نحوه کارکرد کتری برقی
آموزش

نحوه کارکرد کتری برقی چگونه است؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی کتری های برقی تفاوت های زیادی پیدا کرده اند و در این مطلب میخواهیم بررسی کنیم که نحوه کارکرد کتری برقی چگونه است؟ بپردازیم.

نهال وحیدی | 2 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، زمانی که استفاده از اجاق گاز به طور گسترده ای متداول شد یعنی حدود صد سال پیش، کتری های سوت زن که به کتری بخار معروف بودند یک وسیله محبوب در آشپزخانه تبدیل شدند. ساختار این وسیله خیلی ساده بود، به شکلی که آب داخل کتری می جوشید و بخار تولید می کرد که این بخار سبب سوت بلندی می شد. اما در سال ۱۹۲۲ کتری های برقی توسط آرتور لسلی اختراع شد و جای کتری بخار را گرفت. پس از آن راسل هابز کتری K2 را در سال ۱۹۵۹ ساخت. در واقع این خلاصه ای از تاریخچه ی کتری برقی بود. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی کتری های برقی تفاوت های زیادی پیدا کرده اند و در این مطلب میخواهیم بررسی کنیم که نحوه کارکرد کتری برقی چگونه است و آیا تغییری در نحوه کارکرد آن نسبت به گذشته ایجاد شده یا نه؟! همچنین در اینجا می خوانید:

  • جوشاندن شیر در کتری برقی
  • طرز استفاده از کتری و قوری برقی
  • جوشاندن کنسرو در کتری برقی
  • تعمیر کتری برقی
  • نحوه کارکرد کتری برقی و طرز استفاده از آن

همانطور که گفتیم در این‌ مطلب به بررسی نحوه کارکرد کتری برقی می‌پردازیم. به طور کلی در داخل هر کتری برقی یک کلاف فلزی وجود دارد. انرژی برق از میان این کلاف عبور کرده و به گرما تبدیل می شود و آب سرد داخل آن را گرم می کند. فرایند این کار تا حدودی به این شکل است که هنگامی که کتری روشن می شود، جریان الکتریکی قوی از میان کلاف یا همان المنت حرارتی عبور می کند. سیم پیچ دارای مقاومت الکتریکی که معیاری برای اندازه گیری سختی عبور جریان الکتریکی از میان آن است، انرژی الکتریکی عبوری از خود را به گرما تبدیل می کند. گرما، آب داخل کتری را به نقطه جوش می رساند و در برخی از کتری ها که از ترموستات استفاده می شود، هنگامی که آب به نقطه جوش می رسد کتری خاموش می شود. در واقع نحوه کارکرد کتری برقی اصلا پیچیده نیست و به همین سادگی است که در این جا بیان کردیم. نکته بعدی در ارتباط با طرز استفاده از این دستگاه است.

به طور کلی طرز استفاده از کتری و قوری برقی آسان و تقریبا یک‌ شکل است. که همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد استفاده از کتری برقی را به سایر لوازم‌ مانند کتری سنتی و… ترجیح دهند. در واقع اگر اولویت شما برای خرید یک کتری، سرعت و سادگی است می توانید یک مدل ساده از کتری برقی را انتخاب کنید که با زدن یک دکمه آب به جوش آمده و پس‌ از رسیدن به نقطه جوش دستگاه خاموش شده و یا در حالت اتومات می ماند تا آب را گرم نگه دارد. اما اگر فاکتور تنظیم دمایی برای شما اهمیت دارد باید با بررسی مدل های مختلف یک نوع مناسب با قابلیت مورد نظر را انتخاب کنید.

☆ کتری برقی هایی که بی سیم هستند یا سیم آن قابلیت جدا سازی دارند، طرز کارشان نیز راحت تر است.

مزایای استفاده از کتری برقی

در واقع استفاده از کتری برقی برای درست کردن آب جوش مزایای زیادی دارد به همین علت بسیاری از افراد ترجیح می دهند که برای خرید یک کتری برقی خوب هزینه کنند. از مزایای این وسیله می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سرعت جوش آمدن آب

کتری های برقی نسبت به اجاق گاز، آب را خیلی سریع تر به نقطه جوش می رسانند که از اصلی ترین مزیت های این وسیله همین موضوع است. شاید برخی از افراد که هر روز صبح زود سر کار می‌روند و زمان برایشان اهمیت زیادی دارد استفاده از کتری های برقی بسیار برایشان کاربردی باشد.

  • کاربرد آسان و ساده

از مزیت های اصلی این کتری ها این است که همه ی افراد می توانند از آن ها استفاده کنند زیرا کارکرد بسیار راحتی دارد. در واقع کافی است آب را درون مخزن‌ کتری بریزید و با زدن یک دکمه منتظر جوشیدن آن باشید.

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

کتری هایی که با برق کار می کنند نسبت به کتری های سنتی روی اجاق گاز، انرژی کمتری برای جوشاندن آب استفاده می‌کنند.

  • انتخاب درجه حرارت دقیق

شاید درجه حرارت آب برای خیلی از شما اهمیتی نداشته باشند اما افرادی که روی عطر و طعم چای بسیار حساس هستند معمولا به این قضیه توجه می کنند. از این رو اگر کتری شما قابلیت تنظیم دمایی داشته باشد می توانید یک چای عالی و خوش طعم تهیه کنید.

نکات مهم برای خرید کتری برقی

تا اینجای مطلب به خوبی با نحوه کارکرد کتری برقی و مزایای آن آشنا شدید. اگر تا امروز هنوز از کتری برقی تهیه نکردید و قصد خرید یک کتری برقی متناسب را دارید باید به یک سری نکات توجه کنید. نکات مهم در ارتباط با خرید کتری برقی عبارتند از:

  • سرعت به جوش آوردن آب

یکی از علت های خرید کتری برقی قطعا سرعت در جوش آمدن آب است. در نتیجه یکی از فاکتور هایی که هنگام خرید این وسیله باید به آن توجه کنید این است که این دستگاه در چند دقیقه آب را به نقطه جوش می رساند. در برخی از مدل های کتری برقی، در مدت ۵ دقیقه آب به نقطه جوش می رسد و برخی دیگر حدود ۲ دقیقه این کار را انجام می دهند.

  • تنظیملت دمایی کتری برقی

افرادی که مهارت خاصی در دم کردن چای دارند قطعا می دانند که علاوه بر کیفیت چای، دمای آب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. از این‌ رو چای های مختلف در دما های مختلفی دم می آیند که با داشتن تنظیمات دمایی در کتری برقی می توانید یک چای خوش طعم و رنگ درست کنید‌.

  • قیمت کتری برقی

از لحاظ بودجه ای باید در نظر بگیرید که با توجه به بودجه ای که دارید بهترین‌ انتخاب را داشته باشید. پس اگر ابتدا اولویتتان را از خرید این محصول مشخص کنید می توانید میزان‌ بودجه مورد نیازتان را نیز تعیین کنید. به طور کلی هر چقدر آپشن های یک وسیله بیشتر باشد قطعا نیاز به بودجه بیشتری دارد.

  • اندازه کتری برقی

انتخاب کتری برقی باید با توجه به تعداد نفرات یا مقدار مصرف شما از نوشیدنی هایی نظیر چای و… باشد. در نتیجه اگر تعداد افراد خانواده شما پر جمعیت است بهتر است از کتری برقی هایی با مخزن بزرگ تر انتخاب کنید. همچنین باید مقدار فضایی که در آشپزخانه در اختیار دارید را در ارتباط با اندازه کتری برقی در نظر بگیرید.

  • ویژگی های ظاهری

کتری برقی جزو لوازمی است که همیشه در معرض دید خودتان است و نمای آشمزخانه تان را می تواند با ظاهرش خوب یا بد جلوه دهد. از این‌رو اگر جزو افرادی هستید که زیبایی و شیک بودن آشپزخانه تان برای شما اهمیت دارد بهتر است به ظاهر کتری برقی بیشتر توجه کنید. در نتیجه سعی کنید علاوه بر عملکرد صحیح به ظاهر زیبای کتری نیز اهمیت دهید.

  • گرمای بدنه کتری برقی

کتری های برقی مانند کتری های سنتی بعد از جوش آمدن آب داغ می شوند و این مسئله ممکن است سبب سوزاندن دستتان شود. اما با بررسی مدل های مختلف کتری های برقی می توانید مدلی را انتخاب کنید که بدنه آن کمتر داغ شود. معمولا جنس های پلاستیکی نسبت به فلزی کمتر داغ می شوند.

☆ به طور کلی مزایای بدنه های فلزی از سایر جنس ها بیشتر است.

  • صدای کتری برقی

هنگام جوشاندن آب ممکن است مقداری صدا از کتری برقی تولید شود. البته این صدا آنقدری نیست که آزار دهنده باشد اما برخی مدل ها یک‌ صدای بوق مانند ایجاد می کنند تا به شما اطلاع دهند که آب به نقطه جوش رسیده. در نتیجه اگر نسبت به سر و صدا حساس هستید باید به دنبال مدل های از کتری برقی بروید که سر و صدای کمتری تولید می کنند.

  • کیفیت و دوام کتری برقی

هنگامی که می خواهید کیفیت یک محصول را تشخیص دهید بهترین روش نظر کاربران در ارتباط با آن وسیله است. در نتیحه هر نوعی از کتری برقی را که انتخاب کردید حتما نظر کاربران را در ارتباط با آن بخوانید. سعی کنید از شرکت هایی خرید کنید که گارانتی ۱ ساله از محصول را دارند.

  • جنس مواد به کار رفته

اغلب کتری های برقی از جنس فلز، شیشه و پلاستیک یا ترکیب این ۳ ماده هستند. معمولا کتری هایی که از جنس استیل ضد زنگ و شیشه هستند نسبت به مدل های پلاستیکی، کیفیت بالا تری دارند. بدنه کتری برقی از جنس پلاستیک کمتر داغ می شود و همچنین وزن کمتری دارد.

☆ استیل ضد زنگ‌ بهترین انتخاب برای کتری برقی است زیرا دوام و کیفیت بالایی دارد.

  • وزن ‌‌کتری برقی

این نکته زمانی اهمیت پیدا می کند که آیا قصد حمل و نقل کتری برقی را دارید یا نه. در واقع اگر فقط در آشپزخانه از آن استفاده کنید وزن آن اهمیت چندانی نخواهد داشت اما اگر قصد حمل و نقل آن را دارید باید از آن هایی که وزن کمتری دارند استفاده کنید.

☆ معمولا وزن کتری برقی روی جعبه آن نوشته می شود.

آیا جوشاندن شیر در کتری برقی به دستگاه آسیب می رساند؟!

یکی از سوالاتی که برای کاربران ایجاد می شود این است که جوشاندن شیر در کتری برقی مشکل ساز می شود؟! در جواب به این پرسش باید بگوییم که کتری برقی طراحی شده که فقط آب را به نقطه جوش برساند از این رو ریختن سایر مایعات می تواند سبب آسیب های جدی به دستگاه شما شود. علاوه بر شیر، بسیاری از افراد اقدام به جوشاندن کنسرو در کتری برقی می کنند که این کار نیز بسیار خطرناک است زیرا در صورتی که دستگاه شیشه ای باشد یا کنسرو داخل آن بترکد ممکن است عواقب جبران ناپذیری را رقم بزند. در نتیجه بهتر است فقط از کتری برقی برای جوشاندن آب استفاده کنید نه چیز ‌دیگری.

جمع بندی

در این مطلب با نحوه کارکرد کتری برقی و مزایای آن آشنا شدید. به طور کلی این وسیله طراحی شده تا سرعت جوشیدن آب را بالا ببرد و با این کار در مصرف انرژی صرفه جویی شود. در صورتی که کتری برقی شما دچار مشکل شد می توانید از متخصص بخواهید تا تعمیر کتری برقی شما را انجام دهد. معمولا در این وسیله یکی از مشکلات رایج خرابی المنت یا دکمه ها هستند که با تعویض حل می شود. اما همانطور که اشاره کردیم بهتر است محصولات برقی را از شرکت هایی تهیه کنید که دارای گارانتی های چند سال هستند تا در صورت خرابی برایتان تعویض کنند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟