آموزش

چگونه از سوسک فرش در منزل خود جلوگیری کنیم؟

یکی از اتفاقات بدی که می تواند در هر خانه ای رخ دهد، دیدن بید و سوسک های فرش هستند که در گنجه، تهویه هوا و مکان های مشابه پنهان می شوند. در این مطلب قصد داریم روش های ریشه کن کردن آن‌ ها را به شما بگوییم.

نهال وحیدی | 1 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از اتفاقات بدی که می تواند در هر خانه ای رخ دهد، دیدن بید و سوسک های فرش هستند که در گنجه، تهویه هوا و مکان های مشابه پنهان می شوند. اگر خیلی زود جلوی تکثیر آن ها را نگیرید قطعا خیلی سریع افزایش پیدا کرده و تخم ریزی می کنند. و از سوی دیگر سبب آسیب های جدی به فرش و روند زندگی شما می شوند. از این رو در این مطلب قصد داریم تا درباره ی این که چگونه از سوسک فرش در منزل خود جلوگیری کنیم صحبت کرده و روش های ریشه کن کردن آن‌ ها را به شما بگوییم. همچنین در این مطلب می خوانید:

  • سم سوسک فرش
  • تفاوت سوسک فرش با بید
  • سوسک فرش از کجا میاد
  • چگونه سوسک فرش را از بین ببریم
  • بهترین سم برای سوسک فرش

چگونه سوسک فرش را از بین ببریم؟

چگونه از سوسک فرش در منزل خود جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفتیم در این مطلب درباره ی این که چگونه از سوسک فرش در منزل جلوگیری کنیم و یا این که چگونه سوسک فرش را از بین ببریم صحبت خواهیم کرد. به طور کلی وجود هر گونه آفات و حشرات در خانه می تواند در روند زندگی روزانه شما تاثیرات متفی بگذارد از این رو برای رفع چنین مشکلی یا جلوگیری از آن باید کار های زیر را دنبال کنید:

  • فرش ها را به شکل مرتب و دوره ای جارو برقی و بخار شو بکشید. در هفته باید چندین بار این کار را تکرار کنید و بعد از هر بار استفاده کیسه جارو برقی و مخزن بخار شو را به خوبی تمیز کنید‌.
  • بخار باعث جلوگیری از زنده ماندن، رشد و خوردن لارو ها می شود. به طور کلی آفتاب، مو و حشرات مرده و … بستر مناسبی برای رشد حشرات به ویژه سوسک و بید و‌.. را فراهن می کنند‌.
  • مناطق و محل انبار و نگهداری فرش را دائما تمیز نگه دارید. دیوار ها و قفسه ها را جارو برقی بکشید و این کار را حداقل ماهی ۳ بار تکرار کنید.
  • لباس هایی که آلوده شده اند و دیگر پارچه های آلوده را توسط آب داغ و صابون به خوبی بشویید.
  • تنها راه از بین بردن این گونه حشرات شستشوی دقیق و درست فرش یا لباس ها است.
  • بلافاصله بعد از برداشت از انبار ، لباس های خود را بشویید و منتظر این که دوباره آن ها را مشاهده کنید تا بشویید ، نباشید‌. زیرا این امر به سوسک های فعلی امکان می دهد تا یک منطقه جدید برای رشد پیدا کنند‌.
  • سطل های زباله خود را تمیز کنید. هر بار که زباله های خود را بیرون میاورید، درون سطل زباله را پاک کنید و با یک ضدعفونی کننده تمیز هر چند ما یکبار مخازن زباله را بشویید.
  • ترکیب سفید کننده، مایع ظرفشویی و آب می تواند یک‌ محلول عالی برای شستشو باشد.
  • به طور مداوم در مراقبت از حشرات مرده در شکاف دیوار ها و کف خانه باشید. سعی کنید آن ها را از بین ببرید . ترک ها یکی از بهترین مکان ها برای تجمع این حشرات هستند.
  • به جای استفاده از پارچه هایی با مواد طبیعی، از پارچه هایی با مواد مصنوعی استفاده کنید زیرا سوسک فرش از مواد مصنوعی تغذیه نمی کند.
  • از نگهداری لباس، ملافه، روپوش پشم یا مبلمان در مکانی که تجمع آن ها وجود دارد خودداری کنید.
  • اگر به دنبال یک فضای امن برای نگهداری از فرش هستید می توانید آن ها را داخل یک بسته بندی پلاستیکی درون یک کمد یا گنجه نگهداری کنید. این کار سبب جلوگیری از حمله حشرات به آن می شود.
  • استفاده از روغن سدر کمک می کند تا از سوسک فرش و رشد آن جلوگیری شود. این روش تا چند سال کاربردی است و بعد از آن چوب خشک شده و دیگر قدرتمند نخواهد بود.

☆ سایر محصولات تولیدی سدر که به عنوان سم سوسک فرش استفاده می شوند،  مانند روغن، چیپس، و توپهای دافع نیز می توانند در این زمینه سودمند باشند اما معمولا تنها با کشتن یا جلوگیری از لارو موثرند.

سوسک فرش از کجا میاد؟!

تا اینجای مطلب به خوبی با این که‌ چگونه از سوسک فرش در منزل جلوگیری کنیم آشنا شدید. اما خوب است بدانید که این سوسک فرش از کجا میاد؟ در واقع می توان گفت سوسک فرش بالغ از درز ها و شکاف ها و یا از درب و پنجره وارد می شود و بعد در نزدیک ترین منبع تغذیه برای لارو خود تخم ریزی می کند. عموما این منابع تغذیه از جنس پارچه و الیاف های طبیعی مانند فرش ، مبلمان، لباس های پشمی، پشتی ، رختخواب و… هستند. در واقع شما با یک سری روش ها می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید:

  • شما می توانید سوراخ و ترک ها را به خوبی ببندید و از کیسه های پلاستیکی برای نگهداری لوازم خود استفاده کنید.
  • پنجره ها و تمامی دریچه های هوای تمام ورودی های کوچک به خانه خود را به خوبی محافظت کنید و ببندید.
  • در صورت مشاهده هر گونه حشرات آن ها را از بین ببرید. شما می توانید از کاغذ پرواز در ورودی درب و پنجره ها استفاده کنید تا هر گونه سوسک و حشره را از بین بررد.
  • بعد از انجام مراحل از بین بردن سوسک فرش و شستشوی تقریبا کل خانه و لوازم ها بهتر است دوباره به بازرسی مناطق تاریک و منزوی که محل خوبی برای رشد آن ها هستند بپردازید.

بهترین سم برای سوسک فرش چیست؟

 

گفتیم که استفاده از سدر و انواع تولیدات آن روی لوازم می تواند تا چند سال کاربردی و مفید باشد اما بعد از آن دیگر نه. اما اگر به دنبال بهترین سم‌ برای سوسک فرش هستید پیشنهاد ما به شما استفاده انواع حشره کش های شیمیایی، قبل و بعد از نظافت و شستشوی فرش و مبل، لباس و کمد و… است . یعنی یک بار قبل از شروع نظافت کل خانه را سم‌ پاشی کرده و یک بار بعد از نظافت. حشره کشی که استفاده می کنید باید حاوی کلری فیروف، هموئی کرب و آلتترین باشد. اما برای استفاده از حشره کش ها هم باید نکاتی را رعایت کنید که عبارتند از:

  • حشره کش های شیمیایی برای حيوانات خانگی مضر هستند پس در صورتی که حیوان خانگی‌ دارید باید تا ۱ روز بعد از سم ‌پاشی آن ها را از خانه دور نگه دارید.
  • اسید پوریک را در تمام فرش و مبلمان بپوشانید و مطمئن شوید که تا دو ساعت روی آن ها بماند. این ماده آنقدر قدرتمند نیست که به شخص آسیب برساند، و برای استفاده از آن نیازی به نگرانی نیست پس می توانید با خیال راحت سوسک فرش را از بین ببرید.
  • هنگام عملیات از بین بردن سوسک‌ فرش و … حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.

 

تفاوت سوسک فرش با بید فرش چیست؟

از لحاظ ظاهری بید های فرش بدنشان بیضی شکل است و رنگ های طرح دار مشکی، سفید و زرد دارند. این خشرات عاشق محیط های مرطوب هستند و در برخی مواقع ممکن است با رنگ نارنجی نیز مواجه شوید. رنگ لارو ها معمولا قهوه ای روشن تا سیاه است. لارو ها با موهای متراکم و ستون فقرات پوشیده می شوند. در واقع می توان تفاوت سوسک فرش با بید فرش را در این موارد خلاصه کرد.

بید های فرش عاشق محیط های مرطوب هستند این حشرات که بدنشان بیضی شکل است رنگ های طرح دار مشکی، سفید و زرد دارند. در برخی موارد ممکن است با رنگ نارنجی نیز مواجه شوید. رنگ لاروها معمولا قهوه ای روشن تا سیاه است. لاروها با موهای متراکم و ستون فقرات پوشیده می شوند

جمع بندی

در این مطلب به بررسی این که چگونه از سوسک فرش در منزل جلوگیری کنیم و با چه روش هایی آن ها را از بین ببریم پرداختیم. به طور کلی برای از بین بردن این‌گونه حشرات که خیلی سریع تخم گذاری انجام داده و تکثیر می شوند. داشتن یک روتین شستشوی پشت هم و نابوده حتی جنازه آن ها بسیار اهمیت دارد. در نتیجه باید چند روز کامل را صرف نابود سازی آن ها کنید‌. در صورت نیاز می توانید از یک متخصص بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟