معرفی لوازم خانگی

تاریخچه پنکه و نکاتی که باید بدانید

در این مطلب قصد داریم تا درباره ی تاریخچه پنکه و ویژگی های آن از ابتدایی ترین مدل ها تا به امروز صحبت کنیم. 

نهال وحیدی | 2 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در این مطلب قصد داریم تا درباره ی تاریخچه پنکه و ویژگی های آن از ابتدایی ترین مدل ها تا به امروز صحبت کنیم.  در واقع اطلاعات مفیدی درباره ی اولین سیستم های خنک کننده و ویژگی های آن ها خواهیم گفت. همچنین تاریخچه ورود پنکه به ایران و نحوه پیشرفت و توسعه های مرتبط با آن را بررسی خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

  • تحقیق درباره پنکه
  • مخترع پنکه سقفی
  • پنکه چیست
  • پنکه چیست؟!

قطعا همه ی شما با واژه پنکه به طور کامل آشنا هستید و میدانید پنکه چیست، در واقع پنکه یک فن مکانیکی است که برای خنک کردن در محیط های داخلی استفاده می شود. پنکه ها دارای پره های اریب هستند که با چرخیدن سبب جا به جایی و خنک شدن هوا می شوند. به طور کلی امروزه پنکه های خانگی شامل ۴ مدل سقفی یا دیواری، رو میزی، ایستاده و بی پره هستند. در واقع اگر بخواهیم به تاریخچه پنکه بپردازیم می توان گفت که با مقداری تحقیق درباره پنکه متوجه خواهید شد که این دستگاه یعنی فن پانکا حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد در هند استفاده می شد. این یک فن دستی بود که از نوار های بامبو و یا الیاف گیاهی دیگر ساخته شده بود که می توانست به حرکت دادن هوا بپردازد. جالب است بدانید که یکی از ابتدایی ترین سیستم های خنک کننده قبل از اختراع پنکه، باد زدن اشخاص با دست بود. در واقع در هر کشوری هر فرد با یک شی خاص این کار را انجام میداد به طور مثال در :

  • مصریان باستان با پی بردن به اینکه باد زدن با دست سبب گردش هوا و احساس خنکی در آن ها می شود، از برخی بردگان استفاده می کردند تا بالای سرشان بایستند و با برگ های پهن نیلوفر آبی آن ها را باد بزنند.
  • برخی دیگر از اقوام مصریان توسط حصیر مرطوب یا ظرف های پر از آب سیستم ساده خنک کننده تبخیری را ایجاد می کردند تا با جذب گرمای محیط و تبخیر شدن، سبب خنک شدن محیط شوند.
  • در اقوام های دیگر مانند رومیان و یونان نیز از پر های طاووس برای باد زدن و خنک شدن خودشان استفاده می کردند.
  • ژاپنی ها با الهام از نحوه بال زدن خفاش ها، پره های تاشویی را اختراع کردند که با باز و بسته شدن سبب به جریان افتادن هوا شده و از گرمای هوا می کاستند.
  • در سال های بسیار دور در چین از باد بزن های رنگی استفاده می کردند که در سال های ۱۴۰۰ میلادی توسط بازرگانان پرتغالی به اروپا برده شدند.
  • در سال های ۱۴۰۰ میلادی چینی ها به این فکر افتادند تا باد بزن را مکانیزه کنند و حدود ۱۸۰ سال قبل از میلاد یکی از مخترعان در سلسله هانگ چین، باد بزن های دواری ساخت ‌که دارای ۷ پره با قطر ۱۰ متر بودند.

تا اینجای مطلب تمامی دستگاه های نام برده شده بخشی از قبل از اختراع و تاریخچه پنکه بودند. این دستگاه ها همگی به صورت دستی و یا با تکیه بر نیروی اسب بخار کار می کردند. اما اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه پنکه و اولین اختراع آن بپردازیم باید از شخصی به نام ویلر یاد کنیم.

تاریخچه اختراع اولین پنکه

اولین شخصی که توانست با کمک نیروی برق، پنکه برقی را اختراع کند شخصی به نام ویلر بود. ویلر با استفاده از نقشه کشی هایی که در کار های ادیسون و نیکولا تسلا انجام داد و با کمک نیروی برق که در آن سال ها به تازگی کشف شده بود توانست اولین پنکه رومیزی برقی با موتور الکتریکی را طراحی کند. این پنکه برقی طراحی ساده ای داشت و فقط دارای دو پره بود که له یک موتور الکتریکی متصل شده بود تا با چرخش خودباد تولید کند. به تعریف دیگر جریان چرخش هوا را بهتر کند. در این پنکه هیچ محافظی وجود نداشت و فقط پره ها جریان هوا را ایجاد می کردند.

اولین پنکه از چه ویژگی هایی برخوردار بود؟

اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری اولین پنکه را توصیف کنیم باید به طراحی ساده و ابتدایی آن اشاره کنیم زیرا پنکه های اولیه ظاهری یاده و صنعتی داشتند و معمولا از جنس فلز های مقاوم ساخته می شدند.

  • موتور های الکتریکی به کار رفته در اولین پنکه ها به ساده ترین شکل ممکن عمل می کردند و دو پره متصل به خودشان را می چرخاندند.
  • کارایی اولین پنکه ها به شکلی ساخته شده بود که تنها توانایی به جریان انداختن هوا را داشتند و برای تهویه مکان های کوچک به کار برده می شدند.
  • طبیعی است که در پنکه های قدیمی هیچ ویژگی پیشرفته ای وجود نداشت و قابلیت تنظیماتی مانند سرعت، تایمر و… انجام نمی شد.
  • همچنین مصرف برق اولین پنکه ها بالا بود. زیرا موتور های الکتریکی مورد استفاده در آن ها فاقد تکنولوژی مدیریت مصرف برق بودند.

مخترع پنکه سقفی و توسعه تاریخچه پنکه ها

پنکه های سقفی با توسعه پنکه های برقی توسط مهاجر آلمانی به اسم فیلیپ اچ دل ساخته شدند. در واقع مخترع پنکه سقفی یعنی فیلیپ ، در شرکت چرخ خیاطی سینجر مشغول به کار بود. این شخص از موتور چرخ خیاطی برای چرخاندن پره ها استفاده کرد. پس از اتصال پره ها به موتور چرخ خیاطی، آن ها را به سقف متصل کرد و این پنکه ها باعث ساخت پنکه های معمولی نیز شدند. سال ها بعد فیلیپ توانست شرکتی را برای ساخت پنکه های سقفی ثبت و راه اندازی کند. او توانست پس از گذشت سال ها تغییراتی مامند افزودن لامپ به پنکه سقفی، جلوه ی تازه تری به آن ها ببخشد. در واقع حدود سه سال پس از اختراع پنکه سقفی بود که پنکه های معمولی نیز با این سیستم طراحی و ساخته شدند.

در سال ۱۹۱۰ شخصی به نام وستینگهاوس شروع به بازاریابی برای نوعی از پنکه های برقی کرد که گفته می شود مصرف برق این نوع پنکه ها در مقایسه با ستیرین تا یک چهارم کمتر بود. وستینگهاوس پنکه های پنجره ای را برای مصارف خانگی تبلیغ می کرد و یکی از ویژگی هایی که در ارتباط با آن ها توضیح می داد این بود که برای ساخت پره های این پنکه از نوعی ورقه پلاستیک با کیفیت استفاده شده که علاوه بر جلوگیری از زنگ زدن آن ها، سبب عملکرد روان و آرام تر آن می شود. این موضوع از پیچ و تاپ خوردن بیش از حد آن ها جلوگیری کرده و یک نکته مثبت است. به مرورو زمان پنکه ها از نظر طراحی و جنبه های ظاهری بسیار توسعه پیدا کردند و ویژگی های بیشتری به آن ها اضافه شد.

تاریخچه پنکه در کشور های مختلف

پنکه، در زمان حکومت انگلیس این کلمه به انگلیسی- هندی به معنای یک فن تخت بزرگ تاب دار استفاده می شد، که در سقف ثابت می شود و توسط شخصی به نام پانکاواله کشیده می شود. در کشور چین برای اهداف تهویه مطبوع، صنعتگر و مهندس سلسله هان، دینگ هوان یک فن دوار دستی با هفت چرخ اختراع کرد که قطر آن ۳ متر بود. و در قرن ۸ همانطور که اشاره کردیم در زمان سلسله تانگ ( ۹۰۷-۶۱۸) چینی ها از نیروی هیدرولیکی برای چرخاندن چرخ های فن برای تهویه مطبوع استفاده می کردند . در حالی که فن دوار در طول سلسله سونگ ( ۹۶۰-۱۲۷۹) حتی بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.

در ادامه تاریخچه پنکه باید گفت که در قرن هفدهم، آزمایشات دانشمندانی از جمله اتو فون گوریکه، رابرت هوک و رابرت بویل اصول اساسی خلا و جریان هوا را ایجاد کرد. معمار انگلیسی سر کریستوفر رن از سیستم تهویه اولیه در خانه های پارلمان استفاده می کرد که از دمنده برای گردش هوا مصرف می شد. طراحی رن نوعی کاتالیزوری برای پیشرفت و نوآوری های بعدی شد. همانطور که توسط گئورگ آگریکولا (۱۵۵۵-۱۴۵۵) نشان داده شده است، اولین فن چرخشی در اروپا برای تهویه مین بوده است. John Theosophist Desalinizes مهندس انگلیسی، استفاده موفقیت آمیز از سیستم فن را برای بیرون آوردن هوای راکد از معادن زغال سنگ در سال ۱۷۲۷ نشان داد و بلافاصله بعد از آن دستگاه مشابهی را در پارلمان نصب کرد. تهویه مناسب در معادن زغال سنگ بسیار مهم بود تا تلفات ناشی از خفگی را کاهش دهد.

تاریخچه پنکه در ایران

تاریخچه پنکه و نکاتی که باید بدانید

شاید برای شما نیز جالب باشد تا بدانید اولین شخصی که پنکه را وارو ایران کرد که بود؟! در واقع ناصرالدین شاه پادشاه دوره قاجار اولین شخصی بود که پنکه را وارد ایران کرد. این پادشاه در دوران پادشاهی خود چندین بتر به فرنگستان سفر کرد و در سومین سفر خود به کارخانه تولید لوازم برقی در آلمان سر زد و برای اولین بار در آن جا با پنکه آشنا شد. پس از بازگشت او به ایران، پنکه وارد ایران شد و آن را در کاخ گلستان نصب کردند. بعد از نصب اولین پنکه، نلصرالدین شاه برای سایر قسمت های کاخ مانند حرمسرا، اندرونی نیز چندین پنکه سفارش دادند. در سال ۱۳۲۰ و با توسعه شبکه توزیع برق تعدادی کارخانه تولیدات لوازم برقی در ایران فعالین خود را در زمینه پنکه آغاز کردند و از آن زمان تا کنون انواع پنکه با قابلیت ها و ویژگی های متفاوت ساخته شده و تبدیل به یکی از کاربردی ترین لوازم خنک کننده در فصول گرم شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟