اخبار لوازم خانگی

سرگذشت ال جی در ایران و رمز و رازهایی که نمی دانید!

داستان ال جی در ایران از سال 1357 با همکاری شرکت صنایع الکترونیک معلولان ایران و گلداستار شروع شد.

حسین محمدی | 2 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شرکت ال جی یکی از تاثیرگذارترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در تاریخ به شمار می رود که در مطلب سرگذشت ال جی در ایران به خواستگاه ابتدایی آن، همکاری‌های بزرگ شرکت ال جی با سایر برندها، تولیداتی که در جهان صاحب رتبه شدند و … خواهیم پرداخت.

داستان ال جی از گذشته تا به امروز

سرگذشت ال جی در ایران و رمز و رازهایی که نمی دانید!

تا سال 1357 هیچگونه سابقه ای از حضور گلداستار به صورت رسمی در بازار ایران وجود ندارد و تا آن زمان تنها تعداد محدودی یخچال گلداستار توسط مرزنشینان وارد کشور شده بود. در سال 1357شرکت صنایع الکترونیک معلولان ایران با همکاری گلداستار مونتاژ تلویزیون های 14 اینچ با برند ستاره طلایی ( گلداستار به زبان فارسی ) آغاز نمود که زیبایی خاصی داشت و با استقبال بازار مواجه شد.

شرکت رادیو شهاب ( شهاب فعلی ) که در آن زمان 21 سال سابقه تولید لوازم صوتی و تصویری در ایران را داشت و معرف برندهایی مانند تلفنکن ، بلاپونکت، فیلیپس ، سونی و هیتاچی بود، این شرکت در سال 1358 با قطع همکاری هیتاچی برای جلوگیری از بیکاری کارگران شروع به مونتاژ تلویزیون های 14 اینچ شهاب با همکاری گلداستار نمود.

همکاری با گلداستار تا سال 1368 در تیراژ محدود و با تولید تلویزیون های رنگی و سیاه و سفید تداوم یافت. در سال 1368 تولید یک مدل تلویزیون 20 اینچ با دستگاه کنترل از راه دور و اولین تلویزیون تولید داخل با ورودی مجزای صدا و تصویر با تیراژ روزانه 300 دستگاه در این شرکت آغاز شد.  این مدل تلویزیون ها به دلیل وجود طلق محافظ بر روی لامپ تصویر در بازار به شهاب دوشیشه معروف شد. به فاصله کوتاهی  این مدل بدون کنترل با برند های آریا، پیام، بلر و کوفرد با تیراژ روزانه چند هزار دستگاه روانه بازار شدند.

در آن زمان ورود تلویزیون صرفا توسط حجاج مجاز بود که تلویزیون مدل 2092 سونی و مدل 2010 ناسیونال به ترتیب با قیمت 120 و  110 هزار تومان عرضه می شدند.  تلویزیون های بدون کنترل تولید شده با همکاری گلداستار با قیمت 33 هزار تومان عرضه می شد و نسخه های با کنترل را قیمت 36 هزار تومان وارد بازار می شدند. در سال 1370 با توجه به تولید بسیار بالای مدل های رنگی ارزان قیمت با همکاری گلداستار، تلویزیون های رنگی از یک کالای تجملی به یک کالای عمومی برای خانواده های ایرانی تبدیل و هنوز هم نمونه های سالم آن در سطح کشور موجود است.

همزمان کارخانه های تولید کننده یخچال و فریزر استفاده از کمپرسورهای گلداستار را با سه سال ضمانت جایگزین کمپرسورهای دانفوس و ماتسوشیتا ( پاناسونیک ) نمودند. یخچال های تولید شده با کمپرسور گلداستار قیمت کمتری نسبت به مدل های مجهز به کمپرسورهای دانفوس و ماتسوشیتا داشتند.

همکاری گلداستار با مادیران

شرکت مادیران در آن دوران نمایندگی تجهیزات رایانه ای گلداستار در ایران را به عهده داشت.  اولین مانیتور 14 اینچ گلداستار در سال 1372 از خط تولید شرکت مادیران خارج شد و در ادامه با عبور تیراژ تولید از 300 دستگاه در روز زمینه صادرات مانیتورهای ال جی به کشورهای همسایه فراهم شد. هنوز هم تولید مانیتورهای ال جی در شرکت مادیران انجام و پشتیبانی تلفن های همراه ال جی نیز توسط این شرکت کماکان صورت می گیرد.

این شرکت نمایندگی تجهیزات جانبی رایانه ای ال جی در ایران را کماکان برعهده دارد. مادیران در دوره اول فعالیت ال جی در تولید گوشی های ساده، انواع گوشی های دکمه ای سری آبنبات را در ایران تولید می کرد.  ال جی در دور دوم فعالیت خود، شرکای تجاری زیادی در بخش موبایل داشت که از جمله می توان به شرکت یاس و مدیا پردازش اشاره کرد. این شرکت ها عملکرد ضعیفی در خدمات پس از فروش داشتند و در نهایت به سراغ اولین شریک تجاری خود مادیران رفت اما این همکاری به دلیل توقف تولید گوشی های ال جی چندان طولانی نبود.

هر چند کماکان خدمات پس از فروش تلفن های همراه ال جی به عهده مادیران است. در سال 1377 همزمان با تغییر نام گلداستار به ال جی که ناشی از ادغام شرکت صنایع شمیایی لاکی با شرکت گلداستار صورت گرفت،  تولید تلویزیون با برند ال جی در شرکت شهاب آغاز و در سال 1379 تولید مدل های صفحه تخت ال جی در شرکت شهاب آغاز شد.

در سال 1382 تولید تلویزیون های پروژکشن 43 اینچ ال جی در کارخانه شهاب آغاز گردید. شرکت ال جی در سال 1388 گلدیران را به عنوان شریک تجاری خود در زمینه های صوتی و تصویری، لوازم خانگی، تهویه و تبرید انتخاب و به همکاری سی ساله خود با شرکت شهاب جهت تولید تلویزیون با برند ال جی پایان داد. هر چند با بررسی محصولات شرکت شهاب متوجه خواهیم شد که همکاری فنی ال جی با شرکت شهاب کماکان ادامه دارد و لباسشویی های جدید شهاب در واقع همان لباسشویی های ال جی هستند که فقط لوگوی شهاب روی جاپودری جایگزین لوگوی ال جی شده است. حتی برچسب های مورد استفاده بر روی بدنه همان برچسب های روی لباسشویی ال جی هستند.

روی کارتن بسیاری از تلویزیون های شهاب لوگوی ال جی و عبارت مجهز به پنل IPS ساخت شرکت LG به چشم می خورد. داستان تلخ قطع همکاری ال جی پس از معرفی برند TCL در سال 1389 و فروش بالای این برند به دلیل ارزانی قیمت در مقابل رقبای کره جنوبی و سپس قطع همکاری TCL با شرکت شهاب و جایگزینی شرکت مادیران برای شهاب تکرار و ریشه این دو قطع همکاری عدم توانایی شرکت شهاب در تولید لوازم خانگی تشخیص داده شد.

در سال های اخیر برای جلوگیری از این تجارب تلخ تولید انواع ساندبار ( بلند گوی خطی )، یخچال فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و جاروبرقی در شرکت شهاب آغاز و به زودی ماشین ظرفشویی به سبد محصولات شهاب اضافه می گردد. این همکاری کماکان دارد اما در حال حاضر به ورود کولرهای گازی و سیستم های صوتی که واردات آن ها آزاد است، محدود شده است. هر چند در حال حاضر تولید محصولات با برند ال جی در ایران متوقف شده اما همکاری ال جی با صنایع ایران در زمینه های مختلف ادامه دارد.

سایر فعالیت های ال جی در ایران

سرگذشت ال جی در ایران و رمز و رازهایی که نمی دانید!

ال جی در بخش صنایع تولیدات شیمیایی فعالیت دارد و به عنوان تامین کننده مواد اولیه برای تولید رنگ مخصوص لوازم خانگی، مواد اولیه پلاستیک برای تولید قطعات پلاستیکی لوازم خانگی، مواد اولیه جهت تولید پلاستوفوم سقفی ضد اشتعال و عایق صدا با کاربرد در سقف های تیرچه بلوک و کرومیت در صنعت ساختمان،  پنل برای برخی تلویزیون های تولید ایران تا تامین موتورهای دایرکت درایو برای تولید انواع ماشین های لباسشویی و … شناخته می شود.

بسیاری از این قطعات به صورت قطعات منفصله یا CKD تلویزیون و لوازم خانگی توسط تامین کنندگان و تولیدکنندگان چینی به ایران صادر می گردد.  اگر به اگهی فروش برندهای ایرانی در سایت هایی مانند دیواز، دیجی کالا و … سری بزنیم با عباراتی مانند رنگ پودر کوره ای بدنه ال جی، دارای کمپرسور ال جی، مجهز به موتور دایرکت درایو ال جی، مجهز به پنل ال جی و … برای جلب اعتماد مشتری و فروش بالاتر بسیار برمی خوریم. تلویزیون های وارداتی مناطق آزاد کماکان به دلیل قیمت ارزان تر، طراحی زیبا، امکانات و کیفیت بالا، پشتیبانی کامل از زبان فارسی در بسیاری از مدل های مونتاژ مصر بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند . علاوه بر این، انواع لوازم خانگی از جمله سولاردوم و پخش کنند DVD،  انواع ماکروفر، لباسشویی، ظرفشویی و یخچال و فریزر ال جی در بازار به وفور یافت می شود و خریداران زیادی دارد. این موضوع متاسفانه باعث سو استفاده و فروش لوازم خانگی رفرش شده به عنوان نمایشگاهی و تغییر برند برخی لوازم خانگی ارزان قیمت چینی و فروش آن با عنوان لوازم خانگی ال جی شده است.

مهمترین فناوری هایی که ال جی معرفی کرد

سرگذشت ال جی در ایران و رمز و رازهایی که نمی دانید!

سابقه حضور ال جی در ایران به صورت رسمی بیش از 45 سال است، در طول این مدت اختراعات و نوآوری های زیادی توسط ال جی صورت گرفته که برخی در زمان خود با استقبال مواجه و امروزه به دلیل جایگزین شدن فناوری ها به فراموشی سپرده شده اند. مانند تنها تلویزیون دنیا که همزمان مجهز به پخش نوارهای VHS و همچنین دیسک های نوری یا DVD بود که می توان آن را یکی از مهمترین اختراعات ال جی دانست اما در حال حاضر ادامه تولید آن توجیه پذیر نیست.

تولید اولین تلویزیون دارای هارد دیسک داخلی برای ضبط برنامه های تلویزیونی و نگه داشتن و یا تکرار صحنه های در حال پخش ( ماشین زمان ) از فناوری ارائه شده ال جی بود. اولین تلویزیون دارای این فناوری با صفحه نمایش پلاسما در سال 2009 میلادی  وارد بازارهای جهانی از جمله ایران شد که پخش تلوزیونی آنالوگ بود. در حال حاضر این فناوری به ضبط برنامه های تلویزیونی بر روی فلش و هارد دیسک اکسترنال با قابلیت برنامه ریزی ضبط برنامه بصورت هفتگی بر اساس جدول پخش برنامه ها EPG ارتقا یافته و در حال حاضر فقط مدل های گران قیمت ساخت آلمان دارای هارد دیسک داخلی هستند.

عرضه اولین تلویزیون دارای کنترل جادویی یا کنترل هوشمند در سال 2011 توسط ال جی صورت گرفت. در کارتن تلویزیون های سری LM  ال جی در کنار کنترل معمولی، کنترل هوشمند نیز عرضه می شود. امروزه تقریبا تمامی مدل های هوشمند با کنترل هوشمند ارائه می شوند. در سال 2012 میلادی نیز همراه مدل های سری LM  ال جی که هم هوشمند و هم سه بعدی بودند، چهار عدد عینک سه بعدی و  دو عدد عینک نارنجی با عنوان عینک دو طرفه ارائه می شد که برای استفاده گیمینگ مورد استفاده بود. این فناوری با همکاری شرکت های تولید کننده کنسول بازی توسعه و با توجه به توقف تولید تلویزیون های سه بعدی در حال حاضر از چرخه تولید خارج شده است، در سال 2012 میلادی ال جی در اقدامی هوشمندانه اولین مدل 4K جهان یعنی 84LM74000   را به بازار عرضه کرد.

تلویزیون های 8K در همان زمان به عنوان محصول مشترک پاناسونیک و تلویزیون دولتی ژاپن NHK رونمایی شده بودند اما با توجه به فرمت های ویدئویی آن زمان امکان پخش از طریق فرستنده های زمینی و ماهواره با این فرمت مقدور نبود و فقط امکان پخش از طریق فیبر نوری با پهنای باند بسیار بالا را داشت اما ابتکار ال جی در ارائه تلوزیون دارای وضوح مابین Full HD و 8K  با استقبال مواجه شد و امروز تقریبا اکثر مدل های 50 تا 85 اینچ و برخی مدل های 43 اینچ با وضوح 4K تولید می شوند. پخش تلوزیونی از طریق فرستنده های زمینی و ماهواره با این فرمت رواج یافته و تولید مدل های 8K به تلویزیون های  سایز بزرگ بالاتر از 86 اینچ محدود گردیده است .

در سال 2013 میلادی و همزمان با نمایشگاه CES2013  ال جی و سامسونگ از اولین تلوزیون OLED  خود رونمایی کردند و شش ماه بعد این مدل ها توسط نمایندگی های این دو برند عرضه شد. تلویزیون سامسونگ 54 میلیون و مدل ال جی 27 میلیون تومان یعنی نصف قیمت سامسونگ قیمت خورد. بسیاری از برندها به دلیل هزینه بالای راه اندازی خط تولید و قیمت ده برابری  مدل های اولد از راه اندازی خط تولید پنل های اولد صرف نظر کردند. امروزه علاوه بر اینکه 55 درصد بازار تلویزیون های OLED  دنیا در اختیار ال جی است،  تولید کنندگان معتبر دنیا از جمله سونی، پاناسونیک ، توشیبا، جی وی سی ، فیلیپس ،گروندیک ، لوه ، وستل ، اسکای ورث ، ویزیو ، کونکا و حتی رقیب دیرینه و هم وطن ال جی یعنی سامسونگ برای تولید مدل های OLED نیازمند خرید پنل از شرکت ال جی هستند .

از مهمترین اختراعات ال جی در صنعت لوازم خانگی تولید انواع موتورهای دایرکت درایو Direct drive  برای انواع ماشین های لباسشویی و ظرفشویی است. این فناوری ضمن افزایش ظرفیت ماشین لباسشویی به دلیل حذف جای موتور در زیر لگن،  از هدر رفت انرژی ناشی از اصطکاک تسمه با پولی و فلکه لباسشویی جلوگیری می کند و امروزه تقریبا 95 درصد لباسشویی ها با این فناوری تحت لیسانس ال جی تولید می شوند.

البته در طی این مدت محصولاتی نیز توسط ال جی تولید شده که صرفا برای به رخ کشیدن توانایی ال جی بوده و معمولا با تولید یک مدل به بازار محدود شده است که از جمله می توان به تولید تنها مدل تلویزیون 32 اینچ با فناوری پلاسما اشاره کرد که این محصول  زمانی معرفی شد که سایر تولید کنندگان، تولید تلویزیون های پلاسما در سایز کمتر از 42 اینچ را غیر عملی و غیر اقتصادی می دانستند. کمد جادویی ال جی که لباس شما را استریل و گندزدایی می کند، یکی از مهمترین فناوری های معرفی شده توسط ال جی در سال های اخیر است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟