تمیز کردن یخچال
آموزش

نکاتی که باید هنگام تمیز کردن یخچال بدانید!

تمیز کردن و شستن یخچال به همین راحتی ها نیست و باید نکاتی را رعایت کنید. برای همین ما در این مقاله نکاتی که باید هنگام تمیز کردن یخچال بدانید را برای شما توضیح می دهیم.

آتنا میراحمدی | 3 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تمیز کردن و نگهداری درست از یخچال فریزر باعث بهبود عملکرد و عمر طولانی مدت آن می شود، به همین دلیل تمیز کردن یخچال فریزر از مهم ترین مسائلی است که مصرف کننده ها باید به آن توجه کنند. اما تمیز کردن و شستن یخچال به همین راحتی ها نیست و باید نکاتی را رعایت کنید. برای همین ما در این مقاله نکاتی که باید هنگام تمیز کردن یخچال بدانید را برای شما توضیح می دهیم. همچنین در ادامه این مطلب می خوانید:

  • آموزش شستن یخچال
  • داخل یخچال را با چی تمیز کنیم؟
  • تمیز کردن یخچال با جوش شیرین و سرکه
  • شستن یخچال با شلنگ آب
  • چند ساعت بعد از شستن، یخچال را به برق بزنیم؟

آموزش شستن یخچال

پیش تر گفته شد که شستن و تمیز کردن یخچال از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد، زیرا باعث عملکرد بهتر و عمر طولانی مدت یخچال شود. همچنین تمیز کردن یخچال فریزر از ایجاد قارچ و رشد باکتری و بوی بد جلوگیری می کند. از آنجایی که یخچال فریزر وسیله ای برقی است، برای تمیز کردن و شستن آن باید نکاتی را رعایت کنید. در ادامه این مطلب ما علاوه بر آموزش شستن یخچال فریزر، نکاتی که باید رعایت کنید هم توضیح می دهیم.


اولین نکته ای که باید قبل از شستن یخچال فریزر به آن توجه کنید این است که باید یخچال فریزر را از برق بکشید. در ادامه باید تمامی مواد غذایی و قفسه هایی که قابل جدا شدن هستند را از یخچال فریزر خارج کنید. قفسه های خارج شده را می توانید در یک تشت آب گرم و مایع ظرفشویی قرار دهید و سپس با یک اسفنج آن ها را بشویید. البته به این موضوع توجه کنید که قفسه ها را بلافاصله در تشت آب گرم قرار ندهید و بگذارید تا دمای آن ها پایین بیاید، زیرا در این صورت با قرار گرفتن در آب گرم ممکن است ترک بخورند. یا حتی می توانید به جای قرار دادن قفسه ها در تشت آب، با دستمال آن ها تمیز کنید.

درب و لاستیک یخچال فریزر از قسمت های بسیار مهم هستند که باید به آن توجه کنید. برای شستن این قسمت ها با کمک یک پارچه میکروفایبر می توانید این کار را انجام دهید، اگر دسترسی به برخی از قسمت های یخچال سخت بود می توانید از مسواک نرم کمک بگیرید‌. بعد از شستن حتما با یک پارچه نخی یخچال فریزر را خشک کنید.


شستن بدنه یخچال را بهتر است در مرحله آخر انجام دهید. برای شستن بدنه یخچال نیاز به محلول تمیز کننده قوی و دستمال زبر ندارید و بهترین پاک کننده برای شستن بدنه یخچال ترکیب آب گرم با مایع ظرفشویی است. برای تمیز کردن قسمت پشت یخچال توجه کنید که نیاز به هیچ محلول پاک کننده ندارید و فقط با دستمال به طور کامل تمیز کنید، اگر دسترسی به برخی قسمت ها سخت بود می توانید برای تمیز کردن و گرفتن گرد و غبار از مسواک و جاروبرقی کمک بگیرید. در هنگام تمیز کردن این قسمت ها حتما مراقب باشید تا آسیبی به یخچال وارد نشود.

داخل یخچال را با چی تمیز کنیم؟

برای شستن و تمیز کردن یخچال اول از همه تمامی مواد غذایی و قفسه ها را خارج کنید. سپس با کمک یک سیف یا پاک کننده دیگری و یک دستمال نرم داخل یخچال را تمیز کنید. همیشه حواستان باشد که از شوینده های شیمیایی برای شستن یخچال استفاده نکنید چون باعث رسیدن آسیب به یخچال می شود. حتما بلافاصله بعد از شستن قسمت های داخلی یخچال با یک پارچه یا دستمال تمیز، قسمت هایی که شستید را دستمال بکشید تا ردی از مواد شوینده در داخل یخچال باقی نماند. همچنین علاوه بر استفاده از مواد شوینده می توانید از ترکیب جوش شیرین و سرکه هم استفاده کنید.

تمیز کردن یخچال با جوش شیرین و سرکه

جوش شیرین و سرکه از جمله مواردی هستند که قابلیت تمیز کردن و ضدعفونی کردن بالایی دارند و ترکیب این دو ماده می تواند به بهترین مواد تمیز کننده و پاک کننده قوی تری تبدیل شوند. همچنین جوش شیرین و سرکه بوی بد یخچال را هم از بین می برند، برای همین از این دو ماده برای شستن و تمیز کردن بیشتر وسایل استفاده می کنند. برای ترکیب و استفاده از این ماده یک قاشق جوش شیرین را با یک لیوان سرکه ترکیب کنید و با کمک یک اسفنج داخل یخچال را تمیز کنید و بلافاصله بعد از شستن با یک دستمال نم دار یخچال را دستمال بکشید تا ردی از جوش شیرین و سرکه نماند. حتما قبل از شستن یخچال با این ترکیب، دستکش دست کنید چون در استفاده از این ترکیب احتمال آسیب رسیدن به دست است.

شستن یخچال با شلنگ آب

برخی از افراد فکر می کنند اگر یخچال فریزر را همانند وسیله های دیگر با آب نشویند، تمیز نمی شوند. اما برعکس اگر یخچال فریزر را با آب بشویید ممکن است موتور آن خراب شود و از کار بیافتد. یخچال چون وسیله ای برقی است، شستن آن باعث خراب شدن می شود اما برای تمیز کردن آن می توانید از روش های اصولی و درست استفاده کنید تا علاوه بر تمیز شدن یخچال، باعث بهبود عملکرد آن شوید.

چند ساعت بعد از شستن یخچال را به برق بزنیم؟

شستن یخچال از مهم ترین مسائل است و باید نکاتی در رابطه با آن رعایت کنید. از مهم ترین نکاتی که باید حین شستن یخچال آن را رعایت کنید این است که مراقب باشید آب به موتور یخچال تماس پیدا نکند زیرا باعث از کار افتادن یخچال می شود. اما اگر این اتفاق افتاد فورا موتور یخچال را با دستمال خشک کنید و سشوار بکشید و صبر کنید تا یخچال به طور کامل خشک شود و سپس به برق بزنید.

جمع بندی

به طور کلی شستن و تمیز کردن یخچال از مهم ترین نکات است چون باعث بهبود عملکرد آن می شود. اما شستن یخچال را باید طبق اصول درست انجام شود، برای همین در این مطلب به نکاتی که باید هنگام شستن یخچال بدانید را توضیح داده ایم. بهتر است هر 6 ماه یکبار شستن یخچال را انجام دهید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟