سایر خبرها

گمرک پایین‌ترین رتبه را در ارتقای سلامت اداری دارد

یک نماینده اصولگرای مجلس با بیان این‌که عملکرد گمرک ضررهایی را متوجه کشور کرده است، گفت: فضای فاسدی در گمرک وجود دارد به طوری که برخی از معدود کارکنان گمرک اقداماتی را انجام داده‌اند که نتیجه آن دید منفی نسبت به عملکرد گمرک است.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدعلی پورمختار در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس به عنوان یکی از متقاضیان تفحص از عملکرد گمرک با بیان این‌که این درخواست بیش از ۳۳ امضاء دارد، گفت: طبق آمار دولت حجم قاچاق در سال حدود ۱۵ میلیارد دلار است. در این بین به دلیل عملکرد گمرک و زد و بندهای صورت گرفته نگاه منفی وجود دارد که ما می‌خواهیم با این تفحص آن را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر این‌که بالابودن حجم قاچاق به تولید ضربه می‌زند و ضرری را متوجه کشور می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه گمرک به خصوص چند گمرک بزرگ کشور عملکردی را ایفا می‌کند که ما معتقدیم نحوه‌ی ورود کالا دارای خطاهایی است که هماهنگی بین قاچاقچی و معدود نفرات در گمرک وجود دارد. البته اکثر کارکنان گمرک پاک دست هستند اما معدود کارکنان باعث می‌شود که به محض طرح موضوع قاچاق نگاه‌ها به سمت گمرک می‌رود.

نماینده کبودرآهنگ با بیان این‌که سامانه طراحی شده در گمرک تبدیل به ابزار سوء‌استفاده شده است، گفت: فردی که در گمرک نشسته بدون بررسی و تنها براساس مدارک مجوز خروج کالا را می‌دهد که این ارزیابی بدون حساب و کتاب فضای مسمومی را به وجود آورده است. باید تلاش شود این رویه اصلاح گردد. متاسفانه گمرک از دستگاه‌هایی است که رتبه بسیار پایینی در ارتقای سلامت اداری دارد و در اجرای آن ضعیف عمل کرده است.

به گفته پورمختار بیش از ۸۰۰۰ کدبندی وجود دارد که این کدها عاملی برای سوء‌استفاده و تبعیض است و در نهایت فضای فاسدی را به وجود آورده است. اکنون یکی از شرکت‌های سازنده لوازم خانگی ۳۰۰۰ میلیارد تومان به گمرک بدهکار است و مسئولان گمرک بی‌توجه هستند. از سوی دیگر بعد از افزایش قیمت ارز برخی با هماهنگی گمرک قیمت کالاها را بالاتر از قیمت واقعی زدند تا بتوانند ارز بیشتری بگیرند.

وی در پایان گفت: در موضوع ثبت سفارش هم اول کالاها وارد می‌شود در گمرک می‌مانند تا بعد ثبت سفارش می‌شوند. این رویه باید اصلاح شود.

در نهایت نمایندگان به تحقیق و تفحص از عمکرد گمرک رای مثبت دادند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟