نگهداری از برنج در فصل تابستان
آموزش

نکات مهم نگهداری از برنج در فصل تابستان

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نگهداری از برنج در فصل تابستان، به راحتیه فصول خنک و سرد سال نبوده و نیاز به رعایت یک سری نکات دارد که در این مطلب به آن ها می پردازیم.

نهال وحیدی | 1 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برنج یکی از اصلی ترین وعده های غذایی بین ما ایرانی ها است. تقریبا در وعده های غذایی تمامی ما ایرانی ها روزی ۱ بار در کمترین حالت برنج مصرف می شود. از این رو اکثر افراد معمولا به شکل کیلویی از آن تهیه می کنند تا به مدت چندین ماه بتوانند از برنج مصرف کنند. اما نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نگهداری از برنج در فصل تابستان، به راحتیه فصول خنک و سرد سال نبوده و نیاز به رعایت یک سری نکات دارد که در این مطلب به آن ها می پردازیم. همچنین در این جا می خوانید که:

  • طرز نگهداری برنج به مدت طولانی
  • نگهداری برنج در دبه پلاستیکی
  • نحوه نگهداری برنج که کرم نزند
  • بهترین ظرف برای نگهداری برنج
  • نگهداری برنج در شیشه نوشابه
  • بهترین روش برای نگهداری برنج خشک
  • طرز نگهداری برنج به مدت طولانی در فصل تابستان

همانطور که گفتیم نگهداری از برنج در تابستان کمی دشوار تر است، زیرا در فصول گرم‌ سال حشرات موزی بیشتر شده و ممکن است شاهد حشرات خود برنج در این فصل ها باشید. از این رو در این مطلب به شما خواهیم گفت که طرز نگهداری برنج به مدت طولانی در تابستان لازم به رعایت چه نکاتی است؟! و همچنین بهترین ظرف برای نگهداری برنج چه جنسی است؟! پس همراه ما باشید تا با رعایت نکاتی که در این مطلب می‌گوییم بتوانید از برنج تان در طولانی مدت نگه داری کنید.

به طور کلی بهترین روش برای نگهداری از برنج استفاده از کیسه های پارچه ای است. در واقع کیسه های پارچه ای بهترین گزینه برای نگهداری از برنج هستند زیرا این کیسه ها رطوبت را از برنج می گیرند. برخی افراد نیز عادت به نگهداری برنج در دبه پلاستیکی دارند که در این حالت نیز بهتر است از آن هایی استفاده کنید که رنگ آن مات باشد. علاوه بر این موارد، برنج را باید در یک مکان بدون رطوبت و گرما نگهداری کنید. زیرا گرما، نور خورشید و رطوبت سبب می شود کیفیت برنج کاهش یافته و دانه ها خرد شوند. در نتیجه بهتر است از برنج در کیسه یا پارچه های نخی در مکانی به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. این خلاصه ای که گفته شد بهترین روش برای نگهداری برنج خشک در تمامی فصول سال است که تا مدت های طولانی برنج سالم و بدون هیچ گونه حشره یا کرم باقی می ماند. روشی که گفتیم برای مقادیر زیادی برنج حتی در انبار ها و … استفاده می شود، حال اگر می خواهید برنج را در مقادیر کمتری در آشپزخانه یا بالکن نگهداری کنید و به دنبال بهترین ظرف برای نگهداری برنج هستید ادامه مطلب را از دست ندهید، زیرا نکات مهمی در این باره خواهیم گفت:

  • از ظروفی استفاده کنید که یک دریچه برای خروج برنج داشته باشند و هر بار که نیاز دارید از برنج استفاده کنید، مجبور به باز کردن کل درپوش نشوید. زیرا با این کار سبب ورود رطوبت به آن می شوید.
  • با استفاده از ظرف های غیر قابل نفوذ می توانید کیفیت برنج را تا مدت ها حفظ کنید.
  • از ظروف پلاستیکی مرغوب استفاده کنید زیرا ظرف های پلاستیکی که از مواد دسته دوم ساخته می شوند، معمولا بوی مواد شیمیایی داده و روی طعم و مزه و کیفیت برنج تاثیر منفی می گذارند. همچنین برای سلامتی خودتان نیز مضر هستند.
  • ظرف های شیشه ای و فلزی که دارای روکش لعابی هستند یک انتخاب عالی برای نگهداری از برنج در کابینت ها هستند زیرا این ظروف می توانند کیفیت برنج را تا مدت ها حفظ کنند.
  • برنج کاملا به نور آفتاب حساس است. در صورتی که در معرض نور خورشید قرار بگیرد، پوک شده و حتی شرایط رشد حشره و آفت ها نیز درون آن فراهم می شود. در نتیجه بهتر است از ظروف مات استفاده کنید.
  • در صورتی که ظرف برنج را درون مکانی تاریک و خنک نگهداری می کنید نیازی به ظروف مات ندارید.
  • سعی کنید از ظرف هایی استفاده کنید که گنجایش متناسب با میزان مصرف شما در یک زمان مشخص را داشته باشند.
  • معمولا ظرف مناسب نگهداری از برنج ظرفی است که حداکثر ۲.۵ کیلوگرم برنج در آن جای بگیرد.

تا اینجای مطلب به خوبی با نکات مهم نگهداری از برنج در تابستان و سایر فصل ها آشنا شدید. قطعا تمامی شما ترفند های مختلفی برای نگهداری از برنج خام یا خیس خورده که مرسوم هستند و از گذشته تا به امروز استفاده می شوند را به خوبی می شناسید اما مطمئن نیستید که این روش ها صحیح هستند یا نه! در ادامه ما چندین روش و نحوه نگهداری از برنج خام و خیس خورده که بیشتر کاربردی بوده اند را به شما خواهیم گفت تا بتوانید به خوبی از برنج مخصوصا برنج های ایرانی نگهداری کنید:

نگهداری برنج در فریزر و یخچال

برای نگهداری برنج در فریزر یا یخچال، باید آن را در کیسه پلاستیکی و زیپ دار قرار دهید. و تا جایی که امکان دارد به کمک یک نی هوا را از آن خارج کنید. با این روش می توانید برنج را کمی طولانی تر نگهداری کنید.

☆ توجه داشته باشید که کیسه های ذخیره سازی پلاستیکی برای برنج کاملا خشک باشد زیرا هر گونه رطوبت سبب رشد انواع کپک، قارچ، کرم و… روی دانه های برنج می شود.

☆ این روش برای نگهداری مقادیر‌ کمی‌ از برنج خام توصیه می شود.

نگهداری برنج پخته شده در یخچال

برای نگهداری برنج پخته شده باید حتما از ظروف درب دار استفاده کنید. در غیر این صورت احتمال آلوده شدن برنج به علت در تماس بودن با سایر مواد غذایی وجود دارد.

☆ برنج را در طبقه ای قرار دهید که دور از میوه و سبزیجات و تخم مرغ خام باشد.

☆ هنگامی که برنج سفت و سخت یا سطح آن لزج شد دیگر قابل مصرف نیست.

نگهداری برنج در شیشه نوشابه

یکی از بهترین روش ها نگهداری برنج در شیشه نوشابه است. به این علت که درب آن به خوبی بسته شده و از ورود و نفوذ هوا یا رطوبت به خوبی جلوگیری می کند. اما این روش هم مانند روش نگهداری برنج خام در یخچال دارای محدودیت است و باید برنج زود مصرف شود.

☆ برای نگهداری برنج در شیشه نوشابه ابتدا به خوبی شیشه یا بطری را بشویید و خشک کنید و پس از ریختن برنج چند ضربه به آن بزنید تا هوای اضافی از بین دانه ها خارج شود.

نگهداری از برنج در کیسه پلاستیکی یا زباله

باید بدانید که اینگونه بسته بندی ها از نفوذ حشرات و رطوبت جلوگیری نمی کنند زیرا به راحتی توسط حشرات جویده و سوراخ می شوند. در نتیجه عمر نگهداری برنج برای شما به حداقل خواهد رسید. در این حالت اصلا توصیه نمی شود که از کیسه های پلاستیک یا حتی کیسه زباله استفاده کنید و به جای آن ها از کیسه های پارچه ای یا نخی باید استفاده کنید‌.

☆ در فصل تابستان به هیچ عنوان برای برنج ها از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنید.

☆ ترکیبات شیمیایی این کیسه ها قطعا روی طعم و مزه و کیفیت برنج تاثیر خواهد داشت، و سبب مسمومیت نیز می شوند.

روش های نگهداری برنج خیس خورده

شاید برای شما هم پیش آمده که برنج را شسته اید و خیس خورده اما به هزاران دلیل مختلف نمی خواهید آن را طی چند ساعت یا روز بپزید. در این حالت دور ریختن برنج که منطقی نخواهد بود پس بهتر است آن را در مقداری آب و نمک قرار دهید. نگهداری از برنج خیس خورده بدون نمک کاری اشتباه است زیرا بدون نمک، برنج خیلی زود از خود نشانه های خرابی را بروز می دهد. در برخی مواقع اگر به برنج نمک اضافه نکنید در کمتر از یک روز بو گرفته و غیر قابل مصرف می شود.

☆ شما می توانید اگر بعد از یک روز هم قصد  پخت آن را ندارید آب و نمک برنج را تعویض کنید.

☆ تمامی راهکار های گفته شده بین ۲ تا ۳ روز برای مصرف برنج جوابگو هستند و بعد از آن عطر و طعم و کیفیت برنج از بین خواهد رفت.

نحوه نگهداری برنج که کرم نزند، چگونه است؟!

کرم و شپشک برنج یکی از مواردی است که قطعا می تواند خیلی آزار دهنده باشد. از این رو اگر بیشتر از ۱۰ کیلو برنج تهیه می کنید باید روش های نگهداری آن را به گونه ای رعایت کنید که از بروز این مشکل جلوگیری شود. برای نحوه نگهداری برنج که کرم نزند باید:

  • در محلی خشک و خنک نگهداری شود زیرا شپشک ها و کرم ها برای رشد و تولید مثل به مکانی تاریک و گرم و مرطوب نیاز دارند.
  • برنج را در یک محفظه ای که با زمین حدود ۲۰ سانتی متر فاصله دارد به شکلی قرار دهید که هوا در آن جریان یابد.
  • گونی برنج‌ را به دیوار تکیه ندهید.
  • تعداد زیادی گونه را روی هم قرار ندهید.
  • گونی برنج را روی پالت های پلاستیکی قرار دهید.
  • برنج‌ را در نزدیکی قسمت های مرطوب خانه یا اتاق نگذارید.

جمع بندی

در این مطلب بهترین روش برای نگهداری برنج خشک در تابستان و سایر فصل ها را عنوان کردیم. به طور کلی روش هایی که در این مطلب برای نگهداری برنج گفتیم، می تواند در هر فصلی کاربردی باشد. از این رو با رعایت این‌ گفته ها می توانید به نگهداری از برنج در تابستان، بهار و سایر فصول بپردازید. امیدواریم این نکات برای شما مفید بوده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟