اخبار لوازم خانگی

نقش غیرقابل انکار ارز در صنعت لوازم خانگی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مدیرعامل شرکت تکنولایو گفت: باید تولیدکنندگان و توزیع کنندگان ایرانی به این باور ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مدیرعامل شرکت تکنولایو گفت: باید تولیدکنندگان و توزیع کنندگان ایرانی به این باور برسند که می توانیم در تولید و توزیع محصولات لوازم خانگی به خودکفایی برسیم.

حامد کلاهدوزان، مدیرعامل شرکت تکنولایو، گفت: شرکت تکنولایو در زمینه لوازم خانگی در کشور فعالیت می کند. تکنو لایو یک برند تجاری است که چندکارخانه درکشور محصولات آن را تولید می کنند؛ شرکت ما تولید کننده نبوده بلکه صاحب برند هستیم و محصولات ما شامل یخچال و فریزر، اجاق گاز، جاروبرقی و محصولاتی مانند اجاق های صفحه ای است.
وی افزود: مجموعه تکنولایو در سراسر کشور نمایندگی خدمات و فروش داشته و عرضه کننده محصولات لوازم خانگی است .
کلاهدوزان در خصوص سهم محصولات این شرکت در بازارهای داخلی، اظهارکرد : امروزه با توجه به تعدد برندهای موجود درکشور، آمار دقیقی از سهم بازار این شرکت در اختیار نداریم و باید در این زمینه مهندسی لازم صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت تکنولایو ادامه داد: از سال گذشته با خروج برندهای خارجی از کشور، زمینه برای فعالیت بهتر برندهای داخلی فراهم شده و سهم برند ما نیز تقویت شده است.
به گفته کلاهدوزان، شرکت تکنولایو تاکنون هیچگونه فعالیت صادراتی نداشته و در آینده نیز تصمیمی برای صادرات محصولات خود نخواهد داشت.
وی در پاسخ به این پرسش که در مقایسه با فناوری جهانی تولید محصولات، شرکت شما در چه سطحی قرار دارد، عنوان کرد: امروزه در فضای لوازم خانگی توانسته ایم در بازار رقابتی فضایی را ایجاد کنیم که محصولات شرکت ما به لحاظ شکل ظاهری و امکانات هیچگونه تفاوتی با محصولات خارجی نداشته باشند؛ در این راستا چند سالی است که در صنعت لوازم خانگی تعدادی از شرکت های خارجی که محصولات خود را به ایران وارد می کردند، به لحاظ نوع کیفیت کالا و شکل ظاهری بررسی و مهندسی کردیم .
مدیرعامل شرکت تکنولایو عنوان کرد: درگذشته درصنعت لوازم خانگی با معضل عدم کیفیت مواجه بودیم، در حال حاضر شرکت ما برای محصولات عرضه شده به بازار، 10 سال خدمات پس از فروش و 30 ماه ضمانت نامه در نظر گرفته است تا مشتری بتواند با آسودگی خاطر نسبت به کیفیت محصولات، اجناس مورد نیاز خود را خریداری کند؛ بنابراین از لحاظ کیفی و کمی برابری با برندهای خارجی داشته و در مقایسه با آن ها و محصولاتی که در گذشته وارد کشور شده است، توانایی تولید کالاهای قابل رقابت و قابل قبول برای مشتریان را داریم .

ضرورت خودکفایی در صنعت لوازم خانگی

کلاهدوزان تصریح کرد: باید تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به این باور برسند که می توانیم در تولید و توزیع محصولات لوازم خانگی به خودکفایی برسیم.
وی با تاکید براینکه محصولات لوازم خانگی، کالای مصرفی و جزءاولویت های اصلی زندگی مردم است، بیان کرد : دولت باید سیاست ها و برنامه هایی را برای صنعت لوازم خانگی داشته و درسیاست های پولی و ارزی تجدید نظر کند.
مدیرعامل شرکت تکنولایو ادامه داد: لوازم خانگی صنعتی است که با ارز و پول سروکار دارد، بنابراین دولت در توزیع ثروت در این بخش باید از تولیدکننده و توزیع کنندگان حمایت کند تا بتوانیم خودکفایی مدنظر را محقق کنیم.
کلاهدوزان ادامه داد: امروز با توجه به نظارت های لازم در صنعت لوازم خانگی و نبود شرکت های خارجی، شرکت های دانش بنیانی هستند که محصولات بسیار مناسب و مدرنی را به مردم ارائه می کنند .

نقش غیرقابل انکار ارز در صنعت لوازم خانگی

وی درخصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز در فعالیت صنایع لوازم خانگی، بیان کرد: ارز موضوع بسیار مهمی در صنعت لوازم خانگی بوده و نقش آن قابل انکار نیست که متاسفانه صدمات بسیاری نیز به این صنعت واردکرده است.
به گفته مدیرعامل شرکت تکنولایو ، بسیاری از قطعات، موتور و مواد اولیه این شرکت وارداتی هستند که در تخصیص ارز به آن ها با چالش های بسیاری مواجه هستیم. موضوع دیگر نقل و انتقالات ارزی است که در بخش حواله های ارزی با شرکت های طرف قرارداد برای خرید قطعات با معضلات بسیاری روبه رو بوده و نوسانات ارزی منجر به افزایش قیمت ها شده است .

افزایش 50 درصدی قیمت محصولات با نوسانات ارزی

وی ادامه داد: برخی شرکت ها به دلیل نوسانات ارزی تا میزان 50درصد نیز افزایش قیمت داشتند که این افزایش قیمت ها، فرآیند فروش را دچار معضل کرده و موجب سردرگمی مصرف کنندگان شده است .
کلاهدوزان با تاکید بر نقش مسائل ارزی در صنعت لوازم خانگی، افزود : امروز مصرف کننده نهایی نمی داند چه زمانی کالای مورد نیاز خود را خریداری کند؛ بنابراین اگر نرخ ارز در صنعت لوازم خانگی ثابت بوده و به صورت شناور نباشد، مردم نیز در خرید محصولات مورد نیاز خود بلاتکلیف نخواهند بود .
وی با اشاره به تلاطم در بازار لوازم خانگی، تصریح کرد: بانک مرکزی باید سیاستی اتخاذ کند که نرخ ارز در بازارهای آزاد و نیمایی مشخص بوده و شاهد ثبات بازار ارز باشیم؛ چراکه مشتری به دنبال ثابت بودن قیمت ها است که متاسفانه به دلیل شناور بودن قیمت کالاها ، مردم قدرت تصمیم گیری عاقلانه برای خرید محصولات را ندارند .ّ

ضرورت بازگشت آرامش به صنعت لوازم خانگی

مدیرعامل شرکت تکنولایو درباره انتظارات صنعت لوازم خانگی از دولت، اظهار کرد: با توجه به اهمیت استفاده از لوازم خانگی در زندگی مردم، انتظار ما این است که افراد تصمیم گیر در دولت و وزارت صنعت، تصمیماتی اتخاذ کنند که آرامش به بازار لوازم خانگی برگردد؛ متاسفانه درحال حاضر شاهد تلاطم، فقدان و کمبود کالا و نوسانات قیمت در بخش لوازم خانگی هستیم .
وی با اشاره به قوانین دست و پاگیر در صنایع مختلف، عنوان کرد: سیاست گذاری مناسب، ثبات قیمت ها و ثبات نرخ ارز از موارد بسیار مهم در صنعت لوازم خانگی به شمار می روند. دولت باید از واحدهای تولیدی حمایت کند و این باور تقویت شود که واحدهای تولیدی می توانند درکشور بهترین کالاها را تولید و توزیع کنند.

در صنعت لوازم خانگی به پویایی و شکوفایی لازم رسیده ایم

به گفته کلاهدوزان، امروز در صنعت لوازم خانگی به پویایی و شکوفایی لازم رسیده ایم که اگر این روند ادامه یافته و خرید کالای ایرانی در مردم نهادینه شود، می توان ادعا کرد که به خودکفایی لازم رسیده و نیازی به واردات محصولات خارجی نخواهیم داشت .
 این کارشناس صنعت لوازم خانگی خاطرنشان کرد: اگر امروز دولت از صنعت لوازم خانگی حمایت و از دیدگاه های افراد با تجربه و متخصص در تولید لوازم خانگی استفاده کند، در سال های آینده به خودکفایی صددرصدی رسیده و نیازی به واردات نخواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت تکنولایو با اشاره به توانایی صادرات به کشورهای همسایه، ادامه داد: درصورت صادرات محصولات شرکت ما به کشورهای همسایه ، قطعا به دلیل کیفیت بسیار مناسب مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

تامین قطعات و نوسانات ارزی، عامل کاهش تولید لوازم خانگی

وی درخصوص کاهش میزان تولید لوازم خانگی درکشور، افزود: علت این امر مربوط به مشکلات پیش روی تولید از جمله تامین قطعات و نوسانات ارزی است؛ در صورتی که اگر نیاز تولیدکنندگان داخلی تامین شود، توانایی تولید محصولات مناسب و با کیفیت داخلی را خواهیم داشت.
کلاهدوزان تاکید کرد: امروز کارخانجات تولیدی درکشور عملکرد بسیار مناسبی دارند؛ بنابراین پتانسیل های بالایی در صنعت لوازم خانگی است که اگر از ظرفیت های داخلی و نخبگان استفاده شود، نیازی به واردات برندهای خارجی نخواهیم داشت .
مدیرعامل شرکت تکنولایو ، ادامه داد : برند های خارجی درصورت تمایل به همکاری با محصولات ایرانی، می توانند با تاسیس کارخانه در ایران و اشتغال زایی، تولید ثروت کنند.
وی با بیان اینکه نگاه وارداتی درکشور، دیدگاه نادرستی است، اظهار کرد: درحال حاضر توانایی خودکفایی در تمامی صنایع را داریم و باید از نخبگان جوان برای فعالیت های تولیدی حمایت شود. برندهای داخلی ما توانایی رقابت با محصولات خارجی را دارند و باید مصرف کنندگان از کالاهای ایرانی حمایت کند.برای نمونه در کشورهایی مانند چین، کره و ترکیه فقط از محصولات داخلی خود استفاده می کنند.

ضرورت فرهنگ سازی برای خرید کالای با کیفیت ایرانی

کلاهدوزان با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای خرید و حمایت از کالاهای با کیفیت ایرانی، تصریح کرد: مشتری باید به سمتی حرکت کند که از کالاهای با کیفیت ایرانی حمایت کرده تا مشکلات این بخش مرتفع شود؛ با توجه به اینکه امسال “سال رونق تولید” نامیده شده است، در تلاشیم تا شعار سال را محقق کنیم .
وی درخصوص تاثیر تحریم ها در صنایع مختلف، یادآور شد: تحریم ها می تواند فرصتی بوده تا بتوانیم وابستگی خود را به سایرکشورها از بین ببریم؛ بنابراین باید تلاش کرده و از فرصت های پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده کنیم. امروزکارخانجات بسیاری از جمله فولاد و قطعه سازی درکشور هستند که باید مورد حمایت دولت و مردم قرار گیرند تا بتوانیم محصولات با کیفیت ایرانی تولید کنیم .
مدیرعامل شرکت تکنولایو در پایان درخصوص برنامه های شرکت تکنولایو در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، خاطرنشان کرد :  به دلیل بالا بودن قیمت محصولات این شرکت، متاسفانه نتوانستیم با NGO های متخصص وارد مذاکره شده و خدماتی را به هموطنان سیل زده ارائه دهیم، اما امیدواریم در آینده بتوانیم با پرداخت تسهیلات مناسب، کمکی به این قشر آسیب دیده جامعه کنیم ./عصر اقتصاد
انتهای پیام/

نظر شما چیست؟