نگهداری گیاهان در فصل تابستان
آموزش

روش نگهداری گیاهان در فصل تابستان

نگهداری از گل و گیاه در هر فصلی نیاز به دانستن یک سری نکات دارد تا گیاه بتواند در هر فصل به اندازه درستی رشد کند و یا زنده بماند. از این رو در این مطلب قصد داری تا درباره ی نگهداری گیاهان در فصل تابستان و نکات مهم در ارتباط با این موضوع صحبت کنیم.

نهال وحیدی | 2 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با آمدن اسم گل و گیاه و روش مراقبت از آن ها، اولین چیزی که به ذهن هر کس خطور می کند آبیاری است اما نگهداری از گل و گیاه در هر فصلی نیاز به دانستن یک سری نکات دارد تا گیاه بتواند در هر فصل به اندازه درستی رشد کند و یا زنده بماند. از این رو در این مطلب قصد داری تا درباره ی نگهداری گیاهان در فصل تابستان و نکات مهم در ارتباط با این موضوع صحبت کنیم. دانستن تکنیک های نگهداری گیاهان در هر فصل مخصوصا تابستان سبب می شود تا در روز های گرم گل و گیاهان شما آسیب کمتری دیده و به خوبی سالم و شاداب بماند. پس همراه ما باشید تا به طور کامل با نگهداری گیاهان در فصل تابستان آشنا شوید.

۱۱ نکته نگهداری گیاهان در فصل تابستان

به طور کلی نگهداری گیاهان در فصل تابستان با سایر فصول متفاوت است. افزایش دمای هوا باعث می شود تا گیاهان در این فصل زود تر از حالت عادی خشک و پژمرده شوند. خیلی از افراد فکر می کنند با دادن آب زیاد به انواع گل و گیاه می توانند از آن ها در برابر گرمای تابستان محافظت کنند، اما قطعا تمام ماجرا به این موضوع ختم نمی شود و باید به خوبی تمامی نکاتی که در ادامه درباره ی آن ها خواهیم گفت را رعایت کنید تا بتوانید به خوبی به نگهداری گیاهان در فصل تابستان بپردازید.

  1. آبیاری صحیح

به طور کلی میزان آبیاری به هر نوع گل و گیاهی در هر فصلی متفاوت است. برخی از گیاهان به آب بیشتر و برخی کمتر نیاز دارند. اما نکته مشترک در تمامی فصول این است که گیاه به آب، در زمان مناسب نیاز دارد و در فصل تابستان این نیاز برای برخی از گیاهان بیشتر می شود. شما با آبیاری صحیح در تابستان می توانید گیاه یا گل ها را به خوبی هیدراته کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که گلدان شما دارای زهکشی مناسب باشد تا آب اضافی زیر گلدان خارج شود.

☆ آبیاری سطحی گیاه در تابستان موجب خشک شدن ریشه های پایینی آن شده و به گیاه صدمه وارد می شود.

  1. رطوبت مناسب

اگر در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی می کنید باید خیلی حواستان به گیاهانی که نیاز به رطوبت دارند باشد. در روز های گرم گیاهان را مه پاشی کنید. برای این کار می توانید گلدان ها را روی سنگ ریزه قرار دهید و با خیس کردن سنگ ریزه ها رطوبت گیاه را تامین کنید. همچنین می توانید یک سطل آب در کنار گلدان بگذارید تا رطوبت گیاه تامین شود‌.

  1. مراقبت از گیاه در برابر آفتاب شدید

اگر گل و گیاه شما پشت پنجره یا بیرون از خانه هستند، ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب دچار سوختگی شوند. بهتر است گیاهان حساس به نور شدید را در فصل تابستان به مکان های دیگر منتقل کنید تا در مقابل نور شدید آفتاب نباشند.

  1. کوددهی به گیاهان

گل و گیاهان علاوه بر آب و نور خورشید به غذا هم احتیاج دارند. از این رو باید کودرشانی به گیاه به موقع و درست انجام شود. اضافه کردن مقداری کود به خاک می تواند مواد مورد نیاز گیاه را فراهم کرده و به رشد آن کمک کند.

  1. تعویض گلدان ممنوع

بهتر است تعویض گلدان را قبل از تابستان انجام دهید. به طور کلی تعویض گلدان گیاهان در تابستان موجب ایجاد شوک به گیاه شده و به آن آسیب وارد می کند.

  1. جلوگیری سوختگی برگ ها

در فصول گرم سال، شیشه پنجره می‌تواند مانند یک ذره بین عمل کرده و برگ گیاه شما را بسوزاند. در نتیجه بهتر است برای نگهداری گیاهان در فصل تابستان آن ها را دور تر از پنجره قرار دهید.

☆ خوب است بدانید به جز انواع کاکتوس، ساکولنت، فیکوس و گیاهان استوایی، سایر گیاهان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار گیرند.

  1. علائم آسیب گیاهان

یکی از راز های نگهداری گیاهان در تابستان توجه به نشانه های است که به شما هشدار برخی از آسیب ها را می هد. درنتیجه در فصل گرما سعی کنید با دقت به برگ ‌و گلبرگ گیاهان خود نگاه کنید. گیاهانی که کمرنگ شده اند یا برگ‌ های قهوه ای و سوخته دارند در شرایط مناسبی قرار نگرفته اند. همچنین سایر نشانه ها مانند ایجاد لکه های زرد یا قهوه ای و یا ریزش گل و برگ های گیاه می تواند از سایر علائم‌ شرایط بد برای گیاه باشد.

☆ گیاه برای فتوسنتز به نور نیاز دارد. اما هر چقدر نور بیشتری دریافت کند، آب بیشتری نیاز دارد.

☆ در فصل گرما بهتر است تعداد دفعات آبیاری به گیاه را بیشتر کنید.

  1. دوری گیاه از باد کولر

از راز نگهداری گلهای آپارتمانی می توان به این مسئله اشاره کرد که دوست دارند در یک محیط پایدار قرار بگیرند در نتیجه سردی یا گرمی بیش از حد محیط می تواند سبب آسیب به آن ها شود. سعی کنید از قرار دادن گیاهان در برابر باد کولر اجتناب کنید. اگر گیاه متعلق به محیط گرمسیری است بهتر است آن را در یک اتاقی که دمای بالا تر و مرطوب تری دارند قرار دهید‌.

  1. آبیاری گیاه در عصر

یکی از نکات مهم برای نگهداری گیاهان در فصل تابستان آبیاری در عصر است. این کار سبب می شود تا گیاه فرصت کافی برای جذب آب را داشته باشد و بخشی از آب مورد نیاز گیاه در هوای گرم‌ تبخیر نشود. زمانی که عصر ها گیاه را آبیاری می کنید، خاک در طول شب مرطوب می ماند و گیاه به خوبی هیدراته می شود.

☆ گیاه را در شب آبیاری نکنید و فقط هنگامی که در عصر ها هوا کمی خنک تر شد انجام دهید.

  1. هرس گیاهان

هدف از هرس گیاهان تحریک رشد دوباره آن ها است اما هرس کردن گیاه در تابستان می تواند به آن آسیب وارد کند. در نتیجه در روز های تابستانی سعی کنید فقط برگ های پژمرده و آسیب دیده را جدا کنید و هر گیاه را به بعد از تابستان موکول کنید.

☆ در صورتی که مجبور به هرس گیاه در تابستان هستید یاید این کار را در عصر و هنگامی که هوا خنک تر شد انجام دهید.

  1. استفاده از کمپوست

در تابستان استفاده از کمپوست به شدت توصیه می شود زیرا به خوبی آب را در خود نگه می دارد و اضافه کردن آن به خاک گیاه موجب می شود تا گیاه شما برای مدت زمان بیشتری مرطوب بماند. از سوی دیگر کمپوست مواد مغذی مورد نیاز گیاه را فراهم می کند و برای گیاهان گلدار بسیار مفید است.

راز نگهداری گلهای آپارتمانی در تابستان

گل و گیاهان آپارتمانی نیاز به مراقبت بیشتری دارند. نکاتی که در این مطلب گفته شده مانند آبیاری گیاه، رطوبت رسانی، عدم تعویض گلدان، استفاده از کمپوست و… همگی می تواند از راز نگهداری گلهای آپارتمانی باشند اما علاوه بر آن رعایت دو نکته دیگر کمک زیادی در رشد بهتر آن ها خواهد داشت:

  1. تکثیر و رشد بهتر گیاهان خانگی با کوددهی

اگر در فصل بهار کود دهی را آغاز نکردید، می توانید در تابستان این کار را انجام دهید زیرا این فصل برای تکثیر گیاهان شما بسیار عالی است. این موضوع حتی می تواند برای سلامت طولانی تر گیاهان شما مفید باشد. کوددهی باید با نسبت NPK انتخاب شود. حرف N مخفف کلمه نیتروژن، حرفPمخفف کلمه فسفر و حرف Kمخفف پتاسیم است. که این سه عنصر مغذی پر مصرف در کود گیاهان است.

☆ بهتر است کودی را انتخاب کنید که روی آن شماره ۱۰_۱۵_۱۰  نوشته شده باشد.

  1. گیاهان را به فضای بیرون منتقل کنید.

در تابستان بهتر است برخی از مواقع گیاهان را در خارج از خانه قرار دهید. به این نکته توجه کنید که گیاهان باید به تدریج به بیرون منتقل شوند زیرا در شب درجه هوا افت کرده و شاید به زیر ۱۸ درجه برسد. در ابتدا گیاهان‌را به جایی که بیشترین سایه را دارند منتقل کنید و سپس به مکانی با دما و نور کمی بیشتر. از تابش مستقیم نور خورشید به گیاه جلوگیری کنید.

جمع بندی

نگهداری از گل و گیاه در هر فصلی نیاز به دانستن روش و نکاتی دارد که می تواند به شما کمک کند تا با انجام آن ها و رعایت این نکات بتوانید به گیاه کمک کنید که در فصول گرم و سرد مقاومت خود را داشته باشد و بتواند به خوبی رشد کند. در این مطلب درباره ی نگهداری گیاهان در فصل تابستان و نکات مهم آن آشنا شدید. خوب است بدانید که علاوه بر نکات گفته شده باید از گلدان های مناسب برای گیاهانتان استفاده کنید. گلدان های لعاب دار، سفالی، سرامیکی در تابستان برای گیاه مناسب هستند. این گلدان ها به علت تبادل هوا، ریشه ها را خنک نگه می دارند. خوب است بدانید که در فصل تابستان آبیاری گیاه باید با آب ولرم باشد زیرا آب سرد موجب شوک شدن ریشه و آسیب به گیاه می شود. همچنین سعی کنید که این آبیاری به شکل قطره ای و آرام انجام شود زیرا فشار زیاد حین آب دادن به ساقه موجب آسیب ریشه ها می شود. امیدواریم در این مطلب به خوبی با نگهداری گیاهان در فصل تابستان و گرما آشنا شده باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟