سایر خبرها

تامین سامانه مصرف انرژی و آب توسط یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته سامانه‌های مدیریت و گردآوری داده را در حوزه ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته سامانه‌های مدیریت و گردآوری داده را در حوزه مصرف انرژی با توسعه سخت‌افزارها و نرم‌افزاری بومی، تولید و نیاز کشور در این حوزه را تأمین کند.

پروانه کریمی راد، مدیر یک شرکت دانش بنیان فعال در عرصه دیجیتال گفت: در بخش‌ نرم‌افزاری با توسعه نسخه دانش‌بنیان بومی نرم افزار اسکادا، مدیریت و کنترل مصرف انرژی را محقق کردیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اهمیت بالای وجود سامانه‌های مدیریت و تحلیل داده گفت: نرم افزار اسکادا ( (SCADA: Supervisory Control And Data Acquisition که سامانه‌ای نرم افزاری برای سرپرستی و گردآوری و تحلیل داده‌ها است. هسته این نرم‌افزار متن باز است و نسخه‌های مختلفی از آن توسط کشورهای مختلف توسعه یافته است.

به گفته این فعال فناور، نظارت و کنترل یک سایت یا سیستم گسترده از راه دور و به صورت برخط کاری است که این نرم‌افزار به کمک تجهیزات و سخت‌افزارها انجام می‌دهد. نسخه بومی این نرم افزار که در حوزه انرژی کاربرد دارد، توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، رصد، پایش و تحلیل اطلاعات انرژی را مهم‌ترین عملکرد این سامانه بومی عنوان کرد و افزود: با استفاده از ثبت‌کننده داده (دیتالاگر) که در نقاط مختلفی نصب و راه‌اندازی می‌شود، میزان مصرف واحدهای مختلف ثبت و مانیتور می‌شود. مؤلفه‌های متعدد مصرف و هدررفت انرژی برق، در سرور مرکزی ثبت می‌شود و با استفاده از رابط کاربری نرم‌افزار بومی اسکادا، به کمک تحلیل‌ها و گزارش‌های ارائه شده توسط این نرم‌افزار می‌توان به تصویری دقیق از میزان مصرف، نقاط پرمصرف و شرایط ویژه دست یافت و بر اساس این داده‌ها برای مدیریت بهینه برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان این‌که بخش عمده کاربرد این سامانه در مدیریت تأسیسات و ساختمان‌ها است، خاطر نشان کرد: استفاده در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی نیز یکی دیگر از کاربرد این سامانه در کنار مدیریت و پایش دقیق مصرف انرژی است و داده‌های  آماری و گزارش‌های جزیی و دقیق آن می‌تواند در پژوهش‌ها و تحلیل توسط محققان برای توسعه فناوری مورد استفاده قرار بگیرد.

کریمی به استفاده از سامانه از بمی این نرم افزار را در کنترل و پایش مصرف دیگر حوزه‌های انرژی مانند آب و گاز ضروری دانست و گفت: این سامانه اکنون بر روی ۶ ورودی آب دانشگاه فردوسی مشهد نصب و به بهره برداری رسیده است. با استفاده از این سامانه می‌توان میزان مصرف آب و آمارهای مربوط به آن را به صورت لحظه‌ای و قابلیت مشاهده آنلاین رصد و کنترل کرد.

این فعال فناور با اشاره به نقش سامانه مدیریت و پایش در بهینه‌ شدن مصرف انرژی گفت: مصرف میانگین دانشگاه فردوسی در زمان حضور دانشگاه تا ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. با استفاده از این سامانه تا ۸۰ میلیون تومان صرفه‌جویی در مصرف آب صورت گرفت. در دانشگاه زابل نیز ۳۰ نقطه برای ممیزی و رصد توسط سامانه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این شرکت دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است.

وی، از تولید تجهیزی برای دریافت اطلاعات و ارسال به شبکه اترنت با هزینه‌ای پایین‌تر و کیفیتی مشابه نمونه وارداتی گفت و ادامه داد: با طراحی و ساخت بریج مدباس سریال به اترنت ایزوله، توانستیم قطعه‌ای را که باید به قیمت حدود ۴ونیم میلیون تومان خریداری می‌شد با قیمت ۱.۵ میلیون تومان به تولید انبوه برسانیم و روانه بازار تجاری کنیم. این تجهیز در استفاده میدانی به خوبی کیفیت خود را به نمایش گذاشته و عملکرد مطلوبی داشته است./مهر

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟