مایکروفر چگونه کار می کند؟
آموزش

مایکروفر چگونه کار می کند؟

وقتی برای گرم کردن غذا به سراغ مایکروفر می روید، احتمالا این سوال برایتان پیش میاید که مایکروفر چگونه کار می کند؟ و غذا را چگونه گرم می کند؟ اگر دوست دارید با نحوه کار کردن مایکروفر آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید. 

آتنا میراحمدی | 2 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، وقتی برای گرم کردن غذا به سراغ مایکروفر می روید، احتمالا این سوال برایتان پیش میاید که مایکروفر چگونه کار می کند؟ و غذا را چگونه گرم می کند؟ اگر دوست دارید با نحوه کار کردن مایکروفر آشنا شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

در این مطلب می خوانید:

  • مایکروفر چیست؟
  • مزیت های مایکروفر
  • مضرات مایکروفر
  • خرابی مایکروفر
  • تفاوت مایکروفر با مایکروویو

مایکروفر چیست؟

اگر از مایکروفر استفاده کرده باشید می بینید که برای گرم کردن غذا از آتش استفاده نمی کند. مایکروفر ها برای گرم کردن غذا از امواج رادیویی با طول موج کوتاه به نام مایکروویو استفاده می کنند و مولکول های غذا را به جنبش در میاورند و باعث گرم شدن غذا می شوند. اکثر مایکروفر ها دارای یک صفحه گردان هستند که وقتی غذا را در روی آن قرار می دهید و مایکروفر را روشن می کنید باعث می شود که کل غذا به طور کامل و یکدست گرم شوند.

مزیت های مایکروفر

مایکروفر ها از آن دسته وسیله هایی است که وجود آن در هر خانه ای از واجبات است. یکی از مزیت های کارآمد این دستگاه خشک کردن است. قطعا در بازار یا مغازه میوه های خشک را دیده اید و مصرف کرده اید. این میوه ها را در خانه هم می توان درست کرد، به این صورت که آن ها را جلوی نور آفتاب یا روی بخاری بگذارید تا خشک شود. اما به جای قرار دادن آن ها در نور آفتاب و زمان زیادی که باید برای خشک شدن آن بگذارید از مایکروفر می توانید به راحتی و در زمان خیلی کمتری در خشک کردن میوه ها استفاده کنید.
مواقعی پیش می‌آید که برای پخت غذا عجله داشته باشید اما مواد غذایی که قرار است استفاده کنید فریز شده و به همین زودی ها یخ آن آب نمی شود. در این مواقع شما می توانید به راحتی و با کمک مایکروفر این مشکل را حل کنید.
این قابلیت یخ زدایی مایکروفر از محبوب ترین قابلیت ها است و شما با این روش می توانید به راحتی یخ مواد غذایی فریز شده را بگیرید. استفاده از مایکروفر مزیت های دیگری هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

کاهش زمان

زمان گرم شدن غذا در مایکروفر خیلی کمتر از گرم کردن با گاز است و اگر برای گرم کردن غذا عجله داشتید استفاده از مایکروفر بهترین گزینه است.

حفظ مواد مغذی، طعم و بافت غذا

کاهش زمان گرم شدن باعث می شود تا بافت و طعم غذا به خوبی حفظ شود و مواد مغذی در اثر گرما زیاد مانند شعله ها گاز و آتش، از بین نروند.

مصرف بهینه انرژی

مایکروفر به دلیل کاهش زمان گرم کردن غذا، در کاهش مصرف انرژی هم معثر است که یکی از بهترین مزیت های به شمار می رود.

مضرات مایکروفر

طبق سازمان غذا و داروی آمریکا گفته شده که گرم کردن برخی از غذا ها توسط مایکروفر با ایجاد اکریل آمید، ممکن است مضر و سرطان زا باشد. وقتی از مایکروفر برای گرم کردن غذا استفاده می کنید باید حواستان باشد که از سطوح فلزی و ناهمواری مثل چنگال و فویل آلومینیومی مچاله شده استفاده نکنید، چون مایکروفر با امواج رادیویی غذا را گرم می کنند، استفاده از این وسایل در هنگام گرم کردن غذا باعث ایجاد جرقه می شود. همچنین از ظروف پلاستیکی هم نمی‌توان استفاده کرد چون طی حرارت ممکن است ذوب شوند. بهترین ظروف برای استفاده در مایکروفر، ظروف چینی، سرامیکی، شیشه ای و ظروف پلاستیکی مقاوم مناسب هستند.

خرابی مایکروفر

مایکروفر هم یک وسیله برقی است و طبیعی است که بعد از مدتی استفاده از آن دچار خرابی شود. از خرابی مایکروفر می توان به گرم نکردن غذا، متوقف شدن آن حین روشن بودن و نچرخیدن صفحه مایکروفر اشاره کرد.

گرم نکردن غذا

گرم نکردن غذا از مشکلات بسیار رایج مایکروفر است. علت گرم نکردن غذا به خاطر شکستن قطعه مگنترون که فرکانس‌ های امواج را تولید می‌کند است.

متوقف شدن آن حین روشن بودن

علت بروز این اتفاق، خرابی سوئیچ درب یا معیوب بودن ترانسفورماتور و موتور فن است.

نچرخیدن صفحه مایکروفر

پیش تر گفتیم که درون مایکروفر یک صفحه چرخان وجود دارد که با استفاده از آن کل غذا گرم می شوند. اما این صفحه در اثر سوختن موتور از کار میافتد و نمیچرخد.

تفاوت مایکروفر با مایکروویو

اگر مایکروفر و مایکروویو را در کنار هم ببینید متوجه می شوید که همانند هم هستند و تفاوت چندانی در ظاهر آن ها نیست و هر دو آن ها با استفاده از دکمه های کنار صفحه قابل تنظیم و کنترل هستند. اما کارایی های مایکروفر از مایکروویو بیشتر است.

مایکروفر چگونه کار می کند؟

یکی از تفاوت های این دو در گرم کردن غذا است. مایکروفر غذا را پخته تر یا به قولی مغز پخت میکند اما امواج مایکروویو به عمق غذا نفوذ نمی کنند‌. یکی دیگر از تفاوت های این دو وسیله در نحوه گرم کردن غذا است، در هر دو دستگاه، مگنترون نقش زیادی در تولید گرما و حرارت دارد، اما مایکروویوها در اصل به کمک امواج گرمایی حرارت تولید می‌کنند و مایکروفرها بیشتر به المنت اتکا دارند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟