خرید تلویزیون 8k
اخبار لوازم خانگی

راهنمای خرید تلویزیون 8k / تلویزیون 8k بخریم یا 4k؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در بازار تلویزیون رقابت شدیدی بین برندهای مختلف وجود دارد تا بتوانند سهم ...

رسول غروبی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در بازار تلویزیون رقابت شدیدی بین برندهای مختلف وجود دارد تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را به دست بیاورند و رهبر بازار شوند که در این بخش به معرفی نکات خرید تلویزیون 8k و تفاوت آن با مدل های 4k پرداخته شده است.

راهنمای خرید تلویزیون 4K در لینک زیر:

نکاتی که باید پیش از خرید تلویزیون 4K بدانید

این رقابت تنگاتنگ علاوه بر قیمت و کیفیت بیشتر در ارائه فنّاوری‌های مختلف به چشم می آید. افزایش رزولوشن فوق العاده 4k و ارائه رزولوشن دو برابری 8k یکی از این فناوری هاست تا برندهای پیشرو بازار بتوانند خود را از سایر برندهای دنباله رو متمایز کنند. به همین دلیل همراهی با تغییرات سریع این صنعت و خرید تلویزیون 8k مشکل بوده و نیاز به دانستن نکاتی است.

شما ممکن است مدتی را صرف صرفه جویی و پس انداز برای خرید بروز ترین تلویزیون ها کنید و پس از مدتی با آمدن نسل بعدی تبدیل به یک تلویزیون با فناوری های قدیمی می‌شود.

تلویزیون 8k

آیا باید تلویزیون 8k بخریم یا 4k ؟

اکنون نوبت به نبرد تلویزیون های 8k و 4k رسیده است. مشتریان اغلب می ‌پرسند خرید تلویزیون 8k بهتر است یا 4k ؟ برخی طرفداران فناوری های نو برای پاسخ دادن به این سؤال سعی در تست اولین نمونه های موجود در بازار جهانی نمودند و خصوصیات آن را با نسل های پیشین 4k مقایسه نمودند.

اگرچه امروزه دستیابی به تصاویر با رزولوشن 8k واقعی بسیار مشکل است و هنوز متداول نشده اند و شاید چند سال برای فراگیر شدن آن زمان مورد نیاز باشد، بسیاری از سازندگان امیدوارند وضوح تصویر بالاتر ارائه شده توسط این تلویزیون ها بتواند مشتریان را متقاعد نماید که از نسل های قبلی دل بکنند و نسل 8k را خریداری نمایند.

برای مقایسه تلویزیون های 8k و   4k کارشناسان ساعات زیادی این دو مدل را در کنار یکدیگر مورد امتحان قرار داده اند. مدل مورد مقایسه تلویزیون سامسونگ Q9F 4K QLED TV و پرچم دار جدید سامسونگ یعنی تلویزیون Q900R 8K QLED TV بودند.

هرچند ما در این نوشتار بیشتر به تلویزیون های سامسونگ پرداخته ایم اما برندهای دیگر نیز در بازار 8k فعال هستند به عنوان مثال تلویزیون های LG نیز با رزولوشن 8k وارد بازار شده اند و در انتهای مطلب به چند برند ارائه دهنده تلویزیون های 8k  یا 8 کی پرداخته ایم.

تلویزیون 4K یا 8K

آیا تصاویر 8k فراگیر شده است؟

اگر بخواهیم رک صحبت کنیم تصاویر تلویزیونی 8k در حال حاضر فقط در کشور ژاپن وجود دارد. همچنین تعداد ویدیو های 8k در یوتیوب انگشت شمار است که در واقع تنها شانس شما برای دیدن تصاویری با رزولوشن 8k واقعی در آینده است. اپلیکیشن یوتیوب همچنان به رزولوشن 4k محدود است و احتمالاً تا زمانی که رزولوشن های بالاتر فراگیر نشود به‌روزرسانی نخواهد شد.

اگر مدتی تلویزیون های جدید را بررسی کنید متوجه خواهید شد نداشتن محتوای محلی مناسب نمی تواند دلیل مناسبی برای نخریدن این تلویزیون ها باشد کیفیت تصویر تلویزیون 8k می تواند به خوبی شما را برای رفتن به سمت دنیای فناوری های آینده متقاعد کند؛ اما از آنجایی که حتی جدیدترین فیلم های هالیوودی با کیفیت 2k ساخته می شود این آینده را به زمانی دور موکول می کند. در واقع بزرگترین چالش سازندگان این نسل تلویزیون ها بهبود محتوای 8k است.

بررسی و مقایسه تلویزیون Q900R 8K QLED TV و Q9F 4K QLED TV

همان‌طور که گفته شد رزولوشن چهار برابری 8K به معنی تعداد پیکسل های بالاتر در هر اینچ است. در نتیجه پیکسل ها کوچک‌تر و نزدیک تر به هم هستند و تفکیک پیکسل ها دشوارتر است.

با بررسی دو تلویزیون Q900R 8K و Q9F 4K متوجه می شویم که در فاصله های بسیار نزدیک نگاه کردن به تلویزیون های 4k ممکن است نوعی اثر نامناسب که ما به آن اثر درب صفحه نمایش می گوییم به وجود می آید اما در مدل 8k این اثر حقیقتا وجود ندارد و تنها در صورتی مشاهده می شود که چشمانتان تنها 2 یا 3 اینچ با صفحه نمایش فاصله داشته باشد.

پیکسل های بالاتر به تنهایی کاربردی ندارد خصوصاً وقتی از تصاویر با رزولوشن پایین تر استفاده می شود، در اینجاست که توانایی upscaling تلویزیون های سامسونگ به کار می آید. با به کار گیری پردازنده های قدرتمند تلویزیون Samsung’s Q900R 8K QLED می تواند محتوای 1080 و 4k را بهبود ببخشد و جزئیاتی را به تصویر بیفزاید که در ابتدا در آن دیده نمی شود.

با بررسی چندین مدل 4k با مدل Q900R 8K QLED TV متوجه شدیم که کیو 900 می تواند به شکل عجیبی وضوح و جزئیاتی را نشان دهد که به نظر نمایش آن غیر ممکن بود؛ مثلاً در حین دیدن فیلم Aquaman جزئیات بیشتری در ریش و صورت وی دیده شد و تارهای مو به شکل مجزا راحت تر به نمایش در می آمدند. تفکیک پیکسل بهتر در نماهایی از دود، آتش و آب باعث تمایز بهتر تصاویر گشته است.

پردازنده کوانتومی هوش مصنوعی Q900R 8K TV می تواند پیشرفت خوبی در تصاویر با منبع با وضوح پایین ارائه دهد، خصوصاً افزایش خوانایی متن روی صفحه.

برای مقایسه محتوای اچ دی، یک سکانس از سریال بازی تاج و تخت که دو شخصیت در یک مکان تاریک به گفتگو می پرداختند را در نظر گرفتیم. به خوبی آشکار شد که در 8K نورپردازی مستقیم Direct Full Array پیشرفت زیادی داشته است که از صدها نور پس زمینه در امتداد پنل برای هدف قرار دادن مناطق خاص نمایش استفاده می کند.

همچنین متوجه شدیم که در سامسونگ 4K QLED ورژن 2018 از روشنایی بیشتری نسبت به 8K استفاده شده است. با این وجود رنگ های تلویزیون 8K به زندگی واقعی بسیار نزدیک تر بود.

هر وقت که یک فناوری جدید تلویزیونی راهی بازار می شود تمایل به پیش بینی آینده رایج می شود؛ اما بر اساس نظر شخصی برخی کارشناسان نمی توانیم پیش بینی کنیم آینده تلویزیون ها به چه سمتی خواهد رفت.

تصاویر تلویزیون 8K

تردیدی نیست که تلویزیون های سامسونگ مدل Q900R 8K QLED از بهترین مدل هایی است که تاکنون بررسی کرده ایم و قدرت بهبود تصاویر و وضوح فوق العاده آن برای محتواهای امروزی از بهترین توانمندی های این تلویزیون است اما به یاد داشته باشید Q9F 4K QLED نیز در این مقایسه فوق العاده عمل کرده است در نتیجه اگر واقعا فقط به یک تلویزیون با کیفیت نیاز دارید این تلویزیون تمامی نیازهای شما را پوشش خواهد داد و نیازی به صرف هزینه گزاف تلویزیون های 8k  یا ایت کی ندارید.

اگر به هر دلیلی شما قصد خرید تلویزیون 8k را دارید پیشنهاد ما به شما این است که در مشخصات تلویزیون به دنبال توانایی upscaling بالا باشید یعنی تصاویر با کیفیت پایین تر را به کمک هوش مصنوعی خود تبدیل به تصاویری می کند که کیفیت فوق العاده ای دارد و خیلی روی اینکه در آینده نزدیک تصاویر با کیفیت 8k به وفور یافت شوند حساب نکنید.

مقایسه تلویزیون 4K و 8K

قیمت تلویزیون های 8k سامسونگ، ال جی و سونی

یکی از سؤالات متداولی که ممکن است به نظر برسد این است که قیمت تلویزیون های 8k چقدر است؟ در مدل Q900 QLED بنا به سایز صفحه نمایش از 55 اینچ تا 98 اینچ قیمت ها نیز تغییر می کنند.

قیمت تلویزیون 8K

55 اینچ حدود 2000 دلار

65 اینچ حدود 3000 دلار

75 اینچ حدود 4500 دلار

82 اینچ حدود 6000 دلار

و 98 اینچ حدود 70000 دلار

با توجه به این قیمت ها خرید سایز های بزرگ بسیار هزینه‌ بر است اما در سایز های 55 و 65 برای کسانی که عاشق داشتن برترین های لوازم خانگی هستند از لحاظ قیمتی نیز می تواند مناسب باشد.

در برند LG نیز دو مدل 75 اینچ نانو 9 و 88 اینچ OLED Z9 با قیمت هایی در حدود 4500 دلار و 30000 دلار ارائه می شود.

تلویزیون 8Kقیمت

برند سونی نیز با دو مدل 85 اینچ Z9G Master Series و 98 اینچ Z9G Master Series در این رقابت حضور دارد که قیمت های 13000 دلار و 70000 دلار قیمت های تقریبی بازار جهانی آن می باشد.

خرید تلویزیون 8k در ایران

اگر به دنبال خرید تلویزیون 8k ایت کی در ایران هستید با توجه به قیمت های بالای این محصول در بازار جهانی و اختلاف قیمت ارز اکثر فروشندگان عرضه این محصول را به آینده موکول کرده اند و فقط مختصری از مشخصات چند مدل را ارائه کرده اند. پس بهتر است فعلاً تمرکز خود را روی مدل های باکیفیت تر  4k فور کی بگذارید چون همان طور که توضیح داده شد محتوای  8k مناسب برای این تلویزیون ها بسیار کمیاب است.

مشخصات 8k  سامسونگ مدل Q900R 8K

در پایان برای اطلاعات بیشتر مختصری از مشخصات 8k  سامسونگ مدل Q900R 8K و برخی برندهای دیگر را بررسی می کنیم.

این مدل سامسونگ دارای رزولوشن 8کی واقعی است که مدعی است می تواند کیفیت Full HD را بهتر از برترین تلویزیون های 4k  اولد ارائه دهد.

مجهز به پردازنده 8k  است که محتواهای با کیفیت امروزی را به بهترین شکل پردازش می کند.

مجهز به قابلیت 8K AI UPSCALING یا قبلیت بهبود تصاویر به کمک هوش مصنوعی که پیشتر به آن پرداختیم.

دارای 8K QUANTUM HDR 24X برای نمایش جزئیات غیر قابل تصور ، قدرت گرفته از HDR10+ با رنگ های عمیق و جزئیات بسیار عالی.

مشخصات تلویزیون 8k LG 88ZN

اگر هزینه  بودجه 30000 دلاری برای یک تلویزیون بسیار بزرگ 88 اینچی برای شما مقدور است پس بد نیست مشخصات تلویزیون 8k LG 88ZN را بخوانید.

کیفیت تصویر بسیار خیره کننده

درگاه HDMI 2.1  پیشرفته

توان بالا بردن تصاویر عالی / توان پردازش تصاویر عالی

پشتیبانی از صدای وایرلس WiSA
از ویژگی های منفی آن می توان به سختی کار با کنترل از راه دور

وجود باگ در تماس مستقیم CalMan که در آپدیت های بعدی اصلاح خواهد شد

و قیمت بسیار بالای آن اشاره کرد.

در مجموع پیشنهاد می کنیم برای تغییر نسل تلویزیون های فور کی به ایت کی صبور باشید تا هم قیمت منطقی تری پیدا کنند و هم محتوای با رزولوشن  8k ایت کی به اندازه کافی تولید و عرضه شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟