک یا وایتکس استفاده نکنید، چون باعث آسیب جدی به کولر گازی می شود. بهترین شوینده ها برای شستن کولر گازی مایع ظرفشویی، تاید، ریکا و… که فاقد مواد اسیدی اند است. برای استفاده از این مواد شوینده، مقداری از آن ها را با کمی آب مخلوط کرده تا مایعی رقیق به دست بیاید، سپس از آن برای شستشو استفاده نمایید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟