چرا بخارشو بخار نمیده؟
آموزش

چرا بخارشو بخار نمیده؟

 استفاده از بخارشو یکی از بهترین روش های تمیز کردن سطوح مختلف در منزل بدون استفاده از مواد شیمیایی است.

نهال وحیدی | 3 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، استفاده از بخارشو یکی از بهترین روش های تمیز کردن سطوح مختلف در منزل بدون استفاده از مواد شیمیایی است. هر چقدر قدرت بخار دستگاه بالا تر باشد، روند سرعت تمیز شدن سطوح راحت تر خواهد بود. یکی از مشکلات رایج در بخارشو ها عدم تولید بخار است که در این ‌مطلب قصد داریم تا درباره ی این که چرا بخارشو بخار نمیده صحبت کنیم.

همچنین در این مطلب می خوانید که:

  • علت بخار ندادن بخارشوی دلونگی
  • علت بخار نکردن بخارشوی کارچر
  • علت بخار ندادن بخارشوی کنوود
  • هواگیری بخارشوی

بررسی علت این که چرا بخارشو بخار نمیده؟

چرا بخارشو بخار نمیده

دستگاه بخارشو یکی از جدید ترین لوازم برقی خانگی است که به اعضای خانواده در تمیز کردن انواع چربی، کثیفی و رسوبات باقی مانده بر روی سطوح مختلف منزل کمک می کند. در صورتی که از این دستگاه به شکل صحیحی استفاده یا نگهداری نشود ممکن است دچار مشکلاتی شود. یکی از رایج ترین مشکلات در انواع بخار شو بدون توجه به برند و مدل آن ها عدم تولید بخار به اندازه کافی است که این مسئله تاثیر زیادی در سرعت و کیفیت چربی زدایی سطوح توسط دستگاه می شود. و بسیاری از کاربران می خواهند بدانند که چرا بخارشو بخار نمیده و علت بروز این مشکل چیست؟! عملکرد بخارشو به این شکل است که آب داخل مخزن بعد از رسیدن به نقطه جوش، بخار تولید شده از آن را به سمت لوله تعبیه شده و نازل ها هدایت می کنند تا به صورت فشرده و قدرتمندی به نقطه مورد نظر پاشیده شود. اما از جمله مواردی که سبب بخار نکردن بخارشو می شوند عبارتند از:

عدم وجود آب کافی در مخزن

همانطور که می دانید دستگاه بخارشو برای داشتن عملکر صحیح نیاز به مقدار مشخصی آب دارد تا بخار به اندازه کافی تولید شود. اگر آب داخل مخزن کمتر از حداقل میزان آب مورد نیاز برای دستگاه باشد، هیچ گونه بخاری از نازل بخارشو بیرون نخواهد آمد و دستگاه کاربردی نخواهد داشت. در نتیجه هنگامی که دستگاه شما بخار نمیدهد سریعا فکر نکنید که خراب شده بلکه بهتر است ابتدا مخزن آب آن را چک کنید و از وجود آب کافی در آن مطمئن شوید. امروزه اکثر مدل هاب موجود در بازار چراغی برای اخطار تمام شدن آب داخل مخزن یا کافی نبودن آن را دارند که از طریق آن می توانید متوجه میزان آب مخزن شوید.

داغ نشدن آب به اندازه کافی

چرا بخارشو بخار نمیده

هنگامی که مشکل از کمبود آب در مخزن دستگاه نبود شاید بهتر باشد که دمای آب را مورد بررسی قرار دهید. برخی از مصرف کنندگان تصور می کنند به محض ریختن آب در مخزن بخارشو دستگاه شروع به بخار می کند اما این یک باور اشتباه است زیرا جهت رسیدن آب به نقطه جوش و تولید بخار با فشار کافی باید چند دقیقه ای به دستگاه  فرصت دهید. این مدت زمان داخل دفترچه راهنمای محصول ذکر شده که با توجه به برند و مدل آن می توانید بررسی کنید.

تا خوردن شلنگ

در برخی اوقات اگر شلنگ انتقال بخار تا بخورد یا آسیبی ببیند سبب بخار ندادن بخارشو می شود در نتیجه بهتر است تمامی مسیر شلنگ‌ را چک کنید و در صورت هر گونه تا خوردگی آن را برطرف نمایید تا بخار به راحتی انتقال پیدا کند.

بسته بودن قفل کودک

اکثر بخارشو ها دارای قفل کودک هستند و در صورتی که قفل کودک فعال باشد از خروج بخار آب به بیرون جلوگیری می کند. در صورتی که قفل کودک فعال باشد دسته بخارشو را نمی توان فشرد و هیچگونه بخاری از آن بیرون نخواهد آمد در نتیجه برای بخار کردن دوباره دستگاه باید قفل کودک ‌را غیر فعال کنید. این قفل معمولا روی دسته بخارشو قرار دارد.

 

نشتی بخار در مسیر خروج

پاره بودن شلنگ یا هر گونه نشتی در مسیر خروج بخار می تواند از علت بخار نکردن بخارشو شما باشد. برای پیدا کردن این مشکل باید در هنگام خروج بخار با دقت مسیر لوله ها و نازل را زیر نظر بگیرید و به دنبال نشتی بخار از آن باشید. در صورتی که این نشتی را پیدا کردید باید اقدام به تعویض یا مسدود سازی آن قسمت کنید.

گرفتگی فیلتر

آب داخل مخزن بخارشو باید کاملا تبخیر شود و در نتیجه نیاز است تا آب املاح زیادی نداشته باشد چرا که به شکل رسوب در مسیر تبخیر باقی می مانند‌ و روی کیفیت تمیری سطوح تاثیر زیادی می گذارند. به همین دلیل در داخل مخزن یک فیلتر وجود دارد که با گذر آب از میان آن، سختی آب تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. پس از گذشت مدت طولانی، احتمال گرفتگی فیلتر بخارشو مانند سایر فیلتر ها بر اثر انباشته شدن املاح موجود در آب وجود دارد. در این هنگام امکان تبخیر شدن آب نیست و از دستگاه نمی توان استفاده کرد و برای رفع این مشکل باید اقدام به تعویض فیلتر کنید.

Why is it not steaming

خرابی المنت یا گرم کننده آب

اگر المنت بخارشو خراب شود امکان داغ شدکگن آب و تبخیر آن وجود ندارد و علت بخار نکردن بخارشو می تواند به خرابی همین قطعه مربوط باشد. در این حالت حتی اگر مخزن پر باشد، با گذشت  زمان برای گرم شدن آب هیچ اتفاقی رخ نمی دهد و در نتیجه هیچ بخاری از دستگاه خارج نخواهد شد. برای رفع مشکل المنت باید آن را تعویض کنید.

گرفتگی دهانه خروج بخار

بالا بودن سختی آب سبب می شود که بخشی از املاح آب از فیلتر خارج نی شوند و با فشار بخار به بیرون هدایت می شوند. در این حالت بسیاری از این املاح بر سوراخ خروجی موجود بر روی نازل بخارشو رسوب می کند و پس از گذشت زمان موجب مسدود شدن دهانه خروج بخار می شود. اگر بخارشوی شما به این علت بخار نمی دهد باید علاوه بر استفاده از آب با سختی پایین تر، به شکل منظن از دستگاه استفاده کنید تا رسوبات موجود در روی دهانه از روی آن کنده شود و روی یکدیگر انباشته نشوند‌. همچنین تمیزی و نظافت سوراخ خروجی با استفاده از یک شی نازک می تواند سبب باز شدن مسیر شود‌.

3 علت بخار ندادن بخارشوی دلونگی

به طور کلی انواع بخارشو ها به علت های گفته شده در این مطلب نظیر عدم وجود آب کافی، داغ نشدن آب، نشتی در شلنگ، خرابی المنت، گرفتگی فیلتر و… بخار نمی دهند و فرقی نمی کند که از کدام برند ها باشند. اما اگر بخواهیم سایر علت های مرتبط با این‌مشکل را در برندی نظیر دلونگی بررسی کنیم می توانیم علاوه بر ۸ علت گفته شده، ۳ علت بخار ندادن بخارشوی دلونگی را عنوان کنیم که عبارتند از:

نصب اشتباه مخزن بخارشو

بخارشو های دلونگی از لحاظ مخزن به دو دسته تقسیم می شوند: انواعی که مخزن آب آن ها در داخل دستگاه قرار دارد و انواعی که مخزن آب در آن ها قابلیت جدا شدن دارند.

در نوع دوم یعنی مخزن هایی که قابلیت جدا شدن دارند می توان به سادگی از دستگاه ها آن ها را جدا نمود و از آب پر کرد اما نصب مجدد آن بعد از پر کردن آب کمی دشوار باشد. برای رفع این مشکل باید قبل از استفاده از بخارشوی باید اتصال مخزن را به درستی بررسی کنید و می توانید از دفترچه راهنما کمک‌ بگیرید.

کارکرد ضعیف موتور دستگاه

موتور بخارشوی به مرور زمان و با استفاده طولانی مدت طبیعتا ضعیف می شود و در این حالت دیگر موتور توان کافی برای تولید گرما به منظور بخار شدن آب را نخواهد داشت و ممکن است این کار زمان بیشتری به طول بیانجامد. برای تشخیص این مشکل بهتر است از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

خرابی ترموستات

ترموستات در دستگاه های برقی که با آب کار میکنند و لازم است این آب گرم شود، کنترل دما را بر عهده دارد. زمانی که دمای آب بیش از اندازه لازم گرم شود ترموستات دستگاه را خاموش و دما را کنترل می کند. اگر خرابی ترموستات علت بخار ندادن بخارشوی دلونگی باشد باید به نمایندگی تعمیرات مرتبط مراجعه کنید.

به طور کلی بخار ندادن از دستگاه بخارشوی غیر از این علت های گفته شده نمی تواند باشد. از این رو فرقی نمی کند که برند دستگاه شما چه باشد. به طور کلی علت بخار نکردن بخارشوی کارچر یا علت بخار ندادن بخارشوی کنوود و یا سایر برند ها همگی شامل تمامی موارد گفته شده هستمد که با بررسی آن ها می توانید مشکل را حل کنید.

نحوه هواگیری بخارشوی

برای هواگیری بخارشوی باید پمپ بخارشو را با فشار زیاد در فضای محبوس با قدرت کار کند و آب را داخل آن منتقل کند. به عبارتی اگر درون پمپ پر از هوا شده باشد پمپ و بویلر نمی توانند به صورت عادی کار کند و به همین ترتیب پمپ بخارشوی باید خارج شود و سرویس پمپ و بویلر توسط تکنسین انجام شود. پس از این کار زمانی که هواگیری بخارشوی در پمپ و بویلر صورت گرفت، هنگامی که این دو قطعه بر روی جایگاه قبلی خود نصب شود با آبگیری مجدد بخارشوی، مجددا عمل هواگیری در بخارشوی صورت میگیرد. در نتیجه باید گفت این یک کاری است که نیاز به یک فرد حرفه ای دارد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی این که چرا بخارشو بخار نمیده پرداختیم در نتیجه علت های که سبب بخار ندادن بخار شو می شوند شامل موارد زیر هستند:

  • اگر مخزن بخارشو آب کافی نداشته باشد، بخارشوی نمی تواند بخار تولید کند.
  • اگر نازل خروجی بخار مسدود شده باشد، هیچ بخاری نمی تواند خارج شود.
  • اگر دستگاه منبع تغذیه نداشته باشد، نمی تواند بخار تولید کند.
  • ترموستات معیوب می تواند باعث شود دستگاه به دمای مناسب گرم نشود و بخار تولید نکند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟