سایر خبرها

کره‌ای‌ها به کره‌ای‌ها خوشامد می‌گویند

ال کا ایران : امروز ساعت 7 بعد از ظهر «پارک گئون هی» رییس‌جمهور کره جنوبی به تهران می‌آید.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، هرچند که این نخستین‌بار است که رییس‌جمهور کره جنوبی به ایران می‌آید اما بعید به نظر می‌رسد با وجود خودروهای کره‌ای از قبیل پراید که دیگر نسل‌شان در کره جنوبی منقرض شده و در ایران سهم قابل توجهی از بازار خودرویی را دارد، یا حتی خودروهای سانگ‌یانگ و کیا و هیوندا یا بیلبوردهای تبلیغاتی ال‌جی و سامسونگ که با زبان کره‌ای حضورش را خوشامد گفته‌اند احساس غربت کند.

گو اینکه اگر این گروه در هتل محل اقامت‌شان برندهای کره‌ای لوازم خانگی را ببینند قطعا دیگر حس نخواهند کرد که به سفری خارجی آمده‌اند و تنها تفاوت کره‌ای‌ها و ایرانی‌ها زبان، پوشش و البته چشمان‌شان خواهد بود. البته از قدیم گفته‌اند: «میهمان به روی خوش می‌آید، نه به در باز میزبان» کره‌ای‌ها با همه توان‌شان به میهمانی آمده‌اند. با تمام آنچه در آستین داشته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، کشوری که روزی آرزوی شهردارش شبیه شدن شهر سئول به ایران بود و حالا سئول به چنان شهر مدرنی تبدیل شده است که وصفش گاهی در کلام هم نمی‌گنجد. حالا بعد از ٥٢ سال برای نخستین‌بار رییس‌جمهور کره جنوبی که از قضا یکی از چندین زن رییس‌جمهور دنیاست قرار است به تهران بیاید. تلاش‌ها برای اجرای بی‌نقض تشریفات میزبانی برای استقبال و میزبانی «پارک گئون هی» رییس‌جمهور کره جنوبی البته تنها از مسوولان دولتی ایران فراتر رفته و این‌بار شرکای ایرانی و کره‌ای هم دست به کار شده‌اند تا برای نخستین‌بار در کنار برگزاری ضیافت شام با مقام ارشد کشور میهمان خوشامدگویی خود را به طرز دیگری به رییس‌جمهور کره‌ای نشان دهند.

شاید به این دلیل است که دو برند معروف و سهم‌دار بازار ایران یعنی سامسونگ و ال‌جی این روزها دست به کار شدند تا با نصب بیلبوردهای خوشامدگویی به زبان کره‌ای و فارسی در مسیر تردد رییس‌جمهور کره جنوبی از فرودگاه تا محل اقامتش در هتل نشان دهند رابطه کره و ایران اگر چه چند سال اخیر کمی کمرنگ شده است اما هنوز هم جای تجدیدنظر دارد و کره می‌تواند همچنان در بازار ایران سهم قابل توجهی داشته باشد.  قطعا دیدن بیلبوردهای خوشامدگویی به زبان کره‌ای و ایرانی در کنار لوگوی ال جی و ساموسنگ همان قدر که برای ایرانیان تردد‌کننده جذاب است برای «پارک گئون هی» رییس‌جمهور کره جنوبی نیز جذاب خواهد بود و حس غریبگی را خواهد زدود.

نیم‌نگاهی به بازی اقتصادی ایران و کره نشان می‌دهد این دو کشور در سال‌های گذشته بازی اقتصادی خود را که ظاهری برد- برد داشت در شرایطی آغاز کردند که تحریم‌های غربی علیه ایران موجب شده بود تا بسیاری از برندهای رقیب شرکت‌های کره‌ای اجازه ورود به ایران نداشته باشند و برندهای کره‌ای بتوانند در خلا نبود برندهای رقیب بازار ایران را به درستی در اختیار بگیرند. از حضور برندهای صوتی و تصویری گرفته تا واردات خودروهای کره‌ای و لوازم خانگی و… شاید به همین جهت بود که کره توانست به سومین شریک تجاری ایران در سال ٩٠ تبدیل شود.

بر اساس گزارشی که در آن سال از سوی گمرک ارایه شد نشان داد که آلمانی‌ها در رقابت با کره‌ای‌ها عقب‌نشینی کرده و رتبه خود را به چشم‌بادامی‌های آسیایی واگذار کردند. این آمار نشان می‌دهد که امارات متحده عربی، چین، کره جنوبی، آلمان و ترکیه پنج کشور اصلی مبدا واردات کشور در سال ٩٠ بودند که به ترتیب 19/7، 7/4، 4/7، 3/4، ٣/٣ میلیارد دلار از این کشورها کالا وارد کرده‌ایم. در این بین واردات از امارات به میزان نزدیک به ٧ درصد، از آلمان نزدیک به 24/5 درصد و از ترکیه نزدیک به ١٧ درصد کاهش داشته است و در مقابل واردات از چین نزدیک به 27/4درصد، از کره 30/2 درصد رشد داشته است. امارات متحده 31/9درصد، چین 97/11 درصد، کره جنوبی 68/7 درصد، آلمان 6/5 درصد و ترکیه 36/5 درصد از مجموع بازار واردات ایران را به خود اختصاص دادند سایر کشورهای جهان روی هم رفته تنها 48/37 درصد از بازار ایران در سال ٩٠ سهم داشته‌اند.

البته چشم‌بادامی‌های آسیایی شرقی‌نشین نتوانستند بعد از برداشته شدن تحریم‌ها جایگاه‌شان در بازار ایران را حفظ کنند چرا که برند محبوب ایرانی‌ها که سهم خوبی را در بازار ایران داشت در روزهای ابتدای تحریم غربی به یک‌باره ارایه خدمات به گوشی‌های سامسونگ را لغو کرد تا خود را با غربی‌ها همراه کند.

این موضوع حتی موجب شد تا بازی اقتصادی ایران و کره دچار تنش شود. اردیبهشت ٩٢ بود که شرکت سامسونگ با ارسال ایمیلی با عنوان اطلاعیه عمومی به کلیه اعضای ایرانی فروشگاه برنامه تلفن‌های همراه هوشمند این شرکت، Samsung Apps، اعلام کرده که خدمات این فروشگاه به کاربران ایرانی از ابتدای خرداد ماه ١٣٩٢ متوقف خواهد شد. شاید همین عقب‌نشینی‌ها هم موجب شد تا در گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، کره جنوبی در بین پنج کشور نخست وارد‌کننده به ایران نباشد. البته تنزل رتبه کره برای دولتمردان این کشور هم مورد توجه و به همین علت بود که در روزهای بعد از برجام، کره‌ای‌ها تکاپوی زیادی برای بازگشت به ایران و انعقاد قراردادهای جدید به راه انداختند.

البته چشم‌بادامی‌ها هم به خوبی می‌دانستند که میدان بازی، میدان سابق نیست و در این میدان رقبای اروپایی وجود دارند که ایرانی‌ها برای حضورشان لحظه‌شماری کرده‌اند. اما کره‌ای‌های زیرک دست از تلاش برای گرفتن سهم از بازار ایران برنداشتند و رایزنی‌های خود را ادامه دادند و همواره به طرف ایرانی خرید نفت ایران در روزهای تحریم را گوشزد کردند تا سهم خود از همراهی در روزگار سخت را به زمان خود دریافت کنند. حالا کره‌ای‌ها با برنامه‌ریزی‌ای منظم و وقتگیر هیات‌های متشکل از تجار اقتصادی و سیاسی خود را به ایران می‌آورند تا این‌بار به دور از تحریم‌ها پای میز مذاکرات بنشینند و حتی با حضور روسای جمهور دو کشور قراردادهای جدیدی را امضا کنند که سهم کره‌ای‌ها را در بازار ایران به ثبت می‌رساند.

گویا کره‌ای‌ها که می‌دانند در برخی مواقع کج‌مرامی‌هایی را با ایرانی‌ها داشته‌اند، سعی کرده‌اند با دست پر به تهران بیایند و طبق اعلام قبلی ١٧ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد. در همین حال البته غربی‌ها هم بی‌توجه به این سفر نیستند و اهمیت این سفر را زمانی بروز می‌دهند که دلیل سفر «پارک گئون هی» رییس‌جمهور کره جنوبی را با منافع این کشور در عدم همکاری ایران با همسایه شمالی کره درگیر می‌کنند.

«روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی به موضوع سفر پیش روی پارک گئون‌ های، رییس‌جمهور کره جنوبی به ایران پرداخته و مدعی شده، یکی از اهداف این سفر، تشدید فشار بر کره شمالی از طریق تلاش برای قطع کردن پیوندهای پیونگ یانگ با تهران است. رییس‌جمهور کره جنوبی، روز یکشنبه در حالی به ایران سفر می‌کند که قصد دارد به توافق‌هایی چند میلیارد دلاری با ایران در حوزه‌های اقتصاد و انرژی دست پیدا کند؛ اما یک دستور کار دیگر نیز در این سفر مورد انتظار است؛ تلاش برای قطع پیوندهای کره شمالی با ایران.»
/اقتصاد آنلاین/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟